staan jullie liever op een kleine of grote pensionstalling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

max66

staan jullie liever op een kleine of grote pensionstalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 20:26

Ik sta nu op een hele kleine pensionstalling. Het is bij een fokker die zelf 7 paarden heeft en ik ben de enige pensionklant. Ik heb het op zich goed naar mijn zin, al is er natuurlijk overal wel wat.
Het is 10 kilometer van mijn huis en ik ga 4 keer per week er naartoe.

Nu kan ik mijn paardje ook op een grote pensionstalling annex manege zetten, dit is maar 5 minuten fietsen vanaf mijn huis.

Ik twijfel nu heel erg wat ik zal doen. Ik zie vooral de nadelen van een grotere pensionstal, maar omdat het zo lekker dichtbij is en ik er dan iedere dag (al is het maar even) naar toe kan, ben ik toch aan het twijfelen wat ik zal doen.

Wie kan mij helpen mijn beslissing te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:29

ik heb eerst altijd alleen gestaan met de paarden. En nu sta ik ook op een redelijk grote (+- 40 paarden) pensionstal. Het bevalt mij beter omdat je hier nooit echt alleen bent en omdat de mensen er erg aardig zijn..
Ik zou eerst eens even gaan kletsen en wat mensen ontmoeten op de stal, en dan gaan kijken of je het echt wel leuk vind. Je kunt daarna altijd nog beslissen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-13 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:30

ik sta zelf op een kleine met 6 pension paarden en 1 van de staleigenaar, het is opzich wel fijn want dan heb je niet altijd 10miljoen mensen om je heen, maar het nadeel vind ik zelf (dit is bij mij zo..) dat er wel meer op je gelet woord, alleen bij een grootte stal heb je dus veel mensen en veel paarden maar zal (lijkt mij) de staleigenaar zich minder met je bemoeien, of je moet net weer pech hebben :D

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:32

Mijn paard staat op een pensionstal/manege met ruim 100 paarden. Op zich vind ik het wel fijn, we hebben veel ruimte (grote binnenbak, kleine binnenbak, grote buitenbak+ springtuin) maar soms is het erg druk, mensen roddelen nog wel eens, en omdat het tevens een manege is lopen er veel kinderen rond. Daar moet je wel tegen kunnen op een grote stal.
Ik loop stage bij een kleine stal (7 pensionpaarden) en ik zou het prachtig vinden als ik mijn paard daar zou kunnen stallen, helaas kost de stalling bijna het dubbele. Ik vind een beetje drukte niet erg, maar soms word ik er wel een beetje gek van.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:34

Een kleine stal heeft de voordelen dat het er vaak erg gezellig is en dat je iedereen kent. Maar als je alleen wil zijn komt het ook vaak voor dat er niemand is. wel moet je dan vaak zelf de stallen uitmesten en wordt (na mijn ervaring) de bak, stal etc minder goed onderhouden. ook bemoeit iedereen zich zoveel met elkaar op een kleine pensionstal (mijn ervaring)

Een grote stal is ook erg gezellig maar je kent niet iedereen wel wordt vaak de stal voor je uitgemest en heb je meer mogelijkheden (qua bak, longeerbak, solarium, koud warm water, wasplaats). Wel is er bijna altijd wel iemand en ben je nooit alleen ook rijd je bijna niet alleen in de bak wat soms jammer is.

Als ik jou was zou ik het wel weten met die 5 min van je huis zou ik lekker van stal verplaatsen. je kan er dan elke dag heen alleen 1 vraagje aangezien het een manege is: heb je wel altijd beschikking op een bak?
Laatst bijgewerkt door Babbelaar20 op 23-02-13 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:36

Ik ben van een manege/pensionstal van 80 paarden naar een pensionstal van 30 paarden gegaan. Ik vind het heerlijk. Veel rustiger met rijden in de bak. Op manege vaak losrijden met nog 10 anderen. Als er nu meer dan 5 in de bak rijden is het superdruk. Ook hebben we 2 rijbakken. "Helaas" geen binnenbak. Wel een hoop gezelligheid en geen haat en nijd onderling. Iedereen doet lekker zijn ding op zij eigen manier en dat wordt heel goed geaccepteerd. Op de manege was er een aardig roddelcircuit, hoeft natuurlijk niet overal te zijn.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:37

Ik zou zelf nooit meer kiezen voor een grote stal.
Ik sta liever klein, heb zelf op verschillende grote stallen gestaan en gewerkt maar als jou paard net even iets anders nodig heeft dan binnen het systeem van de stal past is het moeilijk of zelf niet mogelijk om dat voor elkaar te krijgen, wat begrijpelijk is.
Voorbeeld, jou paard krijgt een blessure en mag wel naar buiten, maar mag niet gek doen. Op een grote stal is er vaak meer onrust door de vele bewegingen dus meer kans dat jou paard niet rustig blijft staan.
Jou paard doet het niet goed op de brok die standaard gegeven wordt ook daar is het op een grote stal vaak lastig.

