Wat een dillemma! Help me!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Wat een dillemma! Help me!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 09:34

Hallo allemaal,
Ik ben bezig een paard aan te schaffen. Het word mijn eerste rijpaard (heb tot nu toe kleine ponys gehad).
Op het moment dat ik aankondigde op stal dat ik op zoek was, kreeg ik een heel aantrekkelijk aanbod.
Een paard van stal, wat ik zelf al dagelijks buitenzet en dus redelijk goed ken, werd mij aangeboden voor een hele redelijke prijs.
Het is een lief paard, een leuk paard en mijn dochter heeft ook al een klik met haar. Het is een merrie en ze heeft de grootste stal op stal, en die mag ik dan overnemen. Als ik naar een ander paard op zoek ga, sta ik op de wachtlijst tot er wat vrij gaat komen, en ik weet niet hoe lang dat gaat duren. Tot die tijd word het dus wel tobben met tijdelijke stalling.
Maar dat vind ik dan eventueel niet zo;n probleem. Het gaat me uiteraard om het paard, maar dit was wel een handige bijkomstigheid:-)
Het grote ' maar' in dit verhaal, is dat het paard in kwestie al 17 jaar oud is. Nu heb ik een ander paard op het oog, wat pas 8 jaar oud is, een ruin en vergelijkbaar verder (wat ik nog moet zien, ik heb alleen nog maar mailcontact).
Mijn dilemma is nu; ga ik voor een paard waarvan ik al weet hoe ze is, waar het karakter al klikt met ons, die net als wij dol is op buitenrijden etc of ga ik voor het onbekende, maar wel jongere paard.
Het paard van 17 zit overigens nog vol energie, en zit goed in haar vel, maar ja, ze is wél al 17.
Moet ik er wel bij vertellen dat ik totaal geen ambities heb op rij-gebied. Ik ben een echte recreant, en vind het vooral heerlijk om lekker naar buiten te gaan, en plezier te hebben, te poetsen en te tutten. Dus ik zou voor een ouder paard wél de ideale eigenaar zijn....
Wat zouden jullie doen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 09:38

Zeventien jaar is nog helemaal niet oud hoor. Ik kocht een achttienjarige en heb er jaren plezier van gehad, en het zijn heerlijke leerpaarden!
Wel laten keuren uiteraard :)

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 09:38

tsja elk paard is anders, leeftijd zegt ook niet alles
de ene is met 17 nog jong en kan nog jaren mee de ander niet en is met 17 'op'

denk dat je moet kijken of de klik er ook is met het andere paardje zo nee zou ik gewoon lekker een wat ouder paardje nemen hoor ;)

kohtje

Re: Wat een dillemma! Help me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 09:40

Wel even laten keuren maar die van 17 kan je nog een hoop plezier van hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 09:41

Het klinkt mij in de oren dat het jongere paard als enig voordeel de leeftijd heeft. Ik zou zeggen, zet de voor en nadelen eens op een rijtje.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 09:41

Ik zou voor de 17 jarige gaan. Een eerst paard moet een zeer betrouwbaar paard worden en jullie kennen dit paard ook al. Mijn eerste pony werd bijna 34. Dus met een beetje gelijk, kan hij jaren mee.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 09:45

Ik zou voor het paard van 17 gaan. Je hebt geen ambities, weet je wat je aan dit paard hebt én dat dit aansluit op jouw wensen. Plus je dochter is er gek van. Een paard van 17 kan makkelijk nog een flink aantal jaren mee.
De 8-jarige is idd wel jonger, maar je moet maar afwachten of hij zo braaf is als gezegd wordt en of het karakter aansluit bij jou.
Ik heb het in het verleden zo regelmatig mis zien gaan met mensen die juist op leeftijd of uiterlijk zochten. Uiteindelijk is karakter zo veel belangrijker, want je moet er wel echt plezier hebben van je paard en met je paard.

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 09:47

Ik zou ook voor de 17 jarige gaan. Het is wel een groot voordeel dat je die al kent, dan kan het niet erg tegenvallen. En ook omdat je dochter erop moet , lijkt het mij belangrijk dat een paard betrouwbaar is. Mijn eerste pony was toen ong 20, die hebben we nu bijna 9 jaar en die doet het nog steeds gewoon goed. En 17 jaar is niet te oud, als je hem maar wel (klinisch) laat keuren en niet te veel betaalt.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 09:48

Zoals ik het nu lees, zou ik voor het paard van 17 gaan.

Je kent dat paard al én je weet dat het goed klikt! Heerlijk toch, gelijk opstappen en rijden zonder gedoe... Paard blij en jullie blij.

Met het andere paard moet je het nog maar afwachten of dat gaat klikken. Paard van 8 kan al "op" zijn en een paard van 17 kan nog jaren lang vit en gezond zijn....

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 09:51

Ik zou voor het paard van 17 gaan omdat je het paard al kent en 17 is echt niet zo oud vind ik!!

