graag zou ik wat info,prijzen etc willen weten over hoe jullie je wei bemesten. Ik zal dit jaar zelf mn wei gaan bemesten en wil sowieso hier van gaan hooien en of kuilgras maken. Ik heb ruim 1,5 ha land tot mijn beschikking. Hoe vaak bemesten jullie je land? Hoeveel kunstmest gebruik je daarvoor? Wat kost kunstmest?
Uiteraard weet ik dat mijn paarden niet op een net bemeste weide mogen.De paarden kunnen dan in een hele grote paddock terecht dus dat is geregeld. Machines om te bemesten en hooien zijn aanwezig dus dat komt ook goed.
vuurneon
Geplaatst: 11-03-13 20:28
Ik gebruik mest van eigen paarden voor het bemesten: straks voor het weide seizoen begint gaat de mest over het land. Kost mij 65 euro dus maar 1 keer per jaar. Gras doet het echt erg goed op de paarden mest
hier wordt ook de eigen mest over het land uitgereden eens per jaar (net vorige week gedaan). Paarden mogen er nu een maand niet op, het grs groeit er enorm goed van! Je bent gelijk van je eigen mest af, dus waarom kunstmest?
Bassenqua
Geplaatst: 11-03-13 20:47
Ik wil absoluut geen paardenmest op mijn land maar ook geen kunstmest. Bij ons gaat er eerste kalk op en daarna drijfmest van koeien.
connie64
Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-13 20:49
het land is niet van mij, ik huur het.De eigenaar wil alleen maar kunstmest gebruiken. Verder doen wij de mest niet opruimen,die laten we sowieso gewoon liggen.
max66
Geplaatst: 11-03-13 20:53
Bassenqua schreef:
Ik wil absoluut geen paardenmest op mijn land maar ook geen kunstmest. Bij ons gaat er eerste kalk op en daarna drijfmest van koeien.
Waarom geen paardenmest Bassenqua?
Bassenqua
Geplaatst: 11-03-13 20:56
In paardenmest ziiten veel onverteerde onkruidzaadjes, als de mesthoop niet 100 graden warm is geweest ontkiemen deze zaadjes gewoon weer als je de mest over het land spreidt dus ben je onkruid aan het kweken en ik wil gras op mijn land, geen vuil. Ik haal ook dagelijks de mest van het land.
TS als je alleen kunstmest mag gebruiken heb je ook weinig keuze.
Ibbel
Geplaatst: 11-03-13 21:10
Mijn wei doet zo ongeveer niets op de eigen paardenmest. Ik zweer bij drijfmest én kunstmest. Zit wel op arme zandgrond, dat wel. Als drijfmest gebruik ik ook bij voorkeur rund, geen varken. Roze kalverenmest is ook erg goed. Ik gebruik Perlka als kunstmest - dat geeft tegelijkertijd kalk én stikstof (normaal kan dat niet samen) en het komt langzaam vrij. Omdat het stikstof er als een cyanideverbinding inzit werkt het ook nog als een milde onkruidbestrijder.
Overigens is alleen kunstmest gebruiken de pest voor je bodemleven. Daar kunnen ze in Afrika van mee praten, waar 'Europa' in de jaren 70 dacht dat kunstmest de oplossing was.... Daar is de onvruchtbare totaal verzilte grond nu nóg niet bruikbaar.
max66
Geplaatst: 11-03-13 21:12
oke, wij hebben anders nooit onkruid op de wei. Dan kunnen er toch ook geen onverteerde onkruidzaadjes in de mest zitten, of ben ik nou gek?! Ik vraag het puur uit interesse hoor....
Hoeveelheid is zo'n 200 kg/ha. Prijs KAS (kalkammonsalpeter, meest gebruikt, zit veel snelle stikstof in) - rond de 15 euro per 25 kg Prijs NPK (mengmest, meer breedspectrum) - rond de 20 euro per 25 kilo Perlka: 25 euro per 25 kg.
Loonwerkers kunnen goedkoper zijn omdat ze in bulk kunnen inkopen.
Bassenqua
Geplaatst: 11-03-13 23:22
Max66 als je googled kom je de info ongetwijfeld tegen. Ik geloof dat Levende Have er ook wel info van op de site heeft staan.
