Wat vinden jullie van stand-stalling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tossielove

Wat vinden jullie van stand-stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 21:52

Ik heb op mijn stal de keus om mijn pony's stand of in een box te stallen. Het verschilt niet in prijs, want ik sta daar gratis. :) Vroeger/eerder was ik altijd best tegen standstalling, gewoon omdat de paarden niet konden draaien ed, maar nu ik er eens langer over nagedacht heb, lijkt me het juist wel handig.

Om jullie even te informeren over de stal: het zijn stallen waar vroeger trekpaarden stand in gestaan hebben, waar wij boxen van gemaakt hebben. In totaal nu 3 boxen, waar in stand dus 2 paarden per box in kunnen. Boxen kunnen zo omgetoverd worden tot stands, want aan het dak hangen nog haken voor touwen om de tussen balk aan op te hangen.

Het brengt uiteraart voordelen met zich mee, er kunnen meer paarden komen te staan, en ze houden hun ligplaats altijd schoon, wat dus veel scheelt in stalstrooisel. Stel je voor, stal ik mijn paard in stand, dan zorg ik dat hij overdag in de paddock of wei staat (wat alle paarden nu ook al doen) Hij is ook al jaren gewend om 5, meestal 6 x per week goed beweging te krijgen.

Nu ben ik benieuwd wat jullie van die situatie zouden vinden. Zou ik het doen? Ik denk dat het opzich niet uitmaakt, omdat mijn paarden toch alleen maar 'staan en liggen' in hun stal, wat in principe ook in stand kan. Wat vinden jullie? Zou graag jullie meningen horen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:00

Ik vind stands zelf niet acceptabel, ik vind dat een paard moet kunnen draaien en liggen zo hij/zij dat wil, en mijn ervaring is dat het zeker rond voertijd heel veel stress mee brengt. Ik denk niet dat je dat moet willen. Ik vind boxen met lagere tussenwanden wel fijn, zodat ze in de box nog wel sociaal contact kunnen hebben.
Kan me van vroeger op de manege nog stands herinneren, en ik voor mij ben erg blij dat ze veelal aan het verdwijnen zijn, ik snap ook eigenlijk niet zo goed dat je dat zou willen...... voor de paarden lijkt het me echt alleen maar nadelen te hebben. Ik zou het echt mijn paard nooit aan doen, ik zou me zo schuldig voelen......
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-02-13 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Puchje

Re: Wat vinden jullie van stand-stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:00

Ik vind het zelfs onacceptabel dat je er over na denkt... :(

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:02

de stands die ik gezien heb vind ik not done :(

hoe groot zijn de stands?
hoe staan de paarden vast?
is er genoeg licht?
hoe voer je ze?

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:03

tossielove, nu dacht ik toch serieus dat stands in Nederland allang verboden zouden zijn?
Maar goed, je stelt de vraag. Vind je het een goede zaak om een sociaal dier in zo'n beperkte ruimte te laten verblijven? Een (vlucht)dier wat sociale contacten nodig heeft?

En waarom zou je meer paarden op zo'n beperkte ruimte willen houden?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:03

Verwacht je werkelijk dat er hier mensen gaan reageren die je de stand aanbevelen?
Volgens mij is het in de wet al vastgelegd dat er in nieuw te realiseren stallen stands verboden zijn..degenen die er nog zijn hebben bestaanrecht geloof ik,maar durf ik niets met zekerheid te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:04

Nee, ik zou het echt niet doen.
Ik vind dat het paard wel de ruimte moet hebben om te draaien/staan/liggen waar hij wilt.
's nachts zou je paard dan ook alleen maar kunnen staan en liggen, best veel uur achter elkaar, dat lijkt mij echt geen prettig gevoel...

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:05

Ik ga mee in de reacties hierboven ik zou er zelf niet aan willen denken mijn paard in een stand te zetten. Ik hoop dat je je paardje lekker in een box laat staan is veel fijner voor hem

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:05

Nee, een stand is er alleen voor financieel voordeel, omdat er inderdaad meer paarden op hetzelfde oppervlak kunnen staan. Voor paardenwelzijn is het echt not done. Paarden hebben beweging nodig, en die kunnen ze in een stand niet krijgen. In een voldoende grote stal kunnen ze nog een beetje rond draaien.

Zou jij het fijn vinden om minstens 8 uur per dag vast in je bed te liggen, zonder de mogelijkheid je om te draaien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:06

Ga jij jezelf even vastbinden zonder dat je kunt draaien.. denk daar eens over ne. Standa zijn niet paardvriendelijk. Boxen eigenlijk ook niet, maar daar kunnen ze zelf nog weten waar ze naar kijken en rond draaien. Paarden liefst op een zo groot stuk houden waar ze zelf kunnen bepalen hoe ze willen staan en waar.
Bah, lees je bericht terug en er zijn alleen maar voordelen voor de mens, niet voor het paard. Die staat te staren tegen een muur en kan niet bewegen... Ze zijn niet voor.niets door de fnrs verboden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:06

Wat zijn de voordelen voor t paard ten opzichte van een box naar jouw mening dan?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:09

Serieus? Dit is geen vraag die je je zou moeten stellen. We zitten in een tijd waarin we weten dat paarden beweging nodig hebben. We rekenen tegenwoordig voor boxen al niet eens meer met 3x3, maar met schofthoogte, omdat we weten dat elk paard lekker moet kunnen liggen en draaien.

