wanneer komt zomervacht terug?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JackyBono

wanneer komt zomervacht terug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 20:22

Ik heb mijn pony net voor de winter geschoren en in december nog een keer.
heb ik dus een vraag komt de zomervacht terug?
Zo jaa wanneer kan die weer terug komen?
Gewoon als alle paarden gaan verharen of duurt het langer?

ik hoor het!!

vuurneon

Re: wanneer komt zomervacht terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 20:23

Natuurlijk komt de zomervacht terug, daar heeft scheren geen invloed op!
De zomervacht wordt aangemaakt als het langer licht is, dus dat gaat nu snel :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:31

En als het warmer wordt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:36

Sjors schreef:
En als het warmer wordt.

Dat klopt niet :) heeft echt te maken met de lengte van het (dag)licht.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:38

Joey begint rond maart altijd met verharen en halverwege april hebben ze weer hun zomervacht.
Hij staat wel zonder deken en is niet geschoren in de winter.
Het heeft inderdaad te maken met het langer worden van de dag ( licht).

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:41

vuurneon schreef:
Sjors schreef:
En als het warmer wordt.

Dat klopt niet :) heeft echt te maken met de lengte van het (dag)licht.

Als het weer wat warmer wordt, zal het paard er zelf voor zorgen dat de winterhaartjes afvallen en de zomerhaartjes weer te voorschijn komen.
Staat in de wiki^^ ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:42

En wetenschappelijk onderzoek zegt:
De daglengte is de belangrijkste parameter voor de rui, zowel in het voorjaar als in de herfst. In de lente worden de dagen langer. Daglicht dat wordt opgevangen door de huid heeft een effect op de hypothalamus in de hersenen. Via de hypothalamus wordt de afgifte van hormonen door de hypofyse, schildklier, bijnieren en zelfs de eierstokken en testikels (mits deze niet zijn verwijderd) gestimuleerd. Deze hormonen zorgen ervoor dat een paard zijn wintervacht loslaat.

Waarom denk je dat je met lampen de wintervacht ook korter kunt houden? Is een heel simpel trucje om het paardenbrein te laten denken dat het nog lang licht is
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 28-02-13 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:42

Bij mij en overal schieten ze nu zwaar in de rui en enkele oudjes die verharen zo erg dat ze al bijna klaar zijn!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:44

vuurneon schreef:
En wetenschappelijk onderzoek zegt:
De daglengte is de belangrijkste parameter voor de rui, zowel in het voorjaar als in de herfst. In de lente worden de dagen langer. Daglicht dat wordt opgevangen door de huid heeft een effect op de hypothalamus in de hersenen. Via de hypothalamus wordt de afgifte van hormonen door de hypofyse, schildklier, bijnieren en zelfs de eierstokken en testikels (mits deze niet zijn verwijderd) gestimuleerd. Deze hormonen zorgen ervoor dat een paard zijn wintervacht loslaat.

Het belangrijkste, niet het enige dus :)
Laatst bijgewerkt door Sjors op 28-02-13 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:48

Eng is het sowieso niet :D
Maar is wel dé reden, met warmer worden heeft er echt weinig mee te maken :) want het is nu niet warm en toch verharen al heel veel paarden. Logisch, als je ziet hoe lang het licht is!
Met warmte kun je het verharen niet versnellen, met licht wel. Felle lampen op stal lang laten branden kan het ook al op gang brengen :) Natuur kun je prima misleiden, moet je wel hele sterke lux lampen hebben :Y)

Klimaat zorgt er wel voor een dichtere of minder dichtere vacht, niet voor het verharen an sich.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:55

vuurneon schreef:
Eng is het sowieso niet :D
Maar is wel dé reden, met warmer worden heeft er echt weinig mee te maken :) want het is nu niet warm en toch verharen al heel veel paarden. Logisch, als je ziet hoe lang het licht is!
Met warmte kun je het verharen niet versnellen, met licht wel. Felle lampen op stal lang laten branden kan het ook al op gang brengen :) Natuur kun je prima misleiden, moet je wel hele sterke lux lampen hebben :Y)

Klimaat zorgt er wel voor een dichtere of minder dichtere vacht, niet voor het verharen an sich.

