Weiland paard-klaar maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Weiland paard-klaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 10:39

Afgelopen zomer zijn we begonnen met ons weiland 'paard-klaar' te maken. Het was een braakliggend stuk, wat we hebben ingezaaid. Inmiddels staat er mooi gras op, maar het is erg arm, dat zie je aan de kleur, beetje lichtgroen met hier en daar wat gelige plekken. Nu is het nog vrij nat en vroeg in het voorjaar, maar toch denk ik dat het nog niet voldoende geschikt is voor de paarden.

Nu wil ik niet té rijk gras, maar er moeten wel voedingsstoffen inzitten om ze de komende zomer 24/7 met alleen gras toe te kunnen laten komen.

Omdat er nu weer mest mag worden uitgereden, ben ik aan het rondkijken wat er nog moet gebeuren en wat het beste is om te doen.
Wat is sowieso het beste voor paarden? Bemesten met dierlijke (koeien) mest, of beter kunstmest met langzaam vrijkomende stikstof? Daarnaast moet er kalk op, om de grond niet te zuur te maken.

En in hoeverre is het uitvoeren van een grondanalyse noodzakelijk? Ik begrijp dat meten weten is, maar moet je echt bemesten met fosfor, kalium, magnesium en evt. natrium?

Alvast bedankt voor wat antwoorden!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 10:47

Ik denk dat grondonderzoek, zeker op 'nieuw' land noodzakelijk is. Tenslotte wordt dat straks het (hoofd)voedsel van je paard en dan wil je toch dat het gras voldoende voedingsstoffen (en vooral mineralen) oplevert voor je dieren. Bij de BLGG kun je grond laten testen, moet je er wel bij zeggen dat het voor een paardenweide is - en met een grondanalyse/bemestingsadvies kun je zo weer 4 jaar verder.

Ik geef persoonlijk de voorkeur aan kunstmest die speciaal geschikt is voor de paardenweide. Natuurlijke mest is té wisselvallig van samenstelling en geeft vaak ook erg veel onkruiden.

Overigens dat het gras nu wat gelig is, is normaal - het is tenslotte winter, weinig zonuren en dus weinig fotosynthese c.q. groei in het gras.

rina

Re: Weiland paard-klaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 10:56

Ja ben het met Jannepauli eens. Zeker grondonderzoek laten doen. Daarmee weet je precies wat de bodem nodig is en ga je er niet teveel/onnodig/en verkeerde voeding opgooien. En je hoeft dat ook echt niet elk jaar te laten doen.
Voor mij mag er wel dierlijke mest op, wil overigens dan alleen maar koe, maar dat doe ik alleen om de stukken waar paardemest heeft gelegen weer aantrekkelijk te maken voor de paarden. Bepaalde stukken willen ze niet meer eten omdat er mest gelegen heeft, blijft dus altijd hoger gras en je wei wordt steeds minder groot. Een keer koeiemest erover en je wei is ineens weer een stuk groter. Aldus mijn ervaring. Maar ik laat dat ook niet elke jaar doen.

En als je nog wat bij wilt zaaien, waarom geen kruidenmengsel speciaal voor de paardenwei.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:08

de kleur en het bijgroeien trekt na maart goed bij, is het nu nog te vroeg voor
Ik mest alleen met kunstmest, maak elke dag de wei schoon dus geen last van stukken die ze niet willen eten
kalken hoef je nu nog niet te doen, kan je beste in najaar doen

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 11:08

Dank je Jannepauli. Ik ga eens kijken op de site van BLGG.

@ Rina: er is al een grasmix voor paarden ingezaaid. Wat is de extra toevoeging van het kruidenmengsel?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:12

Ik zou inderdaad toch een grondonderzoek uit laten voeren, anders is het ook zonde als je er allerlei verkeerde rommel op gooit.

Ik dacht hier gezien de staat van de wei ook dat er flink kalk op zou moeten.
Maar uit het BLGG rapport bleek dat dat zo'n beetje het enige was dat er niet op hoefde :P

Echt heel gebruikersvriendelijk vond ik het rapport overigens niet.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:45

Jibbel schreef:
@ Rina: er is al een grasmix voor paarden ingezaaid. Wat is de extra toevoeging van het kruidenmengsel?

