verhuizen naar nieuw stal tips gevraagd!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bambi1995

verhuizen naar nieuw stal tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 20:41

Hallo,

1 maart ga ik verhuizen met mijn paard naar een andere stal.
ik vind het erg spannend.
hebben jullie mischien tips om de verhuizing zo goed mogelijk te laten verlopen?

Dabo

Re: verhuizen naar nieuw stal tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:18

Hoi, ik ga je topic even volgen, ik ga namelijk zelf ook verhuizen. Niet alleen mijn paard, maar ik zelf ook.

Moet je ver reizen? Ga je lopend? Dan is het handig om iemand met de auto achter je aan te laten rijden (of vooruit natuurlijk) met je spullen.
Met de trailer kun je natuurlijk alles in 1x meenemen. :)

Ik denk dat ik de dag voor de verhuizing zo veel mogelijk mijn kast leeghaal op stal, dingen die ik niet persee direct nodig heb op mijn nieuwe stal. Echter gaan wij zelf ook verhuizen, dus sjah, dan heb ik die spullen thuis, en moet ik die alsnog inpakken voor de verhuizers.. Ook niet zo handig. Dus dan denk ik alles maar in de auto, trailer erachter, paard inladen, en hoppa, rijden! Wij gaan naar een andere provincie, van Noord Holland naar Gelderland. Jij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:19

Laat je paard even rustig wennen aan de omgeving. Paar daagjes rust, beetje longeren misschien, meer niet. Beetje aan de hand de omgeving verkennen. Pas rijden als het goed voelt.

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:20

Ik zou sochtends verhuizen als ik jou was.
Heeft je paard de hele dag om mee te draaien en zijn plek te verkennen!

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:25

Heb mijn haf afgelopen woensdag verhuist. Lekker in de morgen, gelijk bij de koppel in het land gezet. Was even rennen en daarna koppen aan de grond.
Hoe spannender jij het maakt, daar zal je paard zeker op reageren. Blijf relaxed, doe niets anders dan dat je normaal zou doen. Laat hem lekker een paar dagen wennen, zodat ie zn plek in de kudde krijgt. Veel succes

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:47

JNY024 schreef:
Ik zou sochtends verhuizen als ik jou was.
Heeft je paard de hele dag om mee te draaien en zijn plek te verkennen!

Ik zou net savonds verhuizen. Dan heeft hij de hele nacht, om zonder mensen, aan de omgeving te wennen. Te veel drukte is niet goed voor een paard wat net in een nieuwe omgeving staat.
Komende dagen zou ik ook niet rijden, gewoon terrein aan de hand wat verkennen. Merk je dat het paard te veel reageert op alles rondom begin dat met kleine stukjes en breid zo uit.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 08:32

Ik zou persoonlijk ook voor s'ochtends gaan, dan heb jij heel de dag om de omgeving te verkennen, je spullen uit te laden etc. Het eerste geld natuurlijk ook voor je paardje :D
s'avonds ben je misschien sneller moe, en heb je allemaal geen zin meer haha, idk. :)

Verder zou ik gewoon goed je spullen bij elkaar zoeken, zeker weten dat je alles hebt. Even iedereen afscheid doen, en op naar de nieuwe stal. :)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 08:34

Ik zou juist wel gaan rijden, op een wedstrijd op vreemd terrein laat je m ook niet eerst een paar dagen staan ;)

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 11:19

@ Dabo : Ik ga met de trailer verhuizen het is 10 km. Ik woon in friesland en me paard blijft ook gewoon in Friesland.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:52

Lieshorses schreef:
Ik zou persoonlijk ook voor s'ochtends gaan, dan heb jij heel de dag om de omgeving te verkennen, je spullen uit te laden etc. Het eerste geld natuurlijk ook voor je paardje :D
s'avonds ben je misschien sneller moe, en heb je allemaal geen zin meer haha, idk. :)

Verder zou ik gewoon goed je spullen bij elkaar zoeken, zeker weten dat je alles hebt. Even iedereen afscheid doen, en op naar de nieuwe stal. :)

Dat zijn toch ook dingen die je de volgende dag kan doen. Een paard heeft echt geen behoefte eraan om wat rond te stappen op het terrein als ze daar pas staan. Gewoon met rust laten en snachts is daar ideaal voor, geen mensen die hem lastig vallen, geen mensen die de stal in komen om te voeren ed. Gewoon rustig even wennen en dan de volgende dag spullen uitladen, terrein verkennen ed.
Ik zou nooit smorgens verhuizen, zeker niet een paard wat niet gewoon is om op vreemd terrein te komen. Bezorgt alleen maar meer stres.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:53

shalana1995 schreef:
@ Dabo : Ik ga met de trailer verhuizen het is 10 km. Ik woon in friesland en me paard blijft ook gewoon in Friesland.

