Mijn paard laat geen andere ruiters toe.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

j0rdii

Mijn paard laat geen andere ruiters toe.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 23:26

Hallo lieve mensen,

ik ben al 4 jaar het trotse baasje van Colin.
Nu heb ik wat minder tijd ivm school en ziekte waardoor ik een bijrijder heb gezocht.
Inmiddels ben ik 4 bijrijders verder |( ...
Colin lijkt zich door niemand anders te willen laten rijden.
Het begint al bij het opzadelen (geen hoofdstel om willen en draaien) daarna het opstappen (achteruit lopen, omhoog komen) en als je eenmaal zit bokt meneer met vier benen van de grond tot de ruiter er dan ook naast ligt.
Mijn huidige bijrijder heeft Colin eerst een tijdje alleen verzorgd en grondwerk gedaan om een band op te bouwen, dit leek goed te gaan, waardoor de volgende stap gezet werd: het rijden.
Dit is dus nog steeds een ramp.
Ik kreeg vandaag te horen dat hij heel fris was terwijl hij maar 1 dag stil had gestaan en dat is normaal gesproken voor hem prima te doen.
De laatste keer bij de wedstrijd viel zijn gedrag mij ook op (ik stond op een afstandje) maar vanaf het moment dat ik er weer bij kwam werd hij rustig en liet hij hem rustig opstappen en rijden.
Heeft iemand hier ervaring mee en eventueel tips? ik word er inmiddels verdrietig van omdat ik het mijn paard en mijn bijrijder gun om vriendjes van elkaar te worden. :j
Waarom houdt hij zich zo aan mij vast? :(

ukoldaatje

Re: Mijn paard laat geen andere ruiters toe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 09:25

Zou deze bijrijder gewoon lekker houden maar een stapje terug doen, nog maar niet rijden. Blijkbaar is het wedersijdsvertrouwen nog niet optimaal genoeg.
Jij kent je paard door en door en je bent lekker relaxed. Voor nieuwe mensen of die er voor het eerst opgaan is het toch spannend, dus zullen onbewust wel wat spanning in hun lijf hebben, waarschijnlijk is Colin daar gevoelig voor?
Zou gewoon stapje terug doen met de bijrijdster en er pas op als het vertrouwen helemaal optimaal is.
Sucses!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 09:29

Maar je bijrijder is dus al wel zover dat ze wedstrijden met je paard kan rijden?
Krijgen jij en de bijrijder les van dezelfde instructeur... wat zegt die ervan?
Hoe reageert je paard op andere mensen die hij helemaal niet kent? Of juist op stalgenoten of de staleigenaar.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 10:21

Ik vermoed dat je bijrijders veel te soft zijn. Zich niet gedragen bij opzadelen en opstijgen is erg onbeleefd namelijk. Pakken ze hem wel eens stevig aan? Mag dat van jou? Hoe gedraagd hij zich bij het ophalen, meelopen en borstelen? Ook zo onbeleefd?

j0rdii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 11:00

Sorry voor de late reactie,

Bij mij gedraagt hij zich als een engeltje, hapt niet, kliert niet en doet precies wat ik wil.
Bijrijder is inmiddels wel gestopt met rijden op mijn advies en omdat ik zie dat hij hem dus niet durft aan te pakken, maar mijn vorige verzorgster durfde ditD wel en ook daar vertoonde hij dit gedrag.
Op stal reageert hij gewoon vriendelijk op vreemde mensen en je kan zo met hem weglopen.
Hij gaat pas klieren als hij je een tijdje kent.
De vorige bijrijder pakte hem wel aan maar die liet hij uiteindelijk dus ook niet meer in stal.
De manege-houder zegt dat hij zich (te) erg aan mij hecht.
Hij loopt inmiddels in een les mee waar hij gereden wordt door studenten, dit gaat elke week een stukje beter maar ook hier vertoont hij af en toe wat (in mijn ogen) onzeker gedrag en probeert hij dus regelmatig een bok te geven.
Bij mij heeft hij tijdens het rijden zijn oren vrolijk naar voren staan en bij anderen heeft hij ze meer naar achteren en "trippelt" hij tijdens het rijden alsof hij er elk moment vandoor wil gaan.
Ik hoop dat de lessen beter blijven gaan want ik ga binnenkort verhuizen en op mijn nieuwe woonplaats heb ik dus ook een verzorger/bijrijder nodig.
Ik weet nu in ieder geval dat het een duidelijk (iets strenger) persoon moet zijn.
Daar reageert hij in ieder geval beter op dan mijn ex-bijrijder.