Paard veranderd van lief ding in een vreselijk paard! tips ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Racheltjee

Paard veranderd van lief ding in een vreselijk paard! tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 14:00

Hallo,

Ik heb een heel lief paard ook gewoon met poetsen en rijden en op stal, maar gister...

Ik kwam gister s'ochtends op stal, omdat ik s'middags naar school moet!
De paarden werden net naar buiten gebracht en zei dus tegen de stal eigenaar laat die van mij maar staan!
Hoe meer paarden naar buiten gingen hoe onrustiger zij werd en begon vreselijk te stampen en te schoppen tegen de staldeur! Toen ik haar uit de stal pakte ging het even en toen veranderde ze in een vreselijk paard...zoooo ontzettend druk en niet te houden trekken aan het touw en schoppen naar het paard wat nog binnen stond! ik heb het zo lang mogelijk genegeerd en gewoon door gegaan waar ik mee bezig was maar, werd er vreselijk gefrustreerd van omdat het gewoon heel vervelend is natuurlijk!

Ik kreeg op een begeven moment een kopstoot en..nja ik ben door de grond gezakt en toen had ik het niet meer even en het is heel stom dat weet ik..maar ik heb alles er af gegooid (had het zadel er al wel op gekregen!) en haar zo hup het land in gegooid! Ik heb mijn mond even verzorgt want ik bloede als een rund en een kop thee gedronken. Toen ik weer rustiger was heb ik haar op gehaald en haar deken maar weer op gedaan want van rijden kwam niks meer! omdat er gewoon geen tijd meer voor was!

Heeft iemand tips
hoe je een paard moet behandelen als het zo vervelend is of tips hoe je dit gedrag eruit haalt!? ik snap dat paarden graag bij elkaar blijven maar ik ken zat paarden die daar dus niks om geven als de andere paarden naar het land worden gebracht!

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:27

Zoveel mogelijk toch negeren.. maarrr als ze te ver gaat, mag je haar ook best op haar donder geven hoor.
Voorbeeld: de mijne gaat dan ook dribbelen en dralen, dat negeer ik. Gaat ze echter door mij heen proberen te lopen, dan zet ik haar toch ferm een paar passen terug. (ik zadel altijd in de stal op en zij staat daarbij gewoon los, dus ik kan dat gemakkelijk doen)
Ze mag best aangeven dat ze mee wil, maar ze moet wel gewoon luisteren en mag niet het respect voor mij verliezen.

xSiep

Re: Paard veranderd van lief ding in een vreselijk paard! tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:31

Dat is ook niet zo gek toch? Als ze normaal altijd mee mag met de anderen en je haar nu ineens als enige binnenhoudt? Denk dat alle paarden wel zo zouden doen, de één misschien wat meer dan de ander. Als je het vaker doet, wordt het vanzelf wel minder, ze moeten daar natuurlijk wel ff aan wennen ;) Wel heel belangrijk hoe je ermee omgaat, idd negeren en rust uitstralen, maar als ze gaan slaan/door je heen lopen/of erger, mag je best streng optreden hoor. Jij bent de baas ;)
Voor de volgende keer waarschijnlijk wel handig om haar eerst met alle paarden mee naar buiten te laten en dan gewoon na 5 minuten er weer uit halen.

Racheltjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 14:46

Nee natuurlijk is het niet gek! Ik snap het wel.. ze staat er ook nog niet zo lang maar ik heb een paard nog nooit zo gek zien doen als de andere weg gingen! Ik heb ook wel even streng op getreden en dan staat ze ook wel even van oh...mag dus niet! Maar gaat dan weer vrolijk veder en wil ook niet als een idioot gaan lopen petsen en gillen tegen het paard!
Dus ik moet zelf ook aan mijn uitstraling werken en mijn gezag dat weet ik! ;)

Dat is misschien wel een idee om haar even mee te laten gaan en dan weer op te halen! :)
want inderdaad toen ik haar deken weer opdeed was ze wel een stuk rustiger!

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 17:21

Dat is geen gek gedrag.paarden zijn gewoontedieren. En niet te vergeten kuddedieren
Ze wilde gewoon met de kudde mee thats it!
Ze hoort alle paarden naar buiten gaan en zij mag niet......
En ja dan vertoont ze dat gedrag is helemaal geen vreselijk paard.
Gewoon een paard wat zich als een paard gedraagt!

GewoonCeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 19:19

Kudde dieren :)

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 19:23

sommige reacties: het is dan misschien zo dat het paard het gewend is en mee wil of wat dan ook, maar het paard hoort gewoon te luisteren naar je, in wat voor omstandigheden dan ook, beetje dribbelen vooruit maar door je heen lopen e.d. is echt not done!

ts: mijn paard was nogal een probleem paard met eigenlijk wel alles, dat is allemaal opgelost na veel trainen. misschien iets voor jou om iemand die les geeft in zo'n dingen om tips te vragen wat je kan doen om op zo'n moment het paard naar je te laten luisteren.
dus iemand zoeken met verstand ervan die je hiermee kan helpen

Racheltjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 23:07

ik ben het allemaal met jullie eens hoor! maar ik geloof niet dat er niks aan te doen is dus ga gewoon kijken of iemand mij ermee kan helpen!
bedankt voor jullie tips!!

oretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:27

Mijn Kwpn-er doet dit ook; voor haar lijkt de wereld te vergaan....ik laat haar altijd mee gaan, pak mijn spullen en haal haar daarna uit de wei. Werkt super.
Als ik haar binnen hou moet ik zorgen dat ik contact blijf houden, ben ik met iets anders bezig (bijv. Borstel zoeken) en het contact is weg dan zit ze weer acuut in het heftige gedrag en kan ik er weinig mee. Rare is wel dat als ze, ondanks paniek, gezadeld is ik gewoon kan opstappen en wegrijden..jaja toch hou je van ze :)

xOhMyGosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 12:58

Sommige paarden vinden zoiets inderdaad heel erg en andere reageren er wat minder op. Maar als ze het sowieso niet gewent is snap ik dat ze zo reageert. Het is natuurlijk gewoon paardengedrag, dus ik weet niet echt wat je ertegen zou kunnen doen. Misschien kun je gewoon rustig beginnen en in zo'n zelfde situatie haar pakken om te borstelen en daarna weer gewoon op de wei zetten, dat ze er een beetje aan went en het misschien steeds minder erg gaat vinden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:24

Er zijn paarden die verlatingsangst hebben in een bepaalde mate, en dus in paniek raken als alle maatjes naar buiten gaan en hij/zij niet mee mag...
Als jouw paard echt zo in paniek raakt kun je gaan oefenen met steeds iets langer alleen zijn en misschien met buiten zetten het paard gewoon met de koppel mee naar buiten laten gaan zoals het gewend is en dan wat later ophalen om te gaan rijden, vaak gaat het dan beter.

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:32

Mijn pony deed dit vroeger ook. Gewoon neerlaten gaan. Zelf spullen pakken en d'r weer pakken. Dan was er niets aan de hand. Mocht ze niets eerst mee was er niets met d'r te beginnen. Hoe vaak ik dit ook probeerde.

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:47

Misschien moet je vaker op tijdstippen komen dat je normaal niet komt om dit soort dingen met je paard te oefenen. Dat je gewoon rondjes met haar gaat wandelen totdat ze zich weet te gedragen. Als ze dan rustig is mag ze terug in de wei als beloning.
Ik denk dat hoe vaker je dat soort dingen doet hoe flexibeler je paard wordt (het zijn tenslotte gewoontedieren en kuddedieren).

Racheltjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 16:37

Bedankt voor al jullie reacties! ;)

@kaartje23: Ik ga zeker wat met jou tip doen, klinkt goed als ze als beloning de wei weer in kan want dat wil ze natuurlijk!

En heb van alles uit al jullie tips kunnen halen natuurlijk! ;)
Ga er van af morgen mee aan de gang dus laat jullie wel weten hoe dat gaat!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:55

Keeltje135 schreef:
sommige reacties: het is dan misschien zo dat het paard het gewend is en mee wil of wat dan ook, maar het paard hoort gewoon te luisteren naar je, in wat voor omstandigheden dan ook, beetje dribbelen vooruit maar door je heen lopen e.d. is echt not done!

ts: mijn paard was nogal een probleem paard met eigenlijk wel alles, dat is allemaal opgelost na veel trainen. misschien iets voor jou om iemand die les geeft in zo'n dingen om tips te vragen wat je kan doen om op zo'n moment het paard naar je te laten luisteren.
dus iemand zoeken met verstand ervan die je hiermee kan helpen

