Verharding stuk weiland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ine23

Verharding stuk weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 15:29

Na de 2e winter op mijn erg zware kleiland te hebben meegemaakt heb ik besloten dat het tijd wordt om deze zomer een stuk te gaan verharden voor volgende winter.

Ik heb 3 pony's en een jaarling KWPN'er staan op een hectare grond. Afgelopen winter hebben ze de hele wei ter beschikking gehad en hebben ze deze helemaal kapot gelopen, maar op die manier wel altijd redelijk droge stukken gehad. Maar dit jaar wordt er opnieuw gezaaid en willen we ze volgend jaar op 1500-2000m2 houden in de winter (max. 3 maanden, daarna komt er een stuk van dezelfde grootte) en wil ik dus een stuk van 35-50m2 gaan verharden. Dit stuk ligt voor de schuilstal en daar zou ik de 2 slowfeeder bakken willen zetten. Het is het natste stuk van het hele weiland en in de winter zakken de paarden er tot halverwege hun sprongen (of zelfs tot aan de sprongen) in weg in de natste perioden van het jaar. De achterkant van het weiland ligt dan weer erg droog, maar dat voorste stuk is dus de plek waar ik de wei in moet, water wil geven, wil voeren etc...

Zelf heb ik gedacht aan betonplaten, maar die lijken me niet breed genoeg waardoor ze ook weer wegzakken uiteindelijk.

Zand hebben we op een ander weiland. Die verandert in de winter uiteindelijk ook in 1 grote modderhoop aangezien de klei zo zacht wordt dat het zand ertussen wordt gestampt.

Uiteindelijk denk ik dus voorlopig aan een laag beton laten gieten. Dus: uitgraven, mooi afkisten en dan er een stabilisé in laten leggen. Probleem is dit dat natuurlijk niet gemakkelijk opnieuw op te breken is mochten wij hier ooit weggaan en 100% inorde is het ook niet...

Zijn er nog goede oplossingen om zo'n 35-50m2 te verharden aan een betaalbare prijs? (om en bij de 500euro gebudgetteerd, maar kan ook meer als het een goede duurzame oplossing is)

In België mag je ook niet 'bouwen' op weiland, maar men gaat hier niet klagen in de buurt als je op een paardenwei een stuk verhardt gelukkig. Alleen moet het er wel weer uit als je het verkoopt aan een niet paardenhouder natuurlijk.

1 van mijn merries kan niet lopen op kiezels. Ze heeft erg gevoelige zolen en loopt ook op hoefschoenen vooraan als we buiten wandelen op kiezels. De hoeven groeien wel, maar toch kreupelt ze erg op kiezels. Iets met pure kiezels leggen doe ik haar dus ook niet aan :(:)

Alvast bedankt om mee te denken :)

nova_zodiax

Re: Verharding stuk weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:32

Het is een flink stuk, maar misschien een optie om te betegelen? En dan met betonbanden er om heen ?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:32

Als je je zand betegelt met gewone stoeptegels ( trottoirtegels ) heb je een fijne verharding, die ook weer gemakkelijk is mee te nemen :j

Randen van bielzen ( of stoeprandjes natuurlijk, maar ik geef de voorkeur aan hout ) en ze kunnen geen kant op !

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:37

Ik heb een soort gelijk oppervlak betegeld en zit ook met dezelfde grondsoort; afgraven, zand erop ( goed laten rusten) en dan zware betontegels erop (en natuurlijk voorzien van randen). Ziet er heel goed uit en blijft ook goed liggen.

De dunnere en lichtere stoeptegels gaan helaas wel aan de wandel door het gewicht en de ondergrond (ondanks dat het goed gelegd is). Maar de zware betontegels blijven liggen waar ze horen; wat de paarden ook uitspoken!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:39

Wij hebben betontegels liggen en is na 5 jaar nog niet weg gezakt in de klei. Ook met betegelen moet je rekening houden met rotzooi, vooral als er hooi op wordt gevoerd. Iedere dag poepruimen en aanvegen anders krijg je net zo een modder zooi op je tegels als op je weiland.

Betontegels kun je vaak nog gratis ophalen ook :) is alleen wel een onwijs zware klus dus zorg dat je sterke mannen hebt. Wij hebben het niet uitgegraven, zo op het land gelegd, aangesloten, zand/grind tussen de naadjes en in de winter zakt het mooi gelijkmatig in zodat ze recht liggen en vast liggen (klei zuigt er aan) maar wegzakken doen ze nog steeds niet.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 15:42

Oh, dat is ook een goede. Dus eerst zand en dan betegelen? Want rechtstreeks op de klei zakken ze er natuurlijk ook gewoon door, er loopt een ondergrondse stroom waardoor het water zich er zo ophoopt in de winter. Maar ik kan het misschien eerst een stukje laten uitgraven en zand laten storten (hoger dan de rest van het weiland) en daarop de tegels. De tegels an sich bewegen niet meer als ze niet onderling vastgemetst zijn? Dus een rand errond zou genoeg moeten zijn? Onze losse tegels (echt 1 stoeptegel apart, als een padje) op het stuk waar enkel wij, de mensen, komen zakken ook weg in de winter, maar die liggen rechtstreeks op het gras en de klei.

