stallenprobleem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

stijnDC

stallenprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 22:04

Even een moeilijk vraagje. Ik vind er voorlopig geen oplossing op.
Kort illustreren met een tekeningetje, even je fantasie gebruiken.
de weiden moeten rechts ook gesloten zijn, maar dat lukt niet met de streepjes. Forum zet ze naar links.

----------------------------------------------------|
| |
| |
| |
| Wei 1 |
| |
| |
| |
| |
| |
----------------|______________________________ |
| |
| |
| |
| wei 2 |
| |
| |
| |
|_______________________________|

Wei 2 is kleiner dan wei 1 (800m²) wei 1 is ongeveer 6000 m².
In wei 2 lopen nu kippen en 2 geitjes.
De paardenstal zou in wei 2 moeten komen. Tussen wei 1 en 2 staat een draad
Het paard moet in wei 1 grazen, maar moet de stal als schuilstal kunnen gebruiken overdag. Hij hoeft niet persé in wei 2 te grazen.
Ook moeten de geiten en de kippen kunnen schuilen in de stal. Deze stal is 3x3
hoe hou ik nu de geiten en de kippen weg uit wei 1, want deze kan niet geit- en kipveilig gemaakt worden. Ze kunnen makkelijk over of door de omheining daar.

Iemand een idee?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 22:07

Ik mis vooral paard 2, waar komt die?

Als je een schuilstal groter (6x3)maar met een open voorkant (en 3 dichte zijden) dan kunnen geiten, kippen (als je zitstokken maakt zullen die daar gebruik van maken) en de paarden rustig er inlopen en ontsnappen.

no--a

Re: stallenprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 22:30

Is het de bedoeling dat je paard 's avonds echt op stal gaat, of blijft de stal ook 's avonds als schuilstal fungeren?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 22:34

Maar als de schuilstal voor zowel de paarden als de kippen/geiten is, kun je ze toch ook niet uit elkaars wei houden?
Of je moet de schuilstal precies in het midden plaatsen, met twee openingen, de ene kant voor het paard, en de andere kant voor de kippen/geiten.
Dat de kippen bij je paard komen zou ik nog niet zo'n probleem vinden (hier scharrelen ook af en toe wat verdwaalde kippen in de wei), maar voor de geiten kun je toch een iets hogere afrastering maken?

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 22:48

Nee, ik heb echt geen idee.

Is wat je vraagt ook niet gewoon totaal onlogisch? Als ik het goed begrijp:

wei 1: dient om te grazen
wei 2: daar moet de stal 3x3m op
wei 2: staan ook de kippen en geitjes, én die moeten in dezelfde stal maar mogen niet in wei 1 belanden?

Dat is toch gewoon onmogelijk? Vermits de kippen en de geiten niet in wei 1 mogen, ben je verplicht de stal op de grens tussen wei 1 en wei 2 te zetten. Maar, als de kippen en geiten ook in die stal moeten.. dan heb je dus al 2 deuren nodig.. en je kippen en geiten passen natuurlijk gewoon door de deur van je paard..

Dus oftewel zet je 2 stallen (of een heel grote maar met afscheiding, zodat de kippen en geiten niet in het paardendeel terecht kunnen komen), oftewel geef je de omheining van wei 2 een upgrade. Maar wat jij vraagt kan gewoon niet denk ik. Eerlijk, ik heb er bijna een half uur over gedaan om deze post neer te pennen, heb er echt hoofdpijn van gekregen, ik krijg je puzzel niet opgelost -O-

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 22:52

Als je het mij vraagt is er geen andere mogelijkheid om de dieren gescheiden te houden dan om gewoon een tussenschot in de stal te maken... Dit kan naar mijn mening, zolang het paard niet 's avonds op stal gaat, maar de stal puur als inloop gebruikt wordt om te schuilen (hoewel het natuurlijk aan de kleine kant is). Wat ook ik mij afvraag is waar een paardenvriendje voor je paard is?

Mocht het de bedoeling zijn dat het paard 's avonds op stal gaat dan lijkt het mij het verstandigst om een klein stalletje ernaast te bouwen indien mogelijk. Zo hebben alle dieren een schuilstal, kunnen ze niet in elkaars weide komen en voorkom je dat je paard 's nachts zijn kont niet kan keren in stal omdat er een tussenschot in zit.

lailapri

Re: stallenprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 22:59

Een mobiele schuilstal voor wei 1 of beplanting die beschutting kunnen geven.

Een pad aanleggen naar wei 1 en voor geiten en kippen eigen kleine hokje maken, bijvoorbeeld een kuubskist op zijn kant.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 23:16

no--a schreef:
Als je het mij vraagt is er geen andere mogelijkheid om de dieren gescheiden te houden dan om gewoon een tussenschot in de stal te maken... Dit kan naar mijn mening, zolang het paard niet 's avonds op stal gaat, maar de stal puur als inloop gebruikt wordt om te schuilen (hoewel het natuurlijk aan de kleine kant is). Wat ook ik mij afvraag is waar een paardenvriendje voor je paard is?

