auto accu gebruiken voor wei-afrastering hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

karlien1

auto accu gebruiken voor wei-afrastering hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 23:24

de titel zegt het al een beetje...
iedereen weet dat je wei onder stroom kan zetten met "oude" auto accu's en kan wisselen om op te laden thuis
maar niemand kan me exact zeggen hoe je dat moet doen !!!

we hebben een prachtig stuk weiland in "leen" van ong 80 are en nu willen we stroomlinten onder spanning zetten met auto accu's !!!

heeft er iemand hier ervaring mee en zo ja .... met duidelijke uitleg, miss enkele foto's ?

Alvast bedankt :-)

greetz karlien

Shirley

Re: auto accu gebruiken voor wei-afrastering hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:27

Dan heb je wel een schrikdraadapparaat nodig ... de accu is de voeding van het apparaat in plaats van stroom via het lichtnet :)

karlien1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 23:40

@ shirley: ja maar welk merk van schrikdraad app?
waar moet je naar kijken bij aanschaf?

karlien1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 23:41

kan op elk schrikdraad apparatuur accu's gekoppeld worden?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:47

Er zijn er van verschillende merken, o.a. Gallagher en Koltec, als je even via Google kijkt, zie je verschillende modellen.

En nee, niet elk apparaat is geschikt voor een accu.
Je hebt lichtnetapparaten en accu-apparaten, je kunt een lichtnetapparaat niet voeden met een accu :n

karlien1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 23:49

nee natuurlijk bedoel ik accu apparaten !!!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 00:01

ik heb een apparaat waar eerst die dure wegwerpbatterijen in gingen, omgebouwd(nouja schoonvader) tot apparaat op auto-accu's.
het werkt heel goed, maar mss moet je even een handig iemand vragen voor t ombouwen.

karlien1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 00:10

da is dus het probleem.... ik heb een handig ventje maar we weten niet hoe ombouwen !!
we hebben zo een app. met dure wegwerpbatterijen maar moeten om de 3-4 maanden andere batterij kopen, en nu met de nieuwe wei erbij gaat da een duur grapje worden!!!
dus nog steeds alle info ivm ombouwen of zo welkom... eventueel met fotos :-)

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 00:14

je moet even kijken of het apparaat op ik geloof ook 12 volt kan.
zo ja dan kan hij op auto accu's

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 00:20

Ik heb jaren een apparaat van gallegher op een auto accu gehad. het was er 1 die je op 2 manieren kon gebruiken. je kon er losse batterijen in doen, van die grote wegwerpdingen. een stuk of 6 te gelijk. of een schakelaartje overhalen en hem aan een speciale gallegher batterij doen. zo"n grote ronde. beetje hetzelfde idee als met een auto accu. aan de onderkant van het schrikapparaat zaten 2 stekkeringangen. deze kon je gebruiken voor de batterij. stekkers moesten toen los erbij gekocht worden. ene kant ging in het apparaat, 2 draden, en aan de andere kant van iedere draad zat zo'n knijper die je ook op auto accus kan zetten. deze moesten dan op de batterij. officieel want wij deden hem op een auto accu. aan elke pool een knijper. auto accu in een emmer met deksel. 2 gaten halverwege de emmer waar de draden uit kwamen.

ik weet dus niet hoe het tegenwoordig zit met die dingen. denk dat je moet kijken naar een apparaat die je aan kan sluiten op een externe grote batterij. op zo"n speciale. denk wel dat je dan rekening moet houden met het aantal volt van de batterij. dat dat een beetje hetzelfde is als van de accu.

en hoe zit je apparaat nu met die batterij verbonden?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 00:22

12v schrikapparaat heb je in elk geval nodig. Daar zitten dan ook de klemmen bij voor op de accu. Op de verpakking van je apparaat staat ook hoeveel aardpennen je nodig hebt. Moeten dat er meer zijn, zet ze dan 3 meter uit elkaar. Bij droogte paar emmers water erbij gieten ivm goede aarding (hoe beter de aarding hoe dichter bij max. de tik). Let wel dat autoaccu's niet blij worden van diepe ontlading, dus vaak (zeg wekelijks) wisselen of aansluiten op een zonnepaneel, koop die via een kamperwinkel bv op marktplaats, want die van bv gallagher kosten 3-4x zoveel.

