doe jij ook een grote 'lenteschoonmaak'?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

doe jij ook een grote 'lenteschoonmaak'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 23:56

De eerste verschijnselen van de lente, en het begon mij spontaan te kriebelen! M'n wagen zat onder de modder en vieze zut van het crossen door het bos, waterplassen en modder. Ponylief zag ook helemaal grijzig van het vieze stof. Dus, ik ben een grote lenteschoonmaak gaan doen!

Woensdag nam ik eerst m'n wagen en m'n tuig onder handen. Gestofzuigd, afgespoten, met de schrob gedaan, een los borsteltje en een doekje voor de wielen en toen stond het ding weer te stralen. Tuig helemaal schoongespoten (webtechcombi) m'n hoofdstel helemaal netjes ingevet en m'n bit eens een goede schoonmaakbeurt gegeven.

Vandaag was Polly aan de beurt.

Afbeelding

Wassen is niet z'n favoriete bezigheid.

Maar meneer heeft de grote lenteschoonmaak ook gewoon overleeft!

Afbeelding

Nog meer mensen die in deze tijd tuig en paard opeens spontaan gaan poetsen? Ik vind het namelijk altijd wel lekker, die 'vieze' winter voorbij en dan alles weer lekker schoon (hoewel, voorbij... die vorst die ze voorspellen... :\ )

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 00:20

Jup, ik doe eigenlijk precies het zelfde :j En ik noem het ook serieus 'de grote lenteschoonmaak'.
Tuig v/d week in het zonnetje buiten lekker helemaal schoongemaakt met leerzeep, daarna behandeld met leerbalsem met bijenwas en och och, éindelijk was weer te zien dat mijn tuig donkerbruin is ipv. zwart/grijs/stoffig!

Mijn wagen is een tijdje geleden al uitgebreid onderhanden genomen met de hogedrukspuit en daarna nog helemaal met de hand met een sopje. Want daar zat nog modder en zand op van máaaanden............ :oo

Dan heb ik nog 3 ponybeesten hier lopen die ook érrug smerig zijn. 2 shetten met witte manen en staart (je kan je voorstellen dat dat niet meer wit is.....) die vreselijk verharen (en haast niet worden gepoetst in de winter), en mijn Welsh A met 4 hoge witte benen is ook nogal ehm, 'stoffig'. Ondanks toch regelmatig gebruik :') Shetruintje heeft overigens wel z'n staart en z'n billen wat ondergepoept :(:) denk dat die het eerste aan de beurt is.

Zo richting pasen, als de lente net wat meer doorzet, dan plan ik voor alle pony's 1 'eigen' dag in, en dan worden ze van top tot teen weer helemaal schoongewassen en netjes bijgewerkt.
in de herst/winter zien ze er uit als een stelletje zwijnen, en op het moment zijn het ontplofte marmotten met flink wat stof in de vacht, maar ach........... ze hebben er zelf geen hinder van.

friesiszwart

Re: doe jij ook een grote 'lenteschoonmaak'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 10:07

het tuig maak ik na elk gebruik schoon, dus dat is niet iets van het voorjaar. Een keer extra invetten gebeurd nu wel.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 10:09

Jep, hier ook zo! Ik krijg met de eerste zonnestralen spontaan zin om alles onder handen te nemen. Morgen mijn tuig, de afgelopen dagen de paarden en de wei. Een eigen wei onderhouden geeft een niet aflatende stroom van klusjes, maar die probeer ik altijd tot de lente uit te stellen :P

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 10:51

Ik heb wel een hoop spul opgeruimd. Paardlief wordt het hele jaar doorgewassen, dus dat was nu niet extra nodig :)

Ook het tuig trouwens weer extra gepoetst, en alvast de dikste dekens gewassen (en ook al weer droog).

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 10:52

Hier is er ook al flink gepoetst en gewassen :D
Gelige manen die blond horen te zijn, zijn goed gewassen maandag. Idem met de staart.

Goh ik heb nu de hele week al een schone pony <3 heerlijk!

