Paard wordt 's avonds gebracht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merelj93

Paard wordt 's avonds gebracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 19:28

Hallo,

Vrijdag wordt mijn 1e eigen paard gebracht, een tinkerruin van 8 jaar oud.
Ik heb een eigen weiland met schuilstal en daar komt hij op te staan samen met een vriendje.
Hij kan alleen pas 's avonds rond half 8 gebracht worden, ik vroeg mij af of dit een probleem is?
Ideaal is het niet want het is natuurlijk donker, maar kan het ook kwaad dat ik er dan niet heel de dag bij kan zijn en hij mij dus vanaf het begin al kent?
Ik hoor het graag!

Groetjes Merel

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 19:32

Ik denk dat het beter is, kan hij lekker op z'n gemakje wennen zonder dat er teveel mensen
om hem heen staan heel de tijd.. Die band met jou komt van zelf wel :)

merelj93

Re: Paard wordt 's avonds gebracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 19:34

Oke dankjewel!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 19:42

Wat je kunt doen is 'm in ieder geval even aan de hand meenemen langs de afrastering, zodat hij weet waar de grenzen van het terrein zijn. Als het enigszins mogelijk is, houd hem dan die eerste nacht apart van z'n toekomstige vriendje, zodat ze niet 's nachts gaan lopen klooien en je paard door de omheining gaat. Als je ze bij elkaar zet, doe dat dan overdag, en zorg dat je er bij kunt blijven (en de eigenaar van het andere paard ook)

merelj93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 19:51

Hij komt bij mijn eigen ezelruin te staan, ik zou de ezel 's nachts op stal kunnen zetten, of andersom, maar dan kan de andere niet in de stal 's nachts.
De stal is groot genoeg om er beide in te staan, maar dan moet het wel gewoon open zijn.
Als ze aan elkaar gewend zijn wil ik er het liefst een tussenschot in maken zodat ze 's nachts allebei op stal kunnen staan, geeft me toch een veiliger gevoel :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 19:55

Mijn voorkeur zou toch uitgaan naar zaterdagmorgen dan :j

Ook eventjes een noodheining in je wei zetten zodat de mannen niet gelijk tot elkaar veroordeeld zijn, maar even op hun gemakje kunnen kennismaken !

Zou er geen fijn gevoel bij hebben om twee vreemde dieren gelijk in het donker, zonder toezicht, bij elkaar te gooien :n

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 19:56

wat leuk dat je eerste paard komt :) Gefeliciteerd natuurlijk!
Ben het wel met Ibbel eens dat ze mogelijk beter eerst apart kunnen staan.

Het 'probleem' ben jij natuurlijk niet en ook niet dat je hem niet de hele dag suf knuffelt. ;)
Toen onze ruin in de avond kwam hebben we hem eerst op stal gezet. Andere dag in de wei met ons andere paard met touw ertussen. Ging zo goed............nog een dag eraan vast geplakt.
Dag erna samen in 1 wei gezet en kon bijna gelijk de veearts bellen.

Omdat je nog iets tijd hebt zou je wellicht een simpel draad met van die plastic paaltjes kunnen spannen zodat hij eerst alleen staat? Mocht dat nou niet lukken heb je misschien wel een vriendelijke buur die een stal leeg heeft staan voor de eerste avond?
Onze Fries bijv heeft bij aankomst ook 2 avonden bij de overbuurman gestaan.

Zie dat je net nog een bericht plaatst: staat de Tinker nu in de avond op stal? Als hij op zijn oude adres buiten staat kan dat bij jou denk ik ook wel?

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:00

Maar je hebt één stal beschikbaar? Dan zou ik je nieuwe paard in de stal zetten en de volgende dag bijelkaar proberen te zetten of even een extra draadje spannen zodat ze eerst even kunnen wennen als het geen makkelijke paarden zijn.

merelj93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 20:04

Ik heb er inderdaad ook geen goed gevoel bij om ze de eerste nacht gelijk bij elkaar te zetten zonder toezicht.
Ze staan nu allebei s'avonds op stal. Mijn ezel is het wel gewend om s'nachts ook buiten te staan want daar stond hij bij zijn vorige eigenaren ook.
Ik zou de wei op kunnen delen met van die plastic paaltjes en er dan stroom op zetten.
Ik denk dat het het beste is dat de tinker dan het stuk met de stal krijgt en mijn ezeltje gewoon buiten staat.
Voor een nachtje zou dat wel kunnen lijkt mij, tenzij het gaat regenen/sneeuwen.
En dan kom ik gewoon zaterdagochtend om 6 uur al!

