Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
judith370 schreef:Waarom is zielig overdreven?
Paarden zijn helemaal níet gemaakt om zo lang binnen te staan.
Ook een bak/paddock voordoet, kunnen ze ook je land niet stuktrappen
laResidence schreef:Denk dat de eigenaar van jouw verzorgpaardjes van de ouwe stempel is.
De inzichten over paardenwelzijn zijn de laatste jaren nogal veranderd hè.
Vrees dat je er niet veel aan kunt veranderen. Mensen houden graag vast aan hun
jarenlange overtuiging.
Netam89 schreef:Sneu is het wel als ze de hele winter op stal staan.
Is er een mogelijkheid dat de boer de bak glad trekt zodat ze daar misschien even een paar uur per dag in kunnen staan met wat hooi? Zolang de ondergrond recht is, dan is de kans heel klein dat ze hun benen breken.
Is er een mogelijkheid dat je in de winter met de paarden kan wandelen?
Wellicht kun je voorstellen om éen weiland glad te trekken voordat het weer gaat vriezen/sneeuwen en dat je wanneer het weer beter weer wordt afwisselt?
Gypsy schreef:Het is niet alleen zielig, het is ook nog eens ontzettend ongezond. Ook als paarden wel naar buiten kunnen kijken overigens, of als de stal net 1 metertje groter is dan het traditionele 3 x 3.
Is er een rijbak aanwezig? Je zou kunnen opperen de paarden daar overdag in te doen, als je belooft de mest op te ruimen mag dat mischien wel
Maar over het algemeen is het helaas zo goed als onmogelijk de denkwijze van deze mensen te veranderen.
Whild schreef:Helaas is deze man in kwestie niet de enige die zo denkt. Ik vind het op z'n minst heel sneu en ik vind het daarbij gevaarlijk dat de enige manier van uitleven voor deze paarden onder het zadel is. Zo'n paard is dan natuurlijk een bommetje van energie en een ongeluk is dan veel sneller gebeurd.
Ik ken genoeg mensen die hun paard zo houden, wekenlang op stal. Vaak wennen die paarden er wel aan, dat is een kleine troost. Maar goed of fijn is het absoluut niet.![]()
Het zal niet de eerste keer zijn dat zo'n paard na een tijd van opsluiting eindelijk weer in de wei mag, knettergek doet en een blessure op loopt.
Als verzorgster kun je hier helaas niet zo veel aan doen, probeer er op te letten dat ze goed los- en uitgestapt worden. Een paard wat lang op stal staat krijgt vaak stijve beentjes. En voor de rest; hopen maar dat het snel goed weer wordt.
kimberly1995 schreef:judith370 schreef:Waarom is zielig overdreven?
Paarden zijn helemaal níet gemaakt om zo lang binnen te staan.
Ook een bak/paddock voordoet, kunnen ze ook je land niet stuktrappen
Omdat een paard qua andere dingen over het algemeen niks te kort komt. Het is dus puur dat ze alleen geen vrije bewegingsvrijheid hebben.
Maar een paddock is over het algemeen ook helemaal niet zo groot en dan is het verschil tussen een box en een paddock niet groot, alleen de frisse lucht.
Het is dus maar net wat de condities zijn, of het zielig is of niet.
edit: Was overigens niet persoonlijk bedoeld, qua dat zielig vinden.
Heleennn schreef:In de winter is het voor mij niet haalbaar om mijn paard elke dag op de weide te hebben, mag ten eerste niet van de stalbaas (weide wordt kapot gelopen en kan niet "rusten") en ik raak op niet op stal met dit koude weer... Mijn merrie loopt dus enkel in de bak als ik niet kan komen... Heb me zelf al voorgenomen om ze vanaf dat het weer en de temperatuur wat beter wordt haar zo vaak en zo lang mogelijk buiten te hebben, op de paddock maar liefst op de wei. Stalbaas heeft er ook een heel pak weien bij, dus moet lukken