egoistisch?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lydia02

egoistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 19:07

Hallo,

Ik zit de laatste tijd steeds meer te twijfelen om een pony te kopen. Ik ken deze pony van vroeger. Ze staat nu op een manege, maar het is daar echt verschrikkelijk.
Ik heb een redelijk goedkope stal gevonden. Ik heb geen moeite met dit bedrag maandelijks op te hoesten.
Mijn grote probleem is de dierenartskosten. Ik kan geen duizenden euro's betalen aan dierenartskosten. Ik weet toevallig dat deze pony (bijna) nooit klachten gehad heeft, maar het blijft een oudere pony en er zal heust een keer een dierenarts bij geroepen moeten worden.
Dit is mijn grote probleem. Als het bedrag te hoog is dan houd het helaas op en zal ik haar in moeten laten slapen.
Maar nu staat ze op een manege waar ze zich letterlijk elke dag de pleuris moet lopen. En als er medisch gezien wat met haar gebeurt dan is het op deze manege ook einde verhaal voor d'r.
Daarom denk ik erover om de gok toch te wagen en haar te kopen. Op de manege heeft ze immers helemaal een beroerd leven. Ik kan er in ieder geval voor zorgen dat ze lekker in de wei kan staan en een paar uur per week bereden wordt.

Maar is dit heel egoïstisch?
Ik zit ontzettend erg te twijfelen...

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:10

Het is wel van belang dat je geld hebt om de da langs te laten komen een keer een rekening van 200 is natuurlijk niet abnormaal.

Maar persoonlijk vind ik niet dat je 6000 euro achter de hand moet hebben, zou fijn zijn als het kon maar dit is maar voor weinige weggelegd. Wij sparen gewoon maandelijks een klein bedrag zodat we wat over hebben als de da moet komen. Ik moet heel eerlijk zijn dat als mijn paardje ooit een operatie van duizende euros moet ondergaan het gewoon op houd, hier hebben wij het geld simpelweg niet voor.

Als je dus maandelijks wel een paar honderd over kunt houden denk ik dat het wel kan hoor.

Piloetje

Re: egoistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:13

Ik heb ook een paard en maar 1000 euro op mijn spaarrekening... Maakt niets uit. Ik ben stapelgek op mijn paard maar ik zou ook als ik het geld zou hebben geen 6000 euro uitgeven aan een operatie o.i.d. Maar heb wel al eens een rekening van 500 euro gehad. Dat kan gebeuren, en daar moet je op voorbereid zijn, tot op zekere hoogte dan.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:15

Even wat anders, mocht het doorgaan, zorg dan dat de pony wel elke dag beweging krijgt, als een manegepony plots stil komt te staan, kan dit lichamelijk fataal worden.
Dus als je dr pensioen wilt geven, zorg dan voor een goede afbouw van de training.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:16

Een rekening tikt al snel aan.
Mijn pony heeft 5 dagen zorg gehad en de kosten waren 800 euro
Zou er dus goed over nadenken.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:17

een klein spaarpotje is handig maar niet elk paard kost elke keer 1000 euro bij de DA. :)
Ik vind je dus niet egoïstisch nee.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:17

Misschien kun je proberen om elke maand wat opzij te zetten. Mocht er dan een keer wat aan de hand zijn en er is een dierenarts nodig, dan heb je in ieder geval nog wat achter de hand.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:21

Makkelijk gezegd dan laat ik haar inslapen, maar wat als ze iets krijgt waarbij ze hulp nodig heeft, maar waarvoor ze niet ingeslapen hoeft te worden. Hier knalde een veulen met haar hoofd door een raampje, bloedde als een rund, maar absoluut geen reden om in te slapen. Heeft wel wat geld gekost, maar zo'n paard laat je uiteraard niet inslapen. Ik heb zelf een spaarpotje, maar ook ouders die bijspringen mocht het nodig zijn. Zonder zo'n zekerheid weet ik niet of je er verstandig aan doet.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:21

Ik ga mee met enkele andere hier, als mijn pony duizenden euros zou gaan kosten zeg ik tot hier en niet verder.
Ligt ook geheel aan de situatie trouwens.
Heb alles voor hem over en ook voor de ander maar ben realistisch.
Met mijn shet had ik laatst een rekening van 120 euro en die is uiteindelijk ingeslapen.
Heb een goedkope VA maar toch is dat geld weg.
Moet risicos wel nemen vind ik en dingen proberen.
Mijn pony laat ik als hij wat ouder is gewoon verzekeren tegen een aantal meest voorkomende dingen zodat je wat extra speling hebt mocht er iets gebeuren.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:22

