Paard op minder ruimte dan het ideaal plaatje?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diana_14

Paard op minder ruimte dan het ideaal plaatje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 20:28

2 opties voor de winterperiode.

1. Paarden staan op een pensionstal, 24/7 binnen en komen minimaal los, laten we zeggen op 1 hectare land.

2. Paarden staan op 500 vierkante meter, een ruime inloop stal en een goede bodem die droog is bij nat weer.

Nu ik erop let zie ik vaak mensen die paarden bij huis hebben maar niet over hectares land beschikken.
Maar op bokt lees ik vooral dat mensen erop tegen zijn.

Maar bij veel pensionstallen hebben paarden maar een stal van 3x3 m tot hun beschikking.
Dan lijkt mij een kleine uitloop altijd beter.

Wat vinden jullie?

Dees

Re: Paard op minder ruimte dan het ideaal plaatje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:32

Je opties zijn vrij onduidelijk:

Optie 1 is 24/7 in 3x3 en dan er niet uit overdag?
Optie 2 is in een inloopstal, zeg maar als scharrelkippetje?

Tja, wil je sport dan is optie 2 niet echt handig.
Maar optie 1 is imo echt niet paardvriendelijk.

batfull

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:33

Dan lijkt me een kleine uitloop zeker beter. Hierdoor hebben ze in ieder geval frisse lucht dn beetje loopruimte. Het is natuurlijk niet het ideaal plaatje maar alles beter dan 24/7 in een box.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:43

Mijn 4 paarden staan in de winter op een stukje land van ongeveer 1000 vierkante meter. En een uitloopstal van 6x3. 2 tinkers en 2 shetlanders, eerst stond er ook nog een welsh bij.
Mijn tinkers worden 4 keer per week intensief dressuurmatig getraind en staan prima zo. Voor de regelmaat was een ruime stal die dicht kon in de nacht misschien beter geweest maar dat heb ik helaas niet. Zo gaat het ook prima. Paarden staan meer in de stal dan in de wei.. ookal is die droog.. En als de grote wei open gaat zoals vandaag met lekker weer kom ik naar een paar uur en staan ze toch weer op stal.

Als het niet anders is dan moet je roeien met die riemen die je hebt en het gaat mij goed af. Heb het mijn hele leven al moeten doen met in de winter een kleine weide en een uitloopstal en mijn paarden komen naar mijn idee niets te kort. Frisse lucht, kunnen hun benen strekken als ze willen, kunnen droog staan of in de regen/sneeuw en krijgen voldoende eten. Tinkers staan in de winter onder deken en dat gaat ook goed.

Het is maar net hoeveel paarden je op 500 vierkante meter wilt hebben, hoe de paarden met elkaar omgaan en hoe groot de paarden zijn die er komen te staan.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:44

Zo lang duurt de winterperiode toch niet meer?
Ik zou voor optie 2 gaan; iig meer beweging.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:47

Mijn paardjes (hafje en a-pony) staan het hele jaar op een stuk van 26x10. daarop staat dan ook hun inloop stal met voor die stal een stuk van 6x7 straat. de rest is zand. vanaf vroeg in het voorjaar tot zover mogelijk najaar komen ze daarbij ook nog op het grasland overdag van 09.00 tot 21.00.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 20:49

Ik heb afgelopen paarden moeten verhuizen, heb meerdere pensionstallen bezocht maar uiteindelijk de keuze gemaakt ze thuis te stallen. Het is niet groot, maar heb het idee dat de paarden zich prima vermaken.

Ik ben gewoon benieuwd wat andere mensen zouden kiezen voor hun paard.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:51

Ik heb geen eigen paard, maar zou bij deze zeker kiezen voor de tweede, igg meer beweging.
Ik vind het niet kunnen dat een paard altijd in een hokje van +- 3X3 moet moet staan.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:54

Onze paarden staan bij huis en we hebben echt niet veel ruimte. Maar ik denk toch dat ze weinig te klagen hebben, kijk maar eens in mijn profiel!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:55

500 m2 is toch helemaal niet klein?
dit is 22 bij 22 meter, wij hebben een winterland van gok 15 bij 40 maar met z'n 2en hebben ze hier enorm veel ruimte om rond te huppelen en te doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:56

Ik heb ze gelukkig achter het huis staan.. we hebben een paar weitjes, maar 's winters staan ze met nat weer dag en nacht in de bak/paddock. Alles beter dan 24/7 op stal. Mijn paard heeft een jaar op een pensionstal gestaan waar hij van 9 tot 5 op wei stond en verder in stal, maar hij verveelde zich dood en begon te stampen. Voor mij geen stallen meer, zelfs niet voor 's nachts. Paarden moeten kunnen lopen en sociaal contact hebben..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:58

Ik heb de pony's in de winterperiode op een stuk van 300 m²; echt plek genoeg om gek te doen, heel hard achter elkaar aan te draven (rondom de stal is het betegeld, dus ze kunnen letterlijk rondrennen) en lekker rollen. Met slowfeeders, boomstammen, takken en ballen zorgen wij voor extra verrijking. Dus ik zou zeker voor optie 2 kiezen :j

