Ik ben van plan om deze zomer mijn 2 paardjes op de wei te rijden als ik een keertje minder tijd heb ( heb ze tegenover mijn huis staan) wie rijd haar paarden nog meer op de wei? ( vertrappen maakt niet uit) ..
Nee, ze is nog nooit gestruikeld. Zelf rijd ik ook wel eens in de wei, kan je ook op langere zijden oefeningen doen, ideaal En natuurlijk goed om hindernissen neer te zetten en een parcours te rijden.
Dan moet ik mezelf er echt even toezetten om te gaan doen straks ik zie allerlei obstakels wat dus niet nodig is veel meer mensen rijden op de wei zo te lezen
Snorretje
Geplaatst: 01-03-13 21:16
SecretLIN schreef:
Maar zijn jullie niet bang dat je paard zou struikelen ( ben echt een mietje ) neem aan dat jullie weide ook niet 100% glad/strak is ?
Eigenlijk best wel..ik heb de beschikking over twee weitjes, en in de ene struikelt ze minder dan in de andere. Laatst struikelde en viel ze ook echt bijna op me, ik heb geluk gehad dat ik naar voren gelanceerd werd toen.. Je moet dus wel goed opletten voor kuilen en oneffenheden, maar ik vind het goed te doen
Sjors
Geplaatst: 01-03-13 21:33
Ik rijd in de zomer en lente ook altijd in de wei, heb geen bak ofso. Gaat prima Tip als je bang bent dat je paard struikelt, zet een stukje af waar je de paarden niet oplaat. Zodat ze het niet kapot lopen, dan heb je een rechte, vlakke wei (moet je dat stuk wel kunnen missen).
Laatst bijgewerkt door Sjors op 01-03-13 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt
nou mijn wei is niet helemaal egaal heb wel een stukje waar het redelijk is, heb 1 hectare weide
balin
Geplaatst: 02-03-13 13:47
Als het een hobbelig landschap is (kuilen, hobbels of gluiven) dan moet je wel een beetje opletten. Maar het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe makkelijk je paard struikeld en hoe groot de hobbels zijn, een klein beetje maakt echt niet uit, ik heb het over 10 a 20+ cm, dan moet je wel gaan uitkijken.
Maar: het egale gedeelte kun je in principe gewoon gebruiken. als het gras gewoon droog is, is er in principe geen enkel gevaar. Als het vochtig is, zou ik de snelheid aanpassen (stappen/rustig draven/kleine handgalopjes). Als het echt nat is moet je wel opletten voor de gladheid. (hangt er ook vanaf in hoeverre het nog gras is, of het al vertrapt is, en of het lang of kort gras is)
Als je ijzers hebt let dan extra goed op bij vochtige en gladde weides. Het ijzer kan erg glibberig worden op nat gras.
zitten op 1 plek geen hele diepe gaten gelukkig. mijn merrie rent er zelf ook prima op en dan zelfs ook door de kuilen die verderop zitten maarja dan zit er niemand op haar rug
Mijn vriendin rijd ook ik een weide (ik heb haar vaak geholpen en haar pony gereden) tussen de schapen door xD maar ze springt er ook gewoon en ik heb er ook wel eens mee zonder zadel doorheen gecrosst.. het is makkelijk te doen
Ik zou het niet snel doen wanneer er inderdaad veel hobbels/kuilen liggen, rijdt toch niet zo lekker;) Maar je kan kuilen evt flink opvullen met zand dus dat zou te verhelpen zijn.
Mocht het redelijk egaal zijn dan is rijden op de wei prima te doen! Alleen even oppassen als het heeft geregend bijv. want dan kan het natuurlijk lekker glad, al dan niet modderig zijn.
ik rijd ook in de wei vaak, ze verstapt zich wel eens maar dat maakt niet zo veel uit. Het is goed te doen vind ik, ik rijd heel het jaar door in de wei dus.
Senna012
Geplaatst: 03-03-13 20:35
Ik heb één keer op de wei gereden, maar ik vertrap niets. Komt ook omdat ik een kleine pony heb
ik train alleen zomers in het land doordat paps niet wil dat ik het vertrap ... wel pak ik steeds een ander stukje anders komen er teveel sporen.. dit kan makkelijk ! alleen raad ik je wel aan als je ijzers hebt kalkoenen te draaien ( door mijn kalkoenen heeft papa liever niet dat ik in het land train )