contract paardenstalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quinoa

contract paardenstalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 18:25

Hoi mensen,

Graag jullie mening/ervaring.

Ik sta op een stalling waar ik een contract heb getekend dat ik 2 maanden opzegtermijn heb. De mensen zijn een lange tijd ziek geweest en ik heb regelmatig de stallen uitgemest en de paarden naar binnen gedaan. Ik wilde ze graag helpen omdat ze in een lastige situatie zaten. Ook ben ik regelmatig met één mee geweest hooi/stro halen met mijn eigen auto.
Ik heb voor deze diensten nooit wat gekregen, vond ik in principe ook geen probleem (dacht een beetje geven en nemen).

Nu gaan ze vanaf 1 maart een deel van de stalling verpachten aan stal huurders. Dus een heel deel van de stalling daar worden deze mensen (tijdelijk) eigenaar van. Kortom de situatie is veranderd en er zijn meerdere eigenaren op hetzelfde bedrijf.

Ik heb vandaag de stalling opgezegd om naar een andere stalling te gaan. Dit met de reden dat wij gaan verhuizen en ook met de reden dat ik het niet echt zag zitten om met meerdere eigenaren op een stalling te staan. :n

Ik heb vanmorgen gebeld om op te zeggen en vriendelijk gevraagd of de opzegtermijn van 2 maanden niet naar 1 maand kon. Dit ook in verband met de nieuwe stalling, die niet zit te wachten op 2 maanden een lege stal.

Ze gingen hier niet mee akkoord omdat het zo in het contract stond. Ik heb vervolgens aangegeven dat ik het niet had verwacht dat het een probleem zou zijn omdat ik ze zoveel heb geholpen toen zij ziek waren.
Zij reageerden hier vervolgens op dat dat vrienden diensten waren :? ......... Maarja die vriendendiensten zijn wel erg belangrijk voor het bedrijf.

Maar nu zat ik te denken, omdat ze het gaan verpachten is er dus een andere situatie met meerdere eigenaren. Dat is dan toch contractbreuk?? :list:

Groeten Marjolein

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:31

Meid, wat schrijf je nu telkens over meerdere eigenaren. Pacht is pacht, eigendom is eigendom. Iets heel anders. Die mensen worden geen eigenaar. Pacht is eerder te vergelijken met huur.

En waarom ga je op voorhand al uit van contractbreuk?

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:33

Heeft de komst van de nieuwe eigenaren gevolgen voor jou ?
Als jij gewoon onder de zelfde voorwaarden alles mag blijven gebruiken, dan is het geen contractbreuk.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:37

Ik weet niet of het onder contractbreuk valt. Wel jammer dat de stal eigenaar je niet te gemoed wilt komen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:40

quinoa schreef:
Hoi mensen,

Graag jullie mening/ervaring.

Ik sta op een stalling waar ik een contract heb getekend dat ik 2 maanden opzegtermijn heb. De mensen zijn een lange tijd ziek geweest en ik heb regelmatig de stallen uitgemest en de paarden naar binnen gedaan. Ik wilde ze graag helpen omdat ze in een lastige situatie zaten. Ook ben ik regelmatig met één mee geweest hooi/stro halen met mijn eigen auto.
Ik heb voor deze diensten nooit wat gekregen, vond ik in principe ook geen probleem (dacht een beetje geven en nemen).

Nu gaan ze vanaf 1 maart een deel van de stalling verpachten aan stal huurders. Dus een heel deel van de stalling daar worden deze mensen (tijdelijk) eigenaar van. Kortom de situatie is veranderd en er zijn meerdere eigenaren op hetzelfde bedrijf.

Ik heb vandaag de stalling opgezegd om naar een andere stalling te gaan. Dit met de reden dat wij gaan verhuizen en ook met de reden dat ik het niet echt zag zitten om met meerdere eigenaren op een stalling te staan. :n

Ik heb vanmorgen gebeld om op te zeggen en vriendelijk gevraagd of de opzegtermijn van 2 maanden niet naar 1 maand kon. Dit ook in verband met de nieuwe stalling, die niet zit te wachten op 2 maanden een lege stal.

Ze gingen hier niet mee akkoord omdat het zo in het contract stond. Ik heb vervolgens aangegeven dat ik het niet had verwacht dat het een probleem zou zijn omdat ik ze zoveel heb geholpen toen zij ziek waren.
Zij reageerden hier vervolgens op dat dat vrienden diensten waren :? ......... Maarja die vriendendiensten zijn wel erg belangrijk voor het bedrijf.

Maar nu zat ik te denken, omdat ze het gaan verpachten is er dus een andere situatie met meerdere eigenaren. Dat is dan toch contractbreuk?? :list:

Groeten Marjolein

Je kan die twee maanden ook gewoon betalen, of 1 maand blijven en 1 maand betalen..
Ik zou nooit instemmen met twee maanden, vind 1 meer als genoeg. Maar als je dat contract getekend heb zit je eraan vast.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:41

Contractbreuk moet nog maar blijken, denk ik.
Die mensen pachten een deel van de stalling. Wie weet verandert er helemaal niets voor ts.

Het is natuurlijk niet leuk dat de eigenaren je niet tegemoet willen komen na wat je voor hen hebt gedaan. Maar zij wensen vast te houden aan de opzegtermijn in het contract. Jammer.

