Welk schriklint?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Welk schriklint?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 15:00

Voor de eerste tijd (zeg gerust een jaar) willen we de paddock-aan-huis omheinen met houten palen met (breed) schriklint.

Maar nu ik aan het oriënteren ben, zijn er zulke gigantisch uitlopende prijsverschillen!
Je hebt economy-schriklint (wit vaak) Topline, premium en weet ik het allemaal.

Stel je gaat uit van de 20mm breedte, varieert een rol van 200 m al tussen de €14,50 en €60,- , met een boel prijzen er nog tussen.

Ik kan me voorstellen dat het economy-lint (goedkope witte) voor een soort tijdelijke oplossinkjes en prikpaaltjes is.
Maar wat zijn de voordelen van het duurste lint t.o.v. het gemiddelde geprijsde lint?

Wie heeft er ervaringen met div. linten?

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:31

Op onze vroegere weide hadden wij ook een deel met lint afgemaakt en op lange termijn was ik er niet tevreden van.
Ondanks dat we materiaal van gallagher hadden gebruikt ginger er isolatoren kapot, de linten gingen los, verkreukte en werden vuil, enz.
Op onze nieuwe weide hebben we overal 6 mm koord.

fjordnina

Re: Welk schriklint?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 16:41

Het verschil zit vaak in de kwaliteit/duurzaamheid van het gebruikte materiaal, de hoeveelheid ijzerdraadjes die erin verweven zijn en hoe dicht het lint geweven is.

Wij hebben zelf deze: http://www.agradi.nl/afrastering/schrik ... 005721/847 en die bevalt goed. Bruin is ook de minst opvallende kleur ten opzichte van het landschap. De groene variant van AKO is erg fel en opvallend.

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 10:52

Het is altijd lastig om het juiste schrikdraad te kiezen.
Om het schrikdraad te vergelijken moet je naar de treksterkte en de weerstand kijken.
Wil je een sterk schrikdraad dat minder snel slijt en niet breekt als er een paard "doorheen gaat" dan neem je een schrikdraad met een hoge treksterkte bijvoorbeeld 350 kg.
Kies je voor goedkoop dan is de treksterkte vaak ook lager ( bijv 90 kg).
Hoe hoger de treksterkte hoe mooier je het lint kan spannen. Goedkoop lint gaat sneller fladderen in de wind omdat je het niet goed kan spannen.
De betere sterkere schriklinten zijn meestal versterkt, wat inhoud dat er extra kunststof draad aan de boven en onderzijde zijn verwerkt. Onze ervaring is dat je juist deze linten het beste kan spannen.

De weerstand wordt aangegeven in ohm/m en geeft het stroomverlies aan. Dus een hoge weerstand bijvoorbeeld 5 ohm/m heeft een hoog verlies en een zeer lage weerstand van bijv. 0,06 ohm/m (Gallagher Turbostar) betekent laag verlies. De weerstand bepaalt de maximum lengte van jouw afrastering, simpel kan je stellen dat alle schrikdraad met een weerstand groter 2 ohm/m geschikt is voor korte tijdelijke afrasteringen, schrikdraad met een weerstand tussen de 2 en 0,5 ohm/m is geschikt voor middellange afrasteringen zeg maar max. 400m. en schrikdraad met een weerstand < 0,5 ohm/m is geschikt voor lange afrasteringen langer dan 400 m.

Wil je een advies op maat voor jullie toepassing stuur me dan even een pb met de exacte afmetingen van het perceel