Te lui om haar voeten op te heffen..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JunkDeLuxe

Te lui om haar voeten op te heffen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 23:09

Zelfs als ik de kruiwagen ga halen, hoor ik mijn 11-jarige Quartermerrie de stal in lopen. Ze heeft een uitloop aan haar stal, en kan dus binnen of buiten staan naar eigen believen. En daarom staat er een plank tussen de deuropening :) Daisy staat op schavelingen, maar ook de paarden die op stro staan hebben zo'n plank, anders wordt het echt een smeerboeltje :=

Anyway, de helft van de tijd ramt ze haar benen tegen dat plankje. Ze weet goed genoeg dat dat ding er staat hoor. Toen we destijds verhuisd zijn, heb ik haar eerst een paar keer over dat ding heen begeleidt, ik ken mijn paard nogal goed haha _O-

Soms sjokt ze er over, soms rent ze bijna naar binnen. Soms raakt ze de plank wel, soms ook niet. Ding zal zo'n 15cm hoog zijn denk ik. De andere paarden knotsen er soms ook wel eens op, maar ondertussen lijkt het alsof mijn paard ooit een teen op haar beide voorbenen had en ik die heb laten amputeren _O-

Nee oke, zo erg ziet het er helemaal niet uit hoor. Maar ze heeft er dus wel wondjes. En die gaan never nooit meer weg begin ik zo te denken :roll: 8)7 Want ze blijft er dus gewoon tegenaan lopen haha. Op haar achterbenen heeft ze dit niet.

Op de vorige stal (en dat was een luxestal zonder uitloop dus ook zonder plank in de deur) had ze op haar linkervoorbeen ook wel al zo'n wondje. Ze is gewoon vrij klunzig (we matchen heel goed hoor :D ), heeft altijd wel wat. Maar dat wondje was ong. een halve cm, en deze zijn 2cm. En ik weet niet wat ik er aan kan doen: ze is met momenten gewoon te lui om haar voeten op te heffen, en knalt er dus gewoon weer tegenaan =:)

Sjors

Re: Te lui om haar voeten op te heffen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 23:17

_O- _O- Suffe poown :O

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 23:19

Sjors schreef:
_O- _O- Suffe poown :O

't Doet me een beetje aan eelt denken haha. Net alsof ze er zo vaak tegenaan blijft lopen, tot ze een beschermend laagje gekweekt heeft _O- De korst is echt dik en hard, maar je ziet het gelukkig niet echt haha, ben ik blij dat ze zwarte benen heeft :D Ze lijkt er ook geen last van te hebben, dus ach.. :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 23:20

een kussen tegen het plankje aan? _O-

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 23:27

Hier ook iemand met zon dombo...drempel van de stal, houten plankje voor de ingang van de paddock en de steun op de vloer bij de stalingang weet ze ook altijd te raken. Zal wel iets genetisch zijn denk ik! 8)7

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 23:31

stukje rubber over de plank heen timmeren? scheelt in ieder geval wondjes denk ik :+

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 23:56

Tammy_ schreef:
stukje rubber over de plank heen timmeren? scheelt in ieder geval wondjes denk ik :+

Langdurig schuren over rubber.. Lijkt me niet meteen een verbetering haha, ik zie het zo al voor me..
Je moet begrijpen dat ze een brokkenpiloot is :+ Toen we net verhuisd waren, had ze niet meteen door dat ze zichzelf verminkte door tegen de balk te schuren met haar borst/manen, wanneer ze daar overheen/onder at. Vreselijk :+

Afbeelding

Afbeelding

Ze heeft altijd wel wat. Nu ook weer heeft ze een schuurplekje net achter haar mondhoek. Laatste keer dat ze een bit in had was ergens eind november :+ Halster heeft ze alleen om als ze los in de piste loopt.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 23:56

tessacheyenne schreef:
Hier ook iemand met zon dombo...drempel van de stal, houten plankje voor de ingang van de paddock en de steun op de vloer bij de stalingang weet ze ook altijd te raken. Zal wel iets genetisch zijn denk ik! 8)7

En ze blijven het echt keer op keer doen he, je zou denken dat het pijn doet en dat ze er van leren, maar nee hoor :+

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:08

Jammer dat je je paard als kluns beschouwd. Ga eens aan de slag met haar lichaamsbewustzijn dmv bijv. Ttouch.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:12

fjordnina schreef:
Jammer dat je je paard als kluns beschouwd. Ga eens aan de slag met haar lichaamsbewustzijn dmv bijv. Ttouch.