Daar ben ik het niet mee eens. Een paard "hoort" niet te luisteren, dit respect moet je verdienen en rustig opbouwen (dus niet teveel correcties) en daarbij hoort ook respect voor de behoeftes van het paard. Alleen zijn is iets wat voor veel paarden beangstigend is en je kunt niet even afdwingen dat je paard dan rustig en ontspannen blijft. Ala mijn merrie hengstig is moet ze vanaf stal eerst samen met een vriendje naar buiten. Daarna kan ik zadelen en rijden en alles met haar doen. Maar gun ik haar dat eerste moment niet dan is er geen land met haar te bezeilen. Dus waarom zou zij zich alleen aan mijn wensen aan moeten passen en zou ik mij ook niet wat aan haar behoeftes aanpassen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:01

Mijn merrie is ook heel gevoelig en snel angstig alleen, ik kan rustig blijven als ze alleen is dan ook niet afdwingen...

Ik probeer haar dan ook zo min mogelijk voor langere tijd alleen te laten zijn en ze gaat ook altijd eerst mee naar buiten en dan haal ik haar weer op als ik wat wil gaan doen...

Ik kan haar wel binnen houden, ze zal niet naar doen, maar wel erg gespannen zijn en dan ga je ook niet lekker aan de slag...

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:04

tja ik vind het ook niet zo gek hoor,
Ik zou in het vervolg je paard gewoon mee naar buiten laten gaan of even in de bak (als dat mag) of in de paddock apart. Kan je paard even buiten staan en zet jezelf bijv. alvast je zadel en hoofdstel etc. klaar. Makkelijke oplossing toch?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:08

Mijn paard heeft dat ook, die moet 's ochtends mee naar buiten anders is er geen land mee te bezeilen. Als ze 1 minuut mee is gegaan naar buiten en ik haal haar daarna is er niks aan de hand :+

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:14

Kuddedier of niet, ze hoort zich gewoon te gedragen als de baas dat zegt.
Ik zou haar wat vaker op stal laten, liefst met 1 of 2 andere paarden in de buurt zodat ze daar nog wat steun aan heeft.(en als ze doordraait, lekker negeren. pas uit stal pakken als ze rustig is)
Wat grondwerk is denk ik niet verkeerd, en dan voornamelijk de wacht-oefeningen en het feit dat ze uit jouw ruimte moet blijven.
Als ze zich weer kan gedragen zonder jou bijna knock out te slaan, kun je weer wat rekening gaan houden met wat zij het liefst wil, maar voor nu is het belangrijk dat zij rekening met jou houd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 00:05

Beestjes3 schreef:
De paarden werden net naar buiten gebracht en zei dus tegen de stal eigenaar laat die van mij maar staan!
Hoe meer paarden naar buiten gingen hoe onrustiger zij werd en begon vreselijk te stampen en te schoppen tegen de staldeur! Toen ik haar uit de stal pakte ging het even en toen veranderde ze in een vreselijk paard...zoooo ontzettend druk en niet te houden trekken aan het touw en schoppen naar het paard wat nog binnen stond! ik heb het zo lang mogelijk genegeerd en gewoon door gegaan waar ik mee bezig was maar, werd er vreselijk gefrustreerd van omdat het gewoon heel vervelend is natuurlijk!

Dat het vervelend is, dat snap ik. Maar waarom heb je dit 'zo lang mogelijk genegeerd'...?
Ik snap, dat "verkeerd gedrag" negeren kan werken - maar de grote vraag is wel, OF het "gedrag" is. Okee - ze doet vervelend.
Maar voor haar was het waarschijnlijk pure emotie:"Help - al mijn vriendjes gaan naar buuiten en ik moet alleen achterblijven..!!!"

De meeste paarden leren wel, om daar mee te dealen, maar op zo'n moment lijkt het mij belangirjk, haar juist te laten merken "dat haar leadmare er is". Haar bezighouden, zelf met haar wandelen (de andere kant op!) en tja - dat poetsen en rijden moet dan idd maar wachten, tot er land met haar te bezeilen valt.
(Of desnoods doe je haar, nadat ze zich een poosje "heeft gedragen" als beloning alsnog in het land.)

@svdijk: het dier laten wennen aan de situatie is natuurlijjk een goed idee
Maar als het gaat om paniek "ik word vergeten, ik blijf alleen!!!" is negeren denk ik het stomste wat je doen kunt. (Of je bent er niet - en ze moet het zelf uitzoeken - of je bent er wel en gedraagt je als een goed leider. Een leider negeert alleen geklier, dat duidelijk geklier is - maar treedt op, als er heftige emoties in het spel zijn.)