stro/zaagsel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lumea

stro/zaagsel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 20:15

Hee bokkers !

Ik was erg benieuwd wat jullie nou gebruiken als stalbedekking voor jullie paardjes, en wat nou zo'n voordelen en nadelen hiervan zijn, hoeveel jullie verbruiken, wat ongeveer de prijzen zijn en natuurlijk hoe jullie erover denken :)

ankehoix

Re: stro/zaagsel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:27

Wij gebruiken vlas, voordeel is dat het veel vocht opneemt. Maar een nadeel is dat het allemaal in de hoeven blijft zitten, je moet het erg goed schoon houden wil je geen bacterien in de hoeven krijgen. Maar nu moet je natuurlijk iedere stal goed schoon houden :+
't liefst zouden we een combinatie willen gebruiken van vlas met erbovenop stro, aangezien we een paard hebben met onwijs voernijd zodat zij de hele dag wat heeft te kauwen. Maar jammer genoeg hebben we geen opslagplek voor stro!

Tanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:31

Stro! Is beter voor de hoefjes :) En zo heeft je diertje wat te knabbelen. Het voordeel van vlas is daarintegen wel dat het veel gemakkelijker is met het dagelijks drollen scheppen.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 20:35

mijn ervaring met stro is inderdaad dat ze lekker wat te knabbelen hebben , maar t wordt wel veel sneller nat en vies , waardoor je dan eigenlijk heel de stal dagelijks uit kan mesten , ipv wat drollen er uit te scheppen en 1 x in de week volledig uit te mesten . Maar toch is stro dan de beste optie ?

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 20:37

en hoe denken jullie over zaagsel en krullen ? ik hoor ook regelmatig dat mensen dat als stalbedekking gebruiken ?

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:41

Ik gebruik vlas. 1x in de 3 dagen mest ik haar hele hok uit en gooi er dan een heel pak in. In 3 dagen haal ik telkens de drollen eruit en schep de zijkanten naar binnen (is altijd nog schoon vlas) en strooi ik het een beetje op met mijn 'strooi pak' om de lege plekken weer op te vullen. Werkt prima op deze manier.

Eerder deed ik er ook stro overheen, ik vind het ook niet zo prettig met uitmesten het is eigenlijk elke dag wel weer vies. Het is wel paard vriendelijker denk ik, aangezien ik merk dat ze het leuk vind om te scharrelen tussen het stro en wat te knabbelen heeft (drijft de verveling weg he).

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:43

Wij hebben zaagsel ( of is dat krulhout ? iig geen idee :+ )

Vind het mesten makkelijker als met stro. Je haalt er ook veel minder schone zaagsel eruit, en het is makkelijker recht te trekken.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 20:44

Charityyy schreef:
Ik gebruik vlas. 1x in de 3 dagen mest ik haar hele hok uit en gooi er dan een heel pak in. In 3 dagen haal ik telkens de drollen eruit en schep de zijkanten naar binnen (is altijd nog schoon vlas) en strooi ik het een beetje op met mijn 'strooi pak' om de lege plekken weer op te vullen. Werkt prima op deze manier.

Eerder deed ik er ook stro overheen, ik vind het ook niet zo prettig met uitmesten het is eigenlijk elke dag wel weer vies. Het is wel paard vriendelijker denk ik, aangezien ik merk dat ze het leuk vind om te scharrelen tussen het stro en wat te knabbelen heeft (drijft de verveling weg he).

en hoe zit dat prijstechnisch in elkaar?

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:45

Zaagsel is volgens mij in verhouding nogal duur.
En zaagsel is niet makkelijk af te voeren, het kan niet gebruikt worden om over een boer z'n land te strooien. Houtkrullen zijn volgens mij ook duur en onze hoefsmid zei dat het niet goed was voor de hoeven, ook met bacterien/ontstekingen enzo. Ik heb ook eens ergens gelezen dat houtkrullen het vocht uit de hoeven trekken waardoor de hoeven uitdrogen en de hoefwand los kan laten.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:49

ik heb alles al geprobeerd. zal beginnen met stro. dit vind ik niet spaarzaam. toen heb ik houtkrullen geprobeerd . dit is erg snel nat. wel handig en spaarzaam. toen ben ik over gegaan op vlas. voor mij een uitkomst. goed schoon te houden en spaarzaam. ook heb ik even vlasmix geprobeerd. dit is een mix van vlas en gehakseld stro. hier aten ze het stro eruit en ik kon er niet mee overweg. ook gauw vochtig. dus weer terug op vlas.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:51

Stro, meer als eten dan als bodembedekker :) ben nog geen 30 euro per jaar kwijt.
Als ik nu een geldboompje had, zou ik rubberen matten in de stal leggen :)

