Te veel klavers tussen het gras..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Rozanne_

Te veel klavers tussen het gras..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 19:57

Hoi hoi allemaal,

Vorige zomer begon me op te vallen dat er in onze wei eigenlijk heel veel klavers staan.
Ook viel me op dat mijn shet erg veel traanogen had. En toen kwam ik er achter dat dit waarschijnlijk met elkaar te maken had. Te veel klavers zijn niet goed voor een paard. Dus nu wil ik me gaan verdiepen in het verwijderen van deze klavers..
Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Weet iemand hoe je klavers uit het gras krijgt? Je kunt natuurlijk gaan spuiten met gif maar dat ik ook super slecht voor de paarden, dus ik doe het het liefst op een natuurlijke manier.

Hoop dat iemand iets voor me weet!
Alvast bedankt!

Groetjes

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:08

Het land meer bemesten met kunstmest.

Een land wat weinig bemest word met stikstof (kunstmest) is gunstig voor klaver omdat dit bind met de lucht.
Daardoor krijgen de omliggende planten minder stikstof binnen, mest je dus meer krijg je meer gras en minder klaver.
Alsnog kan je wel spuiten, er zijn zoveel middeltjes die heus vriendelijk zijn voor het grazende dier op de wei.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:14

Ga mee met Charityyy hier boven. Het gras moet de kans krijgen om te groeien. Dat gras kun je helpen met kunstmest. Je hoeft het niet heel veel te mesten, maar het is belangrijk dat de juiste plantjes mest krijgen om te groeien. Je kan de bodem laten onderzoeken op wat er nu in zit, en dan kan je wat gerichter onderhoud doen aan de wei. Is het een groot stuk wei? Heb je meerdere stukken om je shet te verweiden? Als je de shet kan verweiden, kun je op het dan lege stuk onderhoud plegen en het bemesten. Dan krijgt het gras ook tijd om bij te komen en te groeien.

edit: Bij bijvoorbeeld de welkoop kun je de bodem laten testen. Ook andere bedrijven doen dat. Vraag het anders eens bij een boer uit de buurt. Die hebben als het goed is wel ongeveer dezelfde bodem en kunnen je ook op weg helpen met een beetje geluk.