Het woord zegt het al grasmix. Dat zijn alleen maar grassoorten, en paarden hebben af en toe ook wel behoefte aan net even iets anders dan gras. Deze kruiden (en dan moei geen grasmengsel met kruiden nemen, maar echt alleen de kruiden) zitten weer andere dingen in waar een paard behoefte aan heeft en wat gezond voor ze is. En omdat je het in de wei zaait kunnen ze zelf uitzoeken welke ze wanneer nodig zijn. Even als voorbeeld, brandnetels. Paarden zijn er gek op en omdat er ijzer inzit zijn ze nog goed voor ze ook. Alleen als je dan mijn paarden bekijkt, ze eten niet altijd brandnetels. Alleen soms als hun lichaam er dus behoefte aan heeft. Zie het maar als een super gezond snoepje :D

Hier nog een link, hoop dat je Duits kan lezen, maar er staat precies waarom imo kruiden in een wei belangrijk zijn.
http://www.pferdefutter-beratung.de/pfe ... r/kraeuter
Het gaat er in dat stuk dan over om kruiden via het voer te geven, maar jij kan het aanbieden door middel van je wei.
Ik heb dit jaar geen wei, maar als het eind van het jaar opnieuw ingezaait gaat worden, komen er hier ook echt weer kruiden doorheen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:49

Je hoort altijd dat het niet zoveel zin heeft om kruiden te zaaien, omdat ze toch snel weer verdwijnen...of juist dat kruiden je gras gaan overwoekeren... is dat jouw ervaring niet dan Rina? :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 11:50

Thnx voor je info rina. Ik zal die site eens doorlezen.

Je voorbeeld van brandnetels ga ik maar niet aan mijn vriend doorgeven...als hij ergens een hekel aan heeft zijn het wel brandnetels, haha. :+

Pmarena: wat jij zegt, daar ben ik ook angstig voor. Ik wil wel graag een 'schone' wei houden. Dus meer ervaringen hierover wil ik wel horen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:04

De meeste kruiden die in sommige paardenmengsels zitten zijn éénjarig. De paarden eten ze wel en dat betekent in feite dat je extra geld betaald voor iets wat weinig nut heeft: Met één seizoen zijn al je kruiden weg.. Klaver en brandnetel wil je niet in je wei hebben, die woekeren en zijn zeker niet otimaal voor de gezondheid. Brandnetel kun je dan beter gedroogd kopen in een zakje en dat af en toe aan het voer toevoegen!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:31

Brandnetels staan bij mij alleen maar achter de stal, en niet op de wei :D Als ze die dus krijgen is het op de paddoc en maai ik ze voor. Achter de stal komt geen kip (ehhh ja ontsnapte kippen :+ ) en mogen ze van mij zoveel groeien als ze willen.

Sommige kruiden zijn idd eenjarig, maar die kan je daarna ook los weer inzaaien om ze te behouden.
Nee overwoekeren doen ze zeker niet. Er zijn zelfs kruiden bij die je niet aan kan slepen omdat ze ze zo snel op hebben :D Je moet natuurlijk wel uitkijken dat je niet teveel kruiden gaat zaaien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:36

Dat vooral, dan sta je te zaaien en zodra die kruiden hun kop boven de grond steken, worden ze opgevreten en zijn meteen kapot :P

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:36

Heb zoveel weiland (normaal gesproken) dat dat niet aan de orde is hier ;)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 16:30

Zo, ik heb contact gehad met BLGG. Ze hebben speciaal een site voor paardenweides: www.wateetmijnpaard.nl
Voor de kosten hoef je het iig niet te laten, ± 75,- excl. btw en dan ontvang je zelf een pakketje met instructies om monsters te nemen. Binnen 10 dagen uitslag. Valt mij mee, dacht echt dat bodemonderzoek wel in de 100den euros zou gaan lopen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:16

Da's niet verkeerd joh! Bij ons kwam er nog een monsternemer langs vorig jaar en dat liep wel in de papieren. Goed te weten dat je nu zelf kunt gaan prikken!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:26

Zo huur ik nu een stuk dat al een jaar of 10 geleden in gezaaid is en weinig onderhoudt gehad heeft .
Kunstmest met enige regelmaat en er lopen 3 schaapjes op .
Nu wilde ik het begin maart laten bemesten met rundermest , omdat e bodem wat open getrokken wordt door die zoden bemester , en dan in het najaar magnakalk erop en evt wat door zaaien .
Nu groeit we vrij veel mos tussen het gras . Door mest zou het mos kapot gaan .
Misschien wel ijdele hoop .
Ga een soort van paddock paradise creëeren weer .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:26

Hier hadden we ook veel mos :j

Dat is nu aardig weg nadat we het BLGG advies een jaartje gevolgd hebben :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:50

Als je veel mos hebt dan is de PH van je land te hoog ( te zuur) - dat verbeter je niet met mest, wel met kalk en stoffen om de ph te verlagen. Een lagere PH is ook beter voor je paard.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 12:10

Jannepauli schreef:
Als je veel mos hebt dan is de PH van je land te hoog ( te zuur) - dat verbeter je niet met mest, wel met kalk en stoffen om de ph te verlagen. Een lagere PH is ook beter voor je paard.