Veel succes met je keuze :-)

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 09:51

Ik zou de 17-jarige nemen. Je kent het paard, je weet wat ie al meegemaakt heeft tot nu toe. Je zou normaalgezien moeten weten of ze al dan niet bepaalde gebreken heeft, wat bij een onbekend paard al wel eens een verrassing wil zijn achteraf! De prijs zou ook helemaal niet te hoog mogen zijn, wat dus ook een surplus is.
Je kan met dit paard een hoop ervaring opdoen op alle vlak, zowel rijden als verzorging. Die kennis komt dan later heel goed van pas bij een volgende, jong paard.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 09:52

Ik denk dat het op dit moment lastig vergelijken is omdat je het andere paard nog niet kent.
Op de leeftijd na heeft het paard bij jullie op stal volgens jou alleen voordelen. En de vraag is hoe zwaar de leeftijd en het 'bekend zijn' voor jou weegt. En zo komen er bij mij na het lezen van jou post nog een paar andere vragen op. Misschien dat jij er iets mee kunt...

Moet je a la minute een beslissing nemen of heb je de tijd om uit te zoeken wat je wilt?
Ben je er al uit wat je in een paard zoekt, wat niet en waarom?
In hoeverre past de 8-jarige bij jou en jouw dochter wat niveau en karakter betreft?
Hoe gaan jullie ermee om als het oudere paard na een paar jaar niet meer 'mee kan'? Dat kan bij het jongere paard natuurlijk ook gebeuren, alleen duurt het waarschijnlijk wat langer.
Hoe zit het met medische kosten, laat je keuren of niet.

Ik zou proberen om bij het jongere paard te gaan kijken, zoveel mogelijk informatie op een rijtje te zetten. Voor beide paarden een vergelijking maken. En uiteindelijk je 'gevoel' ook mee laten wegen. Liefst niet onder druk laten zetten door huidige eigenaren (wat hopelijk niet aan de orde is).

Zelf zocht ik een klein, braaf, mensgericht en betrouwbaar paard waar ik lekker recreatief dressuurmatig en buiten kan rijden. Ben geen held en ook niet heel erg ervaren en kwam uiteindelijk bij een 4-jarige PRE uit. Een schat van een beest en precies wat ik zocht. Heb er wel professionele hulp bij omdat ik haar zelf niet op kan leiden, maar dat wist ik van tevoren.

Succes met het maken van een keuze.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 09:53

Voor het oudere paard gaan... kan je nog jaren plezier van hebben! Je weet wat je ´in huis haalt´ en de klik is er al.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 09:54

Ik zou ook voor de 17 jarige gaan.
Heb zelf eentje gekocht toen die 18 was en die is nu 24 en nog steeds vol energie.

En je weet wat je aan dat paard hebt want je kent het al.
Is ook heel belangrijk vind ik.
En je dochter heeft er al een klik mee en je kan de stal overnemen.
Dus denk ik dat dat de beste keus is

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 09:57

Ik zou voor die 17jarige gaan. Je weet hoe dit paard is, hebt geen wedstrijdambities en hebt al klik met het paard. Als je echt voor de sport zou gaan, zou ik wel dat jongere paard nemen.
En leeftijd zegt niet heel veel, ik ken een paard die is bijna 43 en loopt nog mee met manegelessen. Nog hartstikkr fit! Dan zou een 17 jarige nog niet eens op de helft van zn leven zijn :)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 09:58

Goedemorgen, wat fijn dat ik al zoveel reacties heb gekregen (meer blijven welkom!)
Ik ben echt heel erg onder de indruk, want ik had echt verwacht dat iedereen zou zeggen; wat moet je met zo;n oud paard, neem de jonge. Maar er zitten zoveel voordelen aan om te gaan voor het bekende paard! Ook het probleem stalling is gelijk ondervangen, wat toch ook wel fijn is, want ik weet wat ik daar krijg, niet wat ik op een andere stal zal krijgen. Ik neem al jullie vragen en opmerkingen mee, en hoop op nog meer! Als het goed is ga ik ook nog bij dat andere jongere paard kijken, dat lijkt me wel verstandig!

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:02

de band hoef je niet meer op te bouwen met de "oudere"...wat nou als je de klik met het jongere paard mist ?
Ik dacht altijd van nou die klik komt er wel het is toch een dier waar je van houd...dat is echt niet zo ik had 2 paarden, met de een kan ik lezen en schrijven en de ander had ik totaal niks mee !

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:19

Mijn dilemma is nu; ga ik voor een paard waarvan ik al weet hoe ze is, waar het karakter al klikt met ons, die net als wij dol is op buitenrijden etc of ga ik voor het onbekende, maar wel jongere paard.

Puur al vanwege deze opmerking denk ik dat je beter voor dit paard zou kunnen gaan. Echter wel ervan uitgaande dat het paard gezond is. Maar dat weet je wellicht zelf het beste.

Met een ander paard moet je maar afwachten of je die klik hebt en nu hebben jullie deze beiden al met het oudere paard.

Bijkomstig voordeel je hebt direct een plek waar je zou willen staan en er zijn geen veranderingen voor het paard noodzakelijk.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:24

Ik zou kiezen voor de 17 jarige. Deze ken je, is wat je zoekt in een paard, de randvoorwaarden zijn ook goed. Ik heb 4 jaar geleden een 18 jarige gekocht en geen moment spijt van gehad, zo'n fantastisch dier!! Ik heb ook nog een jonkie van 4 (bij mij geboren) en daar heb ik meer mee te stellen dan met mijn oude tante!!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:26

de 17 jarige beginnen pas met leven, die kan perfect nog een jaartje of tien mee onder het zadel :)
ik zou ook voor de 17 jarige gaan, die ken je, je weet wat je er aan hebt, spreek wel een keuring en proefperiode af!.