Iemand ervaring met een drinkbak aangesloten op bronwater?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Agnes75

Iemand ervaring met een drinkbak aangesloten op bronwater?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 17:09

Ik heb de paarden aan huis en overweeg om in de toekomst een vorstvrije waterleiding aan te laten leggen met een centrale buitendrinkbak voor 4 paarden ('s nachts staan ze op stal, watervoorziening daar is in orde). Nu hebben we een bron waarvan het water eerst nog getest moet worden op geschiktheid als drinkwater voor paarden. De bron zit vlak bij de loopstal buiten dus ik vroeg me af of ik daar een (vorstvrije) drinkbak op kan aansluiten. Dit scheelt namelijk flink wat meters graafwerk voor een vorstvrije waterleiding vanaf ons huis. Zijn hier bokkers die zoiets hebben? En zoja, wat voor pomp/drinkbak/constructie wordt er gebruikt? Het is wel de bedoeling dat het 's winters ook vorstvrij blijft. Ik hoor het graag!!

Agnes75

Re: Iemand ervaring met een drinkbak aangesloten op bronwater?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 18:13

Niemand ervaring met een drinkbak aangesloten op een bron?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:22

Jawel, je kunt prima bronwater gebruiken als drinkwater. Ik ken een stal hier in de buurt die al jaren gebruik maakt van bronwater voor de paarden.

Wat je voor jezelf moet bepalen is of je dat water handmatig op gaat pompen of dat je kiest voor een (vol-)automatisch systeem.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:02

Ook hier wordt het bronwater gebruikt als drinkwater voor de paarden en koeien.............maar wij hebben er een installatie van Remon tussenzitten. Dit is een ont-ijzerings installatie en meer omdat het wettelijk verplicht is in de melkveehouderij ivm waterkeuring e.d.. In jouw geval zou ik dan kiezen voor een waterbak met een vlotter en niet voor een zelfdrinker. De ingang van een vlotterbak is altijd groter, mochten er dan deeltjes meekomen met het water dan loop je niet het risico dat je zelfdrinker vast komt te zitten.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 15:49

ik zou het liefst kiezen voor een volautomatisch systeem. We hebben nu een put waar eerst een pomp op zat die het water oppompte. Die pomp is er nu af, maar ik vraag me af of een pomp niet bevriest in de winter. Heb je met een vlotterdrinkbak ook nog een pomp nodig? Of pompt de drinkbak dan het water er zelf in?

Verder was het mijn bedoeling om het water eerst bij de GD te laten testen op geschiktheid als drinkwater. Geen idee hoe het hier zit met de gehaltes dus vandaar.............

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 16:20

De pomp die wij hebben staat binnen, dus daar heb je wel een punt met de wintermaanden idd. Op de weide waar mijn paard heeft gelopen hadden ze trouwens zo'n koeienzelf "pomper" aangesloten op het grondwater. Door het "pompen" haalden de paarden zelf het water naar boven en daar waren ze erg handig in. Wellicht is dit ook nog een optie voor jou?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 18:39

Agnes75 schreef:
ik zou het liefst kiezen voor een volautomatisch systeem. We hebben nu een put waar eerst een pomp op zat die het water oppompte. Die pomp is er nu af, maar ik vraag me af of een pomp niet bevriest in de winter. Heb je met een vlotterdrinkbak ook nog een pomp nodig? Of pompt de drinkbak dan het water er zelf in?

Verder was het mijn bedoeling om het water eerst bij de GD te laten testen op geschiktheid als drinkwater. Geen idee hoe het hier zit met de gehaltes dus vandaar.............

Als je een pomp plaatst, heb je electriciteit en kun je dus ook anti-bevriezingsmaatregelen nemen, zoals tracing of andersinds verwarming bij de pomp. Daarmee is je bevriezingsgevaar ook opgelost.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 18:46

Handigste is zo'n drinkbak op zonne-energie. Je kan het bronwater ook gewoon in de stal op de drinkbakken aansluiten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 18:48

Anne_GTI schreef:
Handigste is zo'n drinkbak op zonne-energie. Je kan het bronwater ook gewoon in de stal op de drinkbakken aansluiten.

Voor zover ik kan zien is dat een oplossing met een prijskaartje van 3500 euro. Dat geld moet je net kunnen/willen uitgeven.

LisaBeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 21:36

wij hebben ook een bron. Bij ons doe je een stekker in het stopcontact en er stroomt water uit. Dit water stroomt ook in de winter, bij de vrieskou. Ik vind het heel plezierig. Hoe het precies zou werken weet ik niet

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:57

wij hebben ook een bron, met een weidepomp, waarbij de paarden zelf het water omhoog pompen. Ideaal. Doordat wij geen elektrisch hebben. Vriest ie wel altijd snel vast en moeten we alsnog water sjouwen. Maae das niet zolang als je op jaarbasis kijkt. Als je dit vorstvrij kan krijgen is het helemal ideaal. Zal moeilijk zijn.

koeienpoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:06

Wij hebben thyus voor onze koeien een drinkbak met vlotter. Bevalt wel, werkt op zonneenergie, heeft dus een zonnepaNeel. Weet niet of het vorstvrij blijft, want swinters staan de koeien niet buiten

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 14:41

bedankt voor jullie reacties!
@truus1970 en @suffie: Die koeien-weidepomp had ik inderdaad ook bekeken. En ja, het nadeel is dan dat het helaas bevriest. Zou wel een voordelige oplossing kunnen zijn!! Ik heb ze ook vorstbestendig gezien met een petroleumwarmer er onder :') . Kosten dan nog wel 600 euro, plus iedere keer dat brandertje vullen...zie ik mezelf 's winters nog niet doen :(

Rondpomp systeem met verwarming zou helemaal ideaal zijn, maar helaas is me dat nu wat te prijzig voor 4 paarden. Misschien in de toekomst..

@ikke: klopt. De waterput zit buiten. Ik heb wel even geïnformeerd bij een bedrijf. Zij raden aan om buiten uit de wind een verwarmde vlotterdrinkbak te plaatsen op een thermobuis met bodembevestiging. Vervolgens sluit je daar een thermostaat en een transformator op aan zodat er automatisch verwarmd wordt beneden de 5 graden oid. Dan een (hydrofoor)pomp er tussen die aanslaat zodra er uit de drinkbak gedronken wordt en daarna weer afslaat. Als ik dan alle leidingen/slangen, koppelstukken en de pomp beveilig met warmtelint met thermostaat dan kom ik een heel eind voor nog geen €900. Pomp zal geplaatst worden in ons houthok, met voldoende piepschuim en isolatiewol er omheen. Hopelijk is dat dan afdoende...

@koeienpoep: zonnepaneel heb ik ook naar gekeken, vroeg me alleen ernstig af of dat in de winter voldoende werkt. Ik neem aan dat dan de pomp op zonne energie werkt en dat eventuele verwarming nog via het stopcontact zal moeten gaan?

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:46

Hier ook bronwater in de stal! De paarden drinken het graag, mijn vorige paard was zelfs de eerste paar dagen na de verhuizing niet bij de waterbak weg te slaan.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:44

bij ons vinden ze het lekkerder dan leidingwater!
Wij hebben de pomp binnen in een onverwarmde ruimte staan. Het is een electrische pomp. Het bevriest eigenlijk nooit

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:11

max66 schreef:
bij ons vinden ze het lekkerder dan leidingwater!
Wij hebben de pomp binnen in een onverwarmde ruimte staan. Het is een electrische pomp. Het bevriest eigenlijk nooit

Yep, daar ken ik er meer van, hoewel ik ook een voorbeeld van suggestie ken, namelijk dat onze paarden liever buiten drinken dan binnen (van hetzelfde water.....)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:18

ik denk idd dat ze het lekkerder vinden omdat ze eenmaal buiten gelijk gaan drinken met z'allen, terwijl ze net uit stal komen en daar gewoon onbeperkt kunnen drinken.....!