Mocht het de bedoeling zijn dat het paard 's avonds op stal gaat dan lijkt het mij het verstandigst om een klein stalletje ernaast te bouwen indien mogelijk. Zo hebben alle dieren een schuilstal, kunnen ze niet in elkaars weide komen en voorkom je dat je paard 's nachts zijn kont niet kan keren in stal omdat er een tussenschot in zit.

Maar da kan paard dus niet naar wei 2, en da's wel zonde.. Maar met 2 stallen verliest het paard eventueel contact met de geitjes in de stal, terwijl dit wel positief zou zijn (mits ze overeen komen natuurlijk)..

Paard kan gewoon met geen mogelijk gebruik maken van beide weien, begin ik zo te denken, zonder dat de kippen en geiten dat ook kunnen. Als't paard door de deur kan: zij ook. Ik zou eerder de draad van wei 1 gaan aanpakken..

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 23:25

JunkDeLuxe schreef:
Maar da kan paard dus niet naar wei 2, en da's wel zonde.. Maar met 2 stallen verliest het paard eventueel contact met de geitjes in de stal, terwijl dit wel positief zou zijn (mits ze overeen komen natuurlijk)..

Paard kan gewoon met geen mogelijk gebruik maken van beide weien, begin ik zo te denken, zonder dat de kippen en geiten dat ook kunnen. Als't paard door de deur kan: zij ook. Ik zou eerder de draad van wei 1 gaan aanpakken..

Dat was ook waarom ik dat schreef;) Tenzij er een reusachtig 'paardenluik' wordt uitgevonden dat andere dieren niet doorlaat lijkt het me niet mogelijk dat het paard inderdaad ook naar wei twee kan zonder dat de andere dieren naar wei 1 kunnen.

Je kan het onderste deel van het tussenschot bijvoorbeeld van hout maken en daarboven verder gaan met een soort fijnmazig gaas (zodat er geen geiten/paardenpootjes in blijven hangen). Op die manier hebben de dieren toch nog wat contact. Als de dieren gescheiden moeten blijven kan je er niet meer van maken dan dat geloof ik;)

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 13:51

vuurneon schreef:
Ik mis vooral paard 2, waar komt die?

no--a schreef:
Wat ook ik mij afvraag is waar een paardenvriendje voor je paard is?

Sorry hoor, maar deze reacties hoeven voor mij echt niet.

Laat iedereen nu toch eens in zijn waarde en als je ervoor kiest om 1 paard te houden, dan is dat zo.

Veel mensen hebben echt geen behoefte aan telkens dit soort opmerkingen te lezen.

Sorry, maar dat moest er even uit.

alvast bedankt aan alle mensen die hebben meegedacht met mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:02

Een paard is gerust niet een ramp als het geen paardenvriendje heeft hoor, mijn paard heeft ook jaren alleen gestaan, dus hou toch eens op met dat eeuwige gedoe daarover, ze is het niet verplicht namelijk.

Maar goed ts, ik snap jou verhaal niet helemaal, wat wil je nu precies? Mogen de geitjes wel of niet bij het paard?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:08

Ik vind een paard zonder maatje wel een ramp, maar goed dat is idd de discussie niet.
Wat ik wel wil opmerken: een 3x3 box is voor een paard al erg klein en nu moet ie m ook nog delen met een paar geitjes? Moeten ze als sardientjes in een blik staan ofzo?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:11

Ik stel alleen een oprechte vraag omdat het invloed heeft voor de stal want 2 paarden laten schuilen met al die andere dieren in een stal van 3*3 is onmogelijk :+ mag toch best om extra informatie vragen?

Dan nog zou ik er 6*3 van maken, want dit is echt te klein om alles erin te laten schuilen... Ik heb helaas meegemaakt hoe een paard een schaap in dat geval letterlijk heeft vermoord. Die zaten té dicht op elkaar. Paard heeft de schaap opgetild en op het hek gegooid; nek gebroken. Dus zorg echt voor genoeg vlucht ruimte; de hele voorkant open bv. Apart hok maken waar paard niet bij kan is nog mooier.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 03-03-13 21:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:14

Wat als je nou gewoon aan de achterkant van de schuilstal een kleiner stalletje maakt,lijkt mij dat dat het meest logisch is?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:23

Vuurneon, ik weet niet of je op mijn reageert? Ik reageerde iig niet op jou, maar op TS...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:26

Ik reageerde op de reactie van de ts over dat die reacties niet hoefden :+ terwijl het toch van wezenlijk belang is voor de inrichting van de stal...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:36

aha, wat een miscommunicatie :D