merelj93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 20:05

Ja ik heb een stal beschikbaar, ze kunnen er makkelijk allebei instaan om te schuilen, de bedoeling is dat ze 24/7 buiten komen te staan.

merelj93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 20:09

Mijn moeder komt net met een beter idee waar ik helemaal nog niet aan gedacht heb.
Ik zet de tinker vrijdagavond gewoon op de wei + schuilstal.
Mijn ezel haal ik dan zaterdag op van waar hij nu nog staat, en dan kunnen we ze gewoon overdag aan elkaar laten wennen terwijl ik erbij ben.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:13

merelj93 schreef:
Mijn moeder komt net met een beter idee waar ik helemaal nog niet aan gedacht heb.
Mijn ezel haal ik dan zaterdag op van waar hij nu nog staat, en dan kunnen we ze gewoon overdag aan elkaar laten wennen terwijl ik erbij ben.

Dat is een beter idee inderdaad. Maar dan nog............... ik zou niet gerust zijn ivm dat hij de omgeving niet kent en dus al gelijk in t donker op de wei gaat, hij weet natuurlijk niet waar wat is en hoe de omheiningen zijn.

Ik zou m gewoon op stal zetten en morgen op wei en schuilstal. Dan is het licht en ziet hij hoe en wat waar is.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:13

Ideaal is het niet, ik zou wel met hem aan de hand langs de omheining lopen, zodat hij daar een idee van heeft.
Wat jullie betreft is dat echt geen probleem. Laat hem maar lekker eerst tot rust komen, jullie hebben nog alle tijd
om een band op te bouwen.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:15

Ragdollcat schreef:
merelj93 schreef:

Dat is een beter idee inderdaad. Maar dan nog............... ik zou niet gerust zijn ivm dat hij de omgeving niet kent en dus al gelijk in t donker op de wei gaat, hij weet natuurlijk niet waar wat is en hoe de omheiningen zijn.

Ik zou m gewoon op stal zetten en morgen op wei en schuilstal. Dan is het licht en ziet hij hoe en wat waar is.

Dat het donker is lijkt me geen probleem, paarden zien in het donker veel beter dan wij. Je hoeft niet bang te zijn dan hij de weg niet kan vinden hoor!

Caroltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:16

Dat vindt ik ook niet helemaal handig. Want dan staat jouw nieuwe paardje direct een nacht alleen. Zonder andere paarden of ezels om zich heen. Dat zou ik alleen doen als hij gewent is helemaal alleen te staan zonder maatjes. Ik zou de ezel een stukje wei geven en jouw nieuwe aanwinst in de stal zetten voor de eerste nacht als hij gewent is om s nachts op stal te staan. Anders een stukje weide met stal als hij normaal gewent is om buiten te staan. En dan kunnen ze later wel kennismaken wanneer je er bij bent.

Succes en veel plezier met je nieuwe aanwinst.

merelj93 schreef:

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:17

Ik weet dat ze goed kunnen zien in het donker.

Toch is het best een eng idee.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:17

Gefeliciteerd met je nieuwe tinker aanwinst. Ik zou er ook idd voor kiezen om ze de 1 avond apart op stal te houden, volgende dag lekkers bij elkaar zetten. Ik zou je Tinker niet alleen op stal houden, daar kan ie onrustig door worden. Denkje ook aan de worm bestrijding tussen ezel en paard, heeft extra zorg nodig!
Vindt jouw Profiel erg bijzonder.

lijkt mij leuk om fotos van je nieuwe Tinker te zien.

merelj93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 21:19

Ik ben me ervan bewust dat het niet ideaal is, best wel onhandig eigenlijk.
Ik denk dat ik de tinker vrijdagavond op stal zet, en zaterdagochtend mijn ezel erbij.
Het is niet anders dus het zal even een nachtje zo moeten.

Foto's zullen zeker volgen!

