in de winter telkens verhuizen naar stal met binnenbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bambi1995

in de winter telkens verhuizen naar stal met binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 20:36

Hallo,

mijn paard staat op een luxe stal met binnenbak maar omdat het wat te duur word willen we haar op een stal zetten waar het wat minder luxe is zonder binnenbak.
in de zomer is dit geen probleem maar in de winter kun je niet veel rijden vanwege de vorst.
en omdat ze 20 jaar oud is wil ik haar wel actief en fit houden door haar zo vaak mogelijk te blijven rijden.
maar dat gaat moeilijk vanwege de vorst dus ik kan dan niet rijden in de buitenbak en het is ook geen geschikt paard om er in de winter buitenritten mee te maken.
nou had ik gedacht als we dan elke winter weer terug verhuizen naar de luxe stal met binnenbak dan kan ik lekker blijven rijden. maar mijn vraag is nu is het wel goed om een paard zo vaak te verhuizen??

tylando

Re: in de winter telkens verhuizen naar stal met binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:38

denk niet dat het echt goed is, meeste paarden raken toch wel van slag met steeds verhuizen!

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:40

Kan prima. Zijn veel mensen die het doen. Ik deed het vroeger ook altijd toen wij zelf nog geen binnenbak hadden. Van december tot en met februari lekker doortrainen!

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:02

Of het voor het paard handig en fijn is vind ik een moeilijke vraag. Voor paarden is verandering van omgeving vaak niet erg fijn, maar het ligt natuurlijk heel erg aan het paard zelf. Bovendien is het een verandering tussen twee constante plaatsen en hij zal dus op beide wel wat gewend zijn.
Vind het moeilijk om daar een oordeel over te geven.

Maar wat ik me eigenlijk vooral afvroeg was hoe je dit wilt regelen. Ik weet natuurlijk niet hoe het op de stal met binnenbak geregeld is (en op de stal waar je in de zomer heen wilt) maar er moet dus wel op twee stallen een plekje vrij zijn...

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:07

ik deed het vroeger ook altijd. eerst met mijn pony en later met mijn paard.

vanaf 1 december tot ongeveer 1 maart of 1 april ging ik dan overwinteren bij een pensionstal met binnenbak en de rest
van het jaar staan ze thuis waar we alleen een buitenbak hebben.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:10

Een goedkopere stal met een goede buitenbak? Onze buitenbak is vrijwel altijd te rijden, behalve met heel veel sneeuw.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:10

mijn paard zou ik er geen plezier mee doen...die moet echt effe wennen.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:14

Overigens vraag ik me af of elke staleigenaar op zo'n wisseling zit te wachten... bij de meeste stallen zal deze worden vergeven als je voor een paar maanden weg bent. Wat doe je dan? Steeds een andere stal zoeken? Lijkt me voor je paard niet echt fijn.

Selbourne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:29

Het hangt echt helemaal van je paard af. Mijn paard is overal thuis zolang er maar eten is. Heb hem vaker in de zomer verhuisd en in de winter weer terug en hij heeft er nooit een probleem van gemaakt. Ik ga ook heel vaak weekendjes weg met hem en hij stapt overal relaxed de trailer uit en gaat gewoon weer eten in z'n vakantie stal of weiland.
Het paard van m'n vriendin die heeft wel altijd stress dus dat is weer een ander verhaal.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 11:20

Ja het is voor mij ook de vraag of de stal eigenaren het wel goed vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:26

Het hangt ook in grote mate van je paard af en dat is niet altijd aan de buitenkant goed te zien. De mijne is net verhuisd en een echte binnenvetter. Het enige wat we merken is dat ze afvalt ondanks dat ze meer eten krijgt en niet meer 24/7 buiten staat. Nu zijn beide stalgenootjes ook mee verhuisd en staat ze hiermee samen op de wei en ernaast in de box. Maar toch zal ze weer een paar maanden nodig hebben om helemaal te wennen.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 11:37

en er is nog iets op de nieuwe stal komt mijn merrie tegenover hengsten te staan. nou zegt die stal eigenaar dat het hele brave hengsten zijn en dat ze nooit reageren op merries. maar straks is mijn merrie de hele tijd hengstig en onhandelbaar. daar zie ik wel tegen op dat er problemen van gaan komen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:42

simongek schreef:
ik deed het vroeger ook altijd. eerst met mijn pony en later met mijn paard.

vanaf 1 december tot ongeveer 1 maart of 1 april ging ik dan overwinteren bij een pensionstal met binnenbak en de rest
van het jaar staan ze thuis waar we alleen een buitenbak hebben.

Ja zo deden wij dat vroeger ook. De pony's stonden zomers in de wei bij de rijvereniging, of thuis. En dan in de winter gingen ze naar een manege met binnenbak. De mijne hadden er helemaal geen problemen mee. Wel zou je eerst eens uit moeten zoeken of die stalhouder daarop zit te wachten. Die manegehouder waar wij altijd stonden had er geen probleem mee, maar kan me voorstellen dat niet iedereen dat wil.
Ik heb nu thuis een bak die ook vrijwel het hele jaar te rijden is (behalve met veel sneeuw) dus ben het nu niet meer nodig. En in geval van nood kan ik altijd nog het paard opladen en naar de binnenmanege rijden. Die zit op 2 km :D

Merries tegenover hengsten hoeft geen probleem te zijn/worden. Sommige merries zullen er niet warm of koud van worden, andere worden idd slettebakken :D Mijn eigen zullen er niet op reageren, ehh ja 1 maar das niet als in hengstig worden en meer als in kill and attack := Of jou merrie gaat reageren, is iets wat je pas weet als je merrie daar staat.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:47

Mijn eerste vraag, hoe denken de stallen erover
is er wel ruimte op de stal als je wilt verhuizen
Of houden ze 6 maanden gratis een stalling vrij? Lijkt me niet toch?