Sommige paarden zijn net als sommige mensen onhandiger (en lomper) dan andere. En daar helpt écht geen speciaal met de klok mee of er tegenin geaai tegen...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:12

Kuggur schreef:
fjordnina schreef:

Sommige paarden zijn net als sommige mensen onhandiger (en lomper) dan andere. En daar helpt écht geen speciaal met de klok mee of er tegenin geaai tegen...

:')

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:13

Ttouch ken ik niet, maar ik zou eens uitzoeken of er misschien lichamelijk niet iets mis is waardoor je pony zijn benen niet optilt.. Mijn oudje heeft bijvoorbeeld artrose en sleept daardoor wat met haar achterbeen. Wellicht is jouw pony wat stijf en tilt ze daardoor haar benen niet op?

edit: Zoals Kuggur zegt, er zijn gewoon knetter onhandige paarden. Op mn vorige stal stond ook zo'n sloper. Maar ik zou me met die benen en dat drempeltje toch eens afvragen of er niet iets met haar benen / rug is, alvorens ik haar als kluns bestempelde.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:22

Kuggur schreef:
fjordnina schreef:

Al eens zelf ervaren?

Verder, onhandigheid komt over het algemeen voort uit medische klachten, vermoeidheid of een (te) laag lichaamsbewustzijn. Ga zelf maar na: is je zicht (bijv.) slechter geworden, zul je sneller tegen de hoek van de tafel lopen. Ben je erg moe neem je ook de bocht te krap en als je gewoon weinig gevoel hebt voor de omvang van je lijf of een deel daarvan zul je hetzelfde doen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:27

Mijn paard gaat op de een of andere manier ook altijd met 4 benen op die ijzeren 'balk' staan waar de 'deur' van de stal in schuift zegmaar :+ Het lijkt wel of ze het er om doen he _O-

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:50

fjordnina schreef:
Kuggur schreef:

Al eens zelf ervaren?

Verder, onhandigheid komt over het algemeen voort uit medische klachten, vermoeidheid of een (te) laag lichaamsbewustzijn. Ga zelf maar na: is je zicht (bijv.) slechter geworden, zul je sneller tegen de hoek van de tafel lopen. Ben je erg moe neem je ook de bocht te krap en als je gewoon weinig gevoel hebt voor de omvang van je lijf of een deel daarvan zul je hetzelfde doen.

Dus als jullie paard zijn hoeven niet op zou tillen zou je er meteen een DA bij halen, of aan de gang gaan met TToutch? Sorry.. maar ik geloof dat toch niet helemaal.. Altijd makkelijk om te zeggen dat andere mensen hun dier onthouden van de nodige medische zorg(want dat is in feiten waar TS van beschuldigd wordt op deze manier), terwijl als je zelf goed na denkt mensen zich daar in hun eigen situatie ook geen punt van zouden maken..

Nermal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 19:01

OMG TS, die foto's :wow: !

Is ze verder erg gevoelig voor aanrakingen/ zweepje enzo, of is het in het algemeen een ongevoelig paard? Raar dat een paard zichzelf zo herhaaldelijk kan bezeren... en dan nog zijn lesje niet leert. 8)7
Sloft ze altijd zo en beseft ze wel waar haar eigen voeten staan in training enzo? Anders haar daar toch nog eens een bewustzijnslesje in geven? Wat balkjes doen lopen enzo?

Het plankje vervangen door een rubberen plankje dat meebuigt als er ertegen stampt is geen optie? Als het goed blijft rechtstaan voor de rest houdt het de stalinhoud mss wel binnen...

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 19:33

Nermal schreef:
OMG TS, die foto's :wow: !

Is ze verder erg gevoelig voor aanrakingen/ zweepje enzo, of is het in het algemeen een ongevoelig paard? Raar dat een paard zichzelf zo herhaaldelijk kan bezeren... en dan nog zijn lesje niet leert. 8)7
Sloft ze altijd zo en beseft ze wel waar haar eigen voeten staan in training enzo? Anders haar daar toch nog eens een bewustzijnslesje in geven? Wat balkjes doen lopen enzo?

Het plankje vervangen door een rubberen plankje dat meebuigt als er ertegen stampt is geen optie? Als het goed blijft rechtstaan voor de rest houdt het de stalinhoud mss wel binnen...

Ze is heel gevoelig hoor :) Toen ik haar net had niet natuurlijk haha, maar ondertussen reageert ze op de minste druk.

Ze heeft het schuren op de borst en van de manen gelukkig maar 1x gedaan, dus daar heeft ze in iedereen wél van geleerd :) Ik denk gewoon niet dat ze pijn heeft, van zo tegen die plank te knallen :+ En dat ze er om die reden gewoon blijft tegenaan lopen, ze voelt het zo te zien niet.
Ze kan er wel netjes overheen hoor. Maar daar heeft ze gewoon geen zin in ofzo haha.

