16,5 x 25 is niet de verhouding van een normale bak. Dat zou 16,5 bij 33 zijn. Of 16,5 bij 49,5 voor een Z-bak. Ik zou voor de 22 x 25 gaan. Loopt je paard tenminste niet op een te krappe volte.
Leen
Geplaatst: 12-03-13 10:28
Als je de verhouding van een normale bak wil komt je op 12,5x25 uit. En dat is echt veel te klein, dan zou ik ook voor 22x25 gaan. Dan heb je toch de mogelijkheid om op een grote volte te rijden.
edit: 12,5 op 25 meter zou iets groter zijn als een vierde van een bak. Dus van C naar X naar E, dat vakje, maar dat iets groter. Lijkt me niet dat je daar degelijk in kan galopperen, laat staan als het zand niet stevig ligt.
Persoonlijk vind ik alles onder de 20m aan lengte gewoon vreselijk rijden dus ik zou voor de vierkantere bak gaan. Ik vind dat je dan niet fijn los kunt rijden en meteen krappe bochten moet maken.. Vooral als je een groter paard hebt, ga je daar snel last van hebben.
Hoe ik aan die kromme verhouding kom weer ik inderdaad niet , Leen: jouw berekening klopt inderdaad! En dat is veel te mini.... Het is voor recreatief gebruik (zorgboerderij ) en dus alleen wat rondhobbelen + evt lesje. Op dit moment Welsh, Haf en Fjord aanwezig, groter verwacht ik ook niet te zullen krijgen .
Mijn bak is ook vierkant die zit op een 33 bij 32 en dat gaat prima. Liever wat te ruim dan te krap door de bocht. Alleen je figuren moet je wat aanpassen.