Modder - en nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

alyel

Modder - en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 13:30

De weide rond de stal waar mijn paard vanaf april zou komen te staan, is eigenlijk een diepe modderput.

Aan de stal zelf is er wel beton, maar vanaf de moment ze richting weide gaan, moet er eerst ongeveer 2meter lengte en een tiental cm diepe grond getrotseerd worden.

Hoe krijg ik deze grond weer gelijk en minder modderig, zonder dat de paarden zoveel doorzakken?

Ik weet dat bijvoorbeeld een stalmat er over kan gelegd worden, maar ik ben bang dat dit glad gaat worden?

Shirley

Re: Modder - en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 13:32

Heb je niet de mogelijkheid de modder weg te halen tot je op vaste ondergrond bent, dan zand erop en tegels ?

Matten gaan ook verzakken in de modder als je ze er zo op legt zonder voorbereiding ...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 13:39

Shirley, dit zou voor een goede optie zijn maar nu niet uitvoerbaar.

Deze werkzaamheden de komende weideperiode verrichten en het gemak voor komende winter.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 13:44

Hoezo niet dan ?
Paard gaat toch pas in april verhuizen :o ?

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 14:08

Ik dacht ook al aan de modder uitgraven, maar dan extra zand? Gaat dat dan ook niet terug modder worden eenmaal het heeft geregend, aangezien dat zand nog los ligt dan?

Bedoel je ook rubbere tegels of..?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:15

Nee, het zand wordt niet nat door de tegels ;)

Wij hebben overal gewone betontegels ( stoeptegels ) wel met hier en daar rubberen matten erop, tegels kunnen namelijk bij nat worden ook heel glad worden.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:42

Een goede tip inderdaad: de modder afgraven tot de vaste ondergrond en dan aanvullen met geel zand (grond is zwart, zand is geel). Dan blijft dat mooi, tegels zou waarschijnlijk niet eens nodig zijn. Als je het onvoldoende uitgraaft en dan al aanvult met geel zand, dan heb je wel kans dat het gaat mengen. Afgraven tot het vaste is heel belangrijk.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 14:51

Thx Eldie! Ben maar bang dat het probleem zich anders gewoon verder gaat verplaatsen. Als ik gewoon om de zoveel tijd wat moet uitgraven en nieuw zand kan over doen, en het op die manier een tijdje goed blijft, ben ik al heel tevreden :-)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:52

Regelmatig gladtrekken wil ook een hoop schelen! En wellicht een geul graven zodat daar al het water komt en de rest droger blijft?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:55

houtsnippers, máár zal uiteindelijk ook drap worden.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:59

Leuk dat je gaat verhuizen een paar vraagjes,

Wat is de grondsoort van je wei?
Is het alleen de ingang die modderig is of heel het terrein?
Hoe vaak wordt de weide gebruikt, dus ook in de winter meerdere uren tot hele dagen

1 tip nooit werken met houtsnippers dan krijg je na 2/3 jaar nog meer modder

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 15:05

grondsoort...goh..geen idee...

Het is enkel rondom de stal, de wei zelf is droog. De weide zal dag en nacht gebruikt worden, maar ik ben wel van plan deze in drie te delen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:11

Het kan namelijk als je op klei of veen zit dat dit bij je ingangen niet te voorkomen is, dan kan je wel bestraten maar dan verleg je het probleem.

Zelf heb ik meerdere ingangen en 1 is afgezet ook ervoor voor bij vorst dan gaan de ander dicht (die worden dan een kraterlandschap van bevroren afdrukken) en die mooie gladde open.

Maar in welke regio/plaats ligt de weide dan kunnen we misschien de grondsoort gokken sommige regios staan bekend om soorten grond

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 15:29

In Belgie - Oosterwijk (westerlo)

Ik heb totaal geen verstand van grondsoorten :-)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:25

met wat mazzel droogt het de komende maand wat op en kun je de weidoorgang vlak slepen of harken of rollen. Zelfs aanstampen met klompen waar je plankjes onder gespijkerd hebt is een optie :P

Dan als het vlak is nog even door laten opdrogen evt. graszaad er op en dan kun je hem weer gewoon gebruiken. Voor de volgende winter stukje afgraven en zand erover, liefst hoger dan de rest. Eventueel eerste deel betegelen of graskeien of grasroosters er in zodat het niet zo diep wordt. Maar bij intensief belopen verschuif je dan het probleem.
Meerdere doorgangen kan helpen zodat een doorgang op tijd rust krijgt. Aan de hand de wei in brengen en er uit halen voor ze bij de doorgang gaan staan klieren, of de doorgang open laten zodat ze zelf terug kunnen lopen en op het zand of de stenen kunnen gaan staan zodat de doorgang gespaard wordt...

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 01:24

Ik kan er twee doorgangen van maken, maar die liggen er nu echt alletwee vies bij, stro door de modder heen etc.

Ik ben alleszins al een heel stuk verder geholpen. Plan is eerst om de modder weg te graven (en ik hooop dat de bobcat er langs kan, anders wordt het zware handarbeid :p

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 08:49

Wij hebben paar weken geleden de grond om laten zetten. Af laten graven tot 2 a 3 meter, aarde eerst terug, dan zand. Afgraven en zand aan laten voeren is momenteel een erg kostbare grap. Zand is namelijk erg duur, dus omzetten was voor ons een beter optie.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:23

Ik heb zelf een stuk weggegraven (geschept... Handmatig), zand erin, laten rusten, zware tegels erop (die ruw zijn, dus geen gedoe met gladheid) en dan banden aan de zijkant. Zo kunnen ze helemaal rondom de stal gewoon lopen en als ze toch in de blub willen staan (wat ze ook zeker doen als ik hun benen moet geloven :') ), kunnen ze daarvoor kiezen. Maar 9/10 keer staan de paarden lekker op de tegels!

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:45

Ik heb houtsnippers vrij dik geplaatst met daarover rubber matten
Glad valt reuze mee. En ze wennen er goed aan, daar gaan ze niet rennend over maar lopen netjes.
Ik moet wel af en toe de prut er af schuiven.

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:36

Hadden wij vorig jaar ook vreselijke last van. We hebben er elke keer een bult mest op gegooid. kost niks en je bent van de mest af :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 20:51

oei, mest wordt hier toch echt een hele vieze glibberige en zachte bende...
Dat zie ik al bij het maisland waar we het over uit mogen rijden. Nee, dat zou voor ons geen optie zijn.

Omzetten hebben we hier ook gedaan, maar dan moet je wel genoeg zand hebben op een normale diepte en geen hoge grondwaterstand, want anders krijg je drijfzand.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 20:57

Nee mest word nog meer drap

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 21:45

Buiten dat mest drab wordt, is het toch ook niet handig ivm wormbesmetting. En het is gewoon vies.

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 21:48

je hebt van die tegels met gaten er in, misschien een laag modder afgraven wat geel zand er over en dan van die tegels er in leggen? ik weet alleen niet of dit gaat verzakken wellicht een idee *D