Staart wassen: Inweken > hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Staart wassen: Inweken > hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 17:32

Onze pony had een witte staart :+ Nu was ik die wel met biotex en speciale shampoo's maar dan wordt het nog neit echt wit. Nu had ik een hele lok eruit (had ze er zelf uitgelpopen, staart was lang) en die wilde ik wassen om een sieraad van te laten maken voor dochter :D . Dus die heb ik een kwartier ofzo in de week gezet emt biotex en dat kwam er echt ZO WIT uit _/-\o_ *D

Maar zo'n hele staart: dat kan je het niet echt laten inweken in ruim water zeg maar. En om nu een kwartier met die emmer achter de kont te gaan staan :z

Hoe doen jullie dat? Bestaan er waszakken ofzo om de staart goed in te laten weken?

Angela

Re: Staart wassen: Inweken > hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:39

Ik ga dus echt een kwartier met een emmer achter de kont staan als het nodig is. Meestal gebruik ik echter betadineshampoo, en laat dat een 10-15 minuten intrekken. Werkt ook super! En zo hetzelfde met zilvershampoo, ook dat goed laten intrekken. Inweken wil ik echt in een laag water doen, dus dan ga ik maar met een emmer staan.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:46

Bij mijn palomino pony gebruikte ik altikd de zilvershampoo van de Kruitvat. Hielp super. Als de staart erg vies was maakte ik de goed nat en deed ik er veel shampoo in en liet het gewoon zo intrekken. dat hielp ook goed.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 17:47

Dus bij jou werkt het inzepen en dan zo in laten trekken wel? heb het hier zowel met zilvershampoo geprobeerd als met Cowboy magic shamp... Maar jij hebt het over betadineshampoo. Waar haal je dat dan?

Op zich zou ik best een kwartier blijven staan... alleen vind pony dat niet zo prettig. en om nou een kwartier 2 hoeven te moeten ontwijken... :Y) Na ja, Wel goed voor de conditie. Haha. Een natte staart vindt ze niet zo erg, dus dacht ik een zak erom heen als dat bestaat...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:50

Betadineshampoo kun je in bijna iedere ruitershop krijgen, en ook bij boerenbond, kruidvat, apotheek. Ik was het wel echt 4 keer hoor, dus 1 staart wassen duurt al snel een uur bij elkaar (gelukkig kan ik dan tussendoor de rest van het lijf doen :D )

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:52

Staart goed nat maken, shampoo (goudzeep kan ook) flink inmasseren en 5-10 min. liefst in de zon laten intrekken (combi bleekt extra), daarna uitspoelen en herhalen als nodig. Aantal dagen achter elkaar wassen helpt ook. Zilvershampoo gebruik ik pas als staart (bijna) schoon is, die wil je liever niet te lang laten inweken, anders heb je een blauwe staart nl.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 17:53

Oei, nee blauwe staart worden we niet blij van haha.

Niemand tot nu toe dus ervaring met een zak erom doen en in water laten inweken?

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:07

Met een zak water om de staart heb ik geen ervaring, daar word hier het paard niet erg vrolijk van.

Ik maak de staart eerst goed nat en daarna week ik de staart in een emmer biotex met water, sta er gerust een minuut of wat achter met een emmer. Tussen door haal ik de staart er een keer uit, "was" met mijn handen de staart een keer goed, spoel hem uit en doe hem daarna weer in de emmer en sta er weer lang achter. Spoel de staart weer uit en zeep hem dan heel goed in met zilvershampoo van de kruitvat. Ik laat dat een paar min intrekken en spoel hem daarna goed uit. Als ik hem dan nog niet helemaal wit hem doe ik het een paar dagen nog een x, anders zo vaak herhalen tot hij helemaal wit is.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:10

Tova schreef:
Met een zak water om de staart heb ik geen ervaring, daar word hier het paard niet erg vrolijk van.

Ik maak de staart eerst goed nat en daarna week ik de staart in een emmer biotex met water, sta er gerust een minuut of wat achter met een emmer. Tussen door haal ik de staart er een keer uit, "was" met mijn handen de staart een keer goed, spoel hem uit en doe hem daarna weer in de emmer en sta er weer lang achter. Spoel de staart weer uit en zeep hem dan heel goed in met zilvershampoo van de kruitvat. Ik laat dat een paar min intrekken en spoel hem daarna goed uit. Als ik hem dan nog niet helemaal wit hem doe ik het een paar dagen nog een x, anders zo vaak herhalen tot hij helemaal wit is.

Zo ben ik vanmiddag ook bezig geweest met biotex en warm water in een emmer,en ondertussen gooi ik wat hooi op de grond zodat de pony lekker kon gaan knabbelen, die was lekker braaf zo :D

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:15

Gelukkig heeft mijn merrie een zwarte staart.

Maar alle witte delen ( en dat zijn er veel) was ik met betadine scrub. Werkt geweldig. Word ze prachtig wit van.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 21:56

Mijn paard is ideaal met wassen, daar zet ik een keukentrapje echter met de emmer op de bovenste tree en staart er in. Zo blijft ie rustig een half uur staan :D

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 10:04

Annienke schreef:
Mijn paard is ideaal met wassen, daar zet ik een keukentrapje echter met de emmer op de bovenste tree en staart er in. Zo blijft ie rustig een half uur staan :D

zo dat is ideaal. Lukt hier niet hoor. blijven redelijk stil staan maar zo stil :n

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 10:05

Haha, dat lukt hier echt niet. Mevrouw tettert denk ik zo die emmer en krukje om.

