tips voor extreem vuil in box

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hiluxfautras

tips voor extreem vuil in box

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 08:05

heeft iemand tips om een paard toch wat properder te leren in zijn box ?
Ik heb er sinds kort een nieuw paardje bij. Hij heeft maar een nadeel en dat is dat zijn box er telkens als een mesthoop bij ligt. Heeft iemand tips hoe je een paard kunt 'aanleren' toch wat properder te zijn in zijn box ?
Het is net alsof ie alles omwoelt. En bij de andere paarden doen we net hetzelfde maar die hebben toch een redelijk propere box.

Heeft iemand tips om de box zo proper mogelijk te houden ? Ik verwijder nu al elke dag de mestbollen maar da levert niets op.
Hebben ook al geprobeerd om de natte plekken dagelijks ook er uit te halen maar ' t resultaat is dan dat er zodanig veel moet worden uitgemest dat hij dan telkens weer tot bijna op de beton komt te staan. Ook als er zeer ruim wordt bijgestrooid nadien.
Telkens ik bij de paarden ben worden de mestbollen als die er dan liggen, verwijderd maar dit gaat mij toch wel net iets te ver. Want ook dit helpt niet.

Help !! iemand nog tips ??

miss_lizje

Re: tips voor extreem vuil in box

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 08:15

Betreft mest wil het nog wel eens helpen om een beetje mest van een ander paard op de plek te leggen waar je graag wilt dat het paard poept. Sommige paarden gaan daar weer overheen poepen.
Soms kan ander strooisel ook nog wel iets uitmaken.

Maar ik kan je vertellen, dat de meeste smeerkezen niet echt super schoon gaan worden. En dat meestal alleen langer buiten een oplossing is die echt werkt.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 08:39

Het is vast geen merrie. Ruinen plassen sowieso midden onder en hebben nogal eens de gewoonte om alles door elkaar te 'mixen' waardoor de hele stal vies wordt. De mijne deed het ook, het is niet af te leren...

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 08:47

Ik heb ook zo'n smeerkees, heb het opgegeven.. Om de 2 dagen haal ik er 1 volle kruiwagen uit. De stal ligt dan nooit te smerig, maar helaas na 1 dag ook niet proper meer. Ik moet jammer genoeg aan mijn beperkte mesthoop plaatst denken.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 08:48

Toen mijn merrie hier op stal kwam was het in eerste instantie ook een smeerkees, mest lag overal.
Maar een tijdje later ging dit vanzelf beter en ze is nu best schoon op stal, poept en plast op een vaste plek. Dit dit ze overigens ook in d paddock.

Maar er staat ook een merrie bij ons op stal dat echt een viespeuk is. Die poept, plast overal waar ze staat. Maar die plast ook gewoon op het bestrate stuk in de paddock, gewoon waar ze staat te eten.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 08:55

Geef de strijd maar op, na 40 jaar ervaring en heel veel paarden ben ik er achter dat een viezerik altijd een viezerik zal blijven. Wat soms wil helpen is ze extreem dik in het stro te zetten.
Ik heb er 1 staan die kan je echt elke dag leeg halen, en dan staan ze hier overdag nog enkele uren buiten ook.
Wat zeker helpt is geen eten geven......worden ze ook erg rustig van :D :D :D :D

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 10:43

die tip om eens wat mestbollen van een ander paard ergens in zijn box in een hoek te leggen wil ik best wel eens uitproberen. Ik hou jullie wel op de hoogte wat het gegeven heeft.
Ik heb er wel niet veel hoop op dat het veel zal uithalen maar je weet toch maar nooit he.

Ik ben eigenlijk wel heel erg zindelijk wat betreft de properheid van mijn boxen, misschien dat ik daar dan wel zal moeten leren over kijken.
Maar dan stel ik me wel de vraag : als ze zo in een vieze box staan, is dat dan niet slecht voor hun hoeven en de straal ? ik maak die wel elke dag opnieuw proper. Misschien moet ik dat dan ook maar niet meer gaan doen ?
bedankt voor de verdere reacties of tips.

blitz84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 10:26

ik zelf deed bij ruin een paar mest ballen op een plek leggen waar ik wou dat hij deed mesten. resultaat was dat hij de ene dag wel netjes was en de ander dag niet.
heb bij sommige viespeuken gezien dat ze het op andere ondergrond het super goed deden
succes

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:34

Een varkensruin gaat helaas geen nette stalbewoner worden, wat dat betreft heb ik dezelfde ervaring als Aerdenhout. :D Sóms kan het wel eens schelen of je even kijkt wat voor paard ertegenover staat, mijn eigen merrie was toen er een zeer onrustige pony tegenover haar stond ook smeriger dan toen die weer weg was. Maar in de regel.... ruinen.... het blijven kerels. :D