Snelle eter nog meer vertragen, ondanks hooinet fijne maas?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Snelle eter nog meer vertragen, ondanks hooinet fijne maas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 10:59

Op dit moment krijgen mijn beide paarden hun hooi op stal uit een hooinet met fijne maas (maat: 85cm).
Deze namelijk van EJ: http://www.ej.nl/products/10000119/8040 ... T+SLOWFEED

Buiten krijgen ze 1 grote hooinet uit bovenstaande link, van 105cm.

Mijn merrie eet redelijk rustig en doet op stal uren over haar 8kg voordroog.
Mijn ruin helaas, gaat als een speer. Hij eet zijn 8kg voordroog binnen paar uur op en gaat daarna over op zijn stro.
De volgende dag ligt er geen stro of hooi meer in zijn stal.

Buiten krijgen ze in 1 grote hooinet 10 kg voordroog. Mijn ruin slurpt het allemaal als een speer naar binnen. Als ik dan even met mijn merrie ga rijden, dan is het hooinet (bijna) leeg zodra ik haar weer buiten zet.

Wat te doen? Zelf zou ik graag willen dat ze de gehele dag door wat te eten hebben. het liefst niet heel veel in 1 keer, maar dat ze echt lang iets te knabbelen hebben.

Het liefst blijf ik gebruik maken van bovenvermelde hooinetten, maar misschien kan ik ze op de één of andere manier iets aanpassen? Zodat het langer duurt voordat deze op zijn?

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 11:32

Misschien helpt het om twee netten in elkaar te doen, moet dan toch minder snel gaan?

Cardy

Re: Snelle eter nog meer vertragen, ondanks hooinet fijne maas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 11:35

Bedankt voor je reactie! Daar heb ik ook over na zitten denken, vraag mij alleen af of dit daadwerkelijk gaat helpen? heb op het moment ook al 6 netten (2 buiten, 2 merrie, 2 ruin), zodat ik een dag voor kan werken qua hooi neerzetten. Om er nou tig bij te gaan kopen...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 11:37

Je kunt hem los hangen, dus dat hij hem niet klem kan zetten tegen een muur oid, dan is het ook een grotere uitdaging om er wat uit te krijgen. Hoe is het hooi dat je voert? Grofstengelig hooi is ook moeilijker te eten. Mocht je fijn hooi hebben kun je er ook voor kiezen om het te mengen met stro, dat vertraagt ook flink.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 11:38

mischien 1 dag om het uur hem 2 kilo geven? dat hij het gedoseerd krijgt... en dan mischien wel wat meer en dan vervolgens steeds iets minder, dat hij steeds maar nieuwe krijgt, waardoor hij geen rede heeft om te schrokken?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 11:39

@ Britt: Zijn hooi is gemiddeld qua grof/fijnheid en hij gaat gewoon door totdat alles op is. Voorheen heeft ie op mot gestaan.. Nou meneer at dit met hele happen tegelijk op. Echt drama af en toe, want dit betekent dat ie grotendeels van de tijd niks meer te eten heeft.

@ unihorses: Dat is helaas niet mogelijk. Dit vanwege mijn werk en dat ze op stal liever niet hebben dat paarden onregelmatig gevoerd worden. Alleen paarden krijgen tegelijk hooi, tegelijk krachtvoer, etc.
Laatst bijgewerkt door Cardy op 18-03-13 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 11:39

Cardy schreef:
Bedankt voor je reactie! Daar heb ik ook over na zitten denken, vraag mij alleen af of dit daadwerkelijk gaat helpen? heb op het moment ook al 6 netten (2 buiten, 2 merrie, 2 ruin), zodat ik een dag voor kan werken qua hooi neerzetten. Om er nou tig bij te gaan kopen...

Gewoon uit proberen :j

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:11

Ik ga ook voor het uitproberen van 2 netten over elkaar. Niet meteen extra netten kopen, maar gewoon 1 voerbeurt geven in een dubbel net (je hebt er toch meer liggen), en kijken of dat effect heeft. Helpt het, dan extra netten aanschaffen. Helpt het niet, dan weet je dat ook weer zonder extra uitgaves. Je geeft aan dat je ruin het net bijna leeg heeft als je de merrie gaat rijden, dus dat zou een moment zijn waarop je het kunt proberen? (en dan na het rijden alsnog de portie hooi voor de volgende voerbeurt klaarmaken)?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:31

2 Netten over elkaar kan idd helpen, maar ook het mixen met stro wat Britt zegt werkt heel erg fijn. Dan moet ie nog meer moeite doen om het eruit te krijgen waardoor hij langer bezig is.