Let er ook op dat je je schrikapparaat beschermd tegen vocht, dus bij een dichte bak vochtvreter gebruiken (luier of wc-rol werkt ook)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 00:33

Let wel een schrikapparaat wat normaal gebruikt wordt met een ingebouwde accu is maar 9 volt. Dan brand je de printplaat door als je hem op 12 volt (wat een autoaccu is) zet.

Dus dan altijd een apparaat nemen wat voor 12 volt geschikt is. Er zijn zelfs apparaten te vinden die je zowel op 9, 12, 240 als ook zonnecollectoren kunnen.
Als voorbeeld http://www.ebay.de/itm/9V-12V-230V-Sola ... 53f5e35194

En daarna moet je gaan kijken hoeveel kracht het apparaat moet hebben. dat ligt aan hoelang je omheining is, hoeveel draden en hoeveel begroeiing.

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:09

Ik heb ook sinds een jaar een accu op mijn apparaat staan. Eerst een autoaccu en ik had de oplader van gallgher gekocht. De autoaccu ging snel kapot, daar moet je geluk mee hebben. Ik heb nu de kleine accu van gallagher gekocht en die kan ik thuis opladen als hij leeg is.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:17

Wij hebben dat zo gedaan met ons schrikapparaat.
Je hebt dus wel een schrikapparaat nodig die op accu werkt.
De kabeltjes die normaal naar de kleine accu lopen doe je nu aan de grote accu.
Vaak zijn er wel wat aanpassingen nodig, zo had mijn man de draad langer gemaakt en accuklemmen gemaakt zodat het goed te bevestigen is.
En zo'n grote accu past niet in de behuizing van zo'n schrikapparaat.
Dus mijn man had een soort waterdichte kist gemaakt waar beide langs elkaar in konden staan en uit weer en wind stonden.
Twee accu's erbij, zodat een geladen kan worden terwijl de ander in gebruik is.
Werkte super.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:20

Dat gebruik ik nu ook. Ik heb een schrikdraadapparaat met een auto-accu , en die draadjes verbind je met plus en min op je accu, draadje de grond in en draadje aan het schrikdraad en het werkt.. Bij mij dan :+

karlien1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 13:25

thx allemaal !!!
hier kan ik wat mee :-)

karlien1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 21:24

we hebben een paddock master van gallagher :-)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 22:03

En wat voor paarden moeten er achter blijven? paddock master heeft niet zoveel tik (0,15J).

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 22:33

jesito schreef:
Wij hebben dat zo gedaan met ons schrikapparaat.
Je hebt dus wel een schrikapparaat nodig die op accu werkt.
De kabeltjes die normaal naar de kleine accu lopen doe je nu aan de grote accu.
Vaak zijn er wel wat aanpassingen nodig, zo had mijn man de draad langer gemaakt en accuklemmen gemaakt zodat het goed te bevestigen is.
En zo'n grote accu past niet in de behuizing van zo'n schrikapparaat.
Dus mijn man had een soort waterdichte kist gemaakt waar beide langs elkaar in konden staan en uit weer en wind stonden.
Twee accu's erbij, zodat een geladen kan worden terwijl de ander in gebruik is.
Werkte super.

zo heb ik het ook, we hadden nog accuklemmen liggen. de draden daarvan zijn met een kroonsteentje aan de kabeltjes vastgemaakt die op de polen in het accu-apparaat zitten. die laatste kabeltjes hebben we van een wegwerpaccu afgehaald, bewaar dus zo'n wegwerpding voor die kabeltjes!
de klemmen zet ik op de + en - van de auto-accu, het apparaat aanzetten en klaar!

de accu staat naast het apparaat want het past er niet in, de accu staat vd grond af op 2 bakstenen. over het geheel heb ik een speciekuip heen gezet.

het geeft een enorm felle tik en gaat veel langer mee. nu zijn de beide accu's ook nog 'stuk', tenminste niet geschikt meer voor een auto. wèl voor het stroomdraadapparaat!

maar bij het opladen was het wel wat link omdat de accu begon te borrelen en stinken naar zwavel. beetje opletten dus want dan komt er knalgas vrij :+
maar verder doet de stinkaccu het nog prima! :j

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 00:05

Afbeelding

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 01:08

Eigenlijk behoor je in dergelijke situaties een [semi] tractie accu te gebruiken:

Wat is het verschil tussen een start- en (semi-)tractie accu?