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 20:52

heb nu zelf stro, en heb ook geen hoefproblemen oid gehad, alleen ik vind dat stro eigenlijk te snel zo vies wordt dat ik gewoon elke dag heel de stal moet uitmesten. (mijn paard loopt heel veel op en neer, heeft een inloopstalletje, en neemt dus ook alle modder en troep van buiten mee naar binnen waardoor het nog natter wordt). Ze heeft nogal een grote stal dus dat is erg veel werk, en dus erg veel tijd haha.
daarom wil ik eigenlijk overstappen op iets makkelijkers. (iemand suggesties?) maar wat ik tot nu toe heb gelezen is stro dus toch eigenlijk wel het beste voor je paardje? Afgezien dan dat vlas hier wel de voorkeur heeft van de meeste? (wat is de prijs van vlas?)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:55

hier vlas 1 pak in de week gemiddeld per paard (liggen wel rubbermatten onder) paarden van ongeveer (winter) 9 tot 17.30 buiten
ze krijgen wel elke avond halve plak stro voor knabbelen (eten) goed voor de spijsvertering

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:58

Ik gwbruik houtkrullen

gebruik ongeveer 1 pak per week van 8,50
makkelijk schoontemaken en te houden(nou heb ik wel een paard die alles netjes in 1 hoek doet)

ze kan neit op stro want dat eet ze tot het laatste sprietje op
en vlas vind ik zelf heel vervelend.

onlineshop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 21:30

Wij gebruiken vlas. Een groot voordeel is dat het zeer goed vocht opneemt en het mest veel gemakkelijker uit dan een stro stal.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 21:36

Mijn vz-paarden staan op stro. Ik vind het zeer fijn spul :) Ze hebben altijd wat te knabbelen en het ligt lekker zacht (jaja zelf uitgeprobeerd). Daarin tegen is het misschien wel wat lastiger uitmesten, maar daar heb ik geen problemen mee.

Kim_14 schreef:
mijn ervaring met stro is inderdaad dat ze lekker wat te knabbelen hebben , maar t wordt wel veel sneller nat en vies , waardoor je dan eigenlijk heel de stal dagelijks uit kan mesten , ipv wat drollen er uit te scheppen en 1 x in de week volledig uit te mesten . Maar toch is stro dan de beste optie ?

Dat is echt kant en klare onzin. Als je dagelijks de drollen en natte plekken eruit schept en wat stro bij strooit, is dat echt niet nodig :n Of je moet echt een hele vieze smeerlap hebben, dan is het uiteraard een ander verhaal.

vuurneon schreef:
Stro, meer als eten dan als bodembedekker :) ben nog geen 30 euro per jaar kwijt.
Als ik nu een geldboompje had, zou ik rubberen matten in de stal leggen :)

Nog geen :$ 30 euro per jaar? Jeetje wat weinig ;o Dat is nog iets minder dan een middel stro baal (zover ik weet).
Maar goed, ik weet natuurlijk ook niet wat voor ras paarden jij hebt, hoe je ze gehuisvest hebt, ect ;)

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 21:45

Die van mij staat nu op stro. Elke zondag mest ik de stal grondig uit en gooi er dan een beste laag schone weer in. Elke dag haal ik de mestballen er uit en trek de boel weer recht.

Hiervoor stond hij op houtvezel en dat was eigenlijk hetzelfde verhaal. Elke dag de mestballen er uit en dan op zondag grondig en dus ook de natte plekken er uit en weer 1 pak bij strooien.

Moet er wel bij vermelden dat mijn paard ongeveer 12 uur per dag buiten loopt en daar naast ook nog gereden en/of gelongeerd word.
Alles bij elkaar zal hij misschien 10 uur in stal staan.

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 21:49

Vlas, (mest niet zelf) maar moet zeggen dat de stallen met vlas er veel schoner uitzien dan met stro hier op stal!
Om te knabbelen heeft hij gewoon hooi.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 21:59

Sjors schreef:
Mijn vz-paarden staan op stro. Ik vind het zeer fijn spul :) Ze hebben altijd wat te knabbelen en het ligt lekker zacht (jaja zelf uitgeprobeerd). Daarin tegen is het misschien wel wat lastiger uitmesten, maar daar heb ik geen problemen mee.

Kim_14 schreef:

Dat is echt kant en klare onzin. Als je dagelijks de drollen en natte plekken eruit schept en wat stro bij strooit, is dat echt niet nodig :n Of je moet echt een hele vieze smeerlap hebben, dan is het uiteraard een ander verhaal.

