Ik vind het toch altijd fascinerend hoe paarden de bodem afgraven met hun snuit. Ook als er sneeuw ligt draaien ze met hun bovenlip tot ze bij het gras kunnen. Zo leuk om te zien!
Nu de bodem weer zacht is is mijn ene paard heel druk met het graven naar wortels uit de grond, soms eet hij ze op, maar soms haalt hij ze alleen los boven de grond, maar laat ze vervolgens liggen en gaat dan verder met zoeken.
Voor zover ik weet zijn die wortelen niet slecht voor ze, lijkt me wel natuurlijk.
Ik maak me alleen een beetje druk over het zand. Zijn die zorgen terecht?
Ben benieuwd of jullie paarden dit ook doen! en wanneer? vooral in het voorjaar of altijd?
ik heb ook het idee dat je paard best veel zand binnen krijgt, dus af en toe een sandclear kuurtje of regelmatig lijnzaad koken en geven zou geen overbodige luxe zijn. je zou eens een keer een drol in een zakje met water kunnen doen en ophangen, als er zand in de mest zit zakt dit naar de bodem.
Dat doen ze bij ons ook ja. Ben er ook niet blij mee, ten eerste slopen ze de hele wei (staat nu toch al weinig gras in, maar wordt er niet beter van) en ik ben ook een beetje bang dat ze te veel zand binnen krijgen. Ze doen dit bij ons toch al jaren en ze hebben er nog nooit last van gehad. Ik probeer ze regelmatig kleine beetjes hooi bij te voeren als er weinig gras staat zodat ze minder snel gaan graven, maar dat helpt niet altijd.
_Balou
Geplaatst: 08-03-13 16:13
Hier zoeken ze volgens mij niet echt naar wortels, maar ze zitten wel constant in het zand te wroeten naar grassprietjes , ik maak me ook wel een beetje zorgen, maar ze doen het elk jaar heel veel, maar nog nooit problemen gehad, ze krijgen dus denk ik minder zand binnen dan het lijkt
Laatst bijgewerkt door _Balou op 08-03-13 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt
freespirit
Geplaatst: 08-03-13 16:13
Doen mijn paarden ook ....alleen staan mijn paarden in de wei, op veengrond. Ze hebben nog steeds gras tot beschikking, maar die worteltjes zijn veel lekkkerder dus worden er hele kuilen gegraven . In veengrond zitten vele mineralen dus ik maak me er niet druk over, de kuilen vind ik minder leuk. Ik heb ook een rijbak/paddock met geel (scherp) zand daar zoeken ze soms ook naar worteltjes. Wanneer ik dat zie geef ik ze meestal bij de volgende voerbeurt een scheutje olie in de hoop dat evt. zand er wat makkelijker mee naar buiten komt.
Die van mij zetten ook regelmatig de bak op de kop en echt diep dan. Volgens mij op zoek naar mineralen. Terwijl er twee soorten likstenen hangen. Die van mij krijgen ook elke week gekookt lijnzaad en soms een hele week achter elkaar.
Mijn merrie deed dat ook heel vaak. Ik gaf nooit iets tegen het zand en ze heeft er nooit last van gehad. Dus de hoeveelheid zand die ze mee binnen krijgen zal wel meevallen.
Nee, want ze staan in zandpaddocks (met veel hooi in bakken) juist om dit te voorkomen. Voor de gemiddelde da is dit een tijd dat ze weer een paar centjes kunnen verdienen: veel paarden met zandkoliek.
Hij staat hier niet de hele dag in en lijnzaad krijgt hij ook, mest hou is in de gaten, dat doe ik natuurlijk altijd.
Hij staat hier 1 a 2 uurtjes per dag in.
Het gekke is is dat hij helemaal geen hooi wilt eten als hij in de paddock staat, want hij krijgt al onbeperkt hooi in stal, volgens mij heeft hij er dan helemaal geen behoefte aan. Ook heeft hij een mineralen blok.
