Wormenkuren!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Margon

Wormenkuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 12:58

Beste Bokkers,

Het is weer zover! De paarden krijgen weer een wormenkuur voor ze het land opgaan.

Maar nu vraag ik me af;
Op het moment dat de paarden ontwormt worden... hoelang blijft dat nog in de mest zitten? In verband met honden die er erg graag de mest eten en dat natuurlijk niet de bedoeling is op het moment dat er nog resten wormenkuur inzitten.

Iemand?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:03

Ik vermoed dat je je daar niet zo druk over hoeft te maken. Eerder over de wormen(eitjes) die erna naar buiten kunnen komen. Ik dacht dat de werkzame stoffen van de wormenkuur door de darmwand in het bloed terecht kwamen dus dat die niet meer werden uitgescheiden met de mest.

Je moet sowieso voorkomen dat honden de mest eten.

Kermis

Re: Wormenkuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:13

Als mijn honden mest eten dan gaan ze sowieso niet lang daarna kotsen, dus ik laat dat absoluut niet toe! Maar ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken over bepaalde stoffen die in het mest zouden kunnen zitten.

Als jij je honden mest laat eten, let je er dan ook op dat je honden zelf worden ontwormt? Je weet nooit!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:30

Mest eten doen mijn honden graag en is ook niet bezwaarlijk. Van paardenwormen hebben honden geen last. Mest eten is wel bezwaarlijk (zelfs dodelijk) als je ontwormt met ivermectine en je hond een genetische afwijking heeft (MDR1 gen, komt veel voor bij collies, maar ook Duitse herder en nog meer rassen). Daar kun je trouwens op laten testen.

Terug naar de paarden: ik zou voordat de paarden de weide op ontwormen met moxidectine. Mooiste is om moxidectine te gebruiken in januari/februari omdat je dan eventuele bloedwormen doodt, voordat ze uit zichzelf het paardenlichaam verlaten (met alle darmschade van dien). Welke werkzame stof ga je ze nu geven?

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:38

Maar Marion71, spoelwormen bijv. kunnen honden toch ook krijgen? Of zit dat anders.....?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:58

Kermis, dat klopt. Mensen kunnen ook spoelwormen krijgen en bijv. katten ook. Maar vaak hebben ze een andere gastheer nodig en hebben ze dus eigen wormen. Wormen van paarden gaan bijv. dood in schapen of runderen en vice versa. Daarom maakt begrazing door andere grazers naast ontworming en hooien ook deel uit van een goed weide-/wormbeleid. Klein risico kan leverbot zijn, maar dan worden de schapen daar al niet tegen behandeld en is er sprake van erg nat land. Spoelwormen van honden en katten kunnen mensen (vooral kinderen) krijgen. En lintworm van een rund kunnen mensen ook krijgen (door bijv. besmette rauwe biefstuk te eten). Spoel- en lintwormen zijn vrij onschuldig (voor volwassenen). Rode bloedworm is wel een linke soep.

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 17:08

Bedankt voor de reacties!
Het gaat hier niet over mijn honden. Ik vraag dit even voor iemand anders. De honden waar het om gaat worden netjes op tijd ontwormt.
Maar ik neem toch aan dat de hoeveelheid wormenkuur die een paard krijgt toch zeker wel schadelijk is voor een hond vanwege de grote dosering?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:20

In principe niet. De stof die nog wordt uitgescheiden via de mest is heel gering. Alleen igv ivermectine met genafwijking is dit wel levensgevaarlijk.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 08:48

Een paard krijgt voor een groot lichaamsgewicht ontworming. Een hond weegt slechts 5-40 kilo. Als een hond mest eet van een paard dat net ontwormd is, is de kans op overdosis voor een hond aanwezig mbt de uitgescheiden stoffen (als is dat gering, dan nog blijft er voor een hond vaak teveel in paardenmest achter). Hier houden we de honden een week weg bij de mest als er ontwormd is. Ik waarschuw mensen met honden die bij ons op het terrein komen daar ook voor als hier ontwormd is. Of een hond tegen bepaalde bestanddelen nou wel of niet zou kunnen, ik wil geen risico voor honden.