Zou mijn paardje het koud hebben?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eeeeef_x

Zou mijn paardje het koud hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 20:52

Hello mensen!

De winter komt bijna tot een einde en het was vandaag heerlijk weer. Ik heb vanaf eind september / begin november een 200 grams deken opgedaan. De laatste paar weken voel ik wel eens onder haar deken en is ze aan het zweten. Ze verhaard ook erg maar dat is natuurlijk lijkt mij. Vandaag was het gewoon heet en ze stond zo erg te zweten dat ik haar gewoon geen deken om kon doen. Ze zit best nog dik in haar vacht, dus het is ook heet voor d'r.

Nu heb ik de deken afgedaan, en heb aan de eigenaar van stal gevraagd wat hij er van vond. Hij zei dat er niks aan de hand is/was. Dus ronja staat nu zonder deken op stal. Maar nu begin ik te twijfelen ...
Zou ze het niet koud krijgen? Straks word ze ziek.. Maar wat nou als ze het heet krijgt morgen middag?

Please jongens... Help me :(

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:09

ik zou hem snachts er op doen hoor :j dan zit het nog rond vriespunt.. :brr:
waarom doe je er anders geen regendeken op? van 200 grams naar niks is wel een grote stap

LukieBradley

Re: Zou mijn paardje het koud hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:11

Had ik ook met 300.Ben van de week gewisseld naar eczeem met 0 gram erover.
Hij heeft nergens last van en staat 24/7 buiten!
Sinds de temperaturen wat stijgen stond hij ook te zweten en hij heeft vandaag heerlijk in de zon gelegen.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:13

Ik zou tussengewicht doen, bijvoorbeeld een dunne fleece met regendeken of een gevoerde regendeken. Vannacht gaat temperatuur wel weer iets onder 0

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:13

Ik vind dat je te snel bent gegaan: van 300 gram naar 0, terwijl de temperatuur 's nachts wel laag ligt.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:15

Wat een onzin met die dekens toch weer
Ze staat juist te zweten omdat ze aangeeft helemaal geen dekens nodig te hebben, tot de -10 heeft bijna geen enkel paard een deken nodig (tenzij geschoren)

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:18

Rider01 schreef:
Ze staat juist te zweten omdat ze aangeeft helemaal geen dekens nodig te hebben, tot de -10 heeft bijna geen enkel paard een deken nodig (tenzij geschoren)

Of als je paard het gewend is al paar maanden onder deken te staan. Jij gaat vanuit een trui met winterjas toch ook niet ineens in je bikini naar buiten?
Dekenpaarden bouwen geen dikke wintervacht op net zoals een dekenloos exemplaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:19

Ik zou hem s nachts nog even lekker op laten. Of anders een tussendeken op doen als je die hebt.

Tuurlijk is het snachts koud, maar op een gegeven moment moeten de dekens ook gewoon af. Je kan ze moeilijk op houden tot het in de nacht ook 10 graden blijft. Heeft je paard wintervacht of is hij geschoren? Voordeel van dit weer is wel dat het weer op warmt. Het is in de ochtend nog koud, maar de paarden blijven niet koud. Goed ruwvoer er bij. :) S nachts koelt het misschien af, maar dan staat het paard uit de wind.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:23

Ja zeker gelijk, normaal gesproken zeg ik te snel maar hij heeft een mega vacht en zweette enorm ook toen het wat kouder nog was en helemaal toen temperaturen stegen, hij heeft het duidelijk niet koud nu en is veel vrolijker.
en nee ik overdrijf niet, hij krijgt wat meer lucht en vrijheid nu.
Is totaal niet koud.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:23

Joanne1987 schreef:
Rider01 schreef:

Of als je paard het gewend is al paar maanden onder deken te staan. Jij gaat vanuit een trui met winterjas toch ook niet ineens in je bikini naar buiten?
Dekenpaarden bouwen geen dikke wintervacht op net zoals een dekenloos exemplaar

Lees de OP waar TS zelf zegt dat ze nog best dik in haar vacht zit

Onder bikini versta ik een geschoren paard dus je vergelijking komt op mij ook wat vreemd over

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:26

Best dik is nog steeds geen wintervacht, rekening houdend met het feit dat paard tot aan gister onder 200 gram stond

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:28

Ja, stond te zweten..

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:28

Je paard blijft warm door te eten en ik neem aan dat er nog een avondportie voer in is gegaan en misschien zelfs wat stro te knabbelen heeft. Daarbij staat ze droog en uit de wind in stal. Ik zou mij dus zeker geen zorgen maken.

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:29

Die van mij staat nu onder een 0grams. Denk dat het echt wel kan voor een nachtje hoor, zeker als die nog een dik vachtje heeft.

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:32

Bij ons op stal zijn ook alle dekens afgedaan, en staan ze op dit moment zonder deken buiten (ook in de nacht).
Mijn paard heeft best wel een wintervacht aangemaakt, dus lijkt het me geen groot probleem.
Hij had trouwens 200 grams op.

Ik sta bij iemand aan huis en die letten er goed op (hun eigen paarden hebben nu ook geen deken op).
Als het wat gaat regenen, dan gaat gewoon zijn regendeken op.
Zolang de temperaturen weer wat hoger zijn, maak ik me geen zorgen.

Maar ik denk dat het per paard zal verschillen, of niet?
Zal de staleigenaar niet extra op je paard letten en als die denkt dat he tniet gaat alsnog deken opdoen?

eeeeef_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 23:03

Wat een reacties! Nee ronja haar vacht is dik en ze is normaal ook zonder deken elke winter doorgekomen. Iedereen bij mij op stal zegt dat het niet erg is, maarja ik kan niet slapen als mijn paardje het ook niet goed heeft haha. Ik ben nu wel wat gerust gesteld .. En ze heeft inderdaad rond een uur of 8 nog wat te eten en vers stro in haar box dus ze blijft vast warm! (Hoop ik)

Bedankt voor alle reacties!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 08:46

Als je paard al weken onder een deken zweet, dan vind ik dat je een slecht dekenbeleid hebt. Overdag komt het rond de 15 graden, dan is het inderdaad verstandig de deken af te doen. Echter is het 's nachts rond het vriespunt (hier heeft het deze nacht zelfs een graad gevroren), dus dan ineens je paard zonder laten staan, zou ik niet doen.

eeeeef_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 23:59

Heb haar nu weer gewoon haar deken om gedaan. Het is me te koud nu. Zeker met het slechte weer dat er aan komt..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 00:00

TurdusMerula schreef:
Je paard blijft warm door te eten en ik neem aan dat er nog een avondportie voer in is gegaan en misschien zelfs wat stro te knabbelen heeft. Daarbij staat ze droog en uit de wind in stal. Ik zou mij dus zeker geen zorgen maken.

Hoppetee.... zo is dat!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:53

Min paardje was vrij laat onder een deken gegaan waardoor ze evengoed een flinke vacht aangemaakt heeft (normaal stond ze altijd zonder deken, maar door omstandigheden is ze wel onder een deken gezet).
De dikste deken die ze opgehad heeft is een 200/250grams en dat was voor haar echt warm zat.
Na de vorst stond ze al snel te zweten en is naar een ongevoerde gegaan waar ze gewoon lekker warm onder was.
Van de week was dat ook haar te warm en is die ook af gegaan.
Nu was ik donderdag ook in twijfel (het was toen hier al niet lekker meer, en maar 4 graden overdag) maar ze was lekker warm. Dus ik heb haar deken afgelaten.
Nu staan ze overdag de hele dag buiten in de paddock met zo goed als onbeperkt hooi, dus voldoende om haar lekker warm te eten.