Paard rent de stal in

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tinkerarabie

Paard rent de stal in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 21:59

Hoi!

Elke keer als mijn paard uit de wei komt en op stal wordt gezet rent hij de stal in.
Ik probeer hem al elke keer stil te zetten, maar zonder effect.
Hem er weer uithalen en er weer opnieuw inzetten zonder dat hij rent is ook geen optie, al 2x bijna een trap gekregen.
Het vervelende is ook dat ik niet met hem mee in de stal kan lopen, het is een buitenstal met een smal hokje ervoor waar het voer instaat en daarachter is de "echte" stal.
Ik ben nu toch wel radeloos, bijna alles geprobeerd, maar zonder effect. Ik word het wel echt zat...

Iemand ideeen? :(

Lottie00

Re: Paard rent de stal in

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 22:55

Doe de staldeur dicht..?

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 23:15

Hoe probeer je hem precies stil te zetten? Wel bezig met grondwerk? Kun je daar misschien mee aan de gang en dat ook toepassen op het moment van het op stal zetten..

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 10:28

Gaat je paard er van uit dat oo het moment dat hij op stal word gezet voer krijgt? Zo ja, geef dan eens een paar dagen niks en leg niks klaar, pas als hij op stal staat gaan voeren. Waarscheinlijk merk je naar een paar dagen al verschil :)

eeeeef_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:57

Dit doet mijn pony dus ook. Simpel. Je pakt je paard vast en zet al je kracht er tegen in. En lopen ze nog door? Laat maar zien dat je het er niet mee eens bent. Constant blijven oefenen. Jij bent de baas toch? Dat moet je paard ook weten. Mijne doet het nu niet eens meer.
Ze staat dan voor het bakje en wil er in rennen met het gevolg dat mijn handen lekker stuk gaan doordat ik een halstertouw vast heb. Maar ik zet mn kracht dan in en laat haar stoppen. Ook door ' hoooo' en 'nee, stop' te zeggen begrijpen ze het ook wel. Ik klik het halstertouw los en hou haar dan vast. En op mijn teken mag ze de stal/paddock in. Dit gaat me prima af hoor!

Maar zoals ik al zei, oefenen, oefenen, oefenen. Mijn paard is 3x ontsnapt omdat ik dacht dat ze de paddock in rende, maar ze het uiteindelijk niet deed. Met als gevolg dat ik een half uur achter mijn paard aan mocht rennen. Zo leuk :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:05

iets oplossen met kracht is wel het allerdomste wat je kunt doen!

mensen hebben een behoorlijk stel hersenen dus maak daar gebruik van

ten eerste moet het paard op jou gefocust blijven inplaats van op stal
ik zou sowieso die deur sluiten zodat hij leert dat hij er niet in kan
geen voer klaar leggen en ook niet gelijk geven als hij binnen staat

ik zou wat voer bij me steken en hem dat geven zodat hij bij mij wil blijven
iets wat hij extra lekker vindt

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:09

Kermis schreef:
Gaat je paard er van uit dat oo het moment dat hij op stal word gezet voer krijgt? Zo ja, geef dan eens een paar dagen niks en leg niks klaar, pas als hij op stal staat gaan voeren. Waarscheinlijk merk je naar een paar dagen al verschil :)

Dit wilde ik idd ook zeggen';)
Ik denk dat je paardje al vlug minder haast naar stal zal hebben.

Hoe ben je eigelijk omgegaan met het schoppen?
Heb je hem wel bestraft ervoor?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:16

Heeft ie soms geen bang van de ingang/deur ( smal, laag...) ? Aangezien je zegt dat je niet met hem mee kan lopen in de stal vanwege dat smalle hokje ervoor...Is zomaar een idee van mij, ik weet niet of dit in jouw geval de oorzaak zou kunnen zijn...
Verder in elk geval zien dat ie genoeg te knabbelen heeft op de wei en dan geen voer meer in de stal klaarleggen...
Als al het andere met veel geduld en oefening niet helpt, misschien een bitje insteken voor het binnenzetten ?

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:21

dat probleem hebben wij ook gehad op stal. Geduld en rust idd zorg ervoor dat er geen voer in de bak ligt. Neem zelf wat snoep mee of n handje biks of muesli loop dan met binnehalen altijd nog wat extra ipv meteen naar de stal te gaan. herhaal dat totdat jouw paard op jouw gefocusd is en dan dus rustig richting stal. Als ze dan wel gaat hollen weer contra gaan lopen snoepje of beloning mee. stukje wortel oid neem er wel de tijd voor dit is niet in een week opgelost

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:30

Heb hier geen ervaring mee.
Maar op een oude stal hebben ze een poos een paard achterwaarts de stal ingeleid.
Dit heeft wel geholpen, hij rende niet zomaar zijn stal meer in en stootte zich ook nergens meer aan onderweg.
Misschien heb je er wat aan.
Succes verder! :)

littlegun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:33

Misschien heeft ie eens zich gestoten bij het ingaan van de stal?
Dan kunnen ze daarna soms idd de stal inrennen uit angst zich te bezeren.
Wat je kunt doen is hem altijd recht voor de stal zetten en hem er zelf in laten lopen.
Dus niet meegaan de stal in.
Of een lang touw en recht op de stal af, dat jij al de stal in kan, en pas daarna je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:35

eeeeef_x schreef:
Dit doet mijn pony dus ook. Simpel. Je pakt je paard vast en zet al je kracht er tegen in. En lopen ze nog door? Laat maar zien dat je het er niet mee eens bent. Constant blijven oefenen. Jij bent de baas toch? Dat moet je paard ook weten. Mijne doet het nu niet eens meer.
Ze staat dan voor het bakje en wil er in rennen met het gevolg dat mijn handen lekker stuk gaan doordat ik een halstertouw vast heb. Maar ik zet mn kracht dan in en laat haar stoppen. Ook door ' hoooo' en 'nee, stop' te zeggen begrijpen ze het ook wel. Ik klik het halstertouw los en hou haar dan vast. En op mijn teken mag ze de stal/paddock in. Dit gaat me prima af hoor!

Maar zoals ik al zei, oefenen, oefenen, oefenen. Mijn paard is 3x ontsnapt omdat ik dacht dat ze de paddock in rende, maar ze het uiteindelijk niet deed. Met als gevolg dat ik een half uur achter mijn paard aan mocht rennen. Zo leuk :)

Als een paard iets wil uiteindelijk, dan ben je als mens nergens met je kracht, dus het op die manier oplossen is idd niet zo slim.

Wat meerderen zeggen, stal dicht en geen voer erin, pas als ie er een kwartiertje in staat. Voer in je zak ben ik ook geen fan van, dan is het paard alsnog gefocust op voer en niet op jou. Voor je het weet zien ze jou als lopend voerstation, vooral als ze al zo gefixeerd zijn op eten. Wij gingen ook nog wel eens zigzaggend naar stal of weer een stukje terug naar de wei en dan weer omdraaien, terugzetten en volhouden. Pas als ze rustig zijn de stal in, dit alles in combi met geen voer in de stal en de deur dicht. Dan valt het kwartje vanzelf.
Als ik in de stal bezig ben met voer en hooi, moeten ze ook gewoon buiten de stal wachten, ook al staat de deur open.