Rider1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 10:56

Ik ook!

Het tuig met ledervet, en ledercreme gepoetst, ( halsters, hoofdstel(len) , zadel(s), ... )

Hoeven eens ingevet, gewassen heb ik de paardjes niet gedaan, maar wel heel grondig hun hoeven & vacht gedaan... Er is al een hele berg vacht af :D

We hebben een weekje geen mest geschept in onze wei, dus dat werd ook wel tijd! (bijna) héél de wei gedaan...

Nieuwe spullen gekocht, en verkocht, alles eens op orde gebracht in onze zadelkamer, hooikot gekuist,...

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:15

Jaaa nou vooral de bakrand! We hebben zo'n mooi wit kunstof hekwerk rondom de bak maar die is aardig bruin geworden door alle opspattende blubber :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:50

Mijn mentuig doe ik meestal een keer of 4 á 5 per jaar, ligt er ook beetje aan hoe het zich houd en of ik wedstrijden heb of niet. Ik doe het niet iedere keer na het rijden, want dan ben ik héel lang bezig.

Als ik het echt uitgebreid doe, haal ik ook werkelijk alles uit elkaar en doe ik dus eerst met leerzeep schoonmaken en daarna met lederbalsem.

Als ik 't ff snel wil doen, heb ik nu sinds een tijdje Equifix Faulpelz, schijnt erg fijn en handig in gebruik te zijn.

Mijn wagen doe ik vrij vaak normaal gesproken; even met de hoge druk en als hij echt vies is, ook even met een sopje. Maar in de winter met die kou rijdt ik toch een stuk minder, en ik ga m'n wagen echt niet in die vrieskou wassen :brr: :o

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:43

Ja! Wij zijn al druk bezig op stal met de raampjes lappen (zitten uiteraard tralies voor, de ramen waren bijna zwart hihi :) )
Ragebollen, zo wat knapt dat op zeg! Weiland paard klaar maken dus alle linten nalopen en binnenkort begin ik aan mijn zadelkast opruimen...jeetje wat is dat een troep zeg! Tuig heb ik al ingevet heb alleen nog een hoofdstel, heb een bijna 3 jarige. En als het weer het gaan toe laten gaat Buf nog de wasstraat in dus manen en staart wassen en zijn vacht. Ook word alles weer netjes geknipt. Kom maar op met het lekkere weer!!! :) Ook worden binnenkort alle dekens weer gereinigd!

paardengek84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:27

Ben ook al beetje begonnen met het schoonmaken van al mijn spulletjes.
Peesjes, dekjes, poetskoffer, dekens, tuig, echt alles :D
Tevens gelijk de kasten schoonmaken.
Ook de stal krijgt nog een beurtje, maar niet zon grootte, deze gaat toch over een klein
half jaartje wijken voor een nieuwe paardenstal.

Ook de staarten van alle paarden deze week al onder handen genomen.
De ponys en paarden doe ik pas echt in het voorjaar wassen, als de temperaturen iets
aangenamer zijn.

Maar moet wel toegeven, als het voorjaarszonnetje er zo lekker doorkomt,
krijg je echt de kriebels, om alles eens lekker een schoonmaakbeurt te geven.

Laat het voorjaar maar komen!!

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:30

Hier ook.
Mn kast al lekker opgeruimd.
Begin straks aan mn hoofdstel en zadel.
Als t ietsjes warmer is ponylief onder handen nemen.
En zodra ze t land opmogen stallen en paddocks schoon.
Dat laatste vind ik helemaal geweldig.
Is t weer lekker ruim.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:49