Ben je nu niet onbewust op zoek naar een andere reden om eerder te kunnen vertrekken, omdat je immers gaat verhuizen en er toch weg moet? En dat je daarom aan contractbreuk vanwege die pacht denkt?

quinoa

Re: contract paardenstalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 18:44

Nou ja laat ik het zo zeggen, ik ben wel een beetje op zoek naar een standpunt omdat ik deze reactie totaal niet had verwacht. Ik vind het ook heel jammer dat ze me niet tegemoet willen komen, maar inderdaad ik heb het contract zelf getekend.

Pacht kan wel degelijk zijn dat je (tijdelijk) eigenaar bent, pachten is niet hetzelfde als huren als je het zo hebt opgesteld.

Er veranderd voor mijn paard wel degelijk wat, omdat de pachters stallen bij gaan bouwen, dus meer paarden. De stallen worden door de pachters uitgemest en er wordt door ze gevoerd.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:50

Nee, bij pacht wordt je pachter en geen eigenaar. Dat is (juridisch) echt niet hetzelfde.
Ik beweerde niet dat pacht hetzelfde is als huur, maar dat het erop lijkt. Dus die mensen lijken meer op een huurder dan op een eigenaar. Maar ze zijn geen huurder, ze zijn pachter. En de inhoud van al die vormen ligt vast in de wet.

Er zal best wat voor je paard veranderen, maar de zaken die je opnoemt zorgen niet direct voor contractbreuk. Ik neem aan dat in je contract niet benoemt staat hoeveel medepaarden er mogen zijn, welke personen de stallen zullen uitmesten en de paarden zullen voeren. Als die stallen maar worden uitgemest en het paard wordt gevoerd volgens afspraak. Wie dat doet is niet relevant.

Ik kan me wel goed voorstellen dat je teleurgesteld bent, omdat je geen "vriendendienstje" terug krijgt. Misschien kan een andere bokker er nog iets zinnigs over zeggen. Succes.

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 18:53

De stalling staat in Duitsland, dus dan is Duits recht van toepassing. Maar ik bedoel eigenlijk dat er dan meerdere stalhouders zijn.

Het wordt straks een beetje vaag omdat de pachters het hooi en stro verzorgen en eigenlijk de hele stalling runnen. Ik heb er geen goed gevoel bij omdat ik denk dat dit een erg lastige constructie is.

Het klopt wel wat je zegt, en het is inderdaad vooral de teleurstelling die spreekt. Ik had blijkbaar een heel verkeerd verwachtingspatroon.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:33

Houd opzegtermijn in het contract in dat je ook 2 maanden moet betalen? :)

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 21:35

kimberly1995 schreef:
Houd opzegtermijn in het contract in dat je ook 2 maanden moet betalen? :)

Ja dat lijkt me wel, daar is een opzegtermijn natuurlijk voor.

Naatjee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:39

ja als je een contract heb getekend zal ik hem nog eens goed doorlezen. maarja als er echt twee maanden opzegtermijn staat dan heb je je daar denk dan toch wel aan te houden helaas.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:41

Naatjee3 schreef:
ja als je een contract heb getekend zal ik hem nog eens goed doorlezen. maarja als er echt twee maanden opzegtermijn staat dan heb je je daar denk dan toch wel aan te houden helaas.

Maar een opzegtermijn is volgens de betekenis: periode die start bij het opzeggen en eindigt bij de officiële beëindiging van een afspraak. Dat zegt dus niet dat je ook die tijd nog op de stalling moet blijven staan en/of moet betalen. Of dat moet expliciet in het contract vermeldt staan.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:44

kimberly1995 schreef:
Naatjee3 schreef:

Maar een opzegtermijn is volgens de betekenis: periode die start bij het opzeggen en eindigt bij de officiële beëindiging van een afspraak. Dat zegt dus niet dat je ook die tijd nog op de stalling moet blijven staan en/of moet betalen. Of dat moet expliciet in het contract vermeldt staan.

Ja, en je bent verplicht gedurende de contractperiode de diensten af te nemen.
En de meeste staleigenaren willen gewoon het geld.. of je die dienst werkelijk afneemt kan ze niets schelen...

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:50

Peerke_ schreef:
kimberly1995 schreef:

En de meeste staleigenaren willen gewoon het geld.. of je die dienst werkelijk afneemt kan ze niets schelen...

Staat dat expliciet in het contract vermeldt dan?

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:54

kimberly1995 schreef:
Peerke_ schreef:

Normaal staat in een contract vermeld welke diensten je afneemt tegen welke prijs.
Gedurende de contract periode ben je dan verplicht tot afname van deze dienst.
Wil je het contract voor het einde van de contract periode ontbinden dan heb je een opzegtermijn van 2 maanden.

In de meeste van de stallings contracten zijn wel gaten te vinden waardoor je er onderuit kunt..
Maar de kosten om dat voor de kanton rechter te krijgen zijn waarschijnlijk hoger dan die 2 maanden stalling..

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:58

Peerke_ schreef:
[quote="kimberly1995"

Normaal staat in een contract vermeld welke diensten je afneemt tegen welke prijs.
Gedurende de contract periode ben je dan verplicht tot afname van deze dienst.
Wil je het contract voor het einde van de contract periode ontbinden dan heb je een opzegtermijn van 2 maanden.

In de meeste van de stallings contracten zijn wel gaten te vinden waardoor je er onderuit kunt..
Maar de kosten om dat voor de kanton rechter te krijgen zijn waarschijnlijk hoger dan die 2 maanden stalling..[/quote]

Maar hoogstwaarschijnlijk gaat het de staleigenaar alleen om het geldt en kan het hem/haar niet schelen of je er nou daadwerkelijk nog staat die maand of niet, als hij dat geld maar vangt. Dus het is volledig afhankelijk van wat er precies in het contract staat.