Wij zitten op klei; Februari als grond bevroren is word mesthoop op wei gereden door loonwerker (85,-). Moet keer gesleept worden, maar we laten er dalijk april denk ik drijfmest doorheen rijden (gratis). En in mei gaan paarden erop (evt kun je dan ook hooien). En in de zomer (als regen voorspeld wordt) gaat er keer kunstmest over. Dan zou je evt in juli/aug kunnen maaien en als ze in najaar op wei kunnen en het beetje droog weer is zou je nog keer kunnen kuilen
Ik raad je wel aan om niet alleen te maaien hiervan lijdt je grasmat veel. Beter is 2x maaien en dan paarden/schapen erop. Tenzij je het om wil doen dan kun je wel 3x maaien.
oke bedankt allemaal. Er is zeker mogelijkheid om weide in stukken te delen,ik heb ook nog een hele grote paddock incl zand en gras om de paarden op te zetten om de wei met rust te laten,bemesten en hooien.
Hier ook geen paardenmest.. die ruim ik 2x per dag netjes op. Ten eerste vanwege de wormbesmetting, alle eitjes die ze uitpoepen eten ze net zo snel weer op.. en ten tweede omdat mijn paard gewoon geen gras eet waar paardenmest op heeft gelegen. Zo heeft ie eens in een wei gestaan met 10 cm hoog gras, maar meneer rook eraan en liep verder Hier gaan er koeienmest korrels overheen. Wij hebben geen mega groot stuk.. zo'n 2500 tot 3000 m2. Daar gaat dit jaar zo'n 300 kg mest op. (Kostte 11 euro per 25 kilo)
Hier eigen paarden mest, wij willen juist wel wat onkruiden (beetje kruidenweide creeren). Onze weide is ook erg zuur omdat we afgelopen jaren wat teveel bemest hebben met koeienmest dus nu ligt er kalk op (eerst open getrokken) en volgend voorjaar opnieuw inzaaien.
Als je het goed wilt doen, moet je eerst even bodemonderzoek doen om te kijken of bemesting nodig is en zo ja, hoeveel m3 en hoe vaak je moet bemesten in het seizoen voor een optimaal resultaat.
Op www.wateetmijnpaard.nl kun je zo'n pakketje bestellen, geloof iets van €100,- incl. btw. Krijg je meteen een uitgebreid rapport erbij, incl. de waardes die dierlijke mest en kunstmest hebben. Daarnaast weet je ook meteen of je kalk of andere dingen moet strooien.
Persoonlijk zou ik ook geen paardenmest uitrijden over weiland waar de paarden op gaan. Ten eerste ivm wormbesmetting, ten tweede vinden veel paarden het gras minder smakelijk dan wanneer er koeienmest overheen is gegaan. Mijn voorkeur gaat ook naar koeienmest.
hier wat tips voor zo'n 3 keer te kunnen kuilen (3e snee) begin in maart alvast drijfmest er over heen te rijden, dan als het kan in mei beginnen te maaien. ( 1e snee) dan kunstmest strooien en drijfmest er over kun je eind juni meer maaien. (2e snee) daar na alleen drijf mest en augustus de laatste keer maaien ( 3e snee ) er hoeft geen droge mest over maar zou eventueel met de koudere dagen kunnen. paardenmest is niet geschikt om hooi te winnen voor paarden. igg word de grond hier er ook beter door, hoop dat je er iets aan hebt.
Denk er wel om dat zowel drijfmest als kunstmest het gras enorm rijk maken. Voor veel paarden absoluut ongeschikt en een ramp om er droog hooi van te maken.
Tuc
Geplaatst: 14-03-13 08:47
Wij gebruiken ook ons eigen paardenmest. Eerste jaar dat we dit proberen, hopelijk gaat het goed groeien Rond welke tijd gooien jullie het erop? En wordt dat dan 'dun'/los gestrooid of best een flinke laag? Zelf hebben we het luchtig gedaan, zodat er voldoende ruimte is voor het gras om te groeien. En na hoe lang komen de paarden er weer op?
Bassenqua
Geplaatst: 14-03-13 10:05
Caira schreef:
Denk er wel om dat zowel drijfmest als kunstmest het gras enorm rijk maken. Voor veel paarden absoluut ongeschikt en een ramp om er droog hooi van te maken.
Hoezo een ramp om er droog hooi van te maken ? wij mesten al 8 jaar op deze manier en ieder jaar prachtig droog hooi van eigen land.