Ik kan nog wel even doorgaan, maar denk dat je me wel snapt.

Voor mij persoonlijk komt er ook nog een stukje sfeer bij, ik voel me niet prettig in de grote menigte, allemaal lief bedoelde adviezen waar ik niet op zit te wachten. Sneller kliekjes, met de daarbij de bijbehorende roddels, waar ik geen zin in heb. Natuurlijk heeft een grote stal ook voordelen, maar die wegen voor mij bij lange na niet op tegen de nadelen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:39

Ik wil graag een stal met vrije in- en uitloop voor mijn paardje, en die uitloop moet dan ook nog ruim genoeg zijn om goed de benen te kunnen strekken (dus geen prut-paddockje van 10 bij 20 meter of nog kleiner....) en ze moet daarin minstens met 1 paardje samen staan. En bovendien moeten ze van daar uit ook op de wei vrij in en uit kunnen lopen als de bodem het toelaat.

Andere wensen / eisen daargelaten, is dit al een vrijwel onmogelijke eis bij een grotere stal :=

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 20:39

aan de ene kant mis ik nu wel eens stalgenootjes, maar aan de andere kant vind ik zo'n grote pensionstalling ook wel weer erg massaal.
In de winter mogen de paarden daar niet in de wei (is bij mijn stalling nu ook zo) maar je mag wel losgooien in de buitenbak (dit doe ik nu ook). Nadeel is dat dat op die grote stal alleen kan als er niet gereden wordt, want dat gaat voor losgooien. Nu kan ik mijn paard de hele dag in de buitenbak laten staan als ik wil, ik sta niemand in de weg want er is verder niemand. Ik hoef nu dus wat dat betreft met niemand rekening te houden....
Ik voorzie dus dat mijn paard bij die grote stal veel minder buiten zal komen in de winter dan nu.

Met rijden zal ik op die grote stal (bijna) nooit alleen de beschikkig hebben over de bak, nu heb ik altijd de bak voor mezelf. Nadeel nu is dat we alleen een buitenbak hebben, ik heb deze winter vrij veel niet kunnen rijden door vorst/sneeuw e.d.

Bullebeest

Kleine aanvuling. Op de manege kon ik regelmatig nieuwe zwepen, halsters en halstertouwen kopen. Ook moest alles goed opgeruimd worden anders was het weg. Veel mensen op stal door de manege. Waar ik nu sta, ben ik nog niks kwijt geraakt. Zelfs mijn hoofdstel die ik op woensdag was vergeten op te ruimen in mijn kast, hing er nog op vrijdag. Op donderdag niet op stal geweest. Heerlijk deze gedachte, al moet ik mezelf erop wijzen dat ik gewoon mijn spullen opruim. Wel zo netjes.

Babbelaar20

@Japeloup dat is zeker niet overal zo dat ze moeilijk doen over veranderingen of als je dingen anders wilt hebben. Bij ons is alles mogelijk terwijl ik op een redelijk grote stal sta met een stuk of 30 paarden in alles soorten en maten. ook heeft bijna elk paard op stal zijn eigen brok en eigen hoeveelheid.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:44

littlesannie schreef:
@Japeloup dat is zeker niet overal zo dat ze moeilijk doen over veranderingen of als je dingen anders wilt hebben. Bij ons is alles mogelijk terwijl ik op een redelijk grote stal sta met een stuk of 30 paarden in alles soorten en maten. ook heeft bijna elk paard op stal zijn eigen brok en eigen hoeveelheid.

Ik weet dat er uitzonderingen zijn. Maar de regel is helaas anders.