Nou ja, heb me suf gezocht op internet of er waszakken bestaan voor paarden, niks kunnen vinden dus misschien zelf wat fabrieken.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 10:08

Ik lees lekker mee :D

Hoe vies is de staart?

Ik was met biotex voor, spoel niet alles uit, dan pak ik de shampoo (normale paardenshampoo?) en dan sop ik alles nog een keer in. Vervolgens goed uitspoelen en creme spoeling er in.
Maar daar moet ik bij zeggen: mijn pony heeft geen poepstaart, dus is niet bruin i.p.v. blond.

Een kwartier laten intrekken, vind ik behoorlijk lang :oo ik doe het hoog uit 5 min?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 10:09

Vuilniszak werkt ook als waszak of een dikkere plastic zak, zeker als je die de helft kleiner maakt. Biotex werkt als een trein idd, maar ook de tips van hierboven. De vuilniszak kan je evt met een bandage even vastzetten, maar niet te lang want het verweekt de huid snel. Moet je alleen wel een paard hebben dat dat geknisper niet erg vindt achter zijn kont uiteraard. :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 10:16

Staart is nu grauw-grijs tot zwart op de uiteinden en hoort spierwit te zijn.
Hier een idee van hoe wit het hoort (de vacht) en hoe de staart nu ongeveer is. Ze plast gewoon heel veel IN haar staart, vooral als ze hengstig is, maar van dochterlief mag die staart echt niet korter dan koothoogte. Liefst langer maar dan staat ze er dus op.

Afbeelding

Ik denk dat ik idd met een dikke plastick zak in de weer ga eerdaags. Knisperen heeft ze niet veel van volgens mij. Al weet je het nooit met haar. Harde geluiden, knallen, trommels etc vindt ze niet eng, ze loopt met gemak langs de grootste vrachtwagens, het piepje van de thermometer is OK, maar het chip-check-apparaat van de DA... toen hing ze met d'r hoefjes zo ongeveer in eht plafond }:0 En sprayen is ook eng (maar dat heeft meer te maken met dat er dan iets haar raakt)

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 10:17

Betadine shampoo werkt voor mijn paard ook perfect, betadineshampoo kan je overigens ook gewoon bij de drogist kopen. Je hoeft maar een klein beetje te gebruiken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 10:41

Ik las hierboven betadinescrub, maar heb altijd gehoord dat je dat echt NIET moet gebruiken (weet niet waarom) en altijd de betadineshampoo moet gebruiken. Betadineshampoo werkt in ieder geval super, al is het wel doodeng om dat roodbruine spul voor de eerste keer op zo'n witte (of dat zou het moeten zijn) staart te smeren.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 10:55

Annienke schreef:

Zo doe ik het dus ook, alleen met een Ikea trappetje.
In die tussentijd neem ik de tijd voor een uitgebreide poetsbeurt.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:12

mijn paard heeft ook een grote deels witte staart en witte sokken
ik waste eerder altijd met dure blauwe shampoo bij de ruitersportwinkel maar sinds een paar jaar gebruik ik vloeibare goudzeep en zilvershampoo
ik heb ook wel eens betadineshampoo geprobeerd maar mijn paard word gek van die lucht := en ik vond het er niet ect spierwit van worden
dus ik gebruik goudzeep en zilvershampoo
ik week hem in een emmer met goudzeep dan laat ik dat even zitten en sop zijn benen in
dan dompel ik zijn staart in een emmer water en doe er pure zilvershampoo op en sop dat er flink in
dat laat ik effe intrekken en dan spoel ik het uit soms herhaal ik dit als hij nog niet wit genoeg is
en voila je moet je zonnebril op zo wit is het dan en geloof mij mijn paard is een varken die 24-7 buiten staat en het liefst bruin van de prut is :+

Afbeelding

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:25

Angela schreef:
Ik las hierboven betadinescrub, maar heb altijd gehoord dat je dat echt NIET moet gebruiken (weet niet waarom) en altijd de betadineshampoo moet gebruiken. Betadineshampoo werkt in ieder geval super, al is het wel doodeng om dat roodbruine spul voor de eerste keer op zo'n witte (of dat zou het moeten zijn) staart te smeren.

Nog nooit van gehoord. Ik doe t nu al bijna 2 jaar zo en ze leeft nog steeds.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:47

Wij hebben de vieste palamino z´n staart van bruin )poept altijd erg over z´n staart' weer mooi wit gekregen voor de keuring.
Wassen met Biotex, en daarna gewoon met een goedkopere shapmpoo. Bij hem hebben we het wel een paar dagen achtereen moeten doen maar het resultaat mag er dan ook weer wezen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:11

Hier de baas van de zwarte palomino waar kiki1976 het over heeft.
Als je het bij hou blijft een staart ook veel knapper. In 1 of 2x wassen red je het echt niet met een hele smerige staart.

Meestal eerst soppen, goedkope shampoo en biotex. Maar ook zilvershampoo staat hier standaard klaar.

Als een staart opdroogt word hij vaak ook nog iets lichter. Als ik er bijna tevreden over ben als hij nog nat is ben ik er meestal wel tevreden over als hij droog is.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:13

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:03

Ik heb eigenlijk altijd goudzeep gebruikt. Ruikt heerlijk en werkt super. Vooral goed nat maken en laten intrekken, daarna goed uitspoelen. Werkt ook goed bij mok, maar dat terzijde :)