Ik heb 3 pony's en een jaarling KWPN'er staan op een hectare grond. Afgelopen winter hebben ze de hele wei ter beschikking gehad en hebben ze deze helemaal kapot gelopen, maar op die manier wel altijd redelijk droge stukken gehad. Maar dit jaar wordt er opnieuw gezaaid en willen we ze volgend jaar op 1500-2000m2 houden in de winter (max. 3 maanden, daarna komt er een stuk van dezelfde grootte) en wil ik dus een stuk van 35-50m2 gaan verharden. Dit stuk ligt voor de schuilstal en daar zou ik de 2 slowfeeder bakken willen zetten. Het is het natste stuk van het hele weiland en in de winter zakken de paarden er tot halverwege hun sprongen (of zelfs tot aan de sprongen) in weg in de natste perioden van het jaar. De achterkant van het weiland ligt dan weer erg droog, maar dat voorste stuk is dus de plek waar ik de wei in moet, water wil geven, wil voeren etc...
Zelf heb ik gedacht aan betonplaten, maar die lijken me niet breed genoeg waardoor ze ook weer wegzakken uiteindelijk.
Zand hebben we op een ander weiland. Die verandert in de winter uiteindelijk ook in 1 grote modderhoop aangezien de klei zo zacht wordt dat het zand ertussen wordt gestampt.
Uiteindelijk denk ik dus voorlopig aan een laag beton laten gieten. Dus: uitgraven, mooi afkisten en dan er een stabilisé in laten leggen. Probleem is dit dat natuurlijk niet gemakkelijk opnieuw op te breken is mochten wij hier ooit weggaan en 100% inorde is het ook niet...
Zijn er nog goede oplossingen om zo'n 35-50m2 te verharden aan een betaalbare prijs? (om en bij de 500euro gebudgetteerd, maar kan ook meer als het een goede duurzame oplossing is)
In België mag je ook niet 'bouwen' op weiland, maar men gaat hier niet klagen in de buurt als je op een paardenwei een stuk verhardt gelukkig. Alleen moet het er wel weer uit als je het verkoopt aan een niet paardenhouder natuurlijk.
1 van mijn merries kan niet lopen op kiezels. Ze heeft erg gevoelige zolen en loopt ook op hoefschoenen vooraan als we buiten wandelen op kiezels. De hoeven groeien wel, maar toch kreupelt ze erg op kiezels. Iets met pure kiezels leggen doe ik haar dus ook niet aan

Alvast bedankt om mee te denken