Ze heeft ook altijd wel wat, maar nooit echt erge dingen. Borst en manen was eigenlijk het ergste. Zijn meestal echt kleine wondjes, en je kan ze overal tegenkomen: op de benen, borst, hoofd, onderkaak, binnenkant van haar billen zelfs :+

Ze staat echt nooit helemaal vol hoor :+ Momenteel zijn het de wondjes aan de voorbenen, en een klein kaal vlekje achter haar rechtermondhoek. Als dat vlekje weer weg is, komt er ergens anders iets nieuws voor in de plaats :+

Ze heeft ze zich ooit verzet in de uitloop, en draaide haar hoef van het beton. Waardoor ze een sneetje vlak boven haar hoef had :+ Was helemaal niet erg, maar er lag sneeuw, dus zag je overal bloed en léék het heel erg :')

En als ze het zichzelf niet aandoet, helpen de buren wel een handje hoor haha, heeft ze weer een kale bijtplek op haar rug ofzo.
Ze maakt zich eigenlijk gewoon niet snel druk. Ik kan als ik wil een bezem bovenop haar rug gooien, en ze zal eens knipperen met haar ogen ofzo haha. En zo relaxed is ze eigenlijk altijd, ook als ze dus rond kuiert in de uitloop.

Als ik haar aan het werk zet, heft ze haar voeten wel op hoor. En als ze los loopt en niet lui is, sloft ze ook helemaal niet.
Maar af en toe vind ze het gewoon de moeite niet waard haha.

Balkjes lopen e.d. kan ze gewoon hoor, maar moet wel eerlijk zeggen dat dat haar al snel niet meer zo boeit (te laag naar haar zin :+ ), waardoor ze ook niet meer zo haar best zal doen. Maar als ik haar dan corrigeer, let ze wel weer op hoor.

Ook het typische struikelpaard dus haha. Onder het 'trainen' zal het niet snel gebeuren, maar als we aan de losse teugel wandelen en ik maar zo'n beetje zit te slapen, wil ze wel eens struikelen. Als ze een off-day heeft voel ik dat wel, dan moet ik wel extra stimuleren.

Maar ze is dus gewoon een beetje een kluns, dat kan volgens mij gewoon. Ik ben zelf ook geen handige Harry hoor haha, ik heb ook altijd wel wat :+

Ik ben trouwens inderdaad (vaag) bekend met TTouch, maar denk niet dat dat hier echt zou helpen. Soms zie je haar gewoon denken "ohja, hier stond een balkje :+ ", nadat ze er is tegen gelopen :D

Fjordnina: Ik bestempel mijn paard als een kluns, omdat ik haar ken. Ik steek 50x meer tijd in haar van op de grond, dan onder het rijden. Ik ben de hele tijd bezig met haar als persoonlijkheid, en kan heel eerlijk zeggen dat ik haar echt goed ken. En geloof me: ze is een kleine klungel :+ Ze kan gewoon netjes over de plank, maar volgens mij doet ze zichzelf daar gewoon echt geen pijn mee, en blijft ze het daarom gewoon verder doen. Het zijn 2 korstjes, het is niet zo dat ze er pijn aan heeft/op mankt/dat haar benen dik/warm zijn ofzo. Gewoon 2 korstjes. Dus ik kan haar wel bewuster maken van haar lichaam.. Maar zal niks helpen, als zij er in de eerste plaats geen last van heeft :) Want met dat schuren is ze na 1x wél gekapt, dus dat moet wél pijn gedaan hebben (zo zag het er ook uit := ).
Als Daisy onder het rijden struikelt, is dat omdat ze:
- moe is
- niet gefocused genoeg is.
Maar als ze los loopt, of aan de longe, gaat ze soms gewoon faliekant op haar bek, puur uit enthousiasme en te plat door de bocht willen gaan :+ Dus helemaal niet omdat ze te moe is, maar net omdat ze te blij is :D Maar 't is een Quarter, dus ik ga niet zeuren over plat gaan haha.

Mloes: Daisy heeft artrose, maar heel miniem. Ze let gewoon vaak niet genoeg op, waar ze met dat grote lijf en die benen nou moet blijven :+ Zij is zo'n paard dat koprollend door de wei zou kunnen gaan, omdat ze gewoon niet oplet haha. Hopelijk heb ik nu geen vloek over ons afgeroepen :+ Ze is trouwens meer dan eens door de osteo en DA nagekeken/behandeld, dus ik ben echt zeker dat het niks medisch/lichamelijk is :)