Hoe bemesten jullie je weide?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PoucyWouce

Hoe bemesten jullie je weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 10:46

Ik heb al een aantal topics gelezen over wat erop moet en bodemonderzoek etc., maar nu is mijn vraag HOE jullie bemesten? Laat je een boer komen, heb je een tractor, met de hand, ...?

Ik heb zelf geen tractor, maar wel een paard dat kan trekken. We hebben 1ha weide die bemest moet worden. Ik zou de mest spreiden en kunstmest willen strooien, maar laat eerst even bodemonderzoek doen. Verder moet ik ook bijzaaien. Al met al 3-4 keer door de hele weide heen!

Graag jullie tips hoe je dit handig doet.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 10:49

Met je eigen paard lijkt me leuk, maar dan moet je ook wel een geschikte kunstmeststrooier daarvoor hebben :j

Verder zou ik het met zo'n klein stukje gewoon met de hand doen, een loonwerker kost best veel en kan ook een hoop stuk rijden ...

Wij hebben van de ouderwetse bakken die je om je nek kunt hangen en waar je dan van uit de kunstmest of zaaigoed kan strooien, wel even "lijntjes" zetten van paal naar paal zodat je weet waar je geweest bent en een beetje recht kan lopen :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 10:56

Ik heb ook ongeveer 1 Hectare weiland en wil dit ook gaan bemesten met kunstmest korrels.
Ik ga dit dus ook met de hand doen,ik denk dat het in een uurtje gedaan is [de helft].
Een loonwerker is véél te duur.
Ik heb dit weiland in 2 gedeelte's en begin dus met 1 helft.
IK weet alleen niet hoe lang de paarden niet op het land mogen.
Weet iemand ook wanneer de beste tijd is om te mesten?
TS wanneer wil jij dit gaan doen?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:02

Wij hebben plm. 1 ha. verdeeld in 4 stukken, waarmee we de paarden rouleren. zodra ze van het ene stuk af komen, wordt het gebloot en strooien we er met de strooier of met de hand mengmest over, 15-15-15. In februari van ieder jaar komt de loonwerker en die haalt de mestput leeg, het verse gaat naar een koeienboer en de onderste helft, die al helemaal vergaan is, komt bij ons over de wei. Verder zitten we op zandgrond dus strooien we 2 x per jaar kalk.

gohya

Re: Hoe bemesten jullie je weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:02

linky hoeveel paarden/pony's lopen er dan op dat stuk weiland?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:03

Er lopen 4 volwassen paarden, ze gaan 's nachts naar binnen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:05

Wij gebruiken altijd onze eigen poep van de paarden. We mesten de weilanden 2 a 3 keer per jaar en we gooien er ook nog lava gruis overheen. dat maakt de weilanden ook nog vruchtbaarder. En we strooien indien nodig ook nog graszaad bij. Bij ons lopen er 17 paarden. We laten de paarden meestal weer op de weilanden na 2 a 3 weken. dan is alles weer de grond ingezakt. Als we graszaden erop laten groeien dan wachten we wel 5 a 6 weken

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:09

even een puntje,,

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:11

gohya schreef:
Ik heb ook ongeveer 1 Hectare weiland en wil dit ook gaan bemesten met kunstmest korrels.
Ik ga dit dus ook met de hand doen,ik denk dat het in een uurtje gedaan is [de helft].

voorjaar, maart / april, als er een regenbuitje eroverheen is geweest kunnen paarden er na weekje/ 14 dagen op

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:11

Wij hebben sinds een aantal jaren zo'n strooikarretje wat je voor je uit duwt. Ik vond het onzin toen mijn vriend dat ding gekocht had, maar ben daarop terug moeten komen. Het is ideaal! Ik heb zo'n 7500 m2 wei en kan de hele wei door in iets van 1-2 uurtjes. In het karretje past precies 1 zak kunstmest of kalk. Graszaad gaat ook prima. En ook met die winter van dit jaar is het ding ideaal, want zoutstrooien gaat ook een stuk gemakkelijker ermee!

Wij hebben een andere, maar het idee is hetzelfde als deze (en de prijs was ook dezelfde orde grootte): http://www.landbouwwinkel.nl/index.php? ... 76&lang=NL

Het voorbereidende werk, zoals slepen van de wei, kun je dan met je paard doen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:14

Ik laat het door een boer uit de buurt doen, stuk goedkoper dan loonwerker.
Als je het met je paard wilt doen heb je wel een geschikte spreider nodig ervoor

ik las iemand die in 1 uur een hele hectare wilde doen, maar dat heb je minimaal nodig hoor, ik heb vaker handmatig gras bijgemaaid op stukjes waar het gras hoger stond, maar jeetje wat was ik daar lang mee bezig!
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 24-02-13 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:24

Lynn_Nikita
Ik zei in 1 uurtje de ene helft van 1 hectare.Een heel hectare zal langer duren denk ik.
Ik heb me weiland in 2 delen,vandaar.

Gonda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:29

Als het vriest, ongeveer min 3! gaan wij met tractor en meststrooier op het land om onze paardenmest te strooien.
In het voorjaar gaan er nog 6 a 8 zak kunstmest overheen. Wij hebben ook ongeveer 1 ha en dan laten we het gras groeien
om te hooien. Dit doen we twee keer per jaar. In augustus komen mijn beide paarden erop te lopen.
Mijn broer heeft een tractor met meststrooier, en die vind het ook leuk om te doen. Ik moet natuurlijk wel meehelpen. :j

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:48

Maureen95 schreef:
Wij gebruiken altijd onze eigen poep van de paarden. We mesten de weilanden 2 a 3 keer per jaar en we gooien er ook nog lava gruis overheen, dat maakt de weilanden ook nog vruchtbaarder.......

Enigszins off topic: hoeveel lavagruis strooien jullie en waar kopen jullie het?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:53

Ik heb eerlijk gezegt geen idee waar mijn pleegvader het koopt. Ik zal het eens vragen :)
Ik weet wel, we hebben ongeveer 3 a 4 hectare grond en het zijn hele grote zakken. We strooien er 1 zak overheen

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:09

Ik heb ongeveer 8000²m grond ik doe alles met de hand.
Ik gebruik deze voor kalk, kunstmest en nazaaien

Afbeelding

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 12:12

gohya schreef:

Ik las dat kalk ongeveer een maand vóór de mest moet, dus dit wil ik deze maand nog doen. Ik heb 4 delen weide en doe de helft. De paarden staan er altijd op, dus ik kan niet alles in één keer doen. Volgende maand dan de eigen mest spreiden, de kunstmest en het zaad (tegelijk??) erop. Dan de paarden er niet op totdat het een paar keer goed geregend heeft en begint te groeien. Ik denk dat ik een deel afgesloten moet laten omdat het anders te veel wordt.

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 12:16

Gonda40 schreef:
Als het vriest, ongeveer min 3! gaan wij met tractor en meststrooier op het land om onze paardenmest te strooien.
In het voorjaar gaan er nog 6 a 8 zak kunstmest overheen. Wij hebben ook ongeveer 1 ha en dan laten we het gras groeien
om te hooien. Dit doen we twee keer per jaar. In augustus komen mijn beide paarden erop te lopen.
Mijn broer heeft een tractor met meststrooier, en die vind het ook leuk om te doen. Ik moet natuurlijk wel meehelpen. :j

Mijn buurman heeft een tractor, maar of hij ook een meststrooier heeft weet ik niet (ga ik vragen!). We zouden dan ook de mest van de mesthoop kunnen spreiden. Dat dan wel doen in een periode dat wormeneitjes/larven dood gaan zoals nu of als het juist heet is ...

Er staan bij mij nu 3 paarden (ongeveer 1,50m groot) en die geven best veel mest. Is het niet te veel om al hun mest te spreiden? Oftewel, hoeveel paardenmest per ha spreiden?

pimmetje222

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:45

Wij hebben twee fjordenpaarden en ca 1.5 HA weiland. Dat bemesten we zelf in maart met de mest van onze eigen paarden. Die mest blijft minimaal 2 jaar op de hoop liggen. Dan is het volledig gecomposteerd - ziet eruit als zwarte aarde, het stro is verdwenen. Mijn man gooit het met de fronthef van de trekker in het karretje, paard ervoor en sleuren maar.
http://youtu.be/NbGtX-9_oqM

Zwaar werk dus we doen dan 4 karren per dag elk paard 2 karren.

Kar kan van achteren open en mijn man harkt het eruit.
http://youtu.be/8F_QTY8Icss
Braaf peerd! Als je de tijd ervoor hebt en het gewoon op je gemakje kunt doen is het leuk werk.

Later slepen we het dan uit - ook weer met paard voor de kar, waar we de sleep achter hangen.
Filmpje is van molshopen slepen, mar het principe is hetzelfde.

http://youtu.be/N6OxCkZMUMA

Elke twee jaar brengen we kalk op - in het najaar. Dat doen we met de hand.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:04

@ Pimmetje, naar zo'n sleep ben ik nu op zoek. Die werkt beter al een pallet.

Ik had nu deze twee, de bovendste spreekt mij wel aan maar is die niet te ligt (kost incl verzenden 350,00)
Die ander was 280 incl

[VSW] Welke weidesleep voor achter het paard?

pimmetje222

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:22

Die van ons is gemaakt van een stuk tralies van een boxwand. Dit is een kleintje, er zit wel aan de onderkant in V-vorm en zware ketting. Voor achter de trekker hebben we twee stukken ijzeren landhek die met een ketting aan elkaar verbonden zijn. Voor de paarden is die te zwaar - het moet wel leuk blijven. De kleine kan ook achter de opzitgrasmaaier...... Kosten geen - boxwand stond in de schuur toen we het huis kochten en landhek kregen we van een kennis. Handige vriend heeft ogen ed eraan gelast.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:33

Het weideonderhoud heb ik uitbesteed aan een plaatselijke loonwerker.
(bemesten, kalken, onkruid verwijderen, greppelen, sloten, maaien, hooien etc.)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:03

Gonda40 schreef:

Je weet dat het wettelijk verboden is om mest uit te rijden over een bevroren grond?

TS: je kunt ook vragen aan een boer in de buurt of hij jouw kunstmest wil strooien. Jij koopt de zakken en hij strooit het voor jou. Wij doen dit hier ook regelmatig voor paardenhouders. Het is voor ons nog geen 10 min. werk en we vragen dan allen onkostenvergoeding, wat meestal neerkomt op zo'n €20,-
Je kunt het beste eerst slepen, daarna dierlijke mest en daarna pas kunstmest. Tussen de dierlijke mest en de kunstmest ongeveer een maand laten zitten, dan wordt het beide optimaal benut.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:02

Ik wou zeggen dat is een duur grapje als je gaat mest rijden over bevoren bodem :P

M'n paard staat op een boederij en daar word de bodem altijd bemest met trekker en mesttank :) Aangezien boeren rond deze tijd de kelders tot aan de nok toe vol met stront hebben lijkt het me niet heel moeilijk om aan mest te komen.

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 22:27

Bedankt voor de goede tips. Aangezien er veel moet gebeuren: bloten, slepen, mesten, kalken en zaaien, ga ik in de buurt eens rond vragen of er boeren zijn die willen helpen tegen vergoeding.