Welke stalling voor wever?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat lijkt jou het beste

Blijven op stal 1
18 (94%)
Verhuizen naar stal 2
1 (5%)

Totaal aantal stemmen: 19

Eline91

Welke stalling voor wever?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 19:09

Ik ben al een tijdje aan het twijfelen om van stal te veranderen, omdat ik mijn huidige stal iets te ver vind. Helaas is mijn paard een wever, maar hij doet het veel beter buiten dan op stal, dus tijdens de winterperiode heb ik dit uitgesteld aangezien hij nergens anders genoeg buiten kon.
Nu het weer lente wordt zijn er iets meer mogelijkheden qua stalling, dus ben ik opnieuw aan het rondkijken. Ik heb een andere stal gevonden die me wel wat lijkt en die een stuk dichter is, maar ik twijfel of dit wel het beste is voor mijn paard.
Ik ben zelf een western-ruiter die graag eens een wandeling maakt, en die belang hecht aan natuurlijke huisvesting en natural horsemanship.

Stal 1 (huidige stal)
- middelgrote stalling, ongeveer 30 paarden in totaal
- 24/7 buiten in paddock paradise, winter en zomer
- mijn paard staat in een grote kudde van een 15-tal paarden
- hooi volgens behoefte, gras ongeveer 3 uur per dag
- krachtvoer inbegrepen in de prijs, maar ik moet het zelf geven
- 20 min. rijden van bij mij thuis
- rustig gelegen, veel wandelmogelijkheden
- kleine buitenbak (20x40) en grote buitenbak (30x60), longeercirkels
- pistes vaak bezet maar mogelijkheid tot reserveren
- vooral wandelruiters, recreatieve ruiters en nh-ers, wel allemaal een stuk ouder dan ikzelf
- 210€ per maand

Stal 2
- kleinere stalling, ongeveer 15 paarden in totaal
- 24/7 buiten op de wei, enkel in de zomer
- paard komt in kleine kudde (2-3 paarden)
- geen extra hooi
- geen krachtvoer inbegrepen
- kleine 10 min. rijden van bij mij thuis
- niet zo rustig gelegen, wel aansluiting op een ruiterpad
- kleine buitenbak (20x40)
- piste meestal vrij, reserveren niet mogelijk
- eerder dressuur- en springruiters, wandelruiters zijn er ook wel maar iedereen is eerder 'klassiek' ingesteld, wel een aantal leeftijdsgenoten van mij
- 125€ per maand

Ik twijfel vooral omdat mijn paard in een veel kleinere groep terechtkomt en waarschijnlijk minder beweging zal krijgen aangezien de wei kleiner is.
Ook zit ik met het feit dat de paarden op de 2e stalling enkel in de zomer 24/7 buiten staan, dat betekent dat ik sowieso over een halfjaar opnieuw moet verhuizen. De voordelen zijn natuurlijk de afstand en de prijs.
Voor mezelf maakt het niet zo veel uit op welke stalling ik sta (als ik geen rekening houdt met de afstand en de prijs), maar ik ben een beetje bang dat mijn paard het op de 2e stalling niet leuk zal vinden. Door de kortere afstand zal ik meer tijd hebben voor hem en vaker kunnen langsgaan, maar ik ben bang dat zijn weefgedrag weer erger zal worden.

Denken jullie dat het een goed idee is om te verhuizen? Of blijf ik beter gewoon nog een tijdje op mijn huidige stal?

paardjes123

Re: Welke stalling voor wever?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:29

Je zegt dat de afstand en de prijs je niet zoveel uit maakt. Het enigste voordeel wat je eruit haalt is dat je vaker heen kan, maar wat ga je van het najaar doen dan? Dan moet je hem nog een keer verhuizen en het is maar afwacht waar je dan terecht komt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:35

Waarom verhuizen? 20 minuten is opzich prima te doen toch? (Als dit echt de van deur tot deur tijd is.)
Ik zou het niet doen, straks gaat je paardje weer weven en maakt hij een hoop kapot in zijn lijf. Of weeft hij nu ook nog?

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 02:34

Ik zou zonder twijfel stal 1 kiezen. Kwa prijs is stal 2 toch ook niet echt goedkoper als dat excl hooi en brokken is

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 02:42

Ik zou ook absoluut voor stal 1 gaan.
Doorslaggevend is voor mijn het grote kuddeverband, het buiten staan in de winter wat ik essentieel vind voor elk paard en zeker voor een wever, en de sfeer met andere recreatieve ruiters waar het allemaal veel meer gelaten zal zijn. Je zal je eerder thuis voelen bij mensen die ouder zijn maar dezelfde visie en streefdoelen hebben, dan bij leeftijdsgenoten met sportambities, lijkt mij! :)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 17:36

Gypsy schreef:
Of weeft hij nu ook nog?

