Is dit een reeël idee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Is dit een reeël idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 13:09

Hoi Hoi!

Ik ben bezig met een maquette, als in de zin van een droomplekje als het ware. :)
Nu heb ik een plaat die best groot is en heb ik bedacht dat het schaal 1:64 gaat worden.

Dit houd in dat ik een 'kavel' van 76,16m * 44,16m heb.
Om het huis en het stal gebouw wil ik voldoende ruimte hebben dat je een rondje kan rijden wat volgens mij echt ideaal is met trailers, trekkers e.d. Nu heb ik aan de voorkant het huis geplaatst, daar achter de stallen (met een tuintje er tussen). Naast het huis aan de voorkant de bak en het achterste gedeelte is dan 1 groot stuk weiland. Nu heb ik achter de bak nog een paddock gemaakt.

Alleen het weiland is nu 21,86m * 44,16m, bijna 1 ha dus.
Ik heb 3 stallen in het stalgebouwtje en mijn bedoeling is om er 2 paarden te houden, maar er is dus een 3e 'reserve' stal.
Mijn vraag dus of de grote van dat weiland reeël is? Natuurlijk is hoe groter hoe mooier maar dan moet ik flink schuiven in de indeling. :P

En voor de gene die het leuk vinden om ook te 'tekenen' (dit is overigens absoluut NIET de indeling zoals ik hem nu heb hoor):
http://img694.imageshack.us/img694/8408 ... rijtje.png
Pijltje huis in is voordeur, pijltje huis uit is achterdeur, pijltjes bij de stallen zijn in/uitgangen de andere lange kant zijn dan de stallen met luik naar buiten.

Even wat dingen getekend die volledig in verhouding zijn. :)
De bak is exact 20m * 40m en ook de buitenste zwarte lijn is precies de afmeting van de plaat die ik heb.
De afbeelding zelf is hier overigens niet exact op schaal maar hierin kun je dus wel goed 'verhoudingen' tekenen.

Iemand ideeën? En is dit reeël? Ik ben echt knudde in afmetingen voor 'weilanden'.....

En wat moet je aan houden voor bv. minimum breedte pad voor een trekker? Of als je de mesthoop hebt, wat is daar een goede afmeting voor en wat moet je aan houden voor de draaicirkel van de trekker om hem leeg te halen etc?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:11

1 hectare weiland lijkt me zeker reëel. Wij hebben nu een weide van 1,2 hectare en een weide van 1 hectare, totaal: 2,2 hectare dus, voor 3 paarden.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 13:14

Maar gebruiken jullie ook die volle 2,2 hectare? Of is er ook een deel om te hooien? :)
Ik ben zelf van het principe om ze in de wintermaanden in de paddock/bak te hebben en zomers dan op het weiland. Ook om te voorkomen dat ze het hele weiland naar de gortjes lopen en je de kans hebt om in het voorjaar opnieuw te bemesten e.d.

Dit is overigens dan geen plan dat echt uitgevoerd gaat worden in real life, maar wel in maquette vorm. Nu weet iedereen dat in maquette vorm dus alles kan in principe, maar ik wil het er wel real life uit laten zien. Iets wat dus evt. wel ECHT realiseerbaar is en daarbij dus ook rekening houdend met alle zaken erom heen. Kortom het moet eigenlijk wel perfect zijn haha! :)
Laatst bijgewerkt door _Marinke_ op 19-03-13 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

maaikysammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:15

volgens mij kloppen je maten of je berekeningen niet helemaal. een hectare is namelijk 10 000 m2 (jij hebt bijna 1000).
zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Hectare

je weiland is net iets groter dan je buitenbak, maar dat is te weinig lijkt mij!

_Marinke_

Re: Is dit een reeël idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 13:16

Oeps foutje!!! Ik zit even te klooien met de mm's ! :oo

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:16

Ik snap niet veel van je tekening, wat is wat? En 21 bij 44 is 1000 m2 een tiende hectare. Of is er ergens een 0 verdwenen in je bericht?

Wij hadden vroeger 1500 m2 inclusief woonboerderij van 20 bij 10 meter thuis, inclusief 2 ruime boxen en opslag. De tuin was opgedeelt in een stukje voor ons, een minibakje van 10 bij 20 meteen paddock en weitje. Daarachter een boomgaartje waar ze ook vaak stonden en we konden regelmatig gebruik maken van de boomgaard erachter van 2000 m2. Dat was voor uitloop meer dan voldoende omdat alles opgedeelt was in kleine stukjes voor 2 pony s. maar er moest dan wel steeds hooi bijgevoerd worden. In de zomer huurden we later een stuk maaswei van 4000m 2 erbij en toen hadden we voldoende gras en hooi van eigen land.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:21

_Marinke_ schreef:
Maar gebruiken jullie ook die volle 2,2 hectare? Of is er ook een deel om te hooien? :)
Ik ben zelf van het principe om ze in de wintermaanden in de paddock/bak te hebben en zomers dan op het weiland. Ook om te voorkomen dat ze het hele weiland naar de gortjes lopen en je de kans hebt om in het voorjaar opnieuw te bemesten e.d.

Dit is overigens dan geen plan dat echt uitgevoerd gaat worden in real life, maar wel in maquette vorm. Nu weet iedereen dat in maquette vorm dus alles kan in principe, maar ik wil het er wel real life uit laten zien. Iets wat dus evt. wel ECHT realiseerbaar is en daarbij dus ook rekening houdend met alle zaken erom heen. Kortom het moet eigenlijk wel perfect zijn haha! :)

ja, we gebruiken de volle 2,2 hectare en hooien niets. In de winter staan ze deels op de paddock, en deels op de weide van 1 hectare. Tegen dat het lente is, is deze weide compleet kapot gelopen (heb nogal rennerige paarden :P ). Dan gaan ze op de weide van 1,2 hectare (in stukken gedeeld) tot de weide van 1 hectare weer goed is aangegroeid. Dan wisselen we tussen beide weides af, tot het weer herfst/winter wordt, dan gaan ze terug op de paddock + wei van 1 hectare.

Wij hebben kleigrond dus dan heb je veel opp. nodig wil je voorkomen dat het één modderpoel wordt.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 13:26

De plaat is 119cm * 69cm.
Dat is 1190mm * 690mm

Schaal 1:64 word dat 76160mm * 44160mm
Dat is 76,16m * 44,16m is totaal 3363m2

Dus je houd dan inderdaad zo'n 1000m2 weiland over (fout gedacht met die ha!)..
Hmm dat gaat hem dus nooit worden.....

Wel betekend dat, dat zo'n 2000m2 ingenomen word door huis / bak / stallen.

Schaal 1:100 zou ook kunnen,
dan krijg je; 119000mm * 69000mm
Is 119m * 69m en dat is 8211m2
Haal je daar 2000m2 af voor huis / bak / stallen, houd je 5000m2 over voor weiland.

Dan krijg je deze verhoudingen: http://img843.imageshack.us/img843/3180 ... ijtje2.png