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 11:48

@ Lynn_Nikita : het is maar voor 3 maanden. maar ja ik weet niet of ze dat goed vinden

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:52

mijn bruine paard is ook een aantal keren verhuisd, en heeft hier gelukkig weinig problemen mee.
mijn schimmel heb ik nu 2x verhuist sinds ik haar heb, maar die word er niet blij van is zeer onderhandelbaar daarna en dat kan maanden duren voor ze weer een beetje der zelf is.
als ze nu nog een keertje gaan verhuizen gaan ze met ze 4e tegelijk dus kennen ze mekaar al, dan zal het waarschijnlijk wel minder erg zijn.
maar niet alle paarden doe je een plezier met verhuizen

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:58

shalana1995 schreef:
Hallo,

mijn paard staat op een luxe stal met binnenbak maar omdat het wat te duur word willen we haar op een stal zetten waar het wat minder luxe is zonder binnenbak.
in de zomer is dit geen probleem maar in de winter kun je niet veel rijden vanwege de vorst.
en omdat ze 20 jaar oud is wil ik haar wel actief en fit houden door haar zo vaak mogelijk te blijven rijden.
maar dat gaat moeilijk vanwege de vorst dus ik kan dan niet rijden in de buitenbak en het is ook geen geschikt paard om er in de winter buitenritten mee te maken.
nou had ik gedacht als we dan elke winter weer terug verhuizen naar de luxe stal met binnenbak dan kan ik lekker blijven rijden. maar mijn vraag is nu is het wel goed om een paard zo vaak te verhuizen??

Als de bak in de winter vlak is kun je volgens mij ook nog gewoon stappen en draven in een bevroren bak. Doen wij ook altijd. Of je kunt een buitenrit maken.

zincy_f

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:00

Ik ken ook meerdere mensen die ze in de wintermaanden ergens anders neerzetten.
Ik sta nu ook op een plek met alleen een buitenbak maar in deze kan ik vrij lang rijden,alleen bij extreme vorst en sneeuw niet (scheelt ook dat ze er iedere dag in lopen)
Ook word meestal op pensionstallen met alleen een buitenbak er vaak voor gezorgd dat de bak berijdbaar blijft door middel van zout strooien en veel slepen. Bij ons is dit niet het geval omdat ik m'n paard als enigste bij iemand thuis heb staan, dus dan zal er alleen voor mij gestrooid moeten worden.
Voor mijn paard heeft de verhuizing goed uitgepakt, op de vorige stal was het erg druk en kon ze weinig naar buiten. toen ze op haar nieuwe plek kwam was het de eerste dag effe spannend alles was niet maar de volgende dag was ze zoveel rustiger als dat ze altijd was geweest.
Merries en hengsten tegen over elkaar hoeft geen probleem te zijn.
Het is gewoon een kwestie van proberen, ieder paard reageert anders op verhuizen/ ander paarden.
Succes met het maken van je keuze.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:24

shalana1995 schreef:
@ Lynn_Nikita : het is maar voor 3 maanden. maar ja ik weet niet of ze dat goed vinden

maar dat zijn wel 3 maanden geen stallingskosten voor de stal waar je weggaat. Hij kan waarschijnlijk in die 3 maanden de stal niet verhuren, en heeft ook geen inkomsten dan.
Ik denk eerder dat je daar problemen mee krijgt, dan dat je paard moet wennen

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:28

Er zijn toch ook stallen met een goede buitenbak? Ik sta op een hele fijne pensionstal waar de buitenbak de hele winter goed gebleven is.....Alles wat nodig is aanwezig, paarden staan iedere dag ook nog eens 2 uur in grote paddocks. 4 xper dag ruwvoer en alles voor een hele schappelijke prijs. Gewoon eens goed rondkijken en misschien hoef je dan niet meer te verhuizen....

frodo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:33

Ik zou het niet doen want dan is het steeds veel verandering voor je paard en als je een stal opzoekt met een goed buitenbak kan je ook blijven rijden !!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 14:40

ik heb deze vraag onlangs ook gesteld en heb besloten het wel te doen,maar dan wel met behoud van mijn huidige stal.
deze mag ik tegen kale huur houden

je moet wel goed naar je paard kijken. mijn paard is vrij makkelijk.. als er maar eten is..is ze blij ;)

er is denk ik altijd wel een stal vrij op grote pensionstallen dan

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 14:46

Denk ook dat je dan duurder uit bent. Dan als je je paard op één stal laat staan. Als ik pensionhouder zou zijn. Dan zou ik de stal alleen voor je vast houden als daar een bepaald bedrag tegen over staat.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 15:07

Ik doe dit ook elk jaar, December naar pension stal en dan in feb of maart weer naar huis.
bij ons is er eigenlijk altijd wel een stal vrij, dus geen probleem als ik alleen voor 3 maanden kom.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 15:19

Denk niet dat er een stal gaat zitten wachten tot je weer terug komt...je moet de lege stal waarschijnlijk gewoon door betalen..
Zelf denk ik dat je dan vrij duur uit gaat zijn omdat je altijd bij 1 stal de kale huur betaald , dus je betaald een heel jaar door 1 volle stal en 1 lege stal...

Zou het niet voordeliger/ makkelijker zijn om op de stal zonder binnenbak te gaan staan, een auto met trailer aan te schaffen (indien je dat nog niet hebt )
en in de winter als je niet op je eigen stal kan rijden je paard inladen en rijden ergens waar een binnenbak is ?