Hallo, Met de lentekriebels van vorige week had ik de boer gebeld om mest over het weiland te laten rijden. Maar hij kon alleen deze week.. Nu vraag ik me eigenlijk af of dit wel kan en goed is voor de wei, nu het weer vriest? Weet iemand dit?
paardje1983
Geplaatst: 11-03-13 19:52
is het vaste paardenmest, dan mag je het gewoon uitrijden. is het drijfmest dan alleen als je in de grond kan komen.
Ok.., maar maakt het uit voor je land? Kan het kwaad om het nu te doen? Of komen de meststoffen dan gewoon net zo goed vrij als het weer dooit..?
Ibbel
Geplaatst: 11-03-13 19:56
Bij vriezend weer mag drijfmest uitrijden gewoon, tenzij er sneeuw ligt. Dan is het bij wet verboden. Dan mag je trouwens ook geen vaste mest uitrijden. Als de grond dusdanig bevroren is dat je de grond niet in komt, kún je niet injecteren, en dat mag uiteraard ook niet. Voor de bemesting maakt het verder niet veel uit, als je injecteert met lichte vorst. Zodra het warmer wordt zakt het wel verder de grond in. Enige is dat je wat langer op het resultaat zult moeten wachten. Gras groeit niet onder de 4 graden Celsius.
Je hebt wel iets meer verliezen bij uitrijden bij vorst. Zodra de lucht opwarmt kan de stikstof ontbinden en als N2 de lucht in, terwijl de grond nog bevroren is. Overigens zie ik net op de website van ELI dat uitrijden bij vorst ook echt verboden is, ook als er geen sneeuw ligt. Ruige mest alleen 'als het onderdeel van het beheersplan is'. Whatever that may mean...