Hoe zorg je voor een stevige schuilstal?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoyceLa

Hoe zorg je voor een stevige schuilstal?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 19:57

Ik heb een geweldige stal voor mijn paardjes gevonden. Een oud vakantie huisje van 8 bij 4 met aanbouw. Het is een stevige constructie. Ik vraag me alleen af hoe ik hem het beste in de grond kan bevestigen.

Ik wil graag tegels eronder, dus dan komt ie op tegels te staan. Ik heb gehoord van mensen die beton eromheen storten maar dat lijkt me een prijzig grapje.

Palen eronder slaan en hem daarop zetten is een idee. Ik hoop dat er mensen zijn die tips voor me hebben!

Diana_14

Re: Hoe zorg je voor een stevige schuilstal?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:17

Wij hebben de stal op bielzen en straat banden staan. Die liggen gedeeltelijk in de grond en daar zijn de wanden aan bevestigd. Er binnen in hebben we bestrating liggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:18

Een vakantiehuisje wat stevig genoeg is voor paarden ???
Hoe dik zijn de muren in dat huisje ??

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 14:16

Diana bedankt voor je tip!

Dubbeldun helaas heeft niet iedereen honderden of zelfs duizenden Euros te besteden aan een buitenstal. Ik heb al meerdere paarden gezien met tuinhuisjes etc die toch blijven staan.

Zoals aangegeven vraag ik om tips en niet om commentaar.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:22

hier staat de stal verankerd aan de fundering, zorg wel voor een extra afwerklaag binnen in de stal zodat mocht er een hoef vliegen die niet meteen naar buitengaat. (hier zitten aan de binnenkant mooie hoefvormen door het hout.

Beton storten hoeft niet duur te zijn maar hou dan rekening met de afwatering.

Beits/verf je hout goed want deze schuurtjes zijn vaak van heel licht geïnpregneert en rot zeker met de paardplasjes snel dus elk jaar lekker insmeren met verf/beits dan kan hij nog jaren mee.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:28

sow..... dubbeldun stelt alleen een vraag
Als een paard namelijk door een wand heen trapt heb je best kans op flinke wonden, die ook geld kosten om te laten behandelen

ik heb de palen met zo`n ijzers in de grond vaststaan

is het eigen grond of pacht/ huur? beton storten kun je niet zomaar overal doen

JoyceLa

Re: Hoe zorg je voor een stevige schuilstal?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 18:11

Lyn-Nikita,

Het is de opmerking erboven die op mij wat denigerend overkomt..

Het stuk grond is gepacht. In principe kunnen we hier nog een aantal jaar staan voordat het platgegooid wordt en ze er villa's en weet niet wat nog meer op gaan bouwen..

Ik heb ook als advies gekregen om alleen in de hoeken cement of beton te storten en palen en ringen om aan elkaar te bevestigen..

Bedankt voor je advies!

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:26

Mijn vriend heeft van sls balken een frame gemaakt, rondom zit zweeds rabat, en aan de binnenkant van de buitenwanden stalschotten. Met een schuinaflopend dak met kleine overkapping.

Denk dat het complete stalletje 250/300 euro aan materiaal gekost heeft.

De spoorbielzen en bandjes liggen een beetje in de grond gegraven, en het staat goed stevig.
Beton storten is niet noodzakelijk.

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:39

Ik vind de vraag van dubbeldun niet zo vreemd hoor...

Mijn vader heeft ooit een stal gemaakt voor mijn paarden. Heel stevig, goed dik hout gebruikt, bouten en moeren die een olifant nog niet los zou kunnen krijgen...
Op een gegeven moment ben ik boven op mijn slaapkamer. Ik hoor gekraak en een plof. Kom ik buiten, ligt er 1 zijwand van de stal uit -O- Paard had een jeukje aan z'n bipsje :') ...
Dus onderschat de kracht en het gewicht van een paard met jeuk niet. Een tuinhuisje is meestal gemaakt van waaibomenhout en niet stevig genoeg voor een paard.

* typfout *

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 11:36

Onze vorige stal stond op gegalvaniseerde L - profielen van 5 x 5 x 100 cm die ik verticaal in de grond had geklopt zodat ze nog +/- 15 cm boven de grond uitstaken.
Elke verticale balk van de stal was bevestigd aan een profiel en steunde op een straatklinker.
De stal was 5 x 6 meter en steunde op een 30-tal profielen;
Dit werkte prima en toen we ze moesten verhuizen konden we de profielen uitgraven en terug gebruiken.