Wat zouden jullie doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 19:00

Hoi,

Wat zouden jullie doen?

1 paard in pension (volledige verzorging zo'n 4 uur op wei) kosten zo n 250 tot 350 per maand ligt aan welke stal zijn beide op loopafstand.

Of

2 paard bij huis. Box 3 bij 4 paddock 8 bij 16 en weitje op afstand waar paard in winter in het weekend paar uur op kan en in zomer elke dag en dan voor en na werk ophalen dus 8 tot 5 op de wei. Dit samen met een shettenvriendje. Rijden en mest afvoeren tegen vergoeding bij mensen in de straat.

Gr Marjan

Alexandra_

Re: Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:01

Volpension ;)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:03

Paard aan huis :) Maar dat ben ik dan ook al 7 jaar gewend (drie paarden aan huis), ik zou het moeilijk hebben de zorg uit handen te moeten geven op pension. Al heeft pension zeker zijn voordelen, veeeel minder werk :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 19:05

Alexandra, kan je het ook toelichten?

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:12

Ja ik sta volpension, mooie binnenbak en paarden staan in de winter 4 u per dag buiten. Als ik een dag niet kan is dit geen ramp.

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:15

Ik zou zomers thuis en 's winters pension doen als dat kan.
In de winter heb je namelijk snel dat alles een modder wordt. Zomers kun je dan gewoon buiten rijden en 's winters lekker in een binnenbak. Zomers is het langer licht dus zou je meerdere dingen ook 's avonds kunnen doen etc.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:39

Een paddock van 8x16? Voor 2 paardjes?
Nee dat zou voor mij te klein zijn.

Bedenk ook dat je moeilijk een dagje weg kan (vooral in de winter als de boel bevriest).

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:07

Volpension zou ik in dit geval doen. Wat Brainless al zegt, je paddock is vrij klein voor twee paarden dus in de winter/met regen is dat in notime een modderbende en kapot getrapt. Is de vier uur op wei ook in de zomer? Want in dat geval is ook volpension voor mij geen optie, een paard moet van mij de hele dag op de wei kunnen bewegen en socializen ipv opgehokt staan. In de winter 4 uur is geen probleem mocht het door de bodem gesteldheid niet kunnen, zomer wel.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:10

Aan huis. :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 20:37

Iedereen bedankt voor de antwoorden. In de paddock komt dan wit zanden re afwatering is redelijk goed, grond ligt wat hoger. Het weitje ligt op 3 minuten lopen en kan het voor 100 euro per jaar huren is ongeveer halve hectare. Probeer bij buren ook een stukje te krijgen maar die zijn er nog niet aan toe ;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:43

Absoluut aan huis :j

Die paddock is dan wellicht niet overdreven groot, maar je paarden staan daar ook niet 24 uur op en is altijd nog vele malen groter dan de stal in het pension !

En ondanks de bezwaren van nooit eens weg kunnen, gaat er bij mij niets boven m'n diertjes aan huis hebben <3

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:47

Alexandra_ schreef:
Ja ik sta volpension, mooie binnenbak en paarden staan in de winter 4 u per dag buiten. Als ik een dag niet kan is dit geen ramp.

Leuk, staat het paard nog langer binnen, qua eten indd geen ramp nee, qua verzorging en beweging wél.

Zou hem in de zomer zeker weten aan huis zetten :j misschien in de koudste maanden kijken of in de buurt op een stalling plaats vrij is waar je ze 2/3 maandjes in kunt zetten.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 21:08

Voor de winter kan ik wel wat regelen dat is geen probleem, vakanties ook niet dan heb ik 2 adressen waar ik haar kan stallen. En kan altijd 1 van de buren vragen in nood. Zijn allemaal paardenmensen :)

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 21:12

xSlvna schreef:
Alexandra_ schreef:

Leuk, staat het paard nog langer binnen, qua eten indd geen ramp nee, qua verzorging en beweging wél.

Zou hem in de zomer zeker weten aan huis zetten :j misschien in de koudste maanden kijken of in de buurt op een stalling plaats vrij is waar je ze 2/3 maandjes in kunt zetten.

In de zomer staat mijn paard 24 uur buiten, in de winter 4.
het is écht geen ramp hoor, als ze een uurtje extra binnenstaat (die ik dan normaal rijd)

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 22:17

aan huis ;) dat zou ik toch doen...

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 22:20

4 uur per dag naar buiten is in mijn beleving wel heel erg weinig, zeker als je niet elke dag gaat rijden...

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 22:28

Ik zou kiezen voor de paardjes aan huis.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 23:19

Ik vind nog steeds de ''paddock'' van 8x16 = 128m2 ontzettend klein voor 2 paardjes.
Een rijbak is 800m2, die van jouw is daar maar 1/6de van.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 09:42

In deze situatie waarschijnlijk geen van beide. Ik zou zoeken naar iets beters. Vind 4 uur buiten te weinig en paddock van 8x16 waar ze in de winter dus wel hele dagen staan echt te klein. Daarnaast weet ik niet of ik zelf wel mijn paard bij huis wil. Ene kant lijkt er niets mooier aan de andere kant is het ook weer niet alles. Mijn pony heeft een tijd thuis gestaan en was ook niet alles. Daarnaast zou ik alleen paarden aan huis nemen als ik thuis dus voldoende grond daarvoor heb zodat ik zeker weet wat ik heb en ze dat kan bieden. Weet niet hoever dat stukje weiland lopen is, maar heel praktisch is dat niet altijd.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 09:56

het is 2 a 3 minuten lopen dus is niet ver. In de winter zou ze op de pensionstal kunnen zodat ik ook gelijk binnen kan rijden. En in de zomer aan huis dat ze alle dagen de wei in kan :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 10:06