^Dat is inderdaad mijn probleem. Ze heeft een inloopstal, waardoor ze dus lekker alle modder en viezigheidjes mee naar binnen sleept. Daardoor wordt de stal dus viezer als normaal. Bovendien heeft ie een stalmaatje (ze hebben echt een grote stal, 3 (gemiddelde) paardenboxen bij elkaar), maargoed een shet en een kwpn bij elkaar die heel de dag van buiten naar binnen klossen geeft extra viezigheid. Dus bij mij is het wel dagelijks heel de stal uitmesten helaas.. :(

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:04

Nadelen gewoon stro:
Neemt minder vocht op.
Mest minder makkelijk uit.
Relatief veel om af te voeren.
Voordelen gewoon stro:
Ze hebben altijd wat te knabbelen.

Koolzaadstro Nadelen:
Niets te knabbelen
Bij niet gehakseld, minder makkelijk te mesten.
Voordelen:
Neemt goed vocht op
Minder afvoeren van mest overschot

Vlas Nadelen:
Niets te knabbelen
Blijft meer in de hoeven zitten.
Voordele:
Makkelijk te mesten
Neemt goed vocht op
Minder mest om af te voeren

En zo kan je natuurlijk ook nog kijken naar hennepstrooisel, strokorrels.

Hier op stal hebben we eigenlijk altijd stro en af en toe er ook koolzaadstro bij.
En ik moet zeggen, koolzaadstro is favoriet!

Wat ik wel vind is dat vlas, hennepstrooisel, houtkrullen-zaagsel, strokorrels sneller vind ruiken.

Nu gaat m´n paardje volgende week over op vlas.
Maar dit is meer als proef in samenwerking met een leverancier zodat we iets kunnen testen. En ik ben reuze benieuwd hoe dat gaat uitpakken.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:08

Charityyy schreef:

zo, dan moet jij wel een erg vies paard hebben :oo
even snel uitgerekend gebruik je dus 2 1/3 baal vlas per week + dat je nog een baal hebt waar je elke dag wat van opstrooit, dat is (van uit gaande dat je 2 strooibalen per maand gebruikt) 11 1/3 baal per maand, dat moet best duur zijn, en dat terwijl ze altijd zeggen dat nadat je begint met ong 4balen in je box je verder met 1 baal per week moet toekunnen :+

mijn paardje staat op stro, ik heb een vrij schoon paardje en haalde voorheen elke dag de drollen er uit en 2 keer in de week de natte plek, op mijn huidige stal wil de staleigenares dat de paarden elke dag volledig uit worden gemest en nu haal ik dagelijks een kleine kruiwagen uit mijn stal en strooi er een kwart plak (grote baal) stro overheen, ong een keer in de week strooi ik er geen schoon stro overheen anders word de laag stro wel heel erg dik.
ik vind stro het meest vriendelijk, ze hebben wat te doen in hun box en voor mij voldoet het prima, als je een loopstal hebt lijkt het me niet erg handig en zou ik voor matten gaan met daaroverheen een laagje vlas of zaagsel (er van uit gaande dat ze op het land of in de paddock genoeg te doen hebben).
Laatst bijgewerkt door barbar op 27-02-13 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:13

Ik heb ze nu beide op stro met daaronder een laagje zaagsel om het vocht op te nemen.
Gaat op zich goed, maar mijn merrie stond op de vorige stal op vlas en daarop was ze toch schoner (zelf, is ze is, maar ook de stal).
Voordeel vind ik inderdaad met stro dat ze altijd wat te knabbelen hebben.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:16

Kim_14 schreef:
^Dat is inderdaad mijn probleem. Ze heeft een inloopstal, waardoor ze dus lekker alle modder en viezigheidjes mee naar binnen sleept. Daardoor wordt de stal dus viezer als normaal. Bovendien heeft ie een stalmaatje (ze hebben echt een grote stal, 3 (gemiddelde) paardenboxen bij elkaar), maargoed een shet en een kwpn bij elkaar die heel de dag van buiten naar binnen klossen geeft extra viezigheid. Dus bij mij is het wel dagelijks heel de stal uitmesten helaas.. :(

Uhu, hier staan ze ook 24/7 buiten, ook modder enso, maar nog hoef ik niet elke dag de stal leeg te maken :n Hier trouwens ook 3 boxen (3.80mx4.20).

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:30

Ik heb alle soorten strooisel (stro , vlas, koolzaad, strokorrels en nog zoiets) wel geprobeerd en eindig toch weer bij zaagsel cq houtkrullen. Het mest makkelijk uit. ziet er goed uit en is in mijn berekeningen uit eindelijk het goedkoopst van alles. Stro in van die mega balen is goedkoper, maar die kan ik niet kwijt, en vind ik heel lastig uitmesten. De mesthoop kan ik prima kwijt De boeren willen het graag op het maisland.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:00

hier zijn houtkrullen duurder dan vlas. vlas kost hier 6.50. krullen over de 8 euro.