wie heeft een paard met een zogenaamd stalgebrek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wie heeft een paard met een stalgebrek?

mijn paard is een luchtzuiger en/of kribbebijter
21 (16%)
mijn paard weeft
7 (5%)
mijn paard is een headshaker
1 (0%)
mijn paard schopt tegen de staldeur/muren
11 (8%)
mijn paard heeft een ander 'stalgebrek'
5 (3%)
mijn paard heeft geen stalgebreken
86 (65%)

Totaal aantal stemmen: 131


Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:00

Mijn paard heeft pas een tik overgenomen van een nieuwe fries bij ons op stal namelijk over de grond schrapen als ik hem vastgezet heb en zijn stal sta uit te mesten.. Hij schraapt dan een paar keer en kijkt of ik hem wel zie/hoor.. Best jammer want voorheen deed hij dat nooit..

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:02

Mijn huidige paard heeft geen stalgebrek. Mijn vorige wel, dat was een luchtzuiger en kribbebijter. Die had een miracle collar om en zijn stal was zo verbouwd dat hij nergens zijn kaken op vast kon zetten.
Op onze stal hebben we nu geen luchtzuiger staan (zover ik weet), of een wever. Wel eentje die gaat schoppen als zijn weefrek open staat, dus die is dicht en doet hij het niet meer.

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:16

Owen heeft geen stalgebrek, mijn vorig paard was luchtzuiger. Ik heb alles uit zijn box gesloopt waar hij op kon zuigen, incl zijn voerbak. Als hij eten kreeg hingen we er zo'n ding met van die beugels in en als hij klaar was ging het weer uit. Dus van luchtzuigen kwam weinig.

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:38

Valt voernijd niet onder de lijst met stalgebreken?

Anyway, als Fitz stress heeft kent ie een heel repertoire stalgebreken. Onder normale omstandigheden is hij best relaxed Knipoog
Ik wil hem dus niet onder de notoire wevers, schoppers of banjeraars rekenen.

MOHGirl

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 23:00

Mijn Bobby zuigt lucht :/ Ennuh... ik las net dat iemand zei dat het tussen zijn of haar paard's oren zat, omdat hij het ook niet meer deed als hij een sjaal omhad, dat ga ik ook eens proberen Tong uitsteken

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 23:02

Zorro heeft geen stalgebrek

Wel gooit hij zijn balk om (die zit voor zijn deurtje in een houder, anders ontsnapt ie Bloos ) als ik hem geen aandacht geef of te lang met zijn voer treuzel;)

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 23:20

ik heb er ook geen met gebreken.
een van mijn dames heeft alleen tegenover alle andere paarden een afkeer. wie ik er ook naast zet en of ik nu voer of niet, ze dreigt tegen alles en iedereen die het waagt naast haar te gaan staan Haha! maar ik zeg altijd maar dat is mijn slangetje Cool
maar geen luchtzuigers kribbebijters enz. ze vreten alleen al het hout wat er in de box te vinden is Vingers aflikken zou ik ze toch te weinig te eten geven Haha! Knipoog Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 23:35

Hout vreten is kribbebijten Lachen
vaak gaat dat samen met luchtzuigen maar het hoeft niet

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 01:24

dan heb ik allemaal kribbebijters, want ze doen het allemaal. maar volgens mij gaat elk paard zich wel eens te buiten aan een stuk hout en om dan elk paard een kribbebijter te noemen gaat me even te ver . volgens mij is kribbebijten nl ietsje extremer dan hoe die van mij het doen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 01:25

Nee, maar als je zegt dat ze al het hout vreten dat ze kunnen vinden, dan is het kribbebijten Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 01:28

Mijn merrie loopt rondjes in haar stal, maar een stalondeugd kan ik dat niet noemen. Ze werkt alleen al de bodembedekker naar de kanten, en mest er dan ook nog op...
Gevolg: in het midden alles kaal, en alles ligt aan de kant. Wil je 's avonds haar bed rechttrekken, werk je alles door elkaar heen.
De mesters bij ons op stal zijn daar dan ook niet zo blij mee Haha!

Maar een stalondeugd kan ik dat niet noemen...

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 01:35

Anya schreef:
Nee, maar als je zegt dat ze al het hout vreten dat ze kunnen vinden, dan is het kribbebijten Lachen


was bij wijze van spreken Schijnheilig ik heb nl op het moment noodstallen, een soort van paddoxs binnen in een loods. en de boxen bestaan uit 2 planken aan de zijkant en voor schrikdraad Schijnheilig maar weet je hoeveel aantrekkingskracht een plank heeft helemaal als het geen hardhout is Vingers aflikken
nou en om die reden vreten ze hier af en toe een plank aan gort. maar het is dus niet zo dat ze de hele dag niets anders doen, want dan zou ik echt te weinig voeren, snap ie Rock-on, dudes!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 01:36

Anya schreef:
Nee, maar als je zegt dat ze al het hout vreten dat ze kunnen vinden, dan is het kribbebijten Lachen


Correct me if I'm wrong: kribbebijten is toch alleen als ze er lucht bij zuigen? Verward