Ik hou het wel in de gaten, maar denk persoonlijk dat het ook wel mee valt. Het is toch natuurlijk gedrag en hij is er wel zoet mee .
Valt me op dat veel andere paarden op stal het ook doen, sinds deze week, dus lijkt wel zo'n peiode te zijn.
just_kiki
Geplaatst: 08-03-13 18:41
De mijne doet het ook. staleigenaar kwam naar me toe je paard eet happen zand.. WAT? dus ik kijken, ze graaft en daarna trekt ze de wortels uit de grond. (staleigenaar had het van veraf gezien,dus het leek idd of ze happen zand nam, maar dat was niet zo )
Haha, het ziet er echt te komisch uit.. Dat lipje En die kuil, hihi, zijn het duitse paarden ? Maar ik zou wel oppassen, las pas nog een topic over zandkoliek, word je niet vrolijk van.
Nouvel
Geplaatst: 08-03-13 22:52
Mijn jonge paard doet het ook in de paddock, ondanks de fijnmazige hooinetten... Schijnt toch blijkbaar een aantrekkelijkere activiteit te zijn dan hooi opeten dat in je net zit...
op zich lekker bezig, maar voor het zand binnen krijgen ben ik er ook iets minder blij mee...
ja ik heb dat topic ook gezien, heel heftig inderdaad! Maar zolang het weideseizoen nog niet is begonnen kunnen ze enkel maar in de paddock en dat wil ik ze toch niet ontnemen, vind het veel te belangrijk dat ze buiten komen. nu zijn ze ook wel druk met elkaar kriebelen, beetje om zich heen kijken en om de haverklap lekker rollen, dus heel extreem is het niet, maar inderdaad, schijnbaar vinden ze dit dus heel leuk om te doen
De mijne doen het niet en daar ben ik heel blij mee. De wortels die ze uit de grond trekken zitten onder het zand en dit word samen met wortel opgegeten. Goed ervoor zorgen dat het zand het paard weer verlaat en regelmatig mestonderzoek doen. Zandkoliek is wel het laatste waar je op zit te wachten lijkt mij.
Hier in de paddock ook 2 van die duitsers Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook niet blij mee ben dat mijn paardje het doet (met het oog op zandkoliek). Ze hebben zo goed als onbeperkt hooi buiten, maar soms doen ze het 'smorgens al als ze net buiten staan. Ik geef wel standaard 1x per maand 5 dagen achter elkaar een gekooktlijnzaad kuurtje.
Chocoladeijs
Geplaatst: 09-03-13 21:54
Ariebren schreef:
*Vermist: Foto * En ook dit voorjaar weer op de zelfde plek in de buitenbak, en ze gaan tot aan het grondwater.
Tekorten Zand eten kan voortkomen uit een (tijdelijk) tekort aan voedingsstoffen, zoals bepaalde mineralen. Met name in periodes waarin het paard wel een extra ondersteuning van de weerstand kan gebruiken, zoals tijdens de verharing of de seizoenswisselingen, gaat hij op zoek naar een manier om deze tekorten aan te vullen. Omdat zand vaak mineralen bevat is dit de eerste keuze, dat zand ook andere zaken bevat die juist niet goed zijn, dat maakt een paard zelf niets uit.
Hoe weet u of uw paard zand binnenkrijgt? Het is niet zo dat een paard dat zand eet dit met volle happen naarbinnen werkt. Zand komt vaak vrij ongemerkt mee met het hooi, helemaal als er op een zanderige ondergrond (zoals de paddock) wordt gevoerd, of met het gras als het paard graast op een kale wei (zoals nu in het voorjaar). Om te zien of uw paard zand binnenkrijgt kunt u de mest van uw paard in een emmer water weken; het aanwezige zand zal dan naar de bodem zakken. Niet in alle gevallen wordt zand echter direct weer uitgepoept. Het kan zich ook ophopen in de darmen en pas tot problemen leiden als een paard verstopt raakt. Houd uw paard goed in de gaten, voer hem zo 'zand-vrij' en schoon mogelijk en geef hem preventief een kuur met