Stands zijn onacceptabel. Het is niet voor niets dat ze nieuw niet meer gemaakt worden.

Paarden zijn bewegingsdieren. Ze horen 24/7 te kunnen gaan verstaan. Omdraaien/rondje lopen is daar de minste vorm van. Daarnaast worden veel stand paarden gek van elkaar. Ze hebben nooit rust. Dus veel paarden worden chago en voernijd neemt toe.
Daarnaast is breed uitliggen (waar elk paard behoefte aan heeft, even helemaal plat op de zei) niet mogelijk in een stal. Als ze dat willen moeten hun benen al in de stand van het paard naast zich... Wat dan weer ergernis oplevert.

Verder blijven de boxen wel schoner. Maar de halve nacht met je voeten in de mest en urine, dat levert veel problemen op met de stralen en achterhoeven.

En hoe had je gedacht ze vast te zetten? Met een touw er achter of om de nek. Hoe goed denk je dat dat is?

Meer paarden ergens hebben of goedkoper uit zijn, dat moeten geen redenen zijn om dit soort dingen te overwegen.

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:11

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:11

tossielove schreef:
Het brengt uiteraart voordelen met zich mee, er kunnen meer paarden komen te staan, en ze houden hun ligplaats altijd schoon, wat dus veel scheelt in stalstrooisel. Stel je voor, stal ik mijn paard in stand, dan zorg ik dat hij overdag in de paddock of wei staat (wat alle paarden nu ook al doen) Hij is ook al jaren gewend om 5, meestal 6 x per week goed beweging te krijgen.

in wie zijn voordeel is dit?
vraag je dat eens af, en dan kom je al snel tot de conclusie dat je teveel aan jezelf denkt

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 22:12

Oke! Bedankt voor alle reacties :) Om nog iemand zijn vragen te beantwoorden, De stands zijn van trekpaarden geweest, weet geen afmetingen. Hoe ik ze vast zou moeten zeggen, zou ik echt nog over moeten nadenken, rondom zijn ramen en voerbak is in dat geval recht voor hun neus.
Ik ken trouwens nog een paar stallen/manege waar paarden gewoon 24/7 heel de winter in een KLEINE stand staan, dus zo slecht zouden mijn paarden het nog helemaal niet hebben. Maar gelukkig heb ik er alleen nog maar over nagedacht, en laat ik ze nu gewoon lekker in hun box staan! :)

Edit, ik mag trouwens toch gewoon nadenken en vragen stellen, ik ken serieus ergere dingen hoor. Heb toch ook nog niks veranderd. En in een box staan is trouwens echt niet zielig hoor, als ze de hele dag buiten gelopen hebben.
Laatst bijgewerkt door tossielove op 24-02-13 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:13

Elk voordeel wat je opnoemt is enkel een voordeel voor jezelf niet voor het pony. Dus is voor mij de keuze makkelijk gemaakt. Pony komt voor mijn gemak. Box dus en geen stand.

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:14

ik zeg altijd, niet naar andere wijzen en vergelijken maar bij jezelf kijken.
ik ken ook stallingen die stands hadden maar volgens de wet hun stallen moesten verbouwen omdat stands verboden waren en ze hun stallen voor een bepaalde datum verbouwd moesten hebben. Waarom zou je jezelf op deze kosten jagen en niet gewoon gelijk voor gewone stallen kiezen? ;)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:15

of jou paarden het nu minder slecht hebben dan andere soms weleens staan. zo moet je niet denken.
doe het zo goed mogelijk voor je paard en kijk niet naar een ander. stands is gewoon not done. en uiteindelijk krijg je meer ongemakken, stijfheid, mok, hoefzweren, paarden vooral alleen met balk kunnen elkaar kreupel trappen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:15

Effe serieus....bestaat standstalling nog?

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:17

Dat is toch verboden sinds vorig jaar? Geloof zelfs dat je er niet eens over na zou moeten denken.....

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 22:18

NatasjavE schreef:

Ja, gegarandeerd, kan er zo een paar opnoemen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:19

het is niet voor niets dat ze het willen verbieden... of is het al verboden??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:20

Goed idee! Scheelt strooisel in de stal dus dat komt mooi uit, en als hij in de winter zeg maar van 9 tot 16 uur naar buiten gaat kan hij 6 uur lopen, dus hoeft 'ie maar 18 uur per dag stil te staan met uitzicht op de muur. Kan 'ie mooi nadenken over zijn aandeel in het oplssen van de wereldproblematiek.

Hoe komt dat paard trouwens aan een eigen ezel? Best apart.

tossielove

Re: Wat vinden jullie van stand-stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 22:23

Hallo, rustig mensen, niet zo aanvallend alsjeblief.
Kom op zeg, ik ga het allang niet meer doen, en dat ik egoïstisch nagedacht heb, vind ik ook.

Sonja, wat bedoel je met 'eigen ezel'?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:25

tossielove schreef:
NatasjavE schreef:

Ja, gegarandeerd, kan er zo een paar opnoemen.

Standstalling als echte verblijfsplaats voor een paard vind ik niet kunnen.

Een keer een uurtje omdat je moet wachten voor de les ofzo..prima. Maar niet als stalling.