Is een paddock van 10 m op 15 m groot genoeg voor in de winter te staan alleen daar en schuilstal natuurlijk. En kan je ook in een paddock van 10 m op 15m rijden? En zoniet hoe groot moet hij dan min zijn? voor springen en dressuur. Dankjewel voor je hulp
Oei sorry weet nog niet zo goed waar het allemaal moet staan
Satine
Geplaatst: 14-03-13 22:00
Ik vrees dat je die oppervlakte x4 nodig hebt om een beetje te kunnen rijden met een pony/klein paard. Dus een paddock van 20x30. En dat is nog krap, een normale afmeting is 20x40.
Een paard 24/7 op zo'n kleine paddock houden is niet gezond, het dier kan nooit de benen eens lekker strekken in vrijheid. Bovendien heeft een paard veel behoefte aan sociaal contact met een soortgenoot en dus heb je ruimte nodig voor minimaal 2 dieren. Een paddock paradise (zoek hier op bokt maar eens voor voorbeelden) van bijvoorbeeld 5000m² voor 2 dieren kan wel prima, als je het inventief genoeg aanpakt en voldoende investeert in ondergrond (drainage, verharding), omheining,... Voor 1 klein paard en een shet kan het misschien ook wel op een nog iets kleinere oppervlakte.
tinkerfunss
Geplaatst: 14-03-13 22:05
Ik wou zelf een paddock maken van 12x12 meter, voor 1 paard en 3 pony's, voor de ponys groot genoeg om de winter in door te brengen met een schuilstal, het paard word ernaast gereden buiten. Helaas gaat dit bij mij niet door.
Rijden heb je idd echt wel een 20 bij 40 bak nodig
tamary
Geplaatst: 14-03-13 22:07
Minimale doorsnee roundpen/longeercirkel is 15/16 meter. 10 x 15 is dus zeker te klein ook voor paard om beetje gek te kunnen doen. Maatje rijbak voor pony kan 15x30 zijn, maar voor paard wil je liever 20x40. Om te springen wil je liever nog groter. Voor keertje longeren, beetje rijden in stap en draf voor ontspanning naast gebruik als uitloop kom je met een paddock van 20x20 een eind. Maar voor echt trainen, rijden en springen wil je een standaard maat rijbak.
Nikass
Geplaatst: 15-03-13 13:49
Wij hebben een buitenbak van 20x60, als die bevroren is rijd ik in de binnenbak van 15x35. Ik pas mijn traing dan zeker aan! Ik ben op dat moment blij dat ik kan rijden maar het is wel klein hoor. Als mijn paard helemaal fit en soepel is gaat het nog behoorlijk, maar als ik haar an t opbouwen ben na een blessure, kan ik niet teveel kleine wendingen van haar vragen. Onze paarden staan per twee in een paddock van 20x20. Ze staan er maximaal zes uur in, met hooi. Ik vind die afmeting acceptabel, maar de paarden worden altijd ook gereden of gelongeerd en als het even kan gaan ze gewoon het land op waar ze alle ruimte hebben.
Een gewone bak is 800 m2, jouw paddock 150m2. Met een shetje/a-welsh zou je daar wel in kunnen rijden, maar groter gaat niet.
Tigra_
Geplaatst: 15-03-13 14:09
Rijden lijkt me echt te klein voor. Dat is volgens mij ook vrij belastend want echt rechte lijnen maken valt niet mee met 10x15. Als paddock vind ik het ook aan de kleine kant zou dan echt eerder gaan voor een minimale maat van 20x20. Kun je wat grondwerk in doen en longeren. Rijden lijkt me ook niet heel prettig. Je kan niet veel figuren maken end dus denk dat het wel erg saai gaat worden voor jezelf maar ook voor het paard om toch enige afwisseling in het werk te houden. Dan zou je toch minimaal aan 15x35 moeten denken wil een beetje fijn kunnen rijden. Ligt natuurlijk ook wel aan het formaat paard.
Oke dankjewel allemaal dus voor een paddock hoe groot zou het dan moeten zijn? en in even voor de duidelijkheid in de zomer mag hij wel op een hele grote wei maar voor hem niet kapot te lopen mag hij in de winter alleen maar op de paddock dus voor het rijden min. 30 op 20?
Mijn paddock is 20x30. Rijden gaat best, maar springen is het echt te klein voor. En 20x40 zou echt fijner zijn geweest, maar in je eentje, of met zn tweeen gaat in 20x30 beetje loswerken en gymnastiseren wel lukken
De meeste paddocks die ik ken zijn net zo groot of nét iets kleiner dan een bakformaat. Zodat het paard in elk geval wel even lekker zijn benen kan strekken, sprintje kan maken of eens uit zijn dak gaan met bokken oid. Erin rijden kan uiteraard als je verder geen bak tot je beschikking hebt. Zelf vindt ik altijd hoe groter hoe liever, dus als je een bakformaat paddock kán maken....
Paddock zou ik geen probleem zien, die van mij staat ook in een kleiner paddock. Echter moet je wel bedenken; zo'n klein oppervlakt moet niet de vervanging van beweging zijn. Ik vind het heerlijk dat mijn paard lekker buiten kunnen de hele dag (zomer dag en nacht) maar echt hun benen strekken kan niet, en daarom haal ik haar er het liefst iedere dag uit voor beweging. Rijden in zo'n kleine bak gaat naar mijn idee niet. Daar heb je gewone bakafmetingen voor nodig om een beetje te kunnen rijden naar mijn idee.