Heb je voor bodembedekking wel eens aan vlas, gehakseld stro of houtkrul gedacht? Waarvan vlas mijn minste voorkeur zou hebben als hij zoveel eet gezien het houtig is en hard. Gehakseld stro is prikkeriger dan gewoon stro en eet niet zo fijn maar kan wel gegeten worden, plus als hij niet graag vies stro eet is het makkelijk mengen met vies stro of met azijn en houtkrul heb ik er nog niet eentje zien eten.

Maar de laatste moet wel afvoerbaar zijn voor je stal, dus mocht je dat overwegen is even navragen wel handig.

Wilgentakken geven af en toe wil ook nog wel eens helpen, daar zijn ze ook lang mee bezig.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:34

Als je het net aan iets in de lucht ophangt, dan kan het vrij hangen en zal hij er langer over doen. De tip om er 2 over elkaar te doen is ook slim, en zorg voor goed, grof hooi.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 13:43

@ Angela: Dat is waar! ga het binnenkort eens uitproberen.
@ Breghje: Geen idee hoe ik erbij kom, maar in mijn vorige post heb ik geschreven dat mijn ruin op mot heeft gestaan. Bedoel vlas. Hier heeft ie best wel lang op gestaan en hij at het allemaal op (echt elke keer een mond vol). Heb het idee dat zijn darmen daar nou niet echt blij mee waren (minder goede vertering leek wel).
Stro eet hij als hooi en is ook zo op.
Zo erg zelfs, dat er dus letterlijk bijna geen stro meer in zijn stal ligt. Het is één bruine bodem met her en der 1 vies stro'tje.
Wilgentakken is ook een idee!

@ Toad: Heb helaas geen mogelijkheid om het hooinet zo op te hangen dat ie los hangt (maak het er niet makkelijk op he? hihi).

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:52

Vlas kan als het veel gegeten wordt echt heel vieze verstoppingen geven, dus goed dat je dat zag van die slechtere vertering. Ik dacht dat je met mot stromot bedoelde, strokorrels. :D Hier in de regio wordt dat ook mot genoemd. Wat misschien ook nog een optie is, strokorrels al moet ik zeggen dat mijn vreetmachine het het beste deed op gehakseld stro en elke dag de mest eruit halen, eens per week de natte plek en elke week 2 verse balen erin. Dat van die bruine troep herken ik helaas...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 14:01

Ik heb dat net ook gehad maar de mazen rekken uit tot ze uiteindelijk bijna 4,5 cm zijn, ik heb ze opgemeten een tijdje terug.
Hier kun je écht fijnmazige hooinetten bestellen van 3 cm. maas (en dat is op het hart van het koord gemeten, de 'gaatjes' zijn in werkelijkheid nog wat kleiner) die ook niet groter worden, heel stevige netten.
Ik heb deze nu voor mijn merrie waarbij ik het zelfde probleem heb (die kan ik ook niet meer gaan geven want die wordt op alleen hooi echt tonnetje rond, krijgt geen krachtvoer of niks. Ik wil wel dat ze de hele dag door kunnen eten dus dan moet je 't gewoon zo veel mogelijk vertragen) en ik overweeg om er nog 2 te bestellen om ook dubbele netten te maken.

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 14:07

je hebt toch wel een plafond in je stal? daar een haak aan? niet al te hoog hangen ivm rug...
weet niet of je een dikkerd hebt? en anders gewoon pech hoor, op is op....in de natuur hebben ze ook wel eens geen eten? en als je paard het hebben kan dan gewoon eens onbeperkt geven totdat hij bedaart?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:55

Los in de ruimte hangen inderdaad en mengen met stro of heel grof stengeling hooi dat ze minder graag eten, bij mijn jonge ruin werkt dat goed.
Hij wil toch graag het kuil hebben en is lekker bezig om dat er tussenuit te frummelen... :D