Vind het punt dat TS heeft over het minder buiten komen wel een hele belangrijke. Mijn paarden zouden zomer en winter ongeacht het weer overdag buiten moeten staan. Kan dat niet, dan wil ik daar niet staan.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 20:47

Ik denk dat er zo'n 40 pensionpaarden staan. Daarnaast een stuk of 20 manegepaarden.
Er zijn twee buitenbakken, 1 binnenbak en een roundpen.
Als er (verenigings of manege)lessen zijn kun je geen gebruik maken van de bak. Zo'n grote stal beperkt de mogelijkheden wel vind ik.
Ik kan nu altijd in de bak, balkjes neerleggen of hindernissen neerzetten zonder overleg met iemand...

Het voordeel is dat ik bij die grotere stal ook lid kan worden van de rijvereniging en dan 2 keer per week kan lessen. Nu laat ik af en toe een instructrice komen, zeker niet 2 keer per week.

maaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:48

Ligt eraan waar je waarde aan legt, zoek je rust & ruimte dan kan je het beste blijven.
Maar 5 minuutjes afstand is wel fijn. Het is gewoon drukker en groter,
maar heeft ook meer luxe etc. Ik zou het doen! :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:50

max66 schreef:
Het voordeel is dat ik bij die grotere stal ook lid kan worden van de rijvereniging en dan 2 keer per week kan lessen. Nu laat ik af en toe een instructrice komen, zeker niet 2 keer per week.

Maar is de instructie dan wat je wil? Past die wel compleet bij jou en je paard? Je kunt beter 1 keer in de 2 weken goede instructie hebben dan 2x per week slechte.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 20:53

mmmmm, ik vind het lastig.
Tot nu toe vond/vind ik de nadelen van een grotere stalling erg groot. Het enige voordeel vind ik eigenlijk: lekker dichtbij, kan vaker naar mijn paard, binnenbak, mogelijkheid van lid worden vereniging.

japeloup: de instructrice is erg goed en fijn, het klikt tussen ons, ze vindt niks gek of raar en helpt me erg. Helaas gaat zij binnenkort verhuizen en ze zal dan waarschijnlijk niet meer (of ze moet het kunnen combineren met iets) kunnen komen...

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:57

Ik heb alles een keer gehad, groot/gemiddeld, klein en manege.

Ik sta nu op een grote/gemiddelde stal, ongeveer 50 paarden.
Bevalt heel goed, soms is het druk in de binnenbak vooral doordeweeks
savonds dan erger ik mij weleens. Het is wel gezellig en je hebt vaak een
gezellig praatje :j Ik ben nooit alleen en kan om advies vragen als ik er behoefte aan heb.

Op de kleine stal was ik altijd alleen, er waren weinig faciliteiten en
de bak werd niet goed bijgehouden dus kon bijna nooit rijden.

Op de manege vond ik het echt vreselijk. 2 binnenbakken maar moest rekening
houden met lessen. Ook vond ik die eeuwige kinderen een grote ergernis. Veel geroddel
en bemoeienissen van mensen die er echt geen enkel verstand van hadden.
Ook werd daar weinig aandacht/zorg besteed aan pension paarden maar dat hoeft
natuurlijk niet bij elke manege zo te zijn.

max66

Re: staan jullie liever op een kleine of grote pensionstalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 21:07

Ik ga nu bv meestal op woensdagmiddag met mijn dochtertje naar stal.
Als ik op die grote stal zou staan dan zijn er de hele middag manegelessen. Als het slecht weer is maken zij gebruik van de binnenbak dus dan kunnen wij alleen buiten (en helemaal niet als de bak te slecht is of bevroren is ofzo).
Als zij in de zomer lekker in de buitenbak rijden moeten wij naar binnen....

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:15

Ik kom van een luxestal van +50 paarden, naar een privé-stal van 11 paarden. Minder luxe voor mij, maar des te meer voor mijn paard!
En voor mijn portemonnee :D

Ik verkies dus duidelijk de kleine stal :')

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:18

Ik heb op zo'n beetje "alles" gestaan :') Van paard achter het huis tot grote (50+) pensionstal.

Alles heeft voor- en nadelen. Wat mij wel mee viel, was de drukte op de grote stal, ging meestal rond half 7 en dan was het tot half 9 echt rustig. Had het drukker verwacht rond die tijd. Op een kleinere stal waar ik stond, was het namelijk dan altijd rot (en denk niet dat daar meer mensen stonden met een 9-5 baan ;))

Het hangt denk ik heel erg van de stal af... Zal wel nooit gaan staan ergens waar ook manegelessen zijn, zou dan gillend gek worden denk ik ;) als ik wil gaan rijden, dan wil ik ook gewoon kunnen gaan rijden, of het nu kwart over 2 is of half 3 ;) En als een manegeles heel het uur losrijden is, ok, dan nog geen ramp.. Maar achter elkaar aan gaan hobbelen, nee...