Nu spreek je jezelf dus tegen :) Het heeft er weinig mee te maken, het heeft er dus wel mee te maken :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:57

Nee ik spreek mijzelf niet tegen; klimaat heeft invloed op de zomer/wintervacht; dichter, minder dicht. Maar niet met verharen, of iig erg weinig (ik blijf wetenschapper, 100% zekerheid bestaat niet haha. Neemt niet weg dat ik met de grootste zekerheid kan zeggen dat lengte van daglicht wél de hoofdreden is)

JackyBono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 22:05

Maar mijn pony krijgt ondanks dat hij geschoren is wel gewoon de zomervacht terug?

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:07

Volgens mij heeft de 'conditie' van je paard/pony ook invloed op het vlot verharen.
Als die lekker in het vlees zit, verhaart hij vlotter dan wanneer hij wat dunnigjes is volgens mij.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:11

vuurneon schreef:
Nee ik spreek mijzelf niet tegen; klimaat heeft invloed op de zomer/wintervacht; dichter, minder dicht. Maar niet met verharen, of iig erg weinig (ik blijf wetenschapper, 100% zekerheid bestaat niet haha. Neemt niet weg dat ik met de grootste zekerheid kan zeggen dat lengte van daglicht wél de hoofdreden is)

Oke, ik lees nu op verschillende site's dat de temperatuur er wel mee te maken heeft ;)

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:22

Mijn 2 pony's zijn nu ook allebij gigantisch aan t verharen. Eergisteren ontdekt, nu al hele flossen eruit geborsteld.
edit; deze pony's zijn ook ongeschoren
Laatst bijgewerkt door Loei op 28-02-13 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:27

Hier zijn ze ook al sinds half februari te verharen, dus zodra de dagen langer worden (gaat hier wel om ongeschoren pony's)
Wat een poetswerk zeg!

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 23:32

Sjors ga een ander pesten :+

Vuurneon zegt toch "weinig" dat betekend niet dat het er "niets" mee te maken heeft ;)
Zijn 2 verschillende dingen :P

Maar TS ja, de zomervacht komt wel weer terug, ook als je pony geschoren is :)
De ene pony is er sneller mee dan de ander ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 10:00

Scheren is niet meer ald de vacht korter maken. Je maakt de vacht niet dunner.
Elk paard zal dan ook verharen en 2x per jaar een nieuw kleed aanmaken (gratis deken! 2x per jaar nog wel!).

De langharen van mij zijn sinds gister enorm in de rui *\o/* tijd voor het mooie weer.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 10:04

Sjors schreef:
vuurneon schreef:

Oke, ik lees nu op verschillende site's dat de temperatuur er wel mee te maken heeft ;)

Wij doen veel ecologisch en evolutionair (genetisch) onderzoek, waaronder ook naar cycli en temperatuur. Het is beiden belangrijk, maar licht/donker cycli heeft een veel grotere invloed. Maar samen met de temperatuur een ijzersterke combinatie die elkaar versterken.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 10:05

Sjors schreef:
vuurneon schreef:

Tja.....
Je kan het 100 keer lezen op verschillende sites, maar het heeft er nog steeds weinig mee te maken ;) Ik zeg niet niks, maar licht is de grootste invloed op vacht

Net als dat kennis hebben vaak meer te maken heeft met praktijk ervaring :D

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:38

TS je pony krijgt gewoon de zomervacht, maakt niets uit of hij geschoren is.
Scheren maakt inderdaad de haren korter.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:33

hier beginnen de paarden alweer te verharen, dus ik denk dat als het weer zo blijft er snel weer een zomervacht zal zijn.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:39

De lengte van de dagen is een maatstaf voor warmte. Het laat de paarden weten of er warmer weer aankomt of niet, vandaar dat ze al gaan verharen als de dagen langer worden (en haar krijgen als de dagen korter worden), ook als het op het moment zelf nog koud is.
De warmte is natuurlijk de hoofdreden, want paarden maken een vacht aan om het niet koud te hebben. Maar aangezien paarden geen weersvoorspellingen kunnen gebruiken kijken zij naar de lengte van de dagen om te zien of er warmer of kouder weer aankomt ;).

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:40

Die van mij zijn nog niet aan het verharen, meestal begin april begint het pas. Mag er wel weer snel af die wintervacht.