Paardje aan huis.. De indeling en benodigdheden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Paardje aan huis.. De indeling en benodigdheden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 14:46

Ik loop lekker op de feiten vooruit, want de koop is nog niet rond (in onderhandeling!) maar ik ben alvast bezig met de indeling, kosten en benodigdheden voor mijn pony aan huis!

We hebben/ er is aan wezig
- (inloop) stal (we zetten de deur gewoon open :')
- Grond van 20x45m (nu gras)
- Enorme garage met zolder voor opslag hooi en paarden spullen.

En daar houd het bij op. Er is geen afrastering. Zelfs geen schutting naar de buren.. (halen de huidige bewoners weg nml)
Alles loopt nu nog door als 1 grote tuin. (van 20x65m)

Huidige situatie:
Afbeelding

de rode kavellijnen hebben nog geen schutting. links wel een soort kippengaas, rechts staks niets.
groene is gras, het grijze is betegeld.

De makkelijkste en fijnste oplossing lijkt mij om de hele kavel goed te omheinen, en dan tussen de stal en schuur dwars over een hek te plaatsen.
Zo kom je dus met een stuk van 20x45 voor de paarden, en mega veel tuin voor ons.

Ik wil dat stuk grond laten omspitten (kan in dit gebied) dan heb je een perfecte drainage/paddock.

De schutting voor het paardenhek langs een stukje naar binnen, met daarachter de mestkar (aanhangwagentje)

Ik heb nog geen idee waar ik de voer en drinkplek maar, en hoe.. -O-

Afbeelding

Verder ben ik zo bang dat ik iets vergeet wat echt een must is voor paarden-aan-huis.

Benodigdheden die ik al op een lijstje heb staan:
- Vriendje voor pony
- Aanhangertje voor mest
- Kruiwagen
- Mestvork/riek
- Straatbezem
- Hark (voor kuilen)
- tuinslang
- ruif/slowfeeder/hooinetten
- Waterbak/watersysteem
- rubber voor het schuren (op de hoek van de stal)
- veel hooi! (opslagplaats is er dus! *\o/* )
- De standaard spullen als borstels, harnachement e.d, heb ik al.

Ben ik een beetje goed op weg zo?

Het word dus een 20x44 paddock, stukje betegeld, 24/7 ruwvoer en inloopstal (stal kan eventueel dicht)
De pony's komen hier het jaar door op te staan. Zien alle voorbijgangers, en weids uitzicht vanaf de paddock.
Gaan uiteraard ook lekker naar buiten/buitenritten en wandelen
Eventueel in zomerseizoen in de buurt op de wei. (maar dit moet een onbemeste wei zijn!)

Ideen, spelen met de indeling, omheining en schutting tips, alles is welkom!

NaomiJouke

Re: Paardje aan huis.. De indeling en benodigdheden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:51

*bodembedekking
*mestafvoer
* schrikdraad als je dat gaat doen om de weide (accu)
* en waar ga je rijden
*biks evt.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:54

Misschien vind je nog wat handige tips in dit topic: [HK] Weiland veranderen in Paddock Paradise *Deel 2*

Hier de paarden aan huis (min of meer, huurweide op 5 min wandelafstand, alles zelf te doen, ook omheining/stal zetten etc) en mijn ervaring is dat er steeds meer spullen bijkomen. Je begint de wei te mesten met de hand, en na enkele jaren staat er al een tractor, bij wijze van spreken :P

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:56

evt vergunning. Vind het best klein voor twee paarden.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 14:57

Ik verwacht met een paddock van 20*45 geen tracktor nodig te hebben hihi :P

@NaomiJouke, idd bodembedekking voor de inloopstal staat er nog niet bij :j
Schrikdraad word um niet aan huis, wegens peuter, en ik ga recreatief rijden (buitenritjes, en als ik wat kneepjes ga oefenen doe ik dat in de paddock)

bedankt voor het meedenken!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 14:58

@ Kohtje, vergunning e.d. is allemaal al bekeken en uitgezocht, is dus allemaal gewoon realiseerbaar. :j

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 15:00

Wat voor een soort heg staat er? Niet dat het een giftig soort blijkt te zijn...

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 15:00

Maar komen de paarden dan niet op de weide of lees ik daar over heen? ja eventueel in de zomerseizoen op een weide ergens anders. Maar is zo iets al zeker? Anders zouden ze het hele jaar niet op de weide komen?

En vind het eigenlijk best wel klein vooral voor 2?

Castello91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 15:02

Leuk!! hoop voor jullie dat alles snel rond is.
Misschien is het een idee om beneden in de garage nog een overdekte poetsplek/wasplaats en zadelkast te maken, zodat als het slecht weer is je altijd overdekt je paard kan verzorgen en opzadelen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 15:03

Schrikdraad zou ik wel doen. Anders is het schuren aan je omheining wel erg verleidelijk.
Gewoon de paddock met lint afzetten. Peuter leert snel hoor. Die kan je best leren er af te blijven. En neem aan dat die niet alleen bij de paarden mag komen.