Oh dat valt mee. Wij gaan 120 km verderop ;)
Wij gaan in elk geval wel overdag, geen idee of dat smorgens of smiddags gaat worden, is totaal afhankelijk van mijn vrienden die de trailer rijden :D

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 20:37

@ dabo : succes he met verhuizen! wij gaan donderdag verhuizen. ik vind het super spannend en dan denk ik altijd zou ze het wel een leuk plekje vinden enzo. zou ze daar wel gelukkig zijn.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:34

thnx!
Ja, dat heb ik nou ook.. Hoe lang heb je op je huidige stal gestaan? Ik 8 jaar.. Da's best wel lang!
Maar mijn merrie doet niet zo heel moeilijk, die is snel thuis, ik ben ook al regelmatig met haar op vakantie gegaan dus ik weet wel hoe ze reageert. :)

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 21:46

@ Dabo : ik heb 2 jaar op mijn huidige stal gestaan. ik ben al wel eerder verhuist met haar. maar ik vond het nooit leuk vooral de eerste week was niet leuk. want alles moet wennen,alles is anders.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 00:02

ja.. andere omgeving, andere paarden om je heen, andere mensen om je heen... Het went heus wel, maar ja, ik zie daar ook wel een beetje tegenop! Hoewel ik me heb aangemeld bij een besloten facebook clubje van mijn nieuwe stal, me netjes heb voorgesteld, en al door veel mensen welkom geheten! Dat is dan wel weer erg leuk :)

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 10:40

@ Dabo : idd dat is wel leuk dan voel je je al een beetje welkom. wanneer ga jij dan verhuizen??

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 10:42

Mijn huis is net (onder voorbehoud) verkocht, morgen tekenen we die akte. Wij hebben zelf ook een bod (onder voorbehoud) op een huis in Vaassen gedaan, dat is geaccepteerd.
Dussss in principe is 1 juni de overdracht maar we hopen wel eerder te kunnen! :D

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 11:19

@ dabo : oke, die vrouw van mijn nieuwe stal belt mij vandaag over donderdag enzo. ik hoop echt dat mijn paard daar gelukkig word want ik heb echt het gevoel dat ik haar iets ergs aan doe ofzo en dat gevoel is echt naar.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:25

Ik ga ook per 1 mrt mijn paardje verhuizen. Ik heb 21 jaar op mijn oude stal gestaan.
Ik ga s'morgens dan kan ze gelijk de paddock in en om d'r heen buurten.
S'middags ben ik er bij als ze op stal gaan om te kijken hoe het gaat.
Degene die ook verhuizen heel veel succes het is toch wel spannend.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:39

shalana1995 schreef:
@ dabo : oke, die vrouw van mijn nieuwe stal belt mij vandaag over donderdag enzo. ik hoop echt dat mijn paard daar gelukkig word want ik heb echt het gevoel dat ik haar iets ergs aan doe ofzo en dat gevoel is echt naar.

Dat kan ik me voorstellen. Ik zelf maak me daar niet zo heel druk om, ik weet dat ze het op haar nwe stal heel goed gaat krijgen! Véél meer buiten, dus dat is al top!

@ sandra8: hemeltje, 21 jaar!! Waarom ga jij verhuizen, als ik vragen mag..?

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:28

Zeg maar samenloop van omstandigheden als je het echt wilt weten even een pb

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 16:38

@ sandra8 :jeetje 21 jaar is wel erg lang. mijn langste is 8 jaar. succes met verhuizen vrijdag!
@ Dabo: ik hou contact met je over de verhuizing

oretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:53

Het heeft echt te maken met hoe je paard reageert. Ik heb er twee een kwpn-er en een shire. Shire-lief ondergaat het ogenschijnlijk allemaal goed, is iets meer hyperdepiep dan normaal, maar past zich goed aan. Kwpn-moppie is een stresskip, welk hysterisch wordt bij veranderingen. Bij haar start ik een week vante voren met de resque-druppeltjes van de bachbloesems. Dan is ze nog geen held, maar de scherpte is er van af en kan dan goed contact met haar houden, waardoor ze goed door de veranderingen heen komt. Stop pas met de bloesem na twee weken op de nieuwe plek. Shire-lief rijd ik wel de volgende dag, kwpn-moppie gaat veel in de hand en met veel herhaling nieuwe terrein verkennen, daar doet zij het gewoon het beste op...

Kortom; kijk naar je paard :j

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:29

Ik had misschien een hele rare methode volgens velen hoe ik het aanpakte toen ik ging verhuizen maar voor mijn paard werkte het wel.
Was best een zenuwpees maar er zat een knopje op dat als ik op wedstrijd ging en ergens ging rijden dat die alles goed vond en veel makkelijker is en hij zijn knopje makkelijker om zet van 'het is goed'

Ik ben dus met de trailer naar de nieuwe stal gegaan, ik heb hem opgezadeld en ben daar gaan rijden alsof ik wedstrijd had, heb hem daar met afzadelen op de poetsplaats gezet, heb hem afgespoten en op stal gezet. :')

Volgende dag gewoon met de groep mee op de wei en er was niks aan de hand. Toen wel even 1 a 2 daagjes rust gegeven om in het ritme te komen van voeren, buiten zetten etc van de stal en daarna gaan rijden.

Hij was binnen een no-time gewend op de nieuwe stal en alle is vlekkeloos verlopen en dat met een nogal moeilijk en chaotisch paard die de hele boel op stelten kan zetten.

verder ga ik mee met het advies van hierboven: kijk naar wat het beste werkt voor jouw paard
dit wat ik heb gedaan werkte super bij die van mij maar dat zal niet bij ieder paard zo zijn :P

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 12:38

@Queelens : haha wat een manier. wel goed bedacht!