Ik denk dat je op die manier, in de winter op pension en in de zomer thuis het ergens nog het beste voor elkaar hebt in deze situatie. Dan heb je de voordelen van beide en minder nadelen voor je paarden. :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 10:15

Ik denk dat dat financieel ook het beste is :)

Weitje kost me 100 euro per jaar (eventueel nog 1 erbij voor 100 euro)
Kosten hooi vlas en brok als ze thuis staan
kosten mest en gebruik bak bij buren

In de winter zou ik dan alleen het paard in pension doen en shet bij pony van de buren in de wei kost me dan een paar maanden 350 per maand

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:08

De keuze lijkt mij nogal afhankelijk van je verdere situatie.
Hoe veel tijd heb je? Waar heb je zelf zin in? Rij je ook met je paard, zo ja, heb je thuis dan ook een bak?

Een paard aan huis kost veel tijd, veel verantwoordelijkheid, komen veel rotklusjes bij kijken, je bent altijd alleen, etc etc.
Maar daarvoor zie je je paard veel en kun je zelf bepalen hoe en wat.

Ik heb mijn paard(en) de afgelopen 10 jaar aan huis (bij mijn ouders) gehad en sta nu sinds een maand op een volpension stalling (ben verhuisd, paard is mee verhuisd). En ik moet zeggen dat die stalling eigenlijk wel heel veel voordelen met zich meebrengt. Vooral in de winter! Feit blijft gewoon dat je ´s winters meer werk hebt (paarden staan meer op stal, dus meer staluitmesten, moeten vaker hooi bijgevoerd krijgen, etc.) en door het weer en het ontbreken van een binnenbak kun je amper rijden/longeren/etc. En nu op de stalling hoef ik totaal geen rotklussen meer te doen, non-stop quality-time met mn paard en door de beschikking over een binnenbak kan ik altijd wat met mn paard doen. En een weekendje weg? Geen probleem meer! Niet meer je dagplanning aanpassen op t voerschema van je paard. Man wat een heerlijkheid!
Nu hoor ik vaak dat mensen zo ontzettend veel problemen hebben op een stalling, dat er veel mis/niet volgens afspraak gaat en dan is het wellicht fijner als je de regie zelf in handen hebt. Maar ik heb een stalling gevonden die perfect past bij zowel mij als mijn paard, stalbaas is een goede vent, daar heb ik alle vertrouwen in...
Mijn eigen ervaring is, is dat als je een stalling vindt die past bij jou en je paard en waar je vertrouwen in hebt, dat dat eigenlijk heel erg prettig is. Zeker als je hobby is om vooral de leuke dingen met je paard te doen, je een druk leven hebt en ook nog een relatie, vrienden, familie hebt waar je wat mee wilt kunnen doen.

Het hebben van een paard aan huis is een hele levensstijl, je moet het werk rondom de paarden (voeren, poepscheppen, voer regelen/halen, rijbak slepen, weideonderhoud, etc etc.) echt leuk vinden en er veel voor over hebben en willen laten. Niets is meer eenvoudig, je hebt 24/7 de verantwoordelijkheid voor je dier. Even simpel een dagje weg is er niet meer bij. ´s Avonds naar de verjaardag? Wel eerst alle maatregelen treffen voor de paarden. Op vakantie? Wat te doen met de paarden? En elke avond voor t slapen gaan de laatste ronde doen, door weer en wind? Ook als het keihard vriest of stormt. Geloof me, zo leuk is dat allemaal niet! Vooral ´s winters heb ik vaak jankend in de stal gestaan. Alleen maar poepscheppen, zorgen dat ze ondanks de vorst water hebben, etc etc, maar nooit tijd of de mogelijkheid om echt wat met mijn paard te doen. En zomers heb je welliswaar geen natte, bevroren of besneeuwde bak, maar feit blijft dat er elke seizoen werk is! En als je het verder al best druk hebt (werk, school, etc), dan houdt dat gewoon in dat je na al die klusjes weinig tijd en energie over houdt om echt wat met je paard te doen...
Paard aan huis, velen dromen er van, maar de meeste realiseren zich echt niet hoeveel het met zich mee brengt!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:50

@ Christah:
Ik ben het met je eens dat paarden aan huis een levensstijl is, er best wat bij komt kijken en je dat echt moet willen/ervan houden.

Toch zijn heel van van de nadelen die je noemt sterk afhankelijk van de manier waarop je je paard houdt. Als je je paarden niet op stal zet hoef je in de winter namelijk niet meer uit te mesten dan in de zomer. Als je gebruik maakt van geschikte slowfeeders hoef je ook niet vaker te voeren. Als de paarden bij elkaar staan hoef je ook maar 1 drinkplaats te verzorgen die bovendien met wat investeringen ook vorstvrij zou kunnen zijn. Als je je paarden geen tot weinig krachtvoer geeft hoef je ook niet meerdere keren per dag (op eventueel vaste tijden) te voeren. Dus 's avonds naar die verjaardag? Euh, gewoon gaan, er hoeven niet per sé dingen voor de paarden geregeld te worden. Simpel dagje weg? Ja hoor, geen probleem, nergens omheen plannen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 12:29

@NiFallor ik ben het met je eens. Ik kan s ochtends en s avonds uit het werk altijd voeren, overdag een slowfeeder als ze niet op de wei staan. Ze staan samen dus geen gedoe met op meerdere plekken voeren en water. Daarnaast is mn vriend vaak thuis tussen de middag en kan altijd een pluk hooi naar binnen gooien mocht het nodig zijn.