Machie

Berichten: 16006
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 02:04

Baloe gaat bij verveling rondjes lopen in zn stal Haha!
Naja, in het begin, nu al veel minder. Gelukkig wisselde die zelf wel van hand Lachen
Dus eigenlijk heeft mijn paard geen gebrek Lachen

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 02:08

Cassidy"]
[quote="Anya schreef:
Nee, maar als je zegt dat ze al het hout vreten dat ze kunnen vinden, dan is het kribbebijten Lachen


Correct me if I'm wrong: kribbebijten is toch alleen als ze er lucht bij zuigen? Verward
[/quote]


nee dan is het luchtzuigen

kribbebijten is ergens aan bijten, voerbak/houten randje in de stal/staldeur etc

luchtzuigen is zodra ze dus lucht gaan zuigen(hoe logisch Knipoog ) meestal door hun tanden ergens op vast te zetten, sommige doen het ook door hun tong dubbel te vouwen oid
vaak gaat kribbebijten over in luctzuigen(bij desire niet bij Q wel, maar was ivm pijn&boxrust, maar is nu n slechte gewoonte die soms terug komt)

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 09:45

Ik had ze misschien beter apart kunnen zetten in de poll, maar meestal is een kribbebijter ook een luchtzuiger vandaar. Ik ken maar erg weinig paarden die luchtzuigen zonder dat ze zich ergens vastzetten...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 09:45

Ik had ze misschien beter apart kunnen zetten in de poll, maar meestal is een kribbebijter ook een luchtzuiger vandaar. Ik ken maar erg weinig paarden die luchtzuigen zonder dat ze zich ergens vastzetten...

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 10:08

ik heb een kribbebijter die (nog) niet luchtzuigt en ik had vroeger een luchtzuiger die niet kribbebeet (*huh* vereleden tijd van krijbbebijt)

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 10:12

Het verbaast me niet dat jouw paard hier de uitzondering op de regel is Smurf! Morrie is niet Dick Trom: het is een bijzonder paard en dat is het Lachen

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 10:31

Mijn paard is een luchtzuiger , ook zonder kribbebijten btw. Ze heeft nu een band om en daarmee doet ze het niet OK dan! .

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 11:56

mijn paard wordt altijd heel druk als ze eten krijgt, ze gaat dan een beetje steigeren en ze vindt het heel leuk om tegen de stal te trappen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 13:53

Mijn paard heeft 5 maanden recht tegenover een enorme luchtzuiger gestaan (dat paard deed de hele dag niet anders dan luchtzuigen), maar heeft dit gedrag helemaal niet overgenomen. Verder heeft hij ook geen andere stalgebreken.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 13:58

Renske20"]
[quote="Cassidy"][quote="Anya schreef:
Nee, maar als je zegt dat ze al het hout vreten dat ze kunnen vinden, dan is het kribbebijten Lachen


Correct me if I'm wrong: kribbebijten is toch alleen als ze er lucht bij zuigen? Verward
[/quote]


nee dan is het luchtzuigen

kribbebijten is ergens aan bijten, voerbak/houten randje in de stal/staldeur etc

luchtzuigen is zodra ze dus lucht gaan zuigen(hoe logisch Knipoog ) meestal door hun tanden ergens op vast te zetten, sommige doen het ook door hun tong dubbel te vouwen oid
vaak gaat kribbebijten over in luctzuigen(bij desire niet bij Q wel, maar was ivm pijn&boxrust, maar is nu n slechte gewoonte die soms terug komt)
[/quote]

nee, hout bijten wil niet dadelijk zeggen dat het een kribbebijter is Knipoog . Het is pas een kribbebijter als hij zijn tanden in het hout zet, en zo lucht naar binnen zuigt.Je hoort dat duidelijk, het lijkt op een boer. Een luchtzuiger is een paard als hij geen hout of iets anders gebruikt, maar gewoon door zijn hoofd te buigen lucht naar binnen zuigt.
Maar paarden kunne ook soms van verveling aan alles liggen knabbelen, zonder dat ze daar lucht bij binnenzuigen en dan is het geen kribbebijter
(correct me 2 if I'm wrong Haha! )

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 15:32

die van mij eet het hout op van de poetspaal en als ik het wandelen bent
wilt hij ook altijd de buitenbak opeten maar dit is geen kribbebijten toch..?? en het is toch ook helemaal niet slecht voor ze om hout te eten??

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 16:40

Nu dan de officiele uitleg van een Amerikaanse onderzoeker naar stalgebreken... kribbebijten is alleen hout bijten dus. Het gaat wel vaak samen met luchtzuigen, maar dit heet luchtzuigen gecombineerd met kribbebijten. Alleen hout kauwen heeft dus kribbebijten...

Cribbing and Windsucking
Crib-biting and wood-chewing occurs in both stabled and paddock-kept horses. It MAY have a nutritional element initially, but once the habit is established, no amount of supplementation seems to effect a cure. Crib-biters will often show abnormal wear to the front incisors. Crib-biting often includes (or develops into) windsucking, in which the horse gulps in air and swallows it (rather than inhaling.) Windsucking may predispose to colic or poor condition, although many horses show no apparent ill-effects.