Vind het wel een krap stuk voor het jaar rond de paarden houden. Zou inderdaad gaan kijken naar weidegang er bij in de buurt.
Hoe kort zit je aan de buren? Dit ivm stankoverlast, stof en vliegen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 15:04

zou de mest kar neit te dicht bij huis willen hebben. Nooit leuk voor binnen in je huis en je witte gordijntjes..

verders is het allemaal wel minimaal

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 15:05

@ Yucca, dat wil ik idd nog uitzoeken, ik weet niet wat voor heg het is. Goed om bovenaan mijn lijstje te zetten! thanks

@ Sjanne_dark, Weide is erg optioneel, ik denk haast dat dit niet kan/gaat in de buurt, omdat het arme grond is, en dus alle weides bemest zijn. Dat kan mijn pony niet hebben (tinker)

Als ik op mijn huidige stal de 2 paarden zie staan op 20x20 voor een paar uur, vind ik 20x40 absoluut niet klein.
Om de hoek staan er 4 op deze maat, genoeg ren, speel en rol-ruimte :j

Nylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 15:05

Misschien wat voorbarig... maar (alvast) gefeliciteerd. Ik denk dat je ook een hele hoop zult hebben aan het topic weiland veranderen in paddock paradise, zie link hierboven.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 15:08

@Castello: Leuk idee inderdaad! Een binnen-poetsplaats! De zadelkamer komt ook in de garage, dus dat is misschien wel leuk idd. Ik moet ook nog kijken hoe ik de buiten-poetsplaats ga oplossen ;)

@MarliesV : er blijft ook geen gras staan, dus voor het grazen is het niet. Buren hebben ook dieren, en hiervoor heeft er een ezel e.d. gestaan waar we wonen.

@Knert: Hij staat ook niet dichtbij, maar aan de andere kant (zie 2e kaart)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 15:08

@ Nylah, bedankt! Ik ben al een beetje aan het snuffelenn in dat topic!

Iedereen bedankt voor het medenken!

Castello91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 15:11

Misschien kun je op dat kleine stukje links naast de stal je mestkar 'verstoppen'. En als je tussen je huis en het paardengedeelte een muur metselt heb je het mooi gescheiden en kun je in de muur ringen maken voor je paard aan vast te zetten voor te poetsen. Wel moet je eraan denken hoe een hoefsmid/stroboer bij je paarden komt. Denk niet dat je met 200 pakken stro/hooi vanaf je huis door de tuin wilt sjouwen tot aan de garage. Miss kun je ergens aan de zijkant nog een opening/poort maken

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 15:14

Castello91 schreef:
Misschien kun je op dat kleine stukje links naast de stal je mestkar 'verstoppen'. En als je tussen je huis en het paardengedeelte een muur metselt heb je het mooi gescheiden en kun je in de muur ringen maken voor je paard aan vast te zetten voor te poetsen. Wel moet je eraan denken hoe een hoefsmid/stroboer bij je paarden komt. Denk niet dat je met 200 pakken stro/hooi vanaf je huis door de tuin wilt sjouwen tot aan de garage. Miss kun je ergens aan de zijkant nog een opening/poort maken

Als je de mestkar daarachter stopt, krijg je hem er niet meer vandaan, terwijl op de plek waar hij nu zou komen, is het auto-aankoppelen en gaan.
Voor de auto op de kaart is een hek dat open kan, dus t/m garage kan gereden worden (het is een garage nml)

Waar bedoel jij de metsel-muur?

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 15:15

Diaz schreef:
Ik verwacht met een paddock van 20*45 geen tracktor nodig te hebben hihi :P

@NaomiJouke, idd bodembedekking voor de inloopstal staat er nog niet bij :j
Schrikdraad word um niet aan huis, wegens peuter, en ik ga recreatief rijden (buitenritjes, en als ik wat kneepjes ga oefenen doe ik dat in de paddock)

bedankt voor het meedenken!

Als je er een betuigde shet bij neemt kan die mischien je bak een beetje slepen.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 15:16

Kan mijn tinkertje vast ook ;) hihi

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 17:07

Diaz schreef:
Schrikdraad word um niet aan huis, wegens peuter

Dan is het handig dat je tussen de tuin en de paddock een omheining zet waar je peuter niet door kan, maar aan de 'paardenzijde' van die omheining en de rest van je paddock zou ik zeker wel een schrikdraadje spannen. Dat kan dan voor je peuter ook verder geen kwaad want die kan er dan niet bij en zal toch voorlopig toch niet zonder toezicht bij de ponies mogen. Ga je de paddock in dan kun je de stroom eraf halen als je dat prettig vindt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 17:11

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:17

@Diaz : zorg dat de toegangshekken voldoende breed zijn met een ruime indraaihoek zodat er altijd tractors van enige omvang je paddock in kunnen.
Verder verbaas ik me een beetje over het feit dat de vorige bewoners het hekwerk meenemen. Dit is nl 'nagelvast' en hoort daardoor bij de opstallen !!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 20:42

klopt, hekwerk maken we breed genoeg.

dat van de schutting is ook een raar verhaal.. maar kan ik even niet over in detail gaan.. ;)

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:01

Misschien een stomme tip...
Maar een stevige sneeuwschep/schuiver...
Wij hebben de paarden hier ook achter het huis op een gedeelte bestrating staan en dat is echt
een zegen met opruimen! Vooral met vies weer of als je geen zin hebt de boel af te spuiten.
Ik schuif hier alles naar 1 zijde waar de mestkar staat en schep het daar er achter elkaar met een mestboy op.
Verder hebben wij een grote verzameling witte paaltjes en rollen draad... komt altijd van pas.
En er hangt hier in het schuilhok een lang aanhangwagen net voor het hooi. Fijnmazig, dus ze doen er een tijd mee.
Ze kunnen daar met z'n tweeën aan staan en je kan er hop in 1 keer een baal hooi in kwijt zonder gefrunnik
met kleine hooinetjes. Vooral in de winter erg handig. En goedkoper dan de meeste slowfeeders speciaal voor paarden.
In de zomer vind ik het juist leuk om overal kleine hooinetjes voor ze neer te hangen, dus dat is misschien ook wel wat.

gupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:09

Alleen tipje voor de paarden, koop een leuke speelbal, leg wat wilgentakken neer en hooi verdelen in hooinetten. Klinkt allemaal super!!! Gefeliciteerd