Edit: lees nu de 2 andere reacties. Betonplaten was ook mijn eerste idee omdat de oppervlaktes groter zijn dan bij tegels. Heb jij een foto van jouw stuk vuurneon? Mag ook via pb hoor, maar dan heb ik een idee hoe je de omranding hebt gedaan etc.
Laatst bijgewerkt door Ine23 op 15-03-13 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:42

Wij zitten hier op zandgrond en hebben beton gestort voor de stal, maar de uitloop daarvoor is gewoon met stoeptegels betegeld. Ideaal! Hier ligt het nog perfect, ondanks dat er dag en nacht een tinker en een belg van ruim 1000 kilo op staan. Voordeel van tegel tegenover beton is dat de regen sneller weg loopt.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:44

Betegelen is een fijne optie... Ik heb gewoon grindtegels op z'n kop laten betegelen.

Die kun je zo gratis afhalen... Heb hier voor 40m² aan gratis tegels liggen. Enige wat ik moest betalen was een paar kuub zand en bandjes. Dan zit je ruim onder je budget. Als je niet zo handig bent wil een aardige tuinier vast wel voor een leuk bedrag wat tegels komen leggen. Dat moet met een budget van €500 echt te doen zijn. En de tegels kunnen er ook weer uit als het moet.

Hier heeft de hovenier een stuk grond afgegraven zodat het netjes even was, daarop zand gestort, bandjes eromheen en tegels er op geknald!

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:52

als je de tegels in stabilisé legt (dus zand gemengd met wat cement en licht bevochtigen, verhouding is ongeveer 1 deel cement op 7-9 delen zand), dan liggen ze nog steviger en stabieler (vandaar dat het ook "stabilisé" noemt }:0 8)7 )

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 16:00

Stabilisé is inderdaad zand gemengd met cement, zover ben ik ook al. Maar zou dat dan niet voldoende zijn om te leggen, zelfs zonder tegels? Gewoon een cm of 15-20 aan stabilisé? Als ik 20cm stabilisé wil leggen kost het me alleen aan stabilisé al rond de 450euro. Kan allemaal wel natuurlijk, maar als ik met dat budget ook iets kan leggen dat gemakkelijker uit te breken is, doe ik dat graag.

Ik neig het meest nu naar de betonplaten zoals vuurneon het heeft gedaan. Focussed, de tegels blijven dus ook op kleingrond goed liggen als je er eerst zand onder legt? Want stoeptegels zie ik inderdaad gemakkelijk tweedehands af te halen, maar betonplaten vind ik voorlopig alleen maar nieuw. Dus stoeptegels is zeker een optie als ik ze goed stabiel krijg! :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 16:02

Als ik heel eerlijk ben krijg je stoeptegels niet stabiel op de rottige kleigrond met alleen zand (met stabilisé is het natuurlijk anders). Wij moeten om de 2 jaar opnieuw leggen (en dus ook weer kosten zand). De zware betontegels liggen echter al jaren braaf op de plek.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 16:09

stabilisé zonder iets op, blijft een losse, mulle bedoening. Kan je evengoed zand leggen.

Onder tegels of platen hoeft geen 20 cm stabilisé te liggen hoor, 10 cm is ook al voldoende.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 16:13

Dat verandert de zaak, is de kost alweer gehalveerd en dus nog plaats voor tegels of platen.
10cm stabilisé lijkt me ook nog wel met een drilboor relatief gemakkelijk uit te breken over een jaar of 10?
Dan giet je dus 10cm stabilisé en daarop de tegels meteen (voor het volledig uitharden dus)?

Bedankt, ik wist niet dat stabilisé altijd los blijft. Dan lopen ze het natuurlijk gewoon zo weer kapot.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 16:25

Ja hoor, stabilisé krijg je er heel gemakkelijk terug uit. Je moet het maar eens googelen, het ziet er uit als grijs zand eigenlijk. Dat hard dan wat aan, maar word nooit zo een harde, vaste blok als beton natuurlijk. Wij maken het zo:
Je spreidt een zeil (ong. 3x3) uit, kapt daar een kleine kruiwagen zand op uit, daarover de juiste hoeveelheid cement , en met een hark of gritsel ga je dat dan mengen. Ondertussen bevochtig je het wat met een gieter. Dat mengsel schep je dan terug in je kruiwagen en kiep je uit waar je het wil hebben. Daarna begin je aan de volgende portie, en zo ga je door tot als je voldoende hebt. Daarna egaliseer je dat hoopje, hup je tegels erop, en klaar!

Moest je nog niet overtuigd zijn of nog twijfelen: als je bij een bouwcenter je cement gaat uithalen, moet je ze daar maar eens uithoren hoe je dat praktisch aanpakt, die mensen hebben normaalgezien wel kennis van zaken.
Laatst bijgewerkt door miezelke op 15-03-13 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 16:26

Voor onze vroegere stal had ik een terras gemaakt met straat klinkers die ongeveer 15 cm dik waren.
Ik heb de graszoden afgegraven en de klinkers op de kleigrond gelegd en afgeboord met treinbiels en dat werkte prima.
De klinkers kwamen gratis van de gemeente, het waren er die uitgegraven waren bij het her aanleggen van straten.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 17:03

Wij hebben 12x16 m beton platen, platen zijn 4x1,5 meter.
Het verzakt wel maar ben er super blij mee.
Heb ook nog stuk met grind tegels, deel zo op de veen, deel op zand, beide liggen prima, maar is pad naar weide dus word niet continu opgelopen.