Paard op weide tijdens regenperiodes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crazygirl1

Paard op weide tijdens regenperiodes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 10:04

Hallo iedereen!

Ik heb sinds een goede maand mijn eerste eigen paard gekocht. Hij staat momenteel 24/24 op stal :(
Ik heb mijn paard zien veranderen van een vrolijk optimist speels paard naar een humeurig vervelend slaperig paard. Dit op 1 maand tijd. Dit is niet het paard datik gekocht heb, ik was net gevallen voor zijn vrolijke speelse karakter. Dit verdient hij niet! Als hij na 1 maand als zo gedeprimeerd is.. nee zo kan ik dit niet laten. Dus ben op zoek gegaan naar een oplossing.

Ik heb ondertussen wat verder in de straat een weide gevonden. Ik betaal per maand een vast bedrag en beslis zelf wanneer ik hem er zet. In zomer kan hij er eventueel dag en nacht blijven. Het kost natuurlijk weer extra geld maar geen weide is echt geen optie, ik wil mijn vrolijke vent terug zien!

De eigenaar van de weide zei dat ik met de weide mocht doen wat ik zelf wilde. Maar hij raadde me toch aan om mijn paard niet te veel in de weide te zetten wanneer de grond doorregend is (zoals nu..). Dit omdat de grond dan enorm snel wordt kapot gestapt. Momenteel zou hij er alleen in staan.

Nu is de mijn vraag: hoe doen jullie dit tijdens winter/regenseizoen?
Gewoon winterdeken op en buitenzetten? Of momenteel het beperken tot enkele uren, zodat de weide toch niet meteen wordt stuk gestapt?
Of best nog even geduld hebben en wachten tot de grond droger is?

Zijn er bepaalde maatregelen die ik moet nemen? Als ik hem op de weide zet, is dan enkel een winterdeken voldoende?
Alsik hem erna op stal terug breng, zijn benen afspoelen zodat modder etc geen kans krijgen tot wondjes maken?

Groeten

Yontheke

Re: Paard op weide tijdens regenperiodes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 10:07

Bij mij staan er een C-pony en Haflinger op een half hectare (met stallen waar ze zelf in kunnen met afdak) 24/7 buiten. Rond de stal is het wel wat blubberzooi maar de rest van de weide houdt het goed. De weide herstelt zich ook ieder jaar prima. Beide hebben geen deken op. Benen worden eigenlijk bijna niet vies.

Je moet gewoon even kijken wat jouw paard gewend is aan weidegang. Is hij gewend om altijd zonder deken te staan, zou ik er nu ook geen deken op gaan gooien. Bouw de aantal uren op de weide rustig op tot hij 24/7 buiten kan blijven staan. En dan zou ik hem gewoon lekker op de weide laten.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 10:12

Ik zou hem er een paar uurtjes in doen, een ochtend of een middag en dan weer terug naar stal.
Een paard alleen kan de wei flink verpesten, het blijven kuddedieren en bij jou zou hij dus alleen de wei in moeten.
Het zou veel mooier zijn als hij samen met een ander paard de wei in kan.
Misschien kan je met schrikdraad een stukje in de wei afzetten, zodat de rest goed blijft voor de zomer.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 10:17

Heeft de stal geen paddock en anders op zoek naar een andere stal die dat heeft en ook met voldoende weidegang.
Laatst bijgewerkt door it_is_me op 19-03-13 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 10:18

Ik weet niet hoe groot mijn winterweide is, nog geen hectare schat ik. Er lopen 2 shetten, een welsh en een paard op. Ze hebben de beschikking over een schuilstal. Aan het einde van de winter (nu dus) is het land finaal aan gort. Ze moeten nog een week of 3/4 en dan kunnen ze naar het zomerland. Hoe het land zich houdt, hangt idd van de hoeveelheid water af die er valt.
Is je huidige stal op loopafstand van het land? Dan rustig opbouwen totdat hij 24/7 naar buiten kan. Voor aankomende winter zou je hem 's morgens naar buiten kunnen brengen en tegen de avond weer op kunnen halen. Dan kan hij lekker de benen strekken,m aar wordt je land iets minder zwaar belast.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 10:20

Heb de de mogelijkheid om eventueel een gedeelte ervan te bestraten of een zandpaddock te maken ?
Dat is ideaal bij slecht weer, want die regenperiodes hebben we hier natuurlijk het hele jaar door .