Wij doen hier ook een lente en herfst schoonmaak. Die van de lente is bij pasen ongeveer en die van de herfst bij halloween. Kasten word alles uitgehaald, alles gesorteerd wat we nog gebruiken en wat niet, vervaldatums wordt nagegaan. Alles afgewassen, potjes, manden waar alles inzit. Dekens gaan naar de wasserij. Paarden krijgen ook hun wasbeurt.
Zadel wordt hier elke maand tot elke 2 maanden gedaan dus dat behoord niet specifiek tot de lenteschoonmaak, maar wordt wel ook op een van de dagen dat we er mee bezig zijn gedaan.
Stal wassen we ook af, de muren, de tralies, de drink en voederbakken en de deur. De voertonnen ook, paardenborstels, ook de rieken, borstel, sneeuwschep (word gebruikt om het afval mee op te vegen en weg te gooien, groot vuilblik),... Ook de letter plaatjes in de piste krijgen een poetsbeurt.
Trailer wordt dan ook ineens gedaan, ramen in het stukje voor de stal waar voeder en zadelkasten staan worden ook gewassen. Gewoon alles :)

Edit: Theoretisch gezien is het wel nog winter he. Vanaf 21 maart is het pas lente, dus jullie doen een winterschoonmaak :+

Imke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:15

Doe zeker aan een lente schoonmaak. De zon begon te schijnen en iedereen bij ons op stal begon de paarden te wassen en ja, het blijft aanstekelijk werken dus de paarden zijn al weer schoon. Nu mijn borstels en poetskist enzo nog

diablotopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 10:46

Vandaag word ook hier weer een lenteschoonmaak gedaan! :-) erg leuk met dat lekkere weer ;-)

amber_stephJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 13:36

Hier nog niet begonnen aan de lente schoonmaak.
Wel vorige week de stal onder handen genomen met spinne webben, en grondig geveegd.
Maar volgende week begin ik aan de dekens schoon te maken, en mijn kar kan ook een schoonmaakbeurt gebruiken.
En als het warm genoeg is dat ze dag en nacht buiten kunnen, word de stal helemaal schoongeboend

Echt lekker.
Maar ik begin nog niet aan die van mij te wassen/afspuiten daar vind ik het nog iets te koud voor(ik doe het bijna alleen maar in de zomer, als het bloedheet is, voor de verkoeling)

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:08

Ik heb gister met een vriendin al het tuig gepoetst en weer ingevet, ook hebben we de stal maar eens goed opgeruimd :)

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 16:41

van het weekend zijn bij ons de stallen weer aan de beurt. Helemaal uitruimen en alle winterspinnen eruit :D
Thuis heb ik altijd last van poetskriebels dus daar gaat het gewoon het hele jaar door.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 16:26

Ja hoor van de week al 2 flessen cowboy magic geshopt bij de EJ.
Binnenkort moet ze lekker in bad.
De dekens gaan gewassen worden en gaan weer in de kast. Weiland word weer in orde gemaakt, dat soort dingen :D

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:33

Ook hier is de lenteschoonmaak aan de gang.
De waterdoorlatende matten de box uit, en de boel lekker schoon geschrobd.
Toen weer terug erin gestopt. Ze zijn zo krap af gesneden, dus even puzzelen waar welke mat moest komen.
De voerstal is helemaal uit geveegd.
De ramen zijn gesopt. Komende weekend is al het tuig aan de beurt.
Paarden staan onder de dunne dekens, dus de dikke winterdekens gaan morgen de wasmachine in.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:25

Jup..vorige week m'n zadelkamer flink uitgepuind, schoongemaakt en alles weer netjes een eigen plekje gegeven.
Als de paarden weer op het land lopen, gaan de boxen weer leeg en helemaal schoongespoten worden, nieuw verfje op de stalwanden, drink/voerbakken weer schoon. Lekker fris en fruitig!
De paarden zou ik ook wel weer een x grondig willen wassen, vooral de staarten, maar daarvoor vind ik het nog te koud.

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:27

zondag mijn paard lekker onder de douche gezet. Ze stond zichtbaar te genieten. Het was bij ons buiten (Middenbeemster) 20 graden en windstil. Ze kon heerlijk in de zon drogen. En de dag daarna is ze uiteraard door de modder gebanjerd en was ze van een prachtige vos kleur, weer grijs geworden :)