Hooi opslag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CriolloJan

Hooi opslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 16:17

Hallo allemaal,

Ik ben onlangs verhuisd met mn paarden.
Ik ben van plan een opslag te maken voor mn hooi.
Heb ongeveer 300 balen per jaar nodig.
Mijn leverancier die heel goed en nog betaalbaar hooi brengt wil dit enkel in één keer brengen.
Aangezien ik nu verhuisd ben moet ik een nieuwe opsmag voorzien voor hooi.

Hoe / waar slagen jullie het hooi op ?

Kan ik best gewoon een afdak voorzien dat langs één zijde open is zodat er voldoende lucht aan kan ?
Vermoed dat een volledig gesloten schuurtje niet echt een optie is ivm vocht door condensatie en te weinig lucht ?
(heb vroeger ooit eens hooi opgeslagen in een betonnen schuurtje dat volledig dicht was en dat was toen erg aangetast door stof en schimmel)

Alvast bedankt voor jullie mening.
Mvg,
Jan

max66

Re: Hooi opslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:36

wij hebben van die grote balen gewikkeld in groen plastic. Lucht en waterdicht verpakt dus. Deze balen liggen gewoon buiten met eroverheen (voor de zekerheid) een zeil. Dit blijft op de plek door autobanden...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:37

Kun je niet een soort kapberg maken

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:41

Als je hooi goed droog is als het wordt gebracht, zal het ook niet gaan broeien / condenseren, dus dan zou je het gewoon in een schuur moeten kunnen opslaan. Hoe snel na het hooien krijg je je hooi geleverd? Kan het eerst nog 6 weken uitwasemen bij jouw hooiboer? Dat is nl. wel een voordeel, want dan heb je thuis ook geen last van het 'nabroeien'.w.

Wij hebben een zoldertje in de stallen waar het hooi ligt opgeslagen, het is een open zolder, dus vrij luchtig.
Een afdak zou ik niet doen, als de regen een keer verkeerd staat, worden je balen toch nat, tenzij je het met zeil afdekt, maar dan heb je weer meer kans op broei (tenzij het dus goed droog hooi is.)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:45

hier ook zelf een berging gemaakt
3 kanten zijn dicht, met een dak, en aan de kant die open is komt amper regen
alleen als het sneeuwt moet ik uitkijken want dan komt het wel van die kant af ( Noorden??) maar dan kan je evt zeil eroverheen leggen oid.
ik heb gewoon 4 houten schuttingpalen in de grond gezet, een dakwerkje erop met platen en 1 kant is de stal, 1 kant met zeil dichtgemaakt en 1 kant damwandplaten

CriolloJan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 17:49

Zat eerder te denken om een soort van schuurtje te maken, waarin ik gewone pakjes hooi kan leggen.
Die grote ronde balen zijn vaker voordroog hooi en kan je nooit zien wat je koopt.
Geef ze liever gewoon droog hooi.

Wat bedoel je met een kapberg ?

Het hooi komt meestal rechtstreeks van het veld omdat dat voor hem gemakkelijker is.

Volgens mij in een volledig afgesloten schuurtje heb je altijd vocht, zelfs nu in het betonnen schuurtje als er geen hooi ligt is het er enorm vochtig in de winter.

Ik zou dan wel aan de kant waar het open is het dak ver genoeg laten uitsteken zodat er geen regen aan kan.

Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:55

Je kunt een gewone schuur toch voldoende laten ventileren door je hooi goed te bouwen? Pallets op de grond voor luchtcirculatie, niet tegen de muren stapelen, en zorgen voor wel fisse lucht maar geen regen erin.