De worm bestrijding let ik inderdaad heel goed op! Mijn ezeltje staat nu ook bij een fallabella en een KWPN veulen van 9 maanden.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 21:23

Ik weet dat niet alle paarden zo zijn maar ik weet ook dat een paar van mijn paarden helemaal door t lint gaan als ze geen andere paarden zien. Ik zou dus kijken of hij toch 's morgens zou kunnen komen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 00:01

koenlover schreef:
Ik weet dat niet alle paarden zo zijn maar ik weet ook dat een paar van mijn paarden helemaal door t lint gaan als ze geen andere paarden zien. Ik zou dus kijken of hij toch 's morgens zou kunnen komen.

Niet alle paarden zijn zo, maar het is gewoon veilig om het op stal te houden ipv gelijk al op de wei met een schuilstal in het donker en helemaal alleen. Sommigen kunnen inderdaad gek doen zeker in nieuwe omgeving en situatie, vandaar dat het toch fijner is om het op de stal te kunnen zetten ook al kunnen ze goed zien in het donker.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 09:07

De beste optie is in mijn ogen gewoon overdag en dan bij voorkeur in de ochtend. Dat moet toch te regelen zijn? Nu moeten er opties gezocht worden die ten koste gaan van het welzijn van het paard of van de ezel.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 09:21

Wat leuk dat je nu een paard krijgt !
Maar even los van hoe het allemaal te doen is mijn vraag of je
een paard en een ezel wel in het zelfde stuk wei mag houden.
Heb nml meerdere keren gehoord dat een paard iets van longworm op kan lopen
door samen te weiden met een ezel. Misschien zou je dat nog bij een DA kunnen
informeren voordat je ze in dezelfde wei laat lopen. Niet negatief opvatten hoor, maar het zou erg sneu zijn
als je er problemen met je nieuwe paard door zou krijgen. Heel veel succes ermee en lekker genieten van je 1e eigen paard /3

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:08

Poeh, ik zou er persoonlijk alles aan doen om het dier gewoon 's ochtends in een nieuwe wei neer te zetten, zodat het bij daglicht even op zijn gemakje kan wennen en de omgeving kan verkennen en in zich op kan nemen.

Als hij van ver komt en er ècht ècht geen andere optie is dan 's avonds, zou ik nog liever ergens voor een nacht een stalletje huren op een stalling dichtbij waar meerdere paarden staan en dan in de ochtend zelf met het dier naar de wei lopen.

Om een dier nu 's nachts op een vreemde plek neer te gaan zetten, alleen of met een onbekend dier...lijkt me voor alle partijen niet bepaald een goed begin en niet rustgevend zeg maar...

Zou dan echt even kijken of er niet ergens op een manege ofzo 2 stalletjes naast elkaar gehuurd kunnen worden voor een nachtje, dan zet je de ezel aan de ene kant, paard aan de andere kant, kunnen ze vast kennis maken, en in de ochtend ga je met het stel samen naar de wei wandelen.

Maar dan heeft het paard tenminste wat houvast aan de andere paarden om hem heen voor die eerste nacht, en staat even veilig op stal in plaats van dat hij door de omheining van de wei heen crosst als hij in paniek raakt van de rare situatie :=

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:29

In het donker een onbekend paard alleen op een weide zetten vind ik nogal spannend. Beter zou inderdaad zijn om in de ochtend de verhuizing te regelen. Of voor deze nacht een boer/stal/kennis vinden waar het paard een nacht op stal kan staan samen met andere paarden.
Ik weet dat mijn paard niet blij zou worden om in het donker alleen in een stal gezet te worden, dan moet de stal heel stevig en solide zijn :o

De tinker staat op dit moment met meerdere paarden?

merelj93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 12:52

Het is opgelost hoor, ik zet de tinker vrijdagavond nog naast de stal waar mijn ezel staat, en dan lopen we zaterdagochtend op ons gemakje naar de wei.

Wat betreft een ezel en een paard samen op een wei, kan dat prima hoor, het is dan wel heel belangrijk om vooral te ezel goed te ontwormen. Mijn ezel staat nu ook samen met een fallabella en een KWPN veulen van 9 maanden, hij wordt goed ontwormd en het gaat prima.