En een speelkameraadje natuurlijk, want een paard alleen is ook geen blij paard :n

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 10:20

Ik vind het echt niet fair om een paard 24/7 in zijn eentje buiten te laten staan.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 10:21

Ik zou je paard er niet alleen in zetten. Paarden horen niet alleen, niet op stal maar ook niet op de wei. Wel goed dat je een manier gezocht hebt om je paard weer happy te maken, door hem buiten te kunnen zetten.
Mijn paarden lopen 365 dagen per jaar op de wei (niet hele dagen, maar toch zeker een uur of 4 per dag in de winter). Regen, sneeuw, vorst, storm. Maakt niet uit. En ja, het wordt zwart getrapt, maar het wordt ook altijd weer groen. Paar weken laten rusten in het voorjaar, en je hebt weer gras.
Laatst bijgewerkt door nadita op 19-03-13 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 10:21

Die van mij staat in weer en wind buiten (overdag). Of het moet echt dramatisch zijn dan blijft hij een dag binnen. 24/7 op het hok is echt not done!

Staat je paard alleen op de wei? Een paard is een kuddedier..van alleen staan worden ze ook depressief!

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 10:26

Hier lopen ze 24/7 buiten, met zijn 2en in een weiland van driekwart hectare. Rond de hooibak en het hek (de plekken waar ze veel staan en waar dus intensief gelopen wordt), is het wel een beetje een blubberzooitje. Maar de rest van de wei staat gewoon gras en daar grazen ze het hele jaar (in de winter krijgen ze wel hooi bij gevoerd). Dus ik denk dat het afhankelijk is van de grote van het weiland hoe snel dat het kapot gelopen wordt.

Ik zou in de toekomst kijken of je er een ander paard/pony bij kan zetten. Maar voor nu een snelle oplossing zou ik inderdaad eerst kijken om je paardje weer happy te krijgen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 10:28

TS gaf aan dat het paard alleen de wei in zou moeten, ze heeft niet aangegeven of het paard op stal ook alleen staat of met andere paarden. Een kuddedier verpietert als hij alleen is, als een ander paard echt geen optie is kan een gezelschaps-geit ook opbeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 10:38

Ik snap niet echt waarom je een eigen paard hebt gekocht en vervolgens ergens stalt waar die alleen maar binnen staat?
Waarom zoek je niet een stalling waar je ze al weidegang hebben?

Maar om even antwoord te geven op je vraag, je kan je paard gewoon lekker de hele dag buiten zetten, zorg anders dat je een deel met tegels of zand doet en kan afzetten als het heel nat word.
En afspoelen vd benen doe ik eigenlijk bijna nooit, laat het opdrogen en borstel het er wel af dan.

HorseAlround

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 10:46

Ik heb jaren geleden 5 maanden op een grote staal gestaan. Paarden mochten daar in de winter 2 uurtjes per dag in een paddock.
In combinatie met het voerbeleid (waar ik me niet in kon vinden) ben ik bij een boer gaan staa. De paarden kwamen daar zo veel mogelijk buiten.
Nu heb ik alles aan huis. Ze kunnen vrijwillig in stal en ik heb een paddock (ongeveer 1000m²) met voor de stal een bestraat stuk wat ik bij veel regenval kan afsluiten.
Ik heb nu alleen nog maar mijn eigen paarden staan dus alles loopt gewoon bij elkaar.

Het ligt er echt aan hoe groot je land is, maar met regen is het snel een baggerzooi ben ik bang. alleen op de weide zou ook niet mijn optie zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 10:48

Hangt er van af wat voor grond je hebt, mijn paard staat met twee andere de hele winter de hele dag op de wei, sommige stukjes wel een beetje nat maar nog prima te doen hoor.

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 11:13

leuk je paard in de wei in de winter maar alleen als je genoeg oppervlakte hebt.... en ja zwart wordt weer groen maar dan vooral onkruid.... doorzaaien zul je dan moeten doen.
inderdaad stukje afzetten en ofofferen? en zoek een maatje? wie weet heeft iemand hetzelfde probleem als jij in de buurt wonen?

littlegun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 11:23

Kan hij niet op je huidige stal overdag buiten een paar uurtjes in een paddock of zo.
En dan het liefst met een maatje erbij.
Dan komt ie in ieder geval elke dag buiten.

Waarom heb je eigenlijk een paard gekocht als je er nog geen goed onderkomen voor hebt.
Dat had je beter eerst goed kunnen regelen.
Vind het ook niet eerlijk zo naar je paard toe.

cherly123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 11:49

Je paard moet zeker naar buiten en en paard alleen is ook niet echt geweldig als kudde dier, ook zou je elke keer een gedeelte van de weide moeten blokkeren zodat dat bij kan komen en misschien toch een stal zoeken waar een paddock aan vast zit of vragen of je een schuilstal op het weiland mag bouwen. Een pony maatje, een schuilstal en zoveel mogelijk naar buiten lijkt mij een goede zaak

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 12:18

Ts, ik zelf dus :P, heeft ook geschreven 'Momenteel zou hij er alleen in staan'. LEZEN bokkers! Er is ook een weide naast, niet aangrensend maar op 10m, met paarden die 24/7 buiten staan. Op stal zijn er 15tal paarden.