Voor voertuigen kan je, afhankelijk van de toepassing, uit verschillende soorten accu's kiezen.
In grote lijnen heb je twee keuzes: Een start-accu of een (semi-)tractie accu:

Start-accu
Een start-accu is in hoofdzaak bedoeld om een voertuig te starten. De accu is erop gemaakt kort een hoog Amperage leveren.
Dit type accu is niet geschikt voor een langdurige contstante energievraag, de accu zal anders te ver ontladen. Hierdoor wordt het accuzuur (elektrolyt) te zuur en dit zal de platen in de accu aantasten. Als dit gebeurt is de accu vrijwel direct kapot! Een start-accu zal doorgaans niet verder ontladen dan 20%.
Dit type accu's is met name geschikt voor starten van verbrandingsmotoren in auto's, vrachtwagens, motoren,

(Semi-)Tractie accu
De semi-tractie accu wordt ook wel deep-cycle accu of licht accu genoemd. De accu is erop gemaakt langdurig te voorzien in een contstante energievraag.
Een semi-tractie accu kan tot wel 80% ontladen zonder dat er een beschadiging optreed. Hoevaak een accu kan opladen en ontladen noemen we het "cyclisch vermogen" van een accu. Hoe hoger dit vermogen is, hoe langer de accu meegaat.
Een "vol" tractie accu kan ook tot 80% ontladen maar heeft een hoger cyclisch vermogen. Waar een semi-tractie accu een cyclisch vermogen van 400 heeft, kan een vol-tractie accu wel tot 800 keer op- en ontladen.

De opgegeven capaciteit in Ampere/uur is de theoretische capaciteit die een accu kan leveren onder vastgestelde omstandigheden bij een opgegeven gebruik. De belangrijkste hiervan zijn de temperatuur, 21 graden celcius, en een ontlading die zodanig is dat 80% ontlading pas na 20 uur wordt bereikt. Een accu wordt als "leeg" beschouwd wanneer hij niet meer dan 80% van het opgegeven voltage kan leveren onder bedrijf. Dus is het verbruiksvoltage 12 Volt dan wordt de accu als leeg beschouwd wanneer het voltage onder de 9,6 volt komt terwijl hij stroom levert.

Toepassingen voor een (semi-)tractie accu kunnen zijn een rolstoel, scootmobiel, intern transport en hoogwerkers, maar ook als servicebatterij in caravan en boot.

En dus ook een schokapparaat.
Maar ik gebruik zelf ook de afgekeurde auto accu hoor, dat ding heb je al.
Overigens maakt het nogal verschil hoelang het ene apparaat tov een ander apparaat met een 'volle' accu werkt.
Hier een apparaat die er enkele weken mee vooruit kan, maar ook 1 die de accu binnen een week leeg heeft.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 08:37

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 08:41

Wolter interesante info, maar toch deden mijn oude accu's het vaak beter en langer dan die accutjes die voor de apparaten gemaakt zijn.
En dat zullen toch wel van die semi-dinges zijn, toch.
Trouwens ik had ook na een tijd een accu kapot en toen hebben we bij heuts een goedkope nieuwe gekocht.
En die heeft het jaren gedaan, die staat nu zelfs nog op de oude stal.

karlien1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 17:21

geweldige info allemaal en zeker de duidelijke foto !!!!
me ventje happy en gaat aan de slag :-)

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 01:04

Ik heb een Koltec paddenstoel met batterijen van 6 volt, hoe zit het dan met die 12 volt auto accu ?? Hoe moet ik hele zaakje dan aansluiten, kan iemand mij helpen ?