Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
vuurneon schreef:En wetenschappelijk onderzoek zegt:
De daglengte is de belangrijkste parameter voor de rui, zowel in het voorjaar als in de herfst. In de lente worden de dagen langer. Daglicht dat wordt opgevangen door de huid heeft een effect op de hypothalamus in de hersenen. Via de hypothalamus wordt de afgifte van hormonen door de hypofyse, schildklier, bijnieren en zelfs de eierstokken en testikels (mits deze niet zijn verwijderd) gestimuleerd. Deze hormonen zorgen ervoor dat een paard zijn wintervacht loslaat.
vuurneon schreef:Eng is het sowieso niet
Maar is wel dé reden, met warmer worden heeft er echt weinig mee te makenwant het is nu niet warm en toch verharen al heel veel paarden. Logisch, als je ziet hoe lang het licht is!
Met warmte kun je het verharen niet versnellen, met licht wel. Felle lampen op stal lang laten branden kan het ook al op gang brengenNatuur kun je prima misleiden, moet je wel hele sterke lux lampen hebben
Klimaat zorgt er wel voor een dichtere of minder dichtere vacht, niet voor het verharen an sich.
vuurneon schreef:Nee ik spreek mijzelf niet tegen; klimaat heeft invloed op de zomer/wintervacht; dichter, minder dicht. Maar niet met verharen, of iig erg weinig (ik blijf wetenschapper, 100% zekerheid bestaat niet haha. Neemt niet weg dat ik met de grootste zekerheid kan zeggen dat lengte van daglicht wél de hoofdreden is)
Sjors schreef:vuurneon schreef:Nee ik spreek mijzelf niet tegen; klimaat heeft invloed op de zomer/wintervacht; dichter, minder dicht. Maar niet met verharen, of iig erg weinig (ik blijf wetenschapper, 100% zekerheid bestaat niet haha. Neemt niet weg dat ik met de grootste zekerheid kan zeggen dat lengte van daglicht wél de hoofdreden is)
Oke, ik lees nu op verschillende site's dat de temperatuur er wel mee te maken heeft
Sjors schreef:vuurneon schreef:Nee ik spreek mijzelf niet tegen; klimaat heeft invloed op de zomer/wintervacht; dichter, minder dicht. Maar niet met verharen, of iig erg weinig (ik blijf wetenschapper, 100% zekerheid bestaat niet haha. Neemt niet weg dat ik met de grootste zekerheid kan zeggen dat lengte van daglicht wél de hoofdreden is)
Oke, ik lees nu op verschillende site's dat de temperatuur er wel mee te maken heeft