Regenschurft en dekens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gerritt

Regenschurft en dekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 20:23

Ik vermoed dat me paard regenschurft heeft, ik weet het eigenlijk wel bijna zeker.
Nu las ik dat het ook kan komen doordat je paard onder een te warme deken staat?
Die van mij is niet geschoren maar heeft eigenlijk te weinig haar om in de wind te staan (ze staan het grootste deel van de dag buiten, open vlakte :+)
Ze staat sinds december al onder een 200 grams, maar zou dat dan te veel zijn? Moet ik haar onder een 0 grams zetten?

Overigens zit het vooral op haar benen... maar nu begint haar hals ook. Als je plaatjes op google zoekt dan herken ik haar er helemaal in.
Heb het gewassen met betadine en haar in een schone stal gezet.
Moet ik nu ook het hele feest onstmetten met dettol (borstels, dekjes, deken, etc etc)?
Mn vriendin gebruikt mijn spullen, grote kans dat haar pony het nu ook krijgt of niet?

Sorry veel vragen :o De DA komt maandag voor de inentingen en wormspuiten, ik zal haar meteen vragen om ook even goed te kijken naar haar plekjes maar ik vraag me af of ik al wat kan doen voor haar.

Groetjes, Angela

Springschoen

Re: Regenschurft en dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:29

Ik vermoed dat het geen regenschurft is. Ik adviseer om een dierenarts naar de plekken te laten kijken. Het kan namelijk ook gewoon schurft zijn (of een andere huid aandoening). Met enkel Betadine los je dit dan niet op.
Ik zou zeer voorzichtig zijn met spullen aan/van andere te lenen/gebruiken!

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:35

Je kunt imaverol gaan halen bij de boerenbond morgen, dit zal de dierenarts ook voorschrijven.
Inderdaad alles wassen, ook de deken.
Om haar nu meteen terug te zetten op 0 gram weet ik niet of dat handig is, de nachten zijn nog verradelijk koud, zeker op open vlaktes. Voelt ze ook warm onder de deken of bezweet overdag? Zo ja zou ik naar 100 gram gaan.
Zitten de plekjes ook onder de deken of alleen de onbedekte delen?
Als het niet onder de deken zit is het geen regenschurft denk ik, het is raar dat juist de onbedekte delen getroffen zijn.

Edit imaverol bij boerenbond staat op dst het voor honden is, dat klopt want voor paarden mag het niet meer verkocht worden, maar is wel precies hetzelfde, en ook de dierenarts geeft hier de hondenvariant

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 20:43

matasja schreef:
Je kunt imaverol gaan halen bij de boerenbond morgen, dit zal de dierenarts ook voorschrijven.
Inderdaad alles wassen, ook de deken.
Om haar nu meteen terug te zetten op 0 gram weet ik niet of dat handig is, de nachten zijn nog verradelijk koud, zeker op open vlaktes. Voelt ze ook warm onder de deken of bezweet overdag? Zo ja zou ik naar 100 gram gaan.
Zitten de plekjes ook onder de deken of alleen de onbedekte delen?
Als het niet onder de deken zit is het geen regenschurft denk ik, het is raar dat juist de onbedekte delen getroffen zijn.

Edit imaverol bij boerenbond staat op dst het voor honden is, dat klopt want voor paarden mag het niet meer verkocht worden, maar is wel precies hetzelfde, en ook de dierenarts geeft hier de hondenvariant

Ze heeft een plekje net boven haar staart, nog op haar kont zegmaar, dat is mooi roze. Op haar hals zit het. Bultjes op haar rug. Haar achter benen, net boven de kogel. Ze komt 'snachts wel binnen. Ja het voelt wel warm, maar niet echt heel heet maar wel als je even een hand onder de deken doet van oe dat is warm.

Zou het dan geen mijt zijn? Brr ik ben echt zo benieuwd wat ze heeft! Ontsmetten is dus wel een must, in beide gevallen? Moet ik dr helemaal van top tot teen wassen met imaverol?

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 21:09

Ze zal sowieso gewassen moeten worden, en inderdaad in beide gevallen alles ontsmetten.
Wassen heeft alleen zin als je het helemaal doet, het wassen nu is niet ideaal door de kou, dus snel werken, goed droogtrekken, en snel deken om en warm wegzetten op stal.
Als ze zo warm voelt kun je wel vast gaan afbouwen met dekens, het warmt overdag al best goed op, en de ergste vrieskou is nu wel voorbij, word het kouder kun je altijd weer iets erbij doen.

Denk dat je eerder richting mijt moet denken omdat het overal zit, en de roze plek boven haar staart is ook typisch voor mijt, bij mijt kun je vaak de aangedane plekjes zo het haar eruit pakken en eronder is het gelig of nattige huid

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 21:30

matasja schreef:
Ze zal sowieso gewassen moeten worden, en inderdaad in beide gevallen alles ontsmetten.
Wassen heeft alleen zin als je het helemaal doet, het wassen nu is niet ideaal door de kou, dus snel werken, goed droogtrekken, en snel deken om en warm wegzetten op stal.
Als ze zo warm voelt kun je wel vast gaan afbouwen met dekens, het warmt overdag al best goed op, en de ergste vrieskou is nu wel voorbij, word het kouder kun je altijd weer iets erbij doen.

Denk dat je eerder richting mijt moet denken omdat het overal zit, en de roze plek boven haar staart is ook typisch voor mijt, bij mijt kun je vaak de aangedane plekjes zo het haar eruit pakken en eronder is het gelig of nattige huid

Ja dat klopt, er zit ook een soort korstje op en sommige plekjes zijn zelfs een klein beetje kaal? :?
Imaverol is onschuldig genoeg om dat zo te proberen? :)

matasja

Re: Regenschurft en dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 14:43

Voor de meeste huisaandoeningen word imaverol gebruikt, en in de juiste dosering zeer onschuldig,
Goed uitspoelen en volgens het boekje behandelen.
Zie je na 3 keer wassen geen verschil dan kan de dierenarts je sebacil geven,dat is volgens mij niet vrij te koop.