Ik denk dat er weinigen zijn die 'zomaar een paar duizenden euros' kunnen neerleggen.
Ikzelf heb 2 pony's (b pony die word geleast & D pony)
Woon wel nog bij mijn ouders, en zij draaien op voor de 'meeste' kosten, wel hebben we afgesproken dat het leasegeld van mijn Bpony op een spaarboekje komt voor als de DA komt.
Deze zomer heb ik (althans, mijn ouders) daar gebruik van moeten maken, doordat mijn D een ontsteking had in zijn hoef, kosten in het totaal waren €580,- (ontstekingsremmers, consultaties (4), antibiotica, ... )
dus we waren wel dankbaar dat we het lease geld apart houden voor zo'n gevallen :)

Gewone consultaties voor entingen, ... worden zo betaald, zonder we van het spaarboekje moeten halen

Misschien kan je een bedrag dat je maandelijks kan missen ook op een spaarboekje zetten, en dan hetzelfde doen, als wij doen?
Ik vind je in ieder geval al niet egoïstisch. Ik zie enkel maar voordelen uit je 'plan'
paard in kwestie kan buiten, en moet niet iedere dag een uur (of 2?) in de lessen rondlopen :)

edit: we hebben ook een verzekering voor beide paarden. Dit ook voor de zekerheid, mocht er echt iets heeeel ernstigs gebeuren :)
Laatst bijgewerkt door LOLLYYwood op 24-02-13 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:24

Waarom sluit je dan geen ziektekostenverzekering voor je paard af? Zo duur is dat niet (30 -40 euro per maand) en ben je van de zorgen af. Is maar een idee hoor.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:26

Egoïstisch, nee dat is het totaal niet.
Wel moet je echt rekening houden met de kosten, het zal echt niet meteen duizenden euro's gaan kosten hoor, maar een spaarpotje maken
is wel een verstandig idee.

Daarnaast, inslapen is ook hartstikke duur hé ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:26

Het is zeker niet egoistisch.
Maar hou de pony wel goed in de gaten. Mijn vroegere lievelingspony kreeg ook zo'n mooie kans bij iemand, maar die had na 20 jaar manege werk niet de mogenlijkheid om zich aan te passen aan een nieuwe omgeving met veel wei en andere paarden. Deze kwijnde weg en is teruggegaan.

Yamcha, Op een oud paard (16+) kun je normaal gesproken geen verzekering afsluiten.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:27

Yamcha schreef:
Waarom sluit je dan geen ziektekostenverzekering voor je paard af? Zo duur is dat niet (30 -40 euro per maand) en ben je van de zorgen af. Is maar een idee hoor.

Te heeft het over een ouder paardje.
Dus verzekering heeft weinig nut dan

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:28

Yamcha schreef:

Opzich een goed idee, ware het niet dat ze zelden het bedrag uitkeren dat je declareerd en met enige regelmaat niet uitkeren omdat.. (vul maar in) en het eigen risico blijft ook iets om rekening mee te houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:30

Ik zou dat laten uitzoeken door iemand die daar verstand van heeft, kan best zijn dat het wel nut heeft. Nogmaals, dat is iets wat ik zelf zou doen, ik zou het wel willen weten.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:32

Je zegt dat je makkelijk de stallingskosten kan betalen dan kun je daarnaast toch eventueel nog wat sparen? Hoeft geen 100'den euros te zijn per maand maar bv. 50 euro per maand apart?
Ik moet wel zeggen dat ik verschiet dat mensen hier best weinig apart hebben staan. Is niet slecht dat kies je zelf maar mijn paard moest geopereerd worden (was niet eens levensbedreigend ofzo) maar was toch al een rekening van 2000 euro. Ik wil gewoon weten dat als er geopereerd zou moeten worden dat ik het kan betalen en niet direct mn paard moet in laten slapen :o

eefjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:33

Yamcha schreef:

Heb ik ook gedaan voor mijn paard.(tijdje terug is hij erg ziek geweest en de da rekening was bijna 1000 euro..gelukkig hoefde ik zelf maar een goeie 200 euro te betalen)
Alleen moet de pony dan wel jonger dan 18 zijn anders kan je geen verzekering afsluiten aangezien ze dan te oud zijn..

Lydia02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 19:35

Ik ben inderdaad, mocht ik het echt gaan doen, van plan om geld apart te zetten.
Verzekeren is denk ik geen optie. Ze verzwijgen op die manege vaak hoe oud de pony's zijn. (sommige zijn de 30 al gepasseerd). Maar ik denk dat ze rond de 20 is, of misschien zelfs ouder.
Mocht ik haar inderdaad kopen dan ben ik van plan er twee of drie bijrijders bij te nemen. Dan krijgt ze in ieder geval genoeg zorg en dat geld kan ik dan weer apart leggen.

