Plekjes op onderbeen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Gerritt

Plekjes op onderbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 15:18

Hai mensen,
Mijn paard staat eigenlijk het grootste deel van de dag buiten maar nu in de winter is het land natuurlijk wel een beetje kapot. Door het vele vocht bij de ingang van het land trekt dat bij me paard in de onderbenen.
Ze staat eigenlijk altijd midden in het land daar is het redelijk droog maar als ik ze kom halen of ze wilt naar binnen staat ze wel steeds in de modder te drammen. Het lijken wel mijten-plekjes. Als je er met je vinger overheen gaat is het ook ruw en er zitten korstjes op. Zit regenschurft ook in de benen ? Het been is verder niet dik oid en ze heeft er naar mijn inzien niet heel veel last van alleen als je eraan zit.

Ik zat te denken aan wassen met betadine maar moet ik er verder nog iets opsmeren?
Iemand die een huis-tuin en keuken middel weet voor dit soort dingen? Aangezien het alleen aan de achterbenen zit.

Groeten :D

Linnie050

Re: Plekjes op onderbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:19

Waar op de achterbenen zit het? Is het geen mok?

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:23

Volgens mij heeft mijn paard precies hetzelfde als wat die van jou heeft! Het lijkt op mok, maar is het niet.. Die van mij heeft het linksachter voor op z'n been, boven z'n kogel/koot.
Ik heb de tuinslang er op gezet om de korstjes wat te laten weken en heb ze er in 2 keer met een rosborstel voorzichtig af geborsteld. Nu was ik het elke dag (sinds een dag of 4) met betadine shampoo en smeer ik er uierzalf op. En dit werkt super, zie al resultaat. :-)

Wellantdagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:30

Ik zou ook denken aan mok, even google anders ;)

merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:33

Wassen met imaverol. Kan je gewoon in de apotheek halen. Werkt zowel voor mokplekjes al voor regenschurft etc :)

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 20:55

Ik heb er even een foto van gemaakt, jullie kunnen natuurlijk niet achter een computer bepalen hoe het eruit ziet.
Vanmiddag stond ik even met haar te kroelen in het land, toen voelde ik een bultje en op haar hals zitten er ongetwijfeld meer. Er zat een soort korstje op dus ik plukken in die haren. Soort pukkel lijkt het?

Afbeelding

En van haar been:

Afbeelding

Is het misschien toch handig om even een vee arts in te schakelen? Las her en der ook al wat over mijten. Makkelijk te bestrijden met sebacil?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 07:35

Wassen met Sebacil.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:54

Kun je deze foto's niet sturen naar een vee arts? Die kan je dan het juiste middel voor schrijven , dan hoeft hij niet te komen? ( ik zeg maar iets hoor)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:57

Dit gaat om rasp, een schimmelinfectie gerelateerd aan mok.
Wassen met schimmeldodende middelen als imaverol/sebacil is goed.

In onderstaand topic kun je hier ook veel informatie over vinden.
[MD] centraal topic over mok

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:00