Ik ga eens kijken, hoe ik het kan regelen. Als het kan gaat hij vandaag nog een 2 tal uurtjes (17h-19h) op de weide. Vandaag is het redeglijk droog.

Morgen geven ze regen en kan ik zelf absoluut niet rijden, werk van 8u tot 23u (stage + babysit). Dus ofwel vraag ik aan stalgenote om hem even te stappen, maar dat is dan ook maar 10min op 1 dag naar buiten :s Ofwel neem ik mijn middagpauze om hem er in te zetten en dan vraag ik of papa hem er na zijn werk (rond 19u30) kan uithalen. Dat is dan meteen 7u op de weide, heb dan schrik dat hij het zal stukstappen of dat het de hele namiddag regent. Hij heeft een waterdicht winterdeken op, is volledig geschoren, maar om hem nu 7u buiten in de regen te zetten.. Wil ook niet dat er iets gebeurd, aangezien ik zelf niet kan langskomen terwijl hij op de weide staat.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 12:21

Ik zou er eerst maar eens bijblijven als ik jou was. Paard is gewend met andere paarden op stal te staan, kan ook zomaar dat ie hartstikke gek wordt als je hem ineens alleen op een vreemde weide zet. Ik zou het niet aandurven daar de eerste keer/keren gewoon bij weg te gaan. Als hij in paniek raakt heb je kans dat ie overal doorheen gaat. Ik weet niet of hij zijn stalgenoten nog kan horen (hoe ver weg het precies is) maar dat kan het ook nog erger maken.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 12:22

Een stukje afzetten met prikpaaltjes en breed schriklint moet prima werken denk ik dan zo.
Al is het maar een klein stukje, zeg 4 keer zijn stal, het is sowieso een vooruitgang op 24/7 stal.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 12:29

Probleem is ondertussen opgelost.
Vandaag en morgen kan ik hem er op gaan opzetten rond 13u en dan ga ik hem halen rond 17h :) Hopelijk blijft het droog!

Het is geen paniekerig type. Ik kan een 30 tal minuutjes ter plaatse blijven. Erna is mijn lunchpauze helaas voorbij en moet ik terug gaan werken.

littlegun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 12:32

Het is al fijn dat ie naar buiten kan.
Maar het lijkt wel alsof je er nu pas aan denkt, nu je een paard hebt, wat er allemaal bij komt kijken.
Ineens moet er nog vanalles geregeld worden.
En nog is het niet ideaal, maar ik hoop dat je het allemaal wel goed voor elkaar krijgt.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 12:37

Even erbij blijven en kijken of hij wel rustig blijft. Kan hij mooi toch buiten lopen.

zou wel in de gaten houden of de grond goed blijft. super natuurlijk dat je deze wei mag gebruiken maar zou zonde zijn
als hij vroeg in het seizoen al helemaal stuk is gelopen.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 12:39

littlegun schreef:
Het is al fijn dat ie naar buiten kan.
Maar het lijkt wel alsof je er nu pas aan denkt, nu je een paard hebt, wat er allemaal bij komt kijken.
Ineens moet er nog vanalles geregeld worden.
En nog is het niet ideaal, maar ik hoop dat je het allemaal wel goed voor elkaar krijgt.

Het ene paard is het andere niet en heb zelf ook mee gemaakt dat na verhuizing van mijn pony (die bij mijn ouders stond) en aanschaf paard tegen het een en ander aanliep. Is op zich niet erg, maar wel belangrijk om er wat mee te doen. TS doet dat ook en zal gewoon moeten ondervinden wat voor haar paard en haarzelf het beste werkt.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 12:45

Misschien kun je de weide samen met een stalgenootjes huren. Heb je drie vliegen in 1 klap: je bespaart kosten, je paard heeft gezelschap en je kunt een schema maken om om de beurt binnen en buiten te zetten.

Ik zet in de natte periode en de winter een stuk van mijn weide af wat ze kapot mogen lopen en voer dan hooi of voordroog bij op de wei. Dan heb je een stukje wat kapot is maar heb je toch voldoende gras in de zomer. Hoe groot is je weide?

En die van mij staan met een regendeken gewoon buiten in weer en wind. Op de wei wel een bomenwal maar geen schuilstal aanwezig maar als ik ze op stal laat staan willen ze toch liever naar buiten hoor. Met een goede deken kom je een heel eind. Wij vinden het vaak erger dan de paarden :D