Nee, nu weeft hij niet meer. Daarom twijfel ik zo, ik ben bang om het weefgedrag weer erger te maken.

Voor mezelf zou het natuurlijk makkelijker zijn op de 2e stalling gezien de afstand en prijs, maar ik wil niet dat dit ten koste gaat van mijn paard. Zou het een groot verschil maken of hij in een grote of kleine kudde staat?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:40

Ik denk dat grote of kleine kudde niet zo veel uitmaakt, maar dat 'ie snachts op stal gaat in de winter, wel.
Ik zou bang zijn dat ze dan 's ochtends bij het loslaten hardstikke uit hun stekker gaan en blesures oplopen. Ook worden de paarden dan bij vies of koud weer al snel binnen gelaten.

Herfstwinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:08

ik zou daar gewoon lekker blijven vooral als je je daar fijner voelt. Ik moest vroeger voor mijn verzorgpony 50min. fietsen dus 20min. is prima te doen toch?! ;)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:00

Qua kosten zal het uiteindelijk weinig schelen (hooi en voer kan zo aardig oplopen). Voor de gezondheid van je paard is je huidige stal veel beter.

fabio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:11

ik zou ook bij stal 1 blijven, als je zelf nog brokken en hooi moet kopen komt dat ook bij nog bij de prijs op.
Ook zou ik het risico op het terug komen van het weven niet willen nemen.
Met weven kunnen ze lichamelijk klachten krijgen en nu heeft hij daar geen last van.
ook zijn er op stal 1 volgens mij meer mensen in dezelfde dicipline als jij dat lijkt me toch fijner.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 21:11

En wat vinden jullie van deze optie:

- paard op eigen wei zetten
- 24/7 buiten met schuilstal/inloopstal
- hij zou samen met mijn shetlander en welsh pony staan
- hooi, krachtvoer geef ik dan uiteraard zelf
- rustig gelegen, veel wandelmogelijkheden + ruiterpad
- geen bak ter plaatse, binnen- en buitenbak op wandelafstand (15min)
- dan ben ik natuurlijk altijd alleen
- kost me niks want de wei is van ons, enkel de kosten voor voederen en onderhoud van de wei

Eerder was dit niet mogelijk is omdat de huidige wei waar onze pony's staan te klein was voor mijn paard, maar we hebben vandaag het aanbod gekregen van de boer om een stuk bij te kopen.
Op die manier kan ik veel vaker bij mijn paard zijn, want ik ga toch al elke dag de pony's voeren en verzorgen. Ik doe dit voor en na schooltijd en 's avonds nog eens, wat geen probleem is want het is dicht bij thuis.
Als ik dit doe ben ik wel altijd alleen om te verzorgen of wandelen. En dan moet ik het wel zonder bak stellen.

Zou dit voor mijn paard een mogelijkheid zijn? De voordelen zijn een rustige omgeving en altijd buiten, maar hij komt dan wel in een kleine kudde en er is iets minder mogelijkheid tot bewegen. Zal mijn paard zijn weefgedrag hierdoor niet opnieuw erger worden? Is dit wel of niet een betere oplossing dan de huidige stal?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:20

Als je het werk niet erg vindt zou ik zelf liever al mijn dieren bij elkaar hebben. Kan je geen paddock route maken op deze lokatie? Met 3 paardjes heb je sneller dat ze op elkaar gaan hangen, dit kan wat onrust geven als je 2 mee neemt om te werken en er 1 achter blijft. Maar de dieren leren vanzelf dat ze weer terug komen.

Alleen zou je kunnen oplossen door een verzorgster of bijrijder te nemen voor de andere pony's.

Anders zou ik je paardje echt laten staan waar hij is. Er is nu rust en zekerheid. 2 x verhuizen (en volgend jaar weer opnieuw?) kan een trigger zijn om weer te gaan weven. Je paardje doet het goed in deze groep dus laten staan, of naar jou lokatie halen. Ik neem aan als je bij koopt er geen verhuizingen meer komen.

Sannegabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 10:23

Ik zou op stal 1 blijven , heeft van alle punten iedere keer de beste als je vergelijkt met stal 2