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 21:03

Ik heb ook ongeveer 300 vierkante meter, heb een fries en een Shetlander.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:10

ik vind 500 m2 voor winter vrij royaal

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:11

Ook hier in de winter geen zeeën van ruimte (ook ongev. 250-300 m2), maar wel een fijne droge paddock met ruime inloopstal. En voor 4 shetlandpony's is het groot zat. Nee ze kunnen geen 100 meter rechtuit rennen, maar lekker met elkaar dollen, uitgebreid liggen luieren, slowfeeders tot hun beschikking om lekker hooi te knabbelen. Ze kunnen sociaal zijn met elkaar maar hebben ook de ruimte om zich even af te zonderen. En echt ook al is het niet het ideaal plaatje qua ruimte het is wat mij betreft nog altijd 1000 keer beter dan opgehokt in een ruimte van 9m2 per paard. Het grote verschil is namelijk dat ze de hele dag en nacht de vrije keuze hebben waar en hoe snel ze willen lopen, of ze droog willen staan, of ze samen willen staan of niet etc. Een paard alleen in een stal ontneem je al die natuurlijke behoeftes en dat 24/7... kijk ik ben echt niet per definitie tegen het fenomeen stal hoor, voor de nacht of af en toe echt geen probleem, een paard moet ook even alleen kunnen staat om welke reden dan ook. Maar 24/7 ophokken vind ik echt niet meer van deze tijd.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:14

unihorses schreef:

Dat is 5 x 10.. Kunnen ze nauwelijks een stukkie in draven.. -O-

edit: rekenfuncties in brein aangezet, idd 5 x 100, dat is idd niet zo gek! :+
Laatst bijgewerkt door troi op 04-03-13 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:14

troi schreef:
unihorses schreef:

5 bij 100 bedoel je :+

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:15

5x10 is wel ehhh HEEL krap als paddock ja :+

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:16

50x10 bedoel je toch? Dat is inderdaad nog niet de grootte van een buitenbak, maar het is een begin míts ze er droog staan en (bijna) continu ruwvoer ter beschikking hebben. Maar voor het jaar door vind ik het niks, ze moeten de benen kunnen strekken en daarvoor is het toch net te klein (of het moet dus inderdaad heel erg lang zijn en heel erg smal)1. Mooie oplossing in de winter :)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:20

Hier 's winters op 15x15. Een stukje draven kunnen ze daar inderdaad niet, maar ze staan er prima hoor! Mogen 2 keer op een dag in de bak uitleven en staan overdag lekker buiten met onbeperkt hooi.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:24

troi schreef:
unihorses schreef:

edit: rekenfuncties in brein aangezet, idd 5 x 100, dat is idd niet zo gek! :+

haha dat is haast alleen hun inloopstal, 4x4 :+

Sayangki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:53

8nnemiek schreef:
Ik heb ze gelukkig achter het huis staan.. we hebben een paar weitjes, maar 's winters staan ze met nat weer dag en nacht in de bak/paddock. Alles beter dan 24/7 op stal. Mijn paard heeft een jaar op een pensionstal gestaan waar hij van 9 tot 5 op wei stond en verder in stal, maar hij verveelde zich dood en begon te stampen. Voor mij geen stallen meer, zelfs niet voor 's nachts. Paarden moeten kunnen lopen en sociaal contact hebben..

Ziet er goed uit in je profiel! Mag ik vragen op hoeveel vierkante meter grond je dit gerealiseerd hebt?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:15

Ik zou geen van beide kiezen. Mijn paard is wellicht wat verwent, zomer en winter toch best wat grasland beschikbaar, in de winter zelf vaak meer als in de zomer omdat we in de zomer aan strookbegrazing doen en ze in de winter 2 grote weides ter beschikking hebben en in de zomer 1 + een stukje van de andere weide. Ze staat alleen s' winters 's nachts op stal. Voor mij is ruimte erg belangrijk voor mijn paard dus minder dan een buitenbak zal ik nooit voor kiezen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:20

Ik heb hier een aantal jaar de drie of vier pony's en paarden op 500m2 met inloopstal en deel bestrating gehouden in de winter. Af en toe de bak er bij om uit te vliegen en voorjaar t/m najaar weidegang er naast, maar ook niet op hele grote stukken. Meestal strookbegrazing met 2000 tot 5000m2per weide.

Nu heb ik als basis 900m2 met ruime stal, ruime bestrating rondom en de helft zand. Dat kan uitgebreid worden met een zandpad en met de bak van 20 bij 60. En dus de weidegang zolang de bodem het toe laat.

Afgelopen twee winters had ik nieuwe paarden, dus moest de paddock opgesplitst. Dat gaat ook prima als de paarden verder voldoende beweging en afwisseling krijgen. Onze paarden blijven er rustig onder maar vinden af en toe even uitvliegen in de bak ook wel leuk. Het is vooral verveling wat je moet zien te minimaliseren. En weidegang met niet te veel gras is daarvoor wel ideaal, of een minder overzichtelijke en uitdagend ingerichte paddock. Maar dat laatste moet je wel de mogelijkheid voor hebben.

Ik denk dat maar weinig pensionstallen ook in de winter zoveel uren buiten op een groter oppervlak dan die 500m2 kunnen garanderen in gebieden waar winterweidegang vanwege bodemgesteldheid lastig tot onmogelijk is.
En net op de voorpagina een voorbeeld dat er echt risico's zitten aan zulke natte sompige bodems... Even ter illustratie voor al die bokkers die zeggen dat het overal kan, als het stuk maar groot genoeg is, of dat stuklopen geen kwaad kan en het land toch wel weer bijtrekt...

Hier heb ik drie ha gras, maat omdat de toplaag veen is en ze daar vreselijk diep in wegzakken als dat nat is, heb ik ze echt liever op klriner zandoppervlak, dan op de wei. Die dpaar ik dan wrl voor de rest van het jaar dat ze er wrl fatsoenlijk op kunnen lopen zond er diep weg te zakken...

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:52

Mijn paard staat sinds 1 mrt op n stal met eigen paddock van 8,5x11,5.
Als 2 paarden leuk met elkaar kunnen worden de paddocks samengevoegd.
Ze krijgen overdag wortels en hooi in de paddock. Zomers lekker zo lang mogelijk op de wei.