Lage pH staat voor zuur, hoge pH voor basisch.
Jij bedoelt waarschijnlijk dat bij mos je land te zuur is, dus een lage pH heeft? Kalk is een base en die verhoogt de pH, maakt het minder zuur. Je bedoelt ook dat een hogere pH van het land beter is voor je paard?

Je zult de mos best als indicator kunnen gebruiken, maar niet als een erg betrouwbare. Zoals pmarena namelijk aangaf had zij voor afgelopen jaar veel mos (volgens jouw info dus zure grond, dus kalk nodig), echter had haar land juist géén kalk nodig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 12:23

Juistem, door hoe het land hierbij lag dacht ik ook dat het wel te zuur zou zijn en er flink kalk op zou moeten. Veel mos en boterbloem enzo, waarvan mensen altijd gelijk roepen dat er kalk op moet.

Maar dat moesten we nu juist niet doen, allerlei andere zaken zaten helemaal scheef.

Door het bemestingsadvies te volgen, veel minder intensief te beweiden, regelmatig te maaien en toch ook te spuiten (wilde ik liever niet maar er stond zo ontzettend veel zooi i.p.v. gras :o ) is de wei al enorm opgeknapt en ik ben benieuwd hoe hij nu het voorjaar en de zomer in zal gaan.

Het ligt er nu in ieder geval veel mooier bij dan voorheen rond deze tijd van het jaar, want dan was het 1 en al mos en beginnende klaver...nu is het gewoon kort gras :)

Het gras groeide wel erg hard door dat bemesten hoor...dat had van mij niet gehoeven, ze konden het niet aangevreten krijgen :P

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 12:45

NiFallor schreef:
Jannepauli schreef:

Lage pH staat voor zuur, hoge pH voor basisch.
Jij bedoelt waarschijnlijk dat bij mos je land te zuur is, dus een lage pH heeft? Kalk is een base en die verhoogt de pH, maakt het minder zuur. Je bedoelt ook dat een hogere pH van het land beter is voor je paard?

Je zult de mos best als indicator kunnen gebruiken, maar niet als een erg betrouwbare. Zoals pmarena namelijk aangaf had zij voor afgelopen jaar veel mos (volgens jouw info dus zure grond, dus kalk nodig), echter had haar land juist géén kalk nodig.

:o Oeps.. foutje, inderdaad hoe lager de ph, hoe zuurder.. (was nog niet goed wakker geloof ik!)
Een PH van rondom 5 is goed voor het paard..

Mos is inderdaad zuurminnend dus zal op zure grond makkelijker groeien. Ik kan niet beoordelen op grond waarvan men dan adviseert dat er geen kalk nodig zou zijn - kalk is hoe dan ook het middel om de grond minder zuur te maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:05

Tja, hier lag de waarde van kalk aardig goed, andere waardes lager er soms heel flink vanaf, en na bovenstaande aanpak zie ik geen mos meer nu terwijl het er anders vol mee stond.

En zonder te kalken. Dus ben blij dat ik niet domweg een vracht kalk uitgestrooid heb :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 14:08

Hebben jullie ook eerst nog schapen op het land laten lopen nadat het bemest was, of bijv. Een keer gemaaid voor de paarden erop gingen? Of gewoon: hop, paarden erop?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:10

Oh nee, geen schapen!

Als er bemest is ( kunstmest of natuurlijke mest) blijven de paarden zeker twee weken van het land af. Daarna gaan ze erop.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:12

Hier heeft er geen schaap op gelopen in ieder geval.

Maar we hebben zeg maar de wei in 4 stukken verdeeld met een looppad er omheen, dus een week lang mogen ze op 1 wei de toppen er uit eten, dan gaat die dicht en gaan ze een week (of 2) de volgende wei op.

De eerste wei deden we dan direct na het afsluiten bemesten. En dan moesten ze die andere stukken wei natuurlijk eerst even aftoppen voordat ze er weer op kwamen dus dan stonden ze er minstens een maand niet op. Zo alle weides langs. Paarden er af, mest er overheen, pas een maand later weer paarden er op zodat de mest goed in kon regenen.

Een paar keer werd het gras te hoog voordat ze er weer op kwamen dus hebben we het gemaaid.