Ik heb sinds een goede maand mijn eerste eigen paard gekocht. Hij staat momenteel 24/24 op stal

Ik heb mijn paard zien veranderen van een vrolijk optimist speels paard naar een humeurig vervelend slaperig paard. Dit op 1 maand tijd. Dit is niet het paard datik gekocht heb, ik was net gevallen voor zijn vrolijke speelse karakter. Dit verdient hij niet! Als hij na 1 maand als zo gedeprimeerd is.. nee zo kan ik dit niet laten. Dus ben op zoek gegaan naar een oplossing.
Ik heb ondertussen wat verder in de straat een weide gevonden. Ik betaal per maand een vast bedrag en beslis zelf wanneer ik hem er zet. In zomer kan hij er eventueel dag en nacht blijven. Het kost natuurlijk weer extra geld maar geen weide is echt geen optie, ik wil mijn vrolijke vent terug zien!
De eigenaar van de weide zei dat ik met de weide mocht doen wat ik zelf wilde. Maar hij raadde me toch aan om mijn paard niet te veel in de weide te zetten wanneer de grond doorregend is (zoals nu..). Dit omdat de grond dan enorm snel wordt kapot gestapt. Momenteel zou hij er alleen in staan.
Nu is de mijn vraag: hoe doen jullie dit tijdens winter/regenseizoen?
Gewoon winterdeken op en buitenzetten? Of momenteel het beperken tot enkele uren, zodat de weide toch niet meteen wordt stuk gestapt?
Of best nog even geduld hebben en wachten tot de grond droger is?
Zijn er bepaalde maatregelen die ik moet nemen? Als ik hem op de weide zet, is dan enkel een winterdeken voldoende?
Alsik hem erna op stal terug breng, zijn benen afspoelen zodat modder etc geen kans krijgen tot wondjes maken?
Groeten