Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
NoGo schreef:Jij zet je 2 jarige paard die het baasje is geweest over de shetlanders in een kudde en vind het dan vreemd dat hij aangevallen...lees: op zijn plek gezet word?
Naar mijn inziens normaal gedrag van de merrie, en feitelijk zou dit ook totaal geen probleem moeten zijn als de ruimte groot genoeg is om weg te kunnen komen zal je zien dat het gedrag al snel weer afneemt en je paard beter geaccepteerd word.
Als de ruimte dusdanig klein is dat je paard letterlijk in een hoek vastgezet kan worden zou ik zorgen dat hij er per direct uitgehaald word en apart komt te staan met de desbetreffende merrie en vervolgens langzaam aan de rest van de kudde daarbij plaatsen.
fjordnina schreef:Ik zou even een flink aantal stappen terug doen met hem. Zet hem eerst maar even een week alleen in de bak terwijl de rest op de paddock loopt. Na die week (waarin hopelijk de rust voor zowel hem als de kudde terugkeert) zou ik de laagste in rang erbij zetten. Dat zou ik iedere week met het volgende paard in rang opbouwen tot het moment dat ze de weide op kunnen. Dan gezamenlijk op de weide zetten en dan denk ik dat je al een heel eind bent met het creëren van een rustige groep.
Ik zou hem zeker niet in de groep laten op dit moment.
fjordnina schreef:Ik zou even een flink aantal stappen terug doen met hem. Zet hem eerst maar even een week alleen in de bak terwijl de rest op de paddock loopt. Na die week (waarin hopelijk de rust voor zowel hem als de kudde terugkeert) zou ik de laagste in rang erbij zetten. Dat zou ik iedere week met het volgende paard in rang opbouwen tot het moment dat ze de weide op kunnen. Dan gezamenlijk op de weide zetten en dan denk ik dat je al een heel eind bent met het creëren van een rustige groep.
max66 schreef:fjordnina schreef:Ik zou even een flink aantal stappen terug doen met hem. Zet hem eerst maar even een week alleen in de bak terwijl de rest op de paddock loopt. Na die week (waarin hopelijk de rust voor zowel hem als de kudde terugkeert) zou ik de laagste in rang erbij zetten. Dat zou ik iedere week met het volgende paard in rang opbouwen tot het moment dat ze de weide op kunnen. Dan gezamenlijk op de weide zetten en dan denk ik dat je al een heel eind bent met het creëren van een rustige groep.
Ik vind dit een heel goed advies! Zo zou ik het zelf ook doen!