Ze kan er naar mijn mening alleen maar op vooruit gaan, nu moet ze 7 uur lopen achter elkaar. En dan heb ik het niet over rustige stap lesjes.
Maar toch is het wel een lastige keuze voor mij.
Laatst bijgewerkt door Lydia02 op 24-02-13 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:23

Dat zegt ze toch helemaal niet.
Leek mij een meer sarcastische reactie als reactie op die van loeska ;)
Overigens, om op iemand te komen hier uit het topic.
Inslapen hoeft niet duur te zijn, hier is het dat niet.

Toch zou ik ook eens met die manege gaan praten over de verkoop van die pony eventueel naar jou en zoiezo wat meer info opvragen.
Lijkt mij ook niet dat dit de enige pony daar is de het zo slecht heeft..
Zou op basis daarvan toch eens naar verzekeringen gaan kijken, je kan het zo gek maken als je wilt he.
Mits hij idd natuurlijk echt de 30 gepasseerd is.

Bijrijdsters is een goed idee ofwel leasers zodat je geld ermee binnen haalt.
Zolang je zijn/haar wel of wee maar in de gaten houd en het niet alsnog zwaar word voor de pony.

Ben nu eigenlijk zééér nieuwsgierig over welke manege je praat.
Als ik die van mij zolang laat lopen ligt ze op haar rug met de voetjes omhoog denk.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:09

ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat er een manege bestaat die de pony's 7 uur op een dag laten werken! Het is toch hun broodwinning?! Sorry, maar ik kan dit eigenlijk niet geloven. Als dit wel zo is zou ik al lang de db hebben ingeschakeld!

Yamca, ik vind 30-40 euro premie per maand nu ook weer niet niks hoor, zeker niet omdat ze altijd zullen proberen om onder uitkeren uit te komen!
Los daarvan kan ts de pony niet in de verzekering krijgen.

Ik zou gewoon iedere maand een bedrag(je) opzij proberen te zetten. Ik ga met mijn paardje overigens ook niet dokteren tot aan het eind van mijn portemenee hoor. Zeker niet omdat ze al 19 is. Bij een jonger paard zou ik hier toch verder in gaan denk ik....

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:17

max66 schreef:
ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat er een manege bestaat die de pony's 7 uur op een dag laten werken! Het is toch hun broodwinning?! Sorry, maar ik kan dit eigenlijk niet geloven. Als dit wel zo is zou ik al lang de db hebben ingeschakeld!

Yamca, ik vind 30-40 euro premie per maand nu ook weer niet niks hoor, zeker niet omdat ze altijd zullen proberen om onder uitkeren uit te komen!

Ik zou gewoon iedere maand een bedrag(je) opzij proberen te zetten. Ik ga met mijn paardje overigens ook niet dokteren tot aan het eind van mijn portemenee hoor. Zeker niet omdat ze al 19 is. Bij een jonger paard zou ik hier toch verder in gaan denk ik....

toch ken ik ook een manege die helaas ook zo met hun paarden om gaat en in hun eigen stront laten staan.
dus ik geloof best dat dat kan.

@TS: 2 a 3 bijrijders klinkt mooi maar helaas zijn ze niet heel makkelijk te vinden en meestal ook niet bereid om zoveel mee te betalen.
ik snap dat je de pony wilt redden maar bereik je niet meer om wat tegen de manege te doen die de paarden zo behandelen?
uit eindelijk is het je eigen beslissing of je de pony wilt kopen of niet.
vaak vragen maneges hoofdprijzen voor pony's die ze goed kunnen gebruiken.
worden de hoeven en entingen wel regelmatig bij gehouden? weet je of er papieren/paspoort bij de pony zit en of hij/zij wel gechipt is?
als het over een manege in noord holland gaat wil je me dan PBen met de naam? misschien ken ik de manege ook...
en egoistisch? nee ik vind van niet.. realistisch? kijk goed naar alles voor je een beslissing maakt.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:46

max66 schreef:

Is ook niet niks, maar weet van een aantal mensen dat er toch wel wat uitgekeerd werd, en zeker als het om dure onderzoeken gaat, kan ik me voorstellen dat dat een hele zorg minder is.

Maar zoals ik al schreef, mocht iemand dat voor een paard willen, raad ik aan om een en ander goed uit te laten zoeken, iemand die echt verstand heeft van dat soort contracten en de kleine lettertjes. Zelf heb ik dat wel laten doen, en het bleek echt de moeite waard.

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:53

Dierenarts zou niet zo heel snel oplopen tot in de 1000 euro's dus daar zou ik me niet te veel zorgen om maken.
Maar besef je wel dat er ook een hoefsmid nodig is?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:28

Moderatoropmerking:
Een aantal vervelende reacties verwijderd.
Reageer alleen als je ook iets nuttigs hebt toe te voegen waar de TS iets aan heeft. Pennyverhalen etc daar wordt niet om gevraagd