Paard aan huis, lijkt ideaal, maar je moet wel alles zelf regelen/zelf doen... + nooit een eigen binnenbak, kon wel huren op een andere stal, maar is dan toch anders. Niet dat het nodig is, maar ook een jaar gewoon in de wei gereden, goed te doen overigens, maar niet te vergelijken met een fatsoenlijke bak als het op rijden aankomt ;)

Wat me het meest tegenviel, het geroddel op de grote stallen..

Al met al ben ik er wel achter gekomen dat ik sowieso voor mijn paard kies, die moet ergens gewoon goed staan; naar mijn/zijn eisen ;) En zelf hoef ik alle luxe niet van een grote stal, kon absoluut niet tegen het geroddel en bij een paar acties mogen ze blij zijn dat het mijn bijrijder was die er was en niet ikzelf.. Want ik was erg onaardig uitgevallen dan tegen sommige mensen. (Paarden laten schrikken tijdens het rijden, en dan niet 1x foutje, maar telkens "toevallig" net dan raar doen.. etc.. Niet stom bedoeld, maar stel dat er iets gebeurd met degene die rijdt of met het paard als die goed schrikt...) Alles zelf doen is wel fijn, als ze achter het huis staan, als je ervoor nog 15 km moet rijden is het toch "minder fijn"... Vooral als je het gevoel hebt dat je dingen niet aan andere kan overlaten :s Blijf erbij dat volpension het fijnst is voor mijn gevoel.. Maarja als je ze eenmaal thuis hebt gehad en je weet hoe jij het wil --> lastig om nog een goede stal te vinden. Heb ik nu gelukkig wel :) Fijne kleine stal gevonden, volpension, gezellig, geen gezeik onderling, dus ben goed te vreden.. Deze keuze past gewoon het beste bij mij/in mijn leven zo.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:19

Niet moeilijk, klein!
Heb op beide gestaan, nu was groot wel echt groot bij ons (enorme manege annex pensionstal)
Daarna op een stal gestaan met 5 andere klanten, maar deze mensen waren er bijna nooit op de tijden dat ik er was. Dus dan mis je die gezelligheid wel een beetje, maar de rust is heerlijk!
Nu sta ik ideaal, ik sta op een 'stal' met 2 andere pensionklanten en de eigenaresse met haar 3 paarden. We zitten kwa leeftijd dichtbij elkaar, kunnen het supergoed met elkaar vinden en komen rond dezelfde tijd.
Sterker nog, ik sta er nu een aantal maanden en in juni gaan we met het cluppie op vakantie :))

eclair98

Re: staan jullie liever op een kleine of grote pensionstalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:22

bij een kleine stalling is de zorg denk ik intensiever! iemand kan dan met de zelfde tijd meer doen.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:25

Ik ben van met 2 paarden thuis naar een stalling met 60 gegaan. Opzich gezellig, maar brak me steeds meer op dat je vaak moet wachten omdat de bakken vol zijn, er veel meer geregel en geroddel is en het stuk drukker is. Na 4 jaar daar verhuisd mn paard aankomende week naar stal met 10 paarden. Zal vast wel wennen worden aan de stilte en zal misschien de gezelligheid ook missen maar kijk er wel naar uit :).

Joelletjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:31

Ik zou bij de kleine stal blijven. Ik heb zelf geen paard en ook geen ervaring, maar het lijkt me behoorlijk lastig als je met z'n tienen door de bak rijdt en rekening moet houden met de lessen etc.
Ook komt je paardje op de kleine stal meer buiten, lijkt me ook wat prettiger. :)

Maar het is natuurlijk waar jij je het beste bij voelt. :j

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:33

eclair98 schreef:
bij een kleine stalling is de zorg denk ik intensiever! iemand kan dan met de zelfde tijd meer doen.

Hangt heel erg van de stal af ;) Ken ook een stal waar ik mijn paard weghaalde en de eigenaresse kwam dus thuis en ze had niet eens gebeld ofzo waar mijn paard was, of ik hem toevallig meegenomen had of wat dan ook... (Onder het motto "heel spontane stalverhuizing", vertrouwde haar niet met mijn paardje en werd echt gek als ik hem van een afstand al niet in de wei zag staan, bang dat zij er weer met der handen aan zat :S)