Invlechte met lange, dikke manen.. tips?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daphnm

Invlechte met lange, dikke manen.. tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 18:24

:) Hoihoi,

ik heb een verzorgpony met lange (ongeveer 30 cm) , dikke manen.
Hoe kan je die het beste invlechten? Heel veel kleine vlechtjes of grote?
Een hengstenvlecht maak ik wel eens maar die gaat er snel uit.. Op wedstrijd is dat geen optie..
Ik ga de manen niet knippen/trekken.

Tips please

loveNappi

Re: Invlechte met lange, dikke manen.. tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 18:25

grote dikke vlechten die wel lekker strak zitten

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 18:27

met de hengstenvlecht een touw meevlechten in ongeveer de zelfde kleur als de manen van je verzorgpony, dan een hele lading haarlak!
het beste is om pas op het wedstrijdterrein de hengstenvlecht pas te vlechten, dan blijft de vlecht er het beste uitzien en zorg er dan voor dat pony zij/haar hals niet te ver kan rekken, dan trekken de manen mee en laat het weer los;)

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 18:32

Je kunt proberen de manen in het midden te scheiden en dan de 'hengstenvlecht' bovenop de manenkam te maken. Je pakt dan links en rechts om de beurt plukjes erbij (voor een strak resultaat eerst de manen nat maken). Daarna vastzetten met 1 hele lange draad pektouw (in dezelfde kleur als de manen). Dit blijft bij mij meestal wel zitten, maar zoals al gezegd; hoe korter tevoren je het invlecht, des te groter de kans dat het goed blijft zitten t/m je tweede proef.
Succes!

Daphnm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 18:36

Apochewinta schreef:
Je kunt proberen de manen in het midden te scheiden en dan de 'hengstenvlecht' bovenop de manenkam te maken. Je pakt dan links en rechts om de beurt plukjes erbij (voor een strak resultaat eerst de manen nat maken). Daarna vastzetten met 1 hele lange draad pektouw (in dezelfde kleur als de manen). Dit blijft bij mij meestal wel zitten, maar zoals al gezegd; hoe korter tevoren je het invlecht, des te groter de kans dat het goed blijft zitten t/m je tweede proef.
Succes!

bedankt :) ik denk dat ik toch voor de knotjes ga, want op bestemming vlechten duurt lang (als ik het netjes en strak wil hebben)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 18:36

Als knotten niet te doen is (ken het, ik krijg bloemkolen bij die van mij) dan is een hengstenvlecht vind ik het handigst.

Krijg je de vlecht er wel goed strak in? Anders inderdaad draad mee vlechten, goed strak en dan moet het wel blijven zitten. Een week van te voren trouwens geen anti klit meer gebruiken scheelt ook heel vel.

Daphnm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 18:38

MarliesV schreef:
Als knotten niet te doen is (ken het, ik krijg bloemkolen bij die van mij) dan is een hengstenvlecht vind ik het handigst.

Krijg je de vlecht er wel goed strak in? Anders inderdaad draad mee vlechten, goed strak en dan moet het wel blijven zitten. Een week van te voren trouwens geen anti klit meer gebruiken scheelt ook heel vel.

géén antiklit? ik doe er altijd in voor wedstrijd :=

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 18:42

ik heb een tinker met redelijk dikke manen. wat ik tegenwoordig doe is twee hengsten vlechten maken. ik doe de ene helft even naar de andere kant en de andere helft vlecht ik in. als de onderste vlecht goed zit doe ik de manen die aan de andere kant zitten weer terug en met deze helft vlecht ik nog een keer boven de andere. zo heb ik er twee boven elkaar en ze zijn niet zo dik dat het snel uitzakt :D

YentlKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 18:44

Mijn vorige verzorgpony had ook van die dikke manen, meestal is een hengsten vlecht erg mooi met volle, dikke manen ! ;)

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 18:44

-O- Oeps ! zeker géén antiklit in de manen doen hoor! dan blijft het zeker niet zitten!
Ik vlecht trouwens gewoon thuis, zet het vast met naald en draad en dan gaat meneer de trailer op.
Blijft prima zitten, maar da's ook een kwestie van strak vlechten én ervaring opdoen.

@lisaterburg: dat heb ik ook eens gedaan! Leuk! zat prima en is toch weer net even wat anders. Helaas heeft de mijne daarvoor iets te dunne manen, dus is het effect niet zo mooi als bij een dikke manenbos!

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 18:46

Mijn haflinger heeft ook dikke en vrij lange manen. Ik deed eerst altijd een netje in, maar nu we wat ' hoger' lopen gaan er 2 hengstenvlechten in. Ik vlecht tot de helft en eindig dan in een normale vlecht. Dan ga ik weer verder, tot het einde, die eindig ik in een knot, anders komt de vlecht onder het zadel.
Ik gebruik nooit antiklit, maar zo'n ronde manenborstel. Heb dan ook geen antiklit nodig. Daarmee glijdt de vlecht er juist uit. Ik vlecht altijd inde trailer en op wedstrijd. Dat hoeft niet lang te duren, als je het lang en vaak genoeg doet, heb je dat zo gedaan. Ik kan Jouk invlechten in nog geen 10 minuutjes, dat is dan incl voorpluk, waar een invlecht inkomt.

Daphnm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 18:49

Joukje_04 schreef:
Mijn haflinger heeft ook dikke en vrij lange manen. Ik deed eerst altijd een netje in, maar nu we wat ' hoger' lopen gaan er 2 hengstenvlechten in. Ik vlecht tot de helft en eindig dan in een normale vlecht. Dan ga ik weer verder, tot het einde, die eindig ik in een knot, anders komt de vlecht onder het zadel.
Ik gebruik nooit antiklit, maar zo'n ronde manenborstel. Heb dan ook geen antiklit nodig. Daarmee glijdt de vlecht er juist uit. Ik vlecht altijd inde trailer en op wedstrijd. Dat hoeft niet lang te duren, als je het lang en vaak genoeg doet, heb je dat zo gedaan. Ik kan Jouk invlechten in nog geen 10 minuutjes, dat is dan incl voorpluk, waar een invlecht inkomt.

Wooh dat is snel _/-\o_ !
Goed idee ga ik zeker een keer proberen!

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 18:50

Wat ook wel handig is, is de haarlak van L'oreal Paris Elnette. Dit kun je zo uitborstelen en kost je dus geen manen! :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 18:52

paardengekD schreef:
MarliesV schreef:

géén antiklit? ik doe er altijd in voor wedstrijd :=

Haha, aan de andere reacties te lezen heb je inmiddels al wel door dat daar een stukje van het probleem ligt.

Antiklit maakt je manen glad waardoor je vlechten er eerder uit gaan. Dat is dus niet handig als je een hengstenvlecht maakt. Die van mij is er binnen een uur uit als er antiklit in zit, zonder antiklit blijft de hengstenvlecht meerdere dagen zitten zonder problemen.

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 18:58

Misschien als je er op gaat zitten dan maak je een hengstenvlecht alleen dan over de bovenkant van de hals tot de schoft dat doe ik met de tinker van m'n opa en die heet manen tot de knieën en 40 cm dik (20 cm aan elke kant)