Dekens 'opbouwen'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Dekens 'opbouwen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 16:13

Hoi,

Lekker vroeg om dit nu te vragen :D Maar dan weet ik het vast!
Mijn pony staat nu zonder deken, maar vanaf volgend jaar (of het jaar daarop) wil ik haar wel onder de dekens hebben.
Ik heb een haflinger, ze heeft nu ontzettend weinig haar! Amper wintervacht en staat zonder deken (nee ze heeft het niet koud ;))

Ik wil NIET scheren, dus ik vroeg mij af wanneer ik nou moet beginnen met dekens en hoe ik dat het best kan opbouwen.
Eerst 0 grams? Dan naar 100 dan naar 200 dan naar 300??

Dat lijkt mij behoorlijk veel dekens := En misschien wel overbodig, maar omdat ik er dus te weinig verstand van heb, wil ik bokt om raad vragen :D
Hoe doen jullie dat??

Groetjes Nancy

Lien2

Re: Dekens 'opbouwen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 18:50

Ze wordt geen bolletje wol en ze heeft het niet koud. Maar waarom wil je haar dan onder een deken hebben?

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:16

Lekker geen deken op doen. Als je het wilt doen omdat ze anders heel vies word, zou ik haar onder een 0 grams waterafstondende deken zetten en dan stoppen.
Bij heel veel paarden is 300 grams niet eens nodig, zeker niet met een paard wat je niet eens scheert, ik zou dat pas opgooien als ze geschoren zijn en ze gaan met een wind naar buiten.
Zo'n deken is misschien leuk maar ik vind dat het meer nadelen dan voordelen heeft!!

Emperor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 14:32

minder dan 15 graden : 0 grams
minder dan 11 graden: 100 grams
minder dan 8 graden: 200 grams
rond het vriespunt: 300 grams
onder de -10 : 400 grams

dat is het schema waar ik mee werkt maarja mijn paard is natuurlijk wel een warmbloed..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 14:38

-400 voor ongeschoren paard ? ik werk met max 300 bij -10, andes vind ik het echt te warm

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 14:41

Ik werk idd ook met max 300.
300 ligt erop met echt vriesweer.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 14:58

Ik zie dat je haf nu (bijna) 2 is, dus ik schat in dat je over een jaar ongeveer iets met haar wilt doen, klopt dat? Dan zou ik de komende winter sowieso nog niet met dekens beginnen.
Voor het jaar daarop (duurt nog bijna 2 jaar...) : als ze niet al te dik in het haar komt zou ik ook dan nog niet al te veel met dekens aan de slag gaan. Ze is dan pas 3,5 jaar en ik denk niet dat je haar dan iedere dag al in 't zweet gaat jagen...dus mooi rustig aan en dekens alleen als 't echt nodig is. Zonder deken is nog steeds leuker voor je paard dan met!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 15:03

Kendra, ja inderdaad. Volgende winter is ze 2,5 dus nog wel jong voor onder de dekens. Dus zat inderdaad al te bedenken dat ik het nog een jaartje uitstel.
Dekens zijn nu wel in de aanbieding, dus vandaar dat ik zo aan het kijken ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 15:06

_Nancy schreef:
Kendra, ja inderdaad. Volgende winter is ze 2,5 dus nog wel jong voor onder de dekens. Dus zat inderdaad al te bedenken dat ik het nog een jaartje uitstel.
Dekens zijn nu wel in de aanbieding, dus vandaar dat ik zo aan het kijken ben.

Dekens zij elk jaar wel in de aanbieding. Ik snap dat het erg aanlokkelijk is om nu aan te schaffen. Maar als ik de foto's zie is ze nog een jong en fijn gebouwd paardje. Voor het zelfde geld is ze volgend jaar twee deken maten groter nodig? Persoonlijk zou ik de eerste dekens voor een jong paard gewoon tweedehands kopen. Dan maakt het niet uit als er wat sneuvelt met spelen of ze er nog uit groeit.

Ik denk zelfs dat het voor je paard veel fijner is om volgend jaar lekker nog zonder deken te staan, misschien het jaar daarna ook wel. Zolang ze geen last krijgen en belemmerd worden door